Lastenvaunuja työntävä nainen oli jyrätä päälleni, kun kävelin oikealla puolella siltaa, niin kuin kuuluukin
Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.
Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että
jotkut idiootit ei osaa kävellä oikeella puolella jalankulkuväylää!!!!!!
Kun sen puolen saa valita ihan itse.
Siksi.
Varsinkin jalkakäytävillä jossa ei ole paljon liikkujia niin ei ole mikään ongelma kumpaa puolta kävelee, kunhan kävelee laidassa. Pitää olla elämän tylsää jos pitää tehdä ongelma siitä että joutuu joskus väistämään vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene ymmärrykseen miksi niin teet.
Eikä minulle mene ymmärrykseen, miksi sinä haluat kulkea vasenta reunaa jalkakäytävällä. Jos pyörätiellä ei ole merkitty erikseen pyöräilijöille ja jalankulkijoille 'kaistoja', sinä siis kuljet vasemmalla ja vastaan tulevat pyöräilijät joutuvat väistämään sinua? Kuljetko vasemmalla ostoskeskuksen käytävälläkin? Jokainenhan meistä taaplaa tyylillään, mutta ihan näin mielenkiinnosta tätä kysyn.
Sen kun näkis että ostoskeskuksissa ihmiset kävelis nätisti jompaakumpaa puolta, siellä jokainen kävelee tasan siinä missä huvittaa ja yleensä mahdollisimman keskellä vaappuen välillä vähän oikealle välillä vähän vasemmalle etanavauhtia, niin siellä on joskus oikeasti vaikea päästä ohi jos on kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyenliikenteenväylällä ei ole lailla määrätty sitä, kumpaa puolta pitää kulkea.
Ei ole, ei. Osaatko tehdä mitään asiaa ilman lakia, joka määrää?
No osaan, eikä koskaan ole ollut ongelmia ja vastaantulijoita olen väistänyt aina, riippumatta siitä kumpaa puolta kuljen.
Nehän ne itse jotka vaatii kulkemaan tiettyä puolta ei tunnu osaavan edes kävellä kadulla ilman määräyksiä ja lakeja asiasta.
Jotkut eivät tajua, että Suomessa on tosiaan oikeanpuoleinen liikenne ja se pätee jalkakäytävällä ihan samalla tavalla kuin ajotielläkin. Tämän takia tulee ihan turhia hankaluuksia ja jopa vaaratilanteita. Kaipa ajotien vieressä sitten pelottaa kun autot menevät läheltä ja sen takia ajautuu sinne sillankaiteeseen.
Toinen asia on se, että naiset kävelevät aina keskellä tietä, ikään kuin kaikki olisi vain heitä varten laitettu. Noh, korjataan sen verran että kaikki naiset eivät kävele keskellä tietä, mutta kaikki keskellä kävelijät ovat naisia.
-päivittäin pyöräilevä
Elämä olis helpompaa jos kävelijät kulkis vasemmalla puolella tietä ja pyöräilijät oikealla puolella. Miettikää nyt ku siinä se 25 töhöö kävelee oikealla puolella ja sit sielt tulee yks fillarilla polkeva ihminen ja joku näistä urpoista ei tätä huomaa ja astuu suoraan siihe pyörän eteen ja tapahtuu kolari, mutta näin ei kävisi jos sen polkupyörän näkisi tulevan vastaan.
Vaikka sitä ei määritetä kummalla puolella pitää kävellä niin onhan se itsestään selvyys, että jos vastaan tulee rattaat, vanhus joka liikkuu hitaasti ja vaivalloisesti, rollaattoria käyttävä vanhus tai pyörätuolissa oleva ihminen ni onhan se helpompi sen kävelevän ihmisen väistää. Rattailla huonosti auratuilla teillä on vaikea liikkua, mutta sitä jotkut tampiot eivät voi ymmärtää, että kahella jalalla pääsee helpommin väistämään, mutta kummasti muut sen tajuaa paitsi vanhat miehet... Kotkassa ainakin yleistä et elämäänsä selkeesti kyllästyneet hyvin liikkuvat vanhukset eivät voi väistää niitä rattaita. Mitäs sitten ku sellane vanha mies tönäisee rattaita tai naista ja isäntä päättää napata kaveria kraiveleista kiinni ja vähän ravistelee tai mätkii urpoa lättyyn. Moni mies suuttuu jos joku ”uhkaa” hänen perhettä joten kannattaa muistaa mitä siellä liikenteessä tekee ja varsinki jos sen tekee naiselle jolla on rattaat.
Seki jos kävelet koiran kanssa sielä reunassa missä on fiksua koiran kanssa kävellä ni ei ihmiset pakota niitä väistämään. Siks on hyvä rattaitten kanssa ottaa isokokoinen koira mukaan niin ne urpotkin kyllä sit tajuu väistää suosiolla
Itse ainakin kuljen aina oikeaa reunaa, mutta olen myös valmis väistämään tarvittaessa. Jos kokee vaikeana väistää vaunujen kanssa, niin silloin suosittelen jäämään kotiin. Se ei ole mitään rakettitiedettä, eikä ne niin painavat ole, etteikö onnistuisi. Toisinaan kävellään vasemmassa reunassa, jos taapero kävelee itse ja oikeassa reunassa on autotie heti vieressä, mutta siitäkin on helppo väistää vastaan tulijoita. Se on kyllä tympeää, jos vastaan tulee porukka, jossa kaikki kävelevät rinnakkain, eikä millään meinaa väistää. Ensi kerralla jyrään vaikka päälle, jos ei muu auta.
Pointti oli se jos sille yksin normaalisti kävelevälle on helpompi väistää ni tottakai sen on fiksumpi väistää. Turha siellä tiellä on alkaa pysähtymään tai muuten vaan olee mulkku. Sellasella käytöksellä voi tulla nenä kipiäks hyvinkin nopeasti tai mikä vaan muu paikka kehossa
Oikeanpuoleinen liikenne koskee vain kulkuneuvoja...itseasiassa olisi mielestäni loogosempaa jopa kävellen kulkea aina vasenta reunaa, kuten autotien piennartakin kujettaessa kuuluu. Kävelyteillä puolta ei tosiaan ole määrätty ja kevyeenliikenteen väylilläkin osalla ei ole merkitty polkypyörille omaa kaistaa.
Vilkut,jarruvalot ja äänekäs torvi takapuoleen kävelijöille ja vaunuilijoille. Eiköhän se sitten onnistu :D
Kauppakeskuksessa mamma näpelöi kännykkää ja käveli vaunukaravaaninsa kanssa suoraan päin. Syytti vielä minua, vaikka itse tyri ja käveli missä sattuu. Sanoin sitten sille, että "älä syytä muita kun itse munasit." Tässä vaiheessa mamma otti kierroksia ja ajattelin että parempi luikkia Prismaan piiloon, sen verran kovat oli elähtäneen mamman aggressiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidissä vikaa mutta kannattaa vähän pitää mielessä se et kumpi väistää helpommin: ihminen vai painavat ja kömpelöt rattaat.
Sama asia autojen kanssa, helpommin ne jalat pysähtyy kun neljä pyörää.
Vaunuillessa (ja muulloinkin) kannattaa alun alkaen kulkea tien oikeaa puolta niin ei tarvitse väistää tai jyrätä muita jalankulkijoita.
Juuri näin. Ja lisäisin vielä että univaje heikentää arviointi ja reagointikykyä, muistia, keskittymistä ja kärsivällisyyttä. En puolustele enkä hyväksy jyräämistä mutta ymmärrän heidän mielenliikkeitään.
Joo, saahan siitä väittelyn kun muutama idiootti jankkaa vastaan ihan jankkaamisen ilosta, vaikka kaikki muut perustelisivat asian millä tavoin. Nyt kun itse vetosit tuohon "kuten tästäkin ketjusta näet", niin taidat olla aika tyhmä jos et viimeistään tämän ketjun peukutuksista tajua kuinka pienessä vähemmistössä olet. Tosin mitä voi odottaa, jos et ole kadulla kulkiessasikaan tajunnut kulkevasi vastavirtaan.