Lastenvaunuja työntävä nainen oli jyrätä päälleni, kun kävelin oikealla puolella siltaa, niin kuin kuuluukin
Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.
Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa elämässä ap:ta on vastaantullut vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä kävelevä ihminen ilman vaunuja, joka ei ole väistänyt ap:ta? Varmaan lukemattomia kertoja. Silti raivokynnyksen ylittää vain lastenvaunuja työntävä.
Jotenkin nyt tuntuu, että raivo johtuu lastenvaunuista eikä tienreunavalinnasta.
Minua ainakin ärsyttävät ihan kaikki vasenta puolta jyräävät. Olen itsekin koiranomistaja, mutta silti ylivoimaisesti ärsyttävimpiä väärän puolen kulkijoista ovat koiranulkoiluttajat. Oma koirani ei ole mikään älykkyyden huippu, mutta jopa se osaa kulkea pyydettäessä kummalla puolella tahansa. Ainoa syy jyrätä vasenta puolta vastaantulijoiden päälle on oma tyhmyys, ei voi vedota siihen, että koiraa ei voi opettaa kulkemaan kuin siellä vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin juuri lasten kanssa kävelen sitä ns. turvallisempaa puolta jalkakäytävästä, eli sitä, joka on kauempana autotiestä.
Näin on sallittua tehdä. Mutta jos se puoli on vasen, se olet sinä joka väistää eikä vastaantulija.
Onko näin oikeasti? Kaiva lähde, jos jaksat. Mä en jaksa. :-D
Lähde: maalaisjärki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.
Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?
Tieliikennelaki edelleenkin sallii jalankulkijoille oikeuden kävellä ihan kummassa reunassa vain. Ei ole olemassa kiveen hqkattua sääntöä kulkea oikeaa reunaa pitkin. Ja jos vastaani tulee, ihan kumpi puoli vain, vaunut, rullatuoli ym. välinettä käyttävä, niin mä kyllä väistän sellaista, koska se on heille hankalampaa väistää kuin mulle. Ei aina tarvitse olla niin hemmetin minäkeskeinen.
Eihän ap väittänytkään ettei ko. vaunutyyppi olisi saanut kulkea vasemmassa reunassa vaam kysyi kenellä on velvollisuus väistää miltäkin puolelta.
Jos et halua väistää kävele oikeassa reunassa. Jos haluat yhteentörmäyksiä tai vaihtoehtoisesti väistää vastaantulijoita, kävele vasenta reunaa, sillä vasemmassa reunassa kulkeva on väistämisvelvollinen.
Jos kaikki ymmärtäisivät kävellä oikeassa reunassa olisi se kaikkien kannalta sujuvampaa ja mutkattomampaa. En näe syytä miksi vaunuilla kulkevan pitää kulkea vasemmassa reunassa kun? Onko tähän mitään järkevämpää selitystä kuin se että "Koska mulla on siihen oikeus!"? Kertokaa mikä siinä vastaantulijoiden kaistalla kulkemisessa niin houkuttelee?
En ole ap vaan tuo joka tuossa edellä sanoi, että itse ainakin kävelen turvallisemmalla puolella, etenkin jos jalkakäytävä on kapeahko ja kulkeminen rattaiden kanssa jalkakäytävän oikeassa reunassa tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä, että rattaiden renkaat luiskahtavat autotien puolelle, aiheuttaen tällöin OIKEAN vaaratilanteen koko tielle. Eikö tämä esim. ole sinun mielestäsi järkevä selitys? Miksi kaikki aina luulevat, että ihmiset tekevät asioita vittuillakseen muille? Jos itse en ole rattaiden kanssa liikenteessä, ei ole minun vaikea väistää raittaita, tai yhtään ketään muutakaan, jos he ovat "väärässä" reunassa. En itse edes kiinnitä huomiota näin pieniin ja mitättömiin turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ois tullut vastaan pyörätuolilla kulkeva ihminen, oisitko odottanut senkin koukkaavan mieluummin autotien puolelta?
Eiköhän pyörätuolilla liikkuva ymmärrä millä puolella hänen tulee kulkea. Ja jos ei ymmärrä niin oletan hänen olevan liikuntavammaisuutensa lisäksi myös kehitysvammainen , jolloin luonnollisesti ymmärrettävistä syistä hän ei ole tietoinen kummalla puolella hänen tulisi kulkea sujuvasti. Eli pyörätuolilla liikkuvan ohittaisin ihan miltä puolelta tahansa, vaikka sitten yli hyppäämällä (toivottavasti jokainen ymmärsi tämän loppukevennykseksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelaki edelleenkin sallii jalankulkijoille oikeuden kävellä ihan kummassa reunassa vain. Ei ole olemassa kiveen hqkattua sääntöä kulkea oikeaa reunaa pitkin. Ja jos vastaani tulee, ihan kumpi puoli vain, vaunut, rullatuoli ym. välinettä käyttävä, niin mä kyllä väistän sellaista, koska se on heille hankalampaa väistää kuin mulle. Ei aina tarvitse olla niin hemmetin minäkeskeinen.
Eihän ap väittänytkään ettei ko. vaunutyyppi olisi saanut kulkea vasemmassa reunassa vaam kysyi kenellä on velvollisuus väistää miltäkin puolelta.
Jos et halua väistää kävele oikeassa reunassa. Jos haluat yhteentörmäyksiä tai vaihtoehtoisesti väistää vastaantulijoita, kävele vasenta reunaa, sillä vasemmassa reunassa kulkeva on väistämisvelvollinen.
Jos kaikki ymmärtäisivät kävellä oikeassa reunassa olisi se kaikkien kannalta sujuvampaa ja mutkattomampaa. En näe syytä miksi vaunuilla kulkevan pitää kulkea vasemmassa reunassa kun? Onko tähän mitään järkevämpää selitystä kuin se että "Koska mulla on siihen oikeus!"? Kertokaa mikä siinä vastaantulijoiden kaistalla kulkemisessa niin houkuttelee?
En ole ap vaan tuo joka tuossa edellä sanoi, että itse ainakin kävelen turvallisemmalla puolella, etenkin jos jalkakäytävä on kapeahko ja kulkeminen rattaiden kanssa jalkakäytävän oikeassa reunassa tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä, että rattaiden renkaat luiskahtavat autotien puolelle, aiheuttaen tällöin OIKEAN vaaratilanteen koko tielle. Eikö tämä esim. ole sinun mielestäsi järkevä selitys? Miksi kaikki aina luulevat, että ihmiset tekevät asioita vittuillakseen muille? Jos itse en ole rattaiden kanssa liikenteessä, ei ole minun vaikea väistää raittaita, tai yhtään ketään muutakaan, jos he ovat "väärässä" reunassa. En itse edes kiinnitä huomiota näin pieniin ja mitättömiin turhuuksiin.
Jos se on niin pieni ja mitätön juttu, niin mikset sitten voi väistää vastaantulijaa silloin kun itse kävelet vasenta puolta?
44 jatkaa vielä, että yleisestikin liikenteessä autoillessa ja muutenkin on käytössä myös kirjoittamattomat kohteliaisuussäännöt, mikä tarkoittaa, että kannattaa varautua toisten virheisiin ja turvallisuuden nimissä esim. joskus luovuttava etuajo-oikeudesta. Taktiikka "minähän menen koska tuolla toisella on väistämisvelvollisuus" ei aina ole paras mahdollinen. Edelleen, tuskin se rattaileva mamma on tämän tahallaan tehnyt.
Kotikaupunkiini Hämeenlinnaan on parin viime vuoden aikana ilmaantunut oikeita vaunupataljoonia (ei siis panssarivaunu-), jotka tulevat vastaan koko jalkakäytävän leveydeltä. Vieressä/perässä kävelee tai ajelee sinnetänne pikkupyörällä vielä muutama vaunuiän ylittänyt lapsonen. Kenelläkään ei ole aikomustakaan väistää. Vanhat ihmiset kävelykeppeineen, rollaattoreineen joutuvat menemään ajotien puolelle, että pääsevät ohitse. Tosin eräs iäkäs sukulaiseni sanoo tunkevansa porukkaa päin, jos eivät osaa väistää.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa elämässä ap:ta on vastaantullut vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä kävelevä ihminen ilman vaunuja, joka ei ole väistänyt ap:ta? Varmaan lukemattomia kertoja. Silti raivokynnyksen ylittää vain lastenvaunuja työntävä.
Jotenkin nyt tuntuu, että raivo johtuu lastenvaunuista eikä tienreunavalinnasta.
Itse asiassa ei johdu vaunuista. Olen ollut nokkapokassa keski-ikäisen äkäisen naisen kanssa, joka kulki ihan ilman lastenvaunuja tai mitään apuvälineitä vasemmassa reunassa, joka ei millään suostunut väistämään minua, joka kävelin oikeassa laidassa. Hän perusteli vasemmassa reunassa kulkemistaan ja väistämättömyyttään sillä, että hän kulkee ihan millä puolella haluaa eikä ala väistämään ketään. Minä sanoin, että minulla on kyllä aikaa seistä tässä. Hän suuttui verisesti ja löi minua laukulla ennen kuin viimein antoi periksi ja poistui paikalta.
Ap
Mikähän siinä onkin ettei mammat vaunujen kanssa ikinä väistä yhtään? Saati sitten jos hyökkäysvaunuja onkin kaksi rinnakkain, saa pyöräilijät ja muut väistää ojan kautta, kun kaksi mammaa taapertaa kapeilla jalkakäytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on niin pieni ja mitätön juttu, niin mikset sitten voi väistää vastaantulijaa silloin kun itse kävelet vasenta puolta?
Voin kyllä väistää tottakai ja väistänkin jos asian huomaan, olen sitten rattaiden kanssa tai ilman. Tarkoitin tuolla mitättömällä ja pienellä jutulla sitä, että liikkuessani jalkakäytävällä, en välttämättä aina mieti olenko oikealla puolella, vaan automaattisesti menen turvallisempaa puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei johdu vaunuista. Olen ollut nokkapokassa keski-ikäisen äkäisen naisen kanssa, joka kulki ihan ilman lastenvaunuja tai mitään apuvälineitä vasemmassa reunassa, joka ei millään suostunut väistämään minua, joka kävelin oikeassa laidassa. Hän perusteli vasemmassa reunassa kulkemistaan ja väistämättömyyttään sillä, että hän kulkee ihan millä puolella haluaa eikä ala väistämään ketään. Minä sanoin, että minulla on kyllä aikaa seistä tässä. Hän suuttui verisesti ja löi minua laukulla ennen kuin viimein antoi periksi ja poistui paikalta.
Ap
On sulla sitten Ap itselläsi jonkunmoinen asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidissä vikaa mutta kannattaa vähän pitää mielessä se et kumpi väistää helpommin: ihminen vai painavat ja kömpelöt rattaat.
Sama asia autojen kanssa, helpommin ne jalat pysähtyy kun neljä pyörää.
Vaunuillessa (ja muulloinkin) kannattaa alun alkaen kulkea tien oikeaa puolta niin ei tarvitse väistää tai jyrätä muita jalankulkijoita.
Se on jännä juttu kun laki ei kävelyteitä rajota. Sehän oiski kätevää jos kävelytiet kaistotettais kaikki, mutku ei. Ja usein tässä samassa kasassa on vielä pyörät ja pienet lapset, rattaat ja minunperseensin ihmiset. Mielensäpahottajien unelma! ❤️
Oikaisu: vokaalien keskelle laitetaan yhdysviiva eli minunperse-ensin.
:D
Lähes kaikki normaalit ihmiset antaa vaunuilla kulkevien/koiraa taluttavien/lasta taluttavien/vanhusten/pyörätuolilla kulkevien/ynnä muiden kaikkien "joilla kulkeminen on hankalampaa" yleensä kulkea reunaa pitkin (kumpaa tahansa reunaa), jos nämä kulkevat jommassa kummassa reunassa ja väistävät itse, koska se on heille ns. helpompaa. Puolesta katsomatta siis. On toiminut aina oikein hyvin, kun omaa tilannetajua, kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta muita kohtaan. Helpommin siinä yksin liikkuva, hyväjalkainen, normaalijärkinen ihminen puikahtaa väistämään kuin esim. nuo edellä mainitut.
Oliko vaunuja työntänyt henkilö saanut hyvin väriä pintaansa ja vaatetus löysähkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi apua, nyt on kyllä jollain lääkitys pielessä tai jäänyt väliin? :-D
Ap, hei. Relaa. Ei se oo noin vakavaa... Liikennekäyttäytymiseen kuuluu myös tilannetaju...
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki normaalit ihmiset antaa vaunuilla kulkevien/koiraa taluttavien/lasta taluttavien/vanhusten/pyörätuolilla kulkevien/ynnä muiden kaikkien "joilla kulkeminen on hankalampaa" yleensä kulkea reunaa pitkin (kumpaa tahansa reunaa), jos nämä kulkevat jommassa kummassa reunassa ja väistävät itse, koska se on heille ns. helpompaa. Puolesta katsomatta siis. On toiminut aina oikein hyvin, kun omaa tilannetajua, kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta muita kohtaan. Helpommin siinä yksin liikkuva, hyväjalkainen, normaalijärkinen ihminen puikahtaa väistämään kuin esim. nuo edellä mainitut.
Mutta entä jos kaksi vaunumammaa/koiranulkoiluttajaa/tms. tulee samaa puolta vastakkain?
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Mutta ei, Suomessa mennään vain sääntöjen mukaan, kohteliaisuus ja tilannetaju suurelta osalta ihan kateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin juuri lasten kanssa kävelen sitä ns. turvallisempaa puolta jalkakäytävästä, eli sitä, joka on kauempana autotiestä.
Näin on sallittua tehdä. Mutta jos se puoli on vasen, se olet sinä joka väistää eikä vastaantulija.
Lähde: maalaisjärki.
te ootte ite jankanneet laeista ja liikennesäännöistä ja muut on puhuneet mm. tilannetajusta. Nyt sä ite vetoat maalaisjärkeen? :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos kaksi vaunumammaa/koiranulkoiluttajaa/tms. tulee samaa puolta vastakkain?
A) Hyvässä lykyssä ne jää iloisesti jutteleen toistensa kans...