Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenvaunuja työntävä nainen oli jyrätä päälleni, kun kävelin oikealla puolella siltaa, niin kuin kuuluukin

Vierailija
30.10.2017 |

Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.

Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itärajan takaa tai vielä kauempaa tulleet vaunumammat eivät väistä suomalaisia. Odottavat ihmisten väistävän heitä ja opettavat lapsensakin samoille tavoille.

Vierailija
102/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se onkin kun vaunuilla on niin helppoa jyrätä muiden päälle. Siinä jää jalkapöytä kakkoseksi kun vaunujen pyörä on vähällä musertaa sen. Asennevammaiset wt-äiskät käyttävät tätä hyväkseen. On kivaa kun voi työntää vaunut muiden ihmisten päälle, jotka ovat luonnollisesti syyllisiä siihen, että wt-mammalla on ollut rankka elämä. Kyllä sellaisella elämän korkeakoulun käyneellä on hyvin painavat syyt kostaa muille hirvittävä ihmiskohtalonsa, jonka kultalusikka persiissä syntyneet ovat hänelle aiheuttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vauvankieseihin liittää lehmänkellon? Sillä tavalla muut tiellä liikkujat huomaisivat ajoissa vaarallisen kuljetuksen ja ennättäisivät siirtyä turvaan?

T. Muutamia kertoja kolhituksi tullut

Vierailija
104/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla niin vaikeaa...

Kävelytiellä/kevyenliikenteenväylällä voi kävellä kumpaa reunaa vaan ja ohitetaan vasemmalta. Vastaan tuleva jalankulkija ohitetaan omaan kulkusuuntaan vasemmalta (siis hän väistää jolla on tilaa vasemmalla puolellaan).

Vierailija
105/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunumamman versio tapahtuneesta: Kävelin lastenvaunujen kanssa tien reunassa kuten kuuluukin. Vastaan tuli samaa puolta kävelevä nainen, joka mulkoili vihaisena ja sen jälkeen tunki itsensä vaunujen ja sillankaiteen välistä ohi. Eikö olisi ollut vaan ottaa askel vasemmalle. Myöhemmin huomasin AV:lla että sama nainen syyttää minua huonosta käytöksestä, kun en lähtenyt kääntämään näitä painavia vankkureita ihan vain sen takia että hän olisi päässyt ohittamaan juuri siltä puolelta kuin oli ajatellut. Pahoittelut siitä, en vain tullut ajatelleeksi kuinka tärkeää toiselle on se ettei vahingossakaan joudu väistämään. Itse kyllä väistän vaunuilla, pyörätuolilla, rollaattoreilla yms kulkevia enkä avaudu aiheesta missään.

Vierailija
106/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuo alapeukut tulivat? En käyttänyt halveksuvia sanoja, haukkunut tai vaikuttanut vihamieliseltä. Mielestäni kysymykseni oli asiallinen ja toivoin saavani täältä vastauksen kysymykseeni, johon en itse tiedä vastausta.

Ap

Jyrätä. Siitä.

Niin. Ap:n olisi pitänyt ilmaista asia kauniimmin! Kuten esimerkiksi "hienovaraisesti äippä vaunujensa kanssa oli ajaa upeat lastenrattaansa jalkani päälle, sillä vaunun pyörä oli tulossa ystävällisesti tervehtimään jalkapöytääni".

Vierailija
107/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa elämässä ap:ta on vastaantullut vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä kävelevä ihminen ilman vaunuja, joka ei ole väistänyt ap:ta? Varmaan lukemattomia kertoja. Silti raivokynnyksen ylittää vain lastenvaunuja työntävä.

Jotenkin nyt tuntuu, että raivo johtuu lastenvaunuista eikä tienreunavalinnasta.

Itse asiassa ei johdu vaunuista. Olen ollut nokkapokassa keski-ikäisen äkäisen naisen kanssa, joka kulki ihan ilman lastenvaunuja tai mitään apuvälineitä vasemmassa reunassa, joka ei millään suostunut väistämään minua, joka kävelin oikeassa laidassa. Hän perusteli vasemmassa reunassa kulkemistaan ja väistämättömyyttään sillä, että hän kulkee ihan millä puolella haluaa eikä ala väistämään ketään. Minä sanoin, että minulla on kyllä aikaa seistä tässä. Hän suuttui verisesti ja löi minua laukulla ennen kuin viimein antoi periksi ja poistui paikalta.

Ap

Voi apua, nyt on kyllä jollain lääkitys pielessä tai jäänyt väliin? :-D

Ap, hei. Relaa. Ei se oo noin vakavaa... Liikennekäyttäytymiseen kuuluu myös tilannetaju...

Miksi ap:n olisi pitänyt väistää vasemmalle kun eukko käveli häntä vastaan niin , ettei ap päässyt ohittamaan oikealta? Ei ap:lla ollut velvollisuutta väistää. Eukolla oli. Miksi sääntöjä noudattavien pitäisi tanssia sääntöä rikkovien pillin mukaan? Ap teki ihan oikein, että jäi eukon eteen seisomaan.

Kun tässä ei ole rikottu mitään sääntöä jos vaan kävelee reunassa. Mikä siinä on niin vaikeaa väistää vastaantulijaa?

Vierailija
108/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.

Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?

Kävelytiellä ei ole mitään väistämisvelvollisuuksia. 

Sinä taidat olla sellainen ihmistyyppi joka käyttäytyy kohteliaasti ja huomioi muita vain ja vain jos sitä joudutaan erikseen sinulta nätisti pyytämään. Vapaan kasvatuksen tuotos parhaimmillaan. Aidosti vapaa ja itsenäinen ihminen joka ei muuten muita huomioi

En ole tuo kommentoija, mutta kyllä minä ainakin osaan väistää vastaantulijaa ilman että pitäisi säätää laki siitä kumpi on väistämisvelvollinen.

Vierailija
109/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelytiellä/kevyenliikenteenväylällä voi kävellä kumpaa reunaa vaan ja ohitetaan vasemmalta. Vastaan tuleva jalankulkija ohitetaan omaan kulkusuuntaan vasemmalta (siis hän väistää jolla on tilaa vasemmalla puolellaan).

Ei sitä ole kukaan kiistänytkään, että ei saisi kävellä kummalla puolella tietä vaan. Mutta jos päätät väkisin kulkea sitä vasenta reunaa, kun muut käyttää samaan suuntaan oikeata reunaa, niin luulisi sitä järkeä löytyvän sen verran että ymmärtäisit väistää sitten niitä 95%, jotka kulkevat liikenteen sujuvuuden takia sitä oikeaa reunaa.

Vierailija
110/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei väistetä vasemmalle, sillä kevyenliikenteenväylällä pyöräilijät ovat velvollisia ajamaan oikeassa reunassaja täten ohittavat samaan suuntaan kävelevät keskeltä. Jos väistät vasemmalle, astut suoraan takaasi tulevan pyörän eteen. Jonka vastaasi tuleva vasenta puolta kävelevä olisi nähnyt ja jota olisi siten osannut varoa.

Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä, etteivät tätäkään turvallisuusnäkökohtaa tajua, eivät edes vaikka se heille selitetään. Varmasti vänkääminen tätäkin vastaan alkaa saman tien...

Vierailija
111/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole kukaan kiistänytkään, että ei saisi kävellä kummalla puolella tietä vaan. Mutta jos päätät väkisin kulkea sitä vasenta reunaa, kun muut käyttää samaan suuntaan oikeata reunaa, niin luulisi sitä järkeä löytyvän sen verran että ymmärtäisit väistää sitten niitä 95%, jotka kulkevat liikenteen sujuvuuden takia sitä oikeaa reunaa.

Luulen että vasemmanreunankulkijoilla ei äly riitä vaan kuvittelevat että muut on väärässä 

Vierailija
112/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiellä kuljetaan vasenta reunaa ja kävelyteillä oikeaa reunaa. Miksi niin monella on vaikeuksia noudattaa tätä?

Vierailija
113/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei väistetä vasemmalle, sillä kevyenliikenteenväylällä pyöräilijät ovat velvollisia ajamaan oikeassa reunassaja täten ohittavat samaan suuntaan kävelevät keskeltä. Jos väistät vasemmalle, astut suoraan takaasi tulevan pyörän eteen. Jonka vastaasi tuleva vasenta puolta kävelevä olisi nähnyt ja jota olisi siten osannut varoa.

Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä, etteivät tätäkään turvallisuusnäkökohtaa tajua, eivät edes vaikka se heille selitetään. Varmasti vänkääminen tätäkin vastaan alkaa saman tien...

Se pyöräilijä näkee koko tilanteen ja toimii sen mukaan eli ohittaa vähän levemmin tai jos ei mahdu niin hidastaa ja ohittaa sitten kun mahtuu. Ja oletettavasti jalkulkijankin pää kääntyy ja voi vilkaista taakseen.

Vierailija
114/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanotaan että yhdistetyllä pyörä/ jalkakäytävällä jalankulkija käyttää tien reunaa ( ei viitata tiettyyn reunaan) https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…

Toisessa artikkelissa luki, että jalkakäytävällä saa kulkea missä vain eikä hitaammin kulkevien ohittamisesta tai vastaantulevien kohtaamisesta ole tarkempia määräyksiä.

Jos kävelee ajoradalla, silloin tulisi käyttää vasenta reunaa.

Ei ihme jos sääntöjä ei tunneta jos lainsäätäjä on säätänyt että kävele missä vain ja ohita mistä vain.

Ei se silloin yksittäisten ihmisten vika ole.

Vierailija
115/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metroasemilla on nykyään ohjetaulu metroasemalla liikkumiseen. Siinä mm. opastetaan ihmisiä päästämään metrosta poisjäävät ulos ennen kuin mennään itse sisään. Vaikka tuollainen ohjetaulukko onkin, niin harva sitä lukee ja vaikka jokainen pakotettaisiin se lukemaan ja ymmärtämään, niin suurin osa tuskin siltikään muuttaisi tapaansa rynniä sisään. Koska jos ihminen on haluaa ottaa muut huomioon, se ottaa muut huomioon ihan ilman erillisiä ohjeistuksia.

Jotain kertoo myös tästä kansasta, että metro on ollut täällä yli 30 vuotta, mutta siltikin näitä oviaukkojen tukkijoita on joka ainut kerta, kun metrolla liikun, eli päivittäin. Ja sekin kertoo jotain, että tästä pitää opastaa metroaseman informaatiotaulussa vuonna 2017.

Ainakin minun näkemykseni mukaan jokaisella pitäisi leikata sen verran, että päästäisi muut ihmiset metrosta tms kulkuneuvosta ensin pois ja menisi vasta sitten itse sisään, ihan ilman erillistä ohjeistusta. Sama pätee näihin vastaantulijoiden kaistalla kulkeviin. Ei siihen lakipykäliä pitäisi tarvita, että ihminen omilla aivoillaan ymmärtäisi, mikä on sujuvaa liikkumista.

Vierailija
116/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliilennelaki 40 pykälä, ei mainita mitään ohituspuolesta. Reunassa pitää pyörätiellä kuökea,mutta jos tulee toinen vastaan niin varmaan se väistää kumman on helpompi. Voihan siinä väistää sitten myös toiseen reunaan.

On kyllä harvinaisen epäselvä säännös. Jos siinä lukis että oikealta ohitetaan aina, se olisi tiedossa. Nyt lukee vain että kuljetaan reunaa ikäänkuin ei ikinä ohitettaisiin ketään.

Jalankulkijat joita kaiketi vaunuja työntävä on painivat keskenään ja pyörä on ajoneuvo , jota on kuljetettava ajoradalla. Polkupyöräilijän on väistettävä tien reunaa käyttävää jalankulkijaa.

Vierailija
117/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikun paljon vaunujen ja koiran kanssa ja väistäminen on ihan helppoa. Ei meillä äitiyslomalla ole mihinkään kiire. Ihan rauhassa voimme koukkailla ja nauttia ulkoilmasta. Ihmettelen itsekin miksi jotkut ovat vaunujen kanssa niin aggressiivisia. Olen useaan otteeseen esimerkiksi kaupassa kokenut, kun vaunuilla törmätään kantapäihini tai kapealla jalkakäytävällä vaunuilija kävelee keskellä tietä ilman elettäkään väistää. Minusta se on tosi epäkohteliasta. En ole ikinä kokenut esimerkiksi pyörätuolirullailijoiden osalta vastaavaa erikoista käytöstä.

Vierailija
118/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt-mammat jyräävät vaunuillaan ne jotka ovat tehneet wt-mamman elämästä niin rankan. Kaikki muut ihmiset. Wt-mamman rankkaan elämään, yh-äitiyteen ja kouluttamattomuuteensa on syynä kaikki muut ihmiset. Ymmärtäkäämme siis wt-mammoja. He ovat joutuneet kokemaan kovia MEIDÄN takiamme. Antakaa heille erityisoikeudet, jotka heille kuuluvat!

Vierailija
119/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että se väistää kumman on helpompi? Jos toisiaan vastaan kävelee kaksi samanikäistä samaa sukupuolta olevaa, liikuntarajoitteetonta henkilöä, toinen heistä haluaa kävellä itsepintaisesti vasemmalla ja toinen taas oikealla. Kumpikaan ei halua väistää. Kumman sinusta kuuluisi väistää? Sanoit juuri että se väistää jolle se on helpompaa, joten mistä nämä kaksi päällisinpuolin tasavertaista henkilöä tietävät kumman on loppujen lopuksi helpompi väistää? Täytyykö molempien kertoa koko elämäntarinansa tai jotain muuta informaatiota itsestään, joiden pohjalta päätetään, kummalle väistäminen on helpompaa?

Vierailija
120/212 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä joitakin kommentteja kun lukee, ei voi muuta kun todeta, ettet ap saa täältä vauvapalstalta paljoa ymmärrystä tilanteellesi. Mua on aina häirinnyt tää sama ilmiö, lastenvaunuja työntävät jyräävät jatkuvasti toisten ihmisten päälle ilman aikomustakaan väistää. Olen ihmetellyt, että häviääkö lapsia saaneiden ihmisten tilanhahmottamiskyky aivan kokonaan kun ei osata kulkea ilman, että ajetaan vähintään toisten ihmisten kantapäille. Tosin luulen, että tää ilmiö johtuu tästä nykyajan minäminä-asenteesta. Kun saa lapsia, on maailman napa, jota muut ihmiset ovat velvollisia väistämään. Sori mut se ei mene niin. Jos tuot kömpelöt rattaasi ihmisten ilmoille, se olet sinä joka annat tilaa muille, jos tilanne sen suinkin sallii. Ymmärrän, että periaatteessa ilman rattaita kulkevan saattaakin olla helpompi väistää, mutta kun ei sitä jaksaisi aina väistellä ja olla varuillaan. Kyllä se toinenkin osapuoli voisi vähän järkeään käyttää. Vähän aikaa sitten olin poistumassa kaupan liukuovista ulos, kun juuri ja juuri ehdin hypätä alta pois hurjaa vauhtia tulevan sotavaunun alta. Myös yllättäen kulman takaa tulevat vaunut ovat pelottavia, vauhdista huomaa ettei niiden kuljettaja ole ottanut ollenkaan huomioon sitä, että muitakin ihmisiä saattaa olla olemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi