Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Mä ymmärrän hyvin ap:n ajatuksen.
Olen itse ollut työtön ja mulla oli koira ja kissa. Silloin kun otin ne, en ollut työtön vaan töissä ja parisuhteessa. Elämä kulki omia polkujaan ja ensin erosin, sitten tuli yt-neuvottelut.... Kyllä eläimistä menoja oli ja varsinkin huolta, että saan ne hoidettua, jos sairastuvat. Vakuutus oli, eikä sekään ilmainen ollut, mutta kerran paikattiin koiran tassua, ja kerran tuli koirien keuhkokuume. Vuoden sitä kesti, ja jätin monena päivänä syömättä että sain eläimille ruokaa. Onneksi sain töitä ja se oli osittain koiran ansiota, sillä tutustuin koirapuistossa ihmiseen, joka tiesi tilanteeni ja vinkkasi vapautuvasta työpaikasta. Kyllä mä sen ymmärrän, jos on yksi eläin, se voi olla mielenterveydelle oikein hyvästä, varsinkin koiran lenkitys ja ulkoilutus tuo rytmiä päivään mutta....
En ymmärrä miksi pitää hamstrata eläimiä tuohon malliin. Kyllähän eläimistä pitää pystyä pitämään huoli silloinkin, kun rahat on vähissä ja hyvinä aikoina pitää vähän ennakoida, mihin pystyy tiukoissa paikoissa. En oikein usko, että näistä eläimistä voidaan pitää niin hyvin huolta kuin pitäisi. Eläinten hamstraus, masennus, mielenterveysongelmat, köyhyys ja yleinen elämänhallinnan puute on monesti samaa pakettia.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla on yksi tällainen tuttu, joka on työtön ja todella köyhä, mutta kokee velvollisuudekseen pelastaa rescue-kissoja "hyvään kotiin" eli itselleen. Hänellä on nyt 7 kissaa. Ja ei siinä mitään että hän oikeasti hoitaa niitä hyvin ja tykkää niistä, mutta joku siinä minua tökkii, että sitten kerjää rahaa vapaasta tahdosta ottamiensa kissojen hoitamiseen. Nyt sillä on joku tällainen gofundme tyyppinen joukkorahoituskampanja, jolla yrittää saada rahaa yhden kissan vaatimaan leikkaukseen...
Onkohan sama tuttu kun mullakin, kissoja ainakin noin monta mutta itkee rahan vähyyttä koko ajan. Kissat lisääntyy keskenään koska ei ole 'varaa' leikata, kuitenkin ulkomailla käydään useita kertoja vuodessa. Ja elää täysin kelan tuilla...
Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla mahdollisilla sivustoilla. Ei edes yritetä tehdä tilanteelle mitään (paitsi ehkä pyöräytetään vielä yksi uusi lapsi jo valmiiksi vaikeaan tilanteeseen).
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt eli ns elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen sivustoilla roikkuville en koskaan anna mitään.
Myös toiveet joissa on tarkasti määritelty joku tietty kallis lelu (mekaniikkalego, pelikone, uutuuspeli jne) ohitan välittömästi. Jos kelpaa vain joku yli 50€ lahja per lapsi niin olkoot ilman. Kyse ei ole siitä ettenkö voisi ostaa vaikka niitä legoja vaan siitä että on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä (enkä tarkoita ettei kahta lasta saisi olla vaan näissä perheissä usein 4-8 lasta).
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa? Toisella toki "oma" vuokrakämppä joka vuokrattu eteenpäin pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Jouluapusivuston Suurisydämiset Auttajat ovat selvästi täällä miettimässä, kuinka voisivat levittää hyvää mieltä rahattomille perheille.
Tällaisiako te olette?
Pyydänkin samantien niitä vetämään oman ilmoitukseni pois sieltä. (eikä ole yhtään kissaa).
Kyse oli yhdeksästä kissasta rahattomassa perheessä, ei rahattomista perheistä. Jos sinulla ei ole yhtään kissaa, et tiedä millainen menoerä ne ovat. Ja sitten ei ole lapsille ruokaa koska pitävät yhdeksää kissaa? Yksikin riittäisi tuossa tilanteessa. En tiedä montako lasta ko.perheessä oli, aloittaja voinee valaista asiaa. Eiköhän tärkeysjärjestys ole se että saa lapset ruokittua ja sitten mietitään onko niihin yhdeksään kissaan varaa, tai edes vähempään.
Työttömien ajojahti jatkuu..
Kissat voivat olla hankittu ennen työttömyyttä. (9 kissaa on liikaa)
Työtön voi toimia sijaishoitajana löytökissoille ennen varsinaista sijoitusta eteenpäin.
Ovatko kaikki kissat aikuisia? Esim. Pennut voivat olla liian pieniä annettavaksi eteenpäin.
En hyväksy pentutehtailua jota osa työttömistä harrastaa.
Kuka tällaisille hyypiöille muka haluaa mitään antaa:
"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.
Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.
Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Joskus olen noita selannut ihan siksi että olen halunnut auttaa kun oma tilanne ei enää kovin huono. Mutta sitten kun sieltä tulee vastaan tarpeeksi monta jotka toivovat sellaisia asioita joita minulla ei ole varaa ostaa edes omille lapsille niin annan olla. Auttakoon joku muu koska minun apuni ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ajojahti jatkuu..
Kissat voivat olla hankittu ennen työttömyyttä. (9 kissaa on liikaa)
Työtön voi toimia sijaishoitajana löytökissoille ennen varsinaista sijoitusta eteenpäin.
Ovatko kaikki kissat aikuisia? Esim. Pennut voivat olla liian pieniä annettavaksi eteenpäin.
En hyväksy pentutehtailua jota osa työttömistä harrastaa.
Käsittääkseni eläinsuojeluyhdistys vastaa kuluista jos joku ottaa kissan sijoitukseen. Kahdeksaa pentua tuskin kukaan kissa tekaisee. Pentueessa on 4-6 kissaa tai joskus vaan yksi tai kaksi. Jos kissat olisivat pentuja ja liian pieniä annettavaksi eteenpäin, tuskin se työttömyys (tai rahattomuus) olisi iskenyt ihan viime viikkojen aikana. En tiedä mitä tässä ap:n kuvaamassa ilmoituksessa on lukenut mutta veikkaan että tuossa on kissat lisääntyneet keskenään koska ei ole ollut halua tai varaa leikkauttaa ja jos asia on näin, ensi jouluna kissoja on jo moninkertainen määrä. Sen jouluavun pyytämisen sijaan olisi aika leikkauttaa kissat ja etsiä niille uusi koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen sosiaalityöntekijä saanut huomata, että ongelmat ja lemmikit kasautuvat samoihin perheisiin. Varmasti myös monilla "normaaleilla" ja varakkailla perheillä on paljon lemmikkejä, mutta heillä niihin onkin varaa.
Olen monesti surkutellut, kun köyhällä perheellä on lemmikki sairaana, eikä ole varaa viedä sitä eläinlääkäriin. Tai ei jaksa hoitaa eläintä. Ymmärrän, että köyhän elämään lemmikki tuo usein paljon iloa, mutta eläintä pitää myös ajatella: on oltava muutama satanen säästössä sen lääkärikäyntejä varten, ja on oltava jaksamista huolehtia siitä. Ja mikä tärkeintä, on oltava varaa ruokkia ja vaatettaa myös ne perheen ihmiset!
Mä olen myös sosiaalityöntekijä ja samaa mieltä sun kanssa. Ymmärrän ja tiedän, että lemmikit on monelle todella tärkeitä. Kuitenkin ns. huono-osaisuuteen liittyy usein kyvyttömyys asettaa asioita tärkeysjärjestykseen, ja siitä seuraa lisää ongelmia jos muutenkin pitää pärjätä minimituloilla.
Meille hankittiin pitkän pohdinnan jälkeen kaksi kissaa. Olimme silloin ns hyvätuloisia mutta muutaman vuoden jälkeen itse sairastuin vakavasti ja mies jäi työttömäksi. Kissat olivat hyvin tärkeitä jopa terapiaeläimiä kahdelle lapsellemme. Emme ikimaailmassa tämän kaiken lisäksi olisi voitu luopua näistä kissoista, jotka olivat lasten suunnilleen ainoa ilo vaikeassa elämäntilanteessamme. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muut ajattelevat kun näkee minkä ilon tärkeä lemmikki on lapselle.
Kaksi kissaa onkin vielä ihan kohtuullinen ja ymmärrettävä lemmikkimäärä, mutta kymmenkunta alkaa olla jo aikamoista sairaalloista haalimista.
Ihan uteliaisuudesta kurkkasin tuolle sivustolle, kun se tuntuu aiheuttavan mammoissa niin kroonista närää.
Ihan fakta on että aina kun jotain on tarjolla ilmaiseksi, se vetää puoleensa ihmisiä, jotka eivät varsinaisesti ole avun tarpeessa, mutta osallistuvat kaikkeen, josta jotain voi saada ilmaiseksi.
Kuitenkin kun katselin ilmoituksia, todella monessa oli ihan asiallinen tarve. Pyydettiin jouluruokaa tai jokin pieni toive lasten lahjoiksi. Taustalla työttömyyttä, yksinhuoltajuutta, varhaiseläkkeellä oloa ja sairautta. Pitkätkin lahjalitaniat voi myöskin ymmärtää siten, että kun lahjoittajia voi olla useita, niin useamman lahjan antaminen perheelle ei varsinaisesti kasaudu yhden lahjoittajan harteille.
Jos kokee systeemin epäilyttäväksi eikä koe pystyvänsä antamaan vieraille ihmisille omastaan, voi yksinkertaisesti jättää asian silleen. Toimintahan on täysin vapaaehtoista?
Vierailija kirjoitti:
"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.
Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.
Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."
Ai kuka? Esimerkiksi minä. Suurituloinen, kahden lapsen (tyttö ja poika, jotka ovat jo aikuisia) yh, jolla myös koira. Koirallakin viljaton ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla mahdollisilla sivustoilla. Ei edes yritetä tehdä tilanteelle mitään (paitsi ehkä pyöräytetään vielä yksi uusi lapsi jo valmiiksi vaikeaan tilanteeseen).
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt eli ns elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen sivustoilla roikkuville en koskaan anna mitään.
Myös toiveet joissa on tarkasti määritelty joku tietty kallis lelu (mekaniikkalego, pelikone, uutuuspeli jne) ohitan välittömästi. Jos kelpaa vain joku yli 50€ lahja per lapsi niin olkoot ilman. Kyse ei ole siitä ettenkö voisi ostaa vaikka niitä legoja vaan siitä että on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä (enkä tarkoita ettei kahta lasta saisi olla vaan näissä perheissä usein 4-8 lasta).
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa? Toisella toki "oma" vuokrakämppä joka vuokrattu eteenpäin pimeästi.
Siis sinä et lahjoita:
-jos avunpyytäjällä on useampana vuotena ilmoitus
-liian tarkat lahjatoiveet
-pitkäaikaistyöttömät vanhemmat ja paljon lapsia
-yksinhuoltajat useammalla lapsella
Mielenkiintoista olisi kuulla, kenelle voisit lahjoittaa ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Köyhien ja "köyhien". Veikkaan että aika moni selaa koska haluaa aidosti auttaa mutta kyllähän siinä pieni närkästys nousee pintaan kun pummataan lapsi- ja eläinlaumalla sitä sun tätä. Jos aidosti apua tarvitsee niin ottaa kiitollisena vastaan sen minkä saa ja lapsille riittää joku pieni paketti 1kpl/lapsi. On siellä niitä pienestäkin kiitollisia, esim. vanhuksia ja yksilapsisia perheitä.
Saako köyhällä olla 2 lasta vai onko yksi se sallittu hyvätuloisten mielestä? Ei yhtäkään lemmikkiä? Jos se ainut lemmikki sairastuu siltä pitää vääntää niskat nurin ettei vaan tule kustannuksia? Kummallista että maa otetaan täyteen sossuelättejä, mutta suomalaiselle ei suvaita yhtään mitään, ei edes kahta lasta ja yhtä kissaa. Toivottavasti te kaikki köyhdytte ja saatte oikeasti kokea miltä tuntuu olla köyhä ja sairas tai vaikka vain työtön.
Tietenkin saa, itse vein paketin viime vuonna yhden yh-äidin 9v pojalle, hänellä siis yksi lapsi ja koira perheessä. Tupakoikin vielä, ja silti vein lapselle lahjan. Mutta siinä vaiheessa kun teksti kuuluu, että "molemmat vanhemmat olleet työkyvyttömyseläkkeellä 20v ja perheessä 7 lasta, joista vanhin 12v sekä 7 koiraa, 9 kissaa, 5 marskua ja kani", eli toi koko remppa on hankittu SEN JÄLKEEN kun itselle on selvinnyt että ei pysty edes ITSEÄÄN elättämään, niin kyllä mulla loppuu ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
No, mielenterveysongelmille tai sairauksille tuskin kukaan mahtaa mitään mutta koira erityisruokavaliolla vie kyllä aika paljon rahaa. Ehkä se on tuon perheen mielenterveydelle kuitenkin hyväksi. Voisin avustaa.
Eipä siihen "ylimääräiseen" jää rahaa monella työssäkäyvälläkään ja perusmenotkin on maksettava kiltisti omasta pussista.
Tuon tytön puolesta olen huolissani, kahden sairaan aikuisen ja sairaan koiran varjossa kasvaminen on varmasti aika haastavaa.
Kysymys on lahjoittamisesta. Ei siitä, että lahjat tulisi ansaita jollain mallikansalaiskäyttäytymisellä. Tämä tuntuu menevän jupisijoilta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."Ai kuka? Esimerkiksi minä. Suurituloinen, kahden lapsen (tyttö ja poika, jotka ovat jo aikuisia) yh, jolla myös koira. Koirallakin viljaton ruokavalio.
Ja minä, kolmen lapsen hyvätuloinen äiti (ei yh), ei lemmikkejä. Oma esikoinen on vähän vanhempi kuin tuo tyttö, ymmärärän kyllä että joku merkkivaate tai muutama uusi meikki tms. piristäisi hänen mieltään varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.
on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?
Onpa pyyteetöntä auttamista.
Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".
Voi helevetti tätä kateuden määrää.
Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).
Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?
Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?
Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.
Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.
Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.
Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.
Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:
monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.
Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.
Antakaa suurperheiden olla rauhassa!
Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.
Oman sukulaisen kohdalla voin sanoa syyn olevan elämänhallinnan puutteessa ja yksinäisyydessä. On edes joku odottamassa kotona.
Köyhä on, sähkötkin useasti vuodessa poikki kun ei ole varaa maksaa laskuja.
Antakaa jouluapuna näille edes yhden kissan leikkautus niin loppuu se kissojen lisiminen ja apu olisi järkevää. Itse olen miettinyt että voisin maksaa esim. jonkun eläkeläismummon kissan leikkaamisen joululahjana jos sellainen vastaan tulisi.
Minulla on useampi lemmikki ja niin kauan kuin minulla on varaa pitää ne tunnen olevani todella hyväosainen ja eläväni melko "rikkaasti", vaikka palkka ei iso olekaan.
Niin kauan kun näille annetaan, niin eivät opi itse säästämään. Siskoni kerjää rahaa vanhemmiltani jokaiseen vähän isompaan hankintaan, vaikka on jo 40.