Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...

Vierailija
27.10.2017 |

Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?

Kommentit (469)

Vierailija
61/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten surullinen olo tulee, kun lukee perheiden avunpyyntöjä. Oli sitten oma vika tai ei, niin huono-osaisuus tuntuu kasautuvan perheisiin. Äidit, isät ja lapset masentuneita, mielenterveysongelmaisia, velkaantuneita, on erityislapsia, adhd:ta, sairautta, yksinhuoltajuutta... Voi voi.

Vierailija
62/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmesta eri kerjäysryhmästä olen bongannut saman ihmisen ilmoituksen. Lapsien sukupuolet vaihtelevat eri ilmoituksissa. Parissa hän on yh, yhdessä pariskunta yhtä lasta vähempänä. Sairautta tai surua, vaihtelee ilmoituksen mukaan. 

Tämä on syy miksi en lahjoita.

Vai sinä olet olet niin erinomainen salapoliisi, että olet bongannut saman ihmisen ilmoituksen kolme kertaa? Sinun logiikalla kaikkien jouluapupyyntöjen takana on yksi ja sama henkilö. Ei kannata lahjoittaa mitään.

Höhöhööhö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso lauma eläimiä on kyllä köyhälle vähän suhteetonta. Mutta jos nyt vaikka sairastuisin syöpään ja talo palaisi ja mies jättäisi ja jäisin puille paljaille, niin viimeiseen asti yrittäisin pitää meidän koiran. Sen perushoito ei juuri maksa (ruoka kympin kuussa, vakuutus 90e vuodessa, kaikkia hoitotarvikkeita on tarpeeksi...) ja mielestäni köyhimmälläkin pitää olla varaa johonkin harrastukseen/mielen virkistykseen. Tuo koira on mulle kyllä enemmän kuin karvainen kumppani, mutta luokitellaan sitten vaikka harrastukseksi. 

Vierailija
64/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin auttaa. Onko joku teistä auttanut jotain perhettä? Meneekö siis niin, että perhe ottaa sinuun sitten yhteyttä? Sittenkö menen vaan kauppaan ostamaan jotain ja postitan apua tarvitsevalle perheelle?

Vierailija
65/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miten surullinen olo tulee, kun lukee perheiden avunpyyntöjä. Oli sitten oma vika tai ei, niin huono-osaisuus tuntuu kasautuvan perheisiin. Äidit, isät ja lapset masentuneita, mielenterveysongelmaisia, velkaantuneita, on erityislapsia, adhd:ta, sairautta, yksinhuoltajuutta... Voi voi.

Saattaa olla muna kana juttu. Velat, erityslapsen tarpeet, sairaus saattavat uuvuttaa ja aiheuttaa mt-ongelmia. Tai sitten se masennus on osasyy ettei jaksa töitä, maksaa laskuja yms. Kun vaan kasaantuu liikaa harteille alkaa pienikin paino tuntua pahemmalta.

Vierailija
66/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.

Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla mahdollisilla sivustoilla. Ei edes yritetä tehdä tilanteelle mitään (paitsi ehkä pyöräytetään vielä yksi uusi lapsi jo valmiiksi vaikeaan tilanteeseen).

Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt eli ns elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen sivustoilla roikkuville en koskaan anna mitään.

Myös toiveet joissa on tarkasti määritelty joku tietty kallis lelu (mekaniikkalego, pelikone, uutuuspeli jne) ohitan välittömästi. Jos kelpaa vain joku yli 50€ lahja per lapsi niin olkoot ilman. Kyse ei ole siitä ettenkö voisi ostaa vaikka niitä legoja vaan siitä että on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.

Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä (enkä tarkoita ettei kahta lasta saisi olla vaan näissä perheissä usein 4-8 lasta).

Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa? Toisella toki "oma" vuokrakämppä joka vuokrattu eteenpäin pimeästi.

Siis sinä et lahjoita:

-jos avunpyytäjällä on useampana vuotena ilmoitus

-liian tarkat lahjatoiveet

-pitkäaikaistyöttömät vanhemmat ja paljon lapsia

-yksinhuoltajat useammalla lapsella

Mielenkiintoista olisi kuulla, kenelle voisit lahjoittaa ja mitä?

Pitkäaikaistyöttömät ja yksinhuoltajat useilla PIENILLÄ lapsilla. Lue tarkemmin mitä kirjoitin.

Miksi hankkia lisää lapsia jos molemmat jo vuosia työttöminä ja lapsia on jo vaikka 4?

Mistä uusia isäehdokkaita löytyy yksinhuoltajalle jolla on 1v, 2v, 4v ja 5v lapset? Jos taas sama isä kuin muilla lapsilla niin eihän silloin ole kyseessä yksinhuoltaja sanan varsinaisessa merkityksessä.

Olen lahjoittanut esimerkiksi:

- perhe jossa useita lapsia ja toinen vanhemmista sairastunut vakavasti

- perhe jossa pitkään työttömänä ollut vanhempi opiskelee uutta ammattia

- perhe jossa molemmat vanhemmat opiskelijoita

- perhe jossa yksinhuoltaja (lapset jo isompia eikä toinen vanhemmista kuvioissa)

- yksinäinen sairaseläkeläinen aikuinen

Kenelläkään yllä mainituista ei ollut vaatimuksena jotain tiettyä lelua vaan pyynnöt olivat tyyliin "lapsi tykkää rakennella/ lapsi tykkää askarrella/lapsi tykkää lukea tyttömäisiä kirjoja".

Vierailija
67/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.

Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.

on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.

Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.

Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?

Onpa pyyteetöntä auttamista.

Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".

Voi helevetti tätä kateuden määrää.

Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).

Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?

Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?

Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.

Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.

Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.

Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.

Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:

monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.

Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.

Antakaa suurperheiden olla rauhassa!

Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.

Tuollainen elämäntapaintiaanin elämä onkin ihan itse valittu elämäntapa eikä silloin kaipaakaan tuntemattomien ihmisten jouluavustuksia vaan elää onnellisena juuri sitä elämäntapaintiaanielämäänsä. 

Olipa halpamainen vastaus.

Miksi ei "tuollaisen elämän" valinnut (=lapsirakas yh-äiti) haluaisi, että joku joskus auttaa häntä?

Miksi häntä pitäisi "auttaa", kun hän elää jo omaa unelmaansa? 

Mitä tarkoitat?
Kenen unelma on elää köyhyydessä?

En tule koskaan ymmärtämään täysin tätä monilapsisten äitien solvaamista - ja tekopyhää paheksumista, ikäänkuin he jotenkin olisivat kaiken pahan ja väärän ruumiillistuma. Apuakaan he eivät ansaitse.

Niiden elämäntapaintiaanien. Tuttavapiirissäni on parikin tällaista perhettä. Eivät he halua apuja muilta ihmisiltä. He ovat luopuneet omista työpaikoistaan ja rahan tuomasta elintasosta juuri siksi, että haluavat elää vaatimatonta ja kiireetöntä elämää. Pyrkivät elämään mahdollisimman omavaraisesti, lasten vaatteet ja lahjat tehdään pääasiassa itse ja jotain pientä duunia tehdään vain sen verran, että saadaan välttämättömiä asioita maksettua. 

Mistä ihmeen omavaraishipeistä se sinä nyt puhut?

Kivat periaatteet, kuulostaa mielenkiintoiselta.

Lienee kuitenkin teidän paikallinen kulttinne, eikä koske koko Suomen suurperheitä.

Puhun nyt niistä elämäntapaintiaaneista, joista tuo suurperheitä ihaileva palstalainen kertoi. Hän käytti tuota sanaa ja minä taas - koska tunnen tällaisia elämäntapaintiaaneja, downshiftaajia tai miksi heitä nyt halutaankaan kutsua - puutuin siihen, että eivät nämä kaipaa tuntemattomien apua, koska ovat vapaaehtoisesti ja omasta halustaan laskeneet elintasonsa keskivertoa reilusti matalammaksi. He siis haluavat elää vaatimatonta elämää

Minä kerroin ihailevani suurperheitä, etenkin monilapsisten perheiden äitejä.

Itse pelkäisin, mitä muut ajattelevat, jos talous ei kohenekaan odotetusti, isä ei etene ammatissaan, äiti ei löydä toimeentuloa ja köyhyys ahdistelee.

En tiennyt, että intiaaniperheitä on ihan oikeasti olemassa - sellaisia jotka eivät halua lainkaan apua tai rahaa mistään.

Utopialta kyllä kuulostaa.

Minusta rahaa ja joulua vastustavat "downshiftaajat" eivät kuulu Jouluapusivulle, entä sinusta? Suurperheenäidit noin yleisesti haluavat varmasti lapsilleen runsaasti jouluruokaa ja -lahjoja.

Vierailija
68/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.

Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.

on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.

Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.

Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?

Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).

Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.

Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.

Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.

Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.

monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.

Lue tarkemmin.

En vihaa yksinhuoltajia. Vihaan järjestelmän hyväksikäyttäjiä eli perheitä joissa todellisuudessa se isä asuu perheen kanssa mutta on kirjoilla muualla. Äiti on virallisesti yh, isyyttä ei tunnusteta, isän asunto vuokrataan pimeästi ja muksuja tulee 1-2 vuoden välein lisää.

Ymmärrätkö eron? Todellinen yksinhuoltaja vs systeemin hyväksikäyttäjä.

Jos yh:lla on useita alle kouluikäisiä ja nuorin on imeväisikäinen (joissain ilmoituksissa jopa vasta raskausvaiheessa) niin helposti herää epäilys tällaisesta tukihuijaustapauksesta vaikka kaikki eivät niitä varmasti olekaan.

Vierailija
69/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän lasta pienituloisessa perheessä olisi paljon huonompi juttu. Jos ne eläimet oikeasti on pelastettu kadulta, niin miksi niitä ei saisi pelastaa. 

Aina voi olla antamatta apua, on ihan vapaaehtoista.

Täällä ei juokse yhdeksää koditonta kattia kadulla niin että sama perhe osuisi aina paikalle. Kyllä nuo ovat keskenään lisääntyneet. Yleensä päätyvät eläinsuojeluyhdistykselle ja jos sieltä ottaa kissan, se maksaa - ovat leikattuja ja madotettuja ja hoidettuja ja katsovat vähän kenelle antavat. Jos sama perhe hakee yhdeksättä kissaa niin johan siinä tulee stoppi vastaan. 

Vierailija
70/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen elämäntapaintiaanin elämä onkin ihan itse valittu elämäntapa eikä silloin kaipaakaan tuntemattomien ihmisten jouluavustuksia vaan elää onnellisena juuri sitä elämäntapaintiaanielämäänsä. 

Olipa halpamainen vastaus.

Miksi ei "tuollaisen elämän" valinnut (=lapsirakas yh-äiti) haluaisi, että joku joskus auttaa häntä?

Miksi häntä pitäisi "auttaa", kun hän elää jo omaa unelmaansa? 

Mitä tarkoitat?
Kenen unelma on elää köyhyydessä?

En tule koskaan ymmärtämään täysin tätä monilapsisten äitien solvaamista - ja tekopyhää paheksumista, ikäänkuin he jotenkin olisivat kaiken pahan ja väärän ruumiillistuma. Apuakaan he eivät ansaitse.

Niiden elämäntapaintiaanien. Tuttavapiirissäni on parikin tällaista perhettä. Eivät he halua apuja muilta ihmisiltä. He ovat luopuneet omista työpaikoistaan ja rahan tuomasta elintasosta juuri siksi, että haluavat elää vaatimatonta ja kiireetöntä elämää. Pyrkivät elämään mahdollisimman omavaraisesti, lasten vaatteet ja lahjat tehdään pääasiassa itse ja jotain pientä duunia tehdään vain sen verran, että saadaan välttämättömiä asioita maksettua. 

Mistä ihmeen omavaraishipeistä se sinä nyt puhut?

Kivat periaatteet, kuulostaa mielenkiintoiselta.

Lienee kuitenkin teidän paikallinen kulttinne, eikä koske koko Suomen suurperheitä.

Puhun nyt niistä elämäntapaintiaaneista, joista tuo suurperheitä ihaileva palstalainen kertoi. Hän käytti tuota sanaa ja minä taas - koska tunnen tällaisia elämäntapaintiaaneja, downshiftaajia tai miksi heitä nyt halutaankaan kutsua - puutuin siihen, että eivät nämä kaipaa tuntemattomien apua, koska ovat vapaaehtoisesti ja omasta halustaan laskeneet elintasonsa keskivertoa reilusti matalammaksi. He siis haluavat elää vaatimatonta elämää

Minä kerroin ihailevani suurperheitä, etenkin monilapsisten perheiden äitejä.

Itse pelkäisin, mitä muut ajattelevat, jos talous ei kohenekaan odotetusti, isä ei etene ammatissaan, äiti ei löydä toimeentuloa ja köyhyys ahdistelee.

En tiennyt, että intiaaniperheitä on ihan oikeasti olemassa - sellaisia jotka eivät halua lainkaan apua tai rahaa mistään.

Utopialta kyllä kuulostaa.

Minusta rahaa ja joulua vastustavat "downshiftaajat" eivät kuulu Jouluapusivulle, entä sinusta? Suurperheenäidit noin yleisesti haluavat varmasti lapsilleen runsaasti jouluruokaa ja -lahjoja.

Muutama vuosi sitten downshiftaaminen eli elintason vapaaehtoinen merkittävä lasku vähentämällä työntekoa tai jopa luopumalla kokonaan palkkatyöstä, kuluttamisen merkittävä rajoittaminen, elämänarvojen hakeminen muusta kuin työnteosta, rahasta ja materiasta (elämäntapaintiaanit) oli jo vähän buuminakin. Ja he nimenomaan eivät hae mitään avustuksia mistään. Mutta ymmärrän, että käytit termiä tietämättä sen tarkoitusta. 

Vierailija
71/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaisille hyypiöille muka haluaa mitään antaa:

"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.

Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.

Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."

Ai kuka?  Esimerkiksi minä. Suurituloinen, kahden lapsen (tyttö ja poika, jotka ovat jo aikuisia) yh, jolla myös koira. Koirallakin viljaton ruokavalio. 

Minäkin voisin auttaa. Nimenomaan tällaiselle perheelle antaisin apua, en yhdeksän kissan emännälle.

Voisiko tuon ilmoituksen löytäjä linkata sen tänne niin laitan jouluapua?

Vierailija
72/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Olen sosiaalityöntekijä saanut huomata, että ongelmat ja lemmikit kasautuvat samoihin perheisiin. Varmasti myös monilla "normaaleilla" ja varakkailla perheillä on paljon lemmikkejä, mutta heillä niihin onkin varaa.

Olen monesti surkutellut, kun köyhällä perheellä on lemmikki sairaana, eikä ole varaa viedä sitä eläinlääkäriin. Tai ei jaksa hoitaa eläintä.  Ymmärrän, että köyhän elämään lemmikki tuo usein paljon iloa, mutta eläintä pitää myös ajatella: on oltava muutama satanen säästössä sen lääkärikäyntejä varten, ja on oltava jaksamista huolehtia siitä. Ja mikä tärkeintä, on oltava varaa ruokkia ja vaatettaa myös ne perheen ihmiset!

Mä olen myös sosiaalityöntekijä ja samaa mieltä sun kanssa. Ymmärrän ja tiedän, että lemmikit on monelle todella tärkeitä. Kuitenkin ns. huono-osaisuuteen liittyy usein kyvyttömyys asettaa asioita tärkeysjärjestykseen, ja siitä seuraa lisää ongelmia jos muutenkin pitää pärjätä minimituloilla.

No totta kai huonotuloisuuteen liittyy yleensä elämänhallinnan ongelmia varsinkin, jos tlianne on jatkunut vaikkapa nuorella ihmisellä vuosikausia.

Kuuluin tähän tärkeysjärjestämättömien ryhmään itsekin joskus. En hamstrannut eläimiä, vaan käsityötarvikkeita ja kankaita. Jonkinlaista hallinnantuntua yritin sillä tavoitella ja kuvittelin myös säästäväni, kun teen itse. Joskus säästinkin, mutta ajallisesti ja rahallisesti addiktio vie aina liikaa aikaa ja energiaa verrattuna hyötyihin. Samasta asiasta kyse varmaan näiden eläinhamstraajien kohdalla.  Kokevat elämänsä merkitykselliseksi edes niiden kautta, jos ei muuten. Asian tuomitseminen ei tilanteessa auta mitään, jos ihminen on sisältä rikki.

Vierailija
73/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin.

En vihaa yksinhuoltajia. Vihaan järjestelmän hyväksikäyttäjiä eli perheitä joissa todellisuudessa se isä asuu perheen kanssa mutta on kirjoilla muualla. Äiti on virallisesti yh, isyyttä ei tunnusteta, isän asunto vuokrataan pimeästi ja muksuja tulee 1-2 vuoden välein lisää.

Ymmärrätkö eron? Todellinen yksinhuoltaja vs systeemin hyväksikäyttäjä.

Jos yh:lla on useita alle kouluikäisiä ja nuorin on imeväisikäinen (joissain ilmoituksissa jopa vasta raskausvaiheessa) niin helposti herää epäilys tällaisesta tukihuijaustapauksesta vaikka kaikki eivät niitä varmasti olekaan.

Vierailija
74/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin auttaa. Onko joku teistä auttanut jotain perhettä? Meneekö siis niin, että perhe ottaa sinuun sitten yhteyttä? Sittenkö menen vaan kauppaan ostamaan jotain ja postitan apua tarvitsevalle perheelle?

Täältä voi bongata köyhiä perheitä.

Kullakin taloudella on oikeus noin viiteen yhteydenottoon, jonka jälkeen heidän ilmoituksensa poistetaan kartalta.

Se, johtaako yhteydenotto minkäänlaiseen perheen auttamiseen, ei vaikuta ilmoituksen poistamiseen.

Otathan siis yhteyttä vain, jos todella pystyt lahjoittamaan heille jotain! Kiitos.

https://map.karttapalvelut.fi/jouluapua

Vierailija
75/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso lauma eläimiä on kyllä köyhälle vähän suhteetonta. Mutta jos nyt vaikka sairastuisin syöpään ja talo palaisi ja mies jättäisi ja jäisin puille paljaille, niin viimeiseen asti yrittäisin pitää meidän koiran. Sen perushoito ei juuri maksa (ruoka kympin kuussa, vakuutus 90e vuodessa, kaikkia hoitotarvikkeita on tarpeeksi...) ja mielestäni köyhimmälläkin pitää olla varaa johonkin harrastukseen/mielen virkistykseen. Tuo koira on mulle kyllä enemmän kuin karvainen kumppani, mutta luokitellaan sitten vaikka harrastukseksi. 

Ehdottomasti samaa mieltä. Se on paras ystävä jos kukaan muu ei olekaan, sen kanssa tulee asiaa ulos useamman kerran päivässä ja tapaa luontevasti muita ihmisiä. 

Yksi koira tai yhdeksän kissaa ovat tietenkin kaksi eri asiaa. 

Vierailija
76/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi lasta, vaikka ei ole varaa elättää heitä.

Tässä taas yksi muiden apuun tukeutuva elämäntapaintiaani-suurperheenäiti Oulun lähistöltä:

"Perhe 155

Viiden lapsen yksinhuoltaja ilman tukiverkostoa. Äiti on ollut työttömänä kohta kaksi vuotta. Lasten isä ei ole missään tekemisissä perheen kanssa. Perheessä on ollut useamman vuoden ajan vaikeata järjestää joulua eivätkä koskaan voi tehdä mitään yhdessä.

Äiti kertoo kuinka joululoma ja joulu muutenkin on haastavaa aikaa, kun ei voi ostaa lahjoja ja sitten lapset ovat aina harmissaan kun muut koulussa kertovat hienoista hetkistä ja lahjoista.

Perhe toivoo jouluruokaa, joulukoristeita ja joulupukin vierailua."

Vierailija
77/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaiketi saan lahjoittajana valita sellaisen perheen kuin itse haluan. Sitten kun tämä valinnanvapauteni lopetetaan, lopetan myös lahjoittamisen.

En halua tukea huijareita, elämäntapasossupummeja yms joten teen valintani omien periaatteideni mukaisesti. Huijarit haalivat itselleen nyyhkytarinoilla ilmaista tavaraa ja se on poissa niiltä jotka oikeasti apua tarvitsevat. Sekä ihan reaalisesti niinä tavaroina jotka huijareille menevät että huijausten tullessa julki myös lahjoittajien vetäytymisenä koko hommasta. Kenen etu tällaiset huijarit siis ovat?

Parhaassa tilanteessa saataisiin jonkunlainen auttamiskanava joka erottelisi todelliset tarvitsijat huijareiden joukosta ja joka myös kontrolloisi että apua jakautuisi mahdollisimman monelle. Eli ilmoitus poistuisi kun jokaiselle avunsaajallr on löytynyt yksi lahjoittaja (isoissa perheissä toki voi olla useampia jos yksi lupaa lahjan osalle lapsista ja toinen toisille tms).

Vierailija
78/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin monilapsisen, eri isille lapsia saaneen yh:n poikana sanon että tekstisi on täyttä paskaa.

Vai elämäntapaintiaani. Väsynyt karjuva tyranni, jonka elämässä lapset olivat miesseikkailujen tiellä, mutta silti niitä piti tehtailla melkein suurperheen verran.

Vertaatko tosiaan oikeaa elämää jonkun vitun janssonin satuihin? Nainen ei tehnyt päivääkään ns. oikeita töitä elämässään, syntyi rikkaaseen bättre folkiin ja saattoi täten leikkiä jotain boheemia, kun ei nälkäkuolema uhannut.

Vierailija
79/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin auttaa tätä 9-kissaista perhettä.

Kaikki kissat eläinlääkärille: tarvittaisiin monta lahjoittajaa, niin ne kaikki saataisiin leikattua ja rokotettua. Olisiko tällainen auttaminen ihan kohtuutonta?

Vierailija
80/469 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin hyvä, jos esim Rekku-Rescuella olisi joulukampanja, jonne ihmiset saavat lahjoittaa lemmikkien sterilointeja.

Ei nimittäin ole yksi tai kaksi kertaa, kun alkoholistien koirat lisääntyvät miten sattuu tai perheenäiti ei saa kissojaan leikkautettua, vaan pentuja jaellaan sitten hätäpäissään kelle hyvänsä. "Se aina karkaa, kun sitä yrittää viedä leikattavaksi". Tekosyitä.

"Se on niin kallista." Luulis, että pennuista huolehtiminen, rokotukset yms olis kallista.

Näin vähenisi myös ne kesäkissat ja villikissojen määrä.