Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ajojahti jatkuu..
Kissat voivat olla hankittu ennen työttömyyttä. (9 kissaa on liikaa)
Työtön voi toimia sijaishoitajana löytökissoille ennen varsinaista sijoitusta eteenpäin.
Ovatko kaikki kissat aikuisia? Esim. Pennut voivat olla liian pieniä annettavaksi eteenpäin.
En hyväksy pentutehtailua jota osa työttömistä harrastaa.
Tämä oli idioottien ajojahti, eikä työttömien ajojahti. Itsekin olen työtön ja seuraan huvittuneena näitä joulun ruikutuksia. Itselläni pöytä notkuu herkkuja jouluna, eikä todellakaan ole tarvinut sitä varten edes säästää, vaan työttömän tuet riittävät tuohon helposti.
Vierailija kirjoitti:
Viisi lasta, vaikka ei ole varaa elättää heitä.
Tässä taas yksi muiden apuun tukeutuva elämäntapaintiaani-suurperheenäiti Oulun lähistöltä:"Perhe 155
Viiden lapsen yksinhuoltaja ilman tukiverkostoa. Äiti on ollut työttömänä kohta kaksi vuotta. Lasten isä ei ole missään tekemisissä perheen kanssa. Perheessä on ollut useamman vuoden ajan vaikeata järjestää joulua eivätkä koskaan voi tehdä mitään yhdessä.
Äiti kertoo kuinka joululoma ja joulu muutenkin on haastavaa aikaa, kun ei voi ostaa lahjoja ja sitten lapset ovat aina harmissaan kun muut koulussa kertovat hienoista hetkistä ja lahjoista.Perhe toivoo jouluruokaa, joulukoristeita ja joulupukin vierailua."
Ehkäpä tuossa on tehty ne lapset silloin hyvänä aikana ja mies häipynyt sen jälkeen kuvasta. Sitten tullut työttömyys. Ei kannata tuomita kun ei tunne taustoja.
Heidän kannattaisi hakea jotain tukilomaa jouluksi jolloin saavat kuusen ja koristeet ja ruuat siellä kohteessa.
Tein juuri lanttu- ja porkkanalaatikkoa, juurekset maksoivat noin euron 2kg. Eli tosi kallista on perusjouluruoka.
Olen muutaman vuonna noita katsellut ja päätynyt siihen ettei minulla ole varaa auttaa. Saattaa olla että olen ollut liian myöhään liikkeellä sillä nyt meidän alueella oli paljon Sellaisia jotka toivoi vain ruokaa ja leffalippuja lapsille. Muutamat jotain käytettyä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.
on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?
Onpa pyyteetöntä auttamista.
Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".
Voi helevetti tätä kateuden määrää.
Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?
Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.
Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.
Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.
Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:
monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.
Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.Antakaa suurperheiden olla rauhassa!
Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.Näin monilapsisen, eri isille lapsia saaneen yh:n poikana sanon että tekstisi on täyttä paskaa.
Vai elämäntapaintiaani. Väsynyt karjuva tyranni, jonka elämässä lapset olivat miesseikkailujen tiellä, mutta silti niitä piti tehtailla melkein suurperheen verran.
Vertaatko tosiaan oikeaa elämää jonkun vitun janssonin satuihin? .
Et ilmeisesti käy äidin luona joulupäivällisellä?
Entä isän luona:
isä kai oli parempi ihminen, kuin karjuva tyranniäiti, ja ajatteli aina lasten parasta?
Jos olet oikeasti monilapsisesta perheestä, asenteesi on aika hämmentävä.
Minä olen 3-lapsisen yh-äidin tytär, isä huiteli menemään, eikä maksanut eltusapua äidilleni, joka teki raskaita töitä minkä pystyi ja piti meidät sentään kotona ja jotenkin ruoassa ja rääsyissä.
Kyllä hänkin oli nainen äitiytensä ohella - tapaili miehiä ja harrasti niitä paheksumiasi miesseikkailuja.
Isällänikin oli paljon naisseikkailuja, siksi hän ei edes yrittänyt elättää meitä.
Olisiko työteliäs, naiseutensa kieltävä äiti, joka istuu aina yksin kotona lapset kainalossa illat pitkät, ansainnut Sinun kunnioituksesi?
Nyt kun olen itse äiti, näen äitiyden toiseltakin kantilta. Vastuu, yksinäisyys, köyhyys ja miehen vastuunpakoilu ja petollisuus saa sen äidin joskus karjumaan.
Jouluna me vierailemme äidin luona, isä ei kiinnosta, koska häntä me lapset emme koskaan kiinnostaneet vähääkään.
Siitä "vitun" Janssonista:
taiteilijan henkilökohtainen elämä ja ekonominen asema ei mielestäni mitätöi nerokkaita luonnekuvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Köyhien ja "köyhien". Veikkaan että aika moni selaa koska haluaa aidosti auttaa mutta kyllähän siinä pieni närkästys nousee pintaan kun pummataan lapsi- ja eläinlaumalla sitä sun tätä. Jos aidosti apua tarvitsee niin ottaa kiitollisena vastaan sen minkä saa ja lapsille riittää joku pieni paketti 1kpl/lapsi. On siellä niitä pienestäkin kiitollisia, esim. vanhuksia ja yksilapsisia perheitä.
Saako köyhällä olla 2 lasta vai onko yksi se sallittu hyvätuloisten mielestä? Ei yhtäkään lemmikkiä? Jos se ainut lemmikki sairastuu siltä pitää vääntää niskat nurin ettei vaan tule kustannuksia? Kummallista että maa otetaan täyteen sossuelättejä, mutta suomalaiselle ei suvaita yhtään mitään, ei edes kahta lasta ja yhtä kissaa. Toivottavasti te kaikki köyhdytte ja saatte oikeasti kokea miltä tuntuu olla köyhä ja sairas tai vaikka vain työtön.
1 versus 9 kissaa on ihan eri asia. Ja monella keskituloisellakin perheellä on varaa just ja just yhteen lemmikkiin (kun ottaa huomioon kaiken sen, mitä niiden kanssa voi sattua - eläinlääkärit jne), joten ei yhdeksän kissan kanssa voi vetää sitä korttiä, että eikö muka köyhällä saa olla.
Kyllä kaikilla saa olla lemmikkejä ja lapsia, mutta omien voimavarojen mukaan. Jos ei enää pärjää sen edellisenkään viiden lapsen kanssa niin miksi pitää jo uutta tehdä? Eli halutaan lisää lapsia, mutta ollaan uhria kun on niin monta.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri lanttu- ja porkkanalaatikkoa, juurekset maksoivat noin euron 2kg. Eli tosi kallista on perusjouluruoka.
Osittain samaa mieltä.
Lahjoittajana olen aina laittanut perheille jotain extraa eli karkkia, suklaata, glögiä, rusinoita, manteleita, kakkua/pullaa/leivoksia..mitä nyt on sattunut sopivasti osumaan kaupassa kärryyn. Olen myös antanut legoja yms kalliimpia leluja mutta en siis valitse perhettä jos oletusarvo on se että kallista täytyy saada.
Se perusruoka onkin edullista mutta usein ne herkut ja muut jäävät hankkimatta kun rahat pitää laskea tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.
on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?
Onpa pyyteetöntä auttamista.
Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".
Voi helevetti tätä kateuden määrää.
Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?
Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.
Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.
Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.
Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:
monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.
Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.Antakaa suurperheiden olla rauhassa!
Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.Tuollainen elämäntapaintiaanin elämä onkin ihan itse valittu elämäntapa eikä silloin kaipaakaan tuntemattomien ihmisten jouluavustuksia vaan elää onnellisena juuri sitä elämäntapaintiaanielämäänsä.
Olipa halpamainen vastaus.
Miksi ei "tuollaisen elämän" valinnut (=lapsirakas yh-äiti) haluaisi, että joku joskus auttaa häntä?
Noissa on aika harvoin lapsirakkautta takana. Sen sijaan elämänhallintaongelmat ja väärä seura, jolle se rakkauslapsi sitten pusketaan, pikemminkin.
Näin on!
Yksinhuoltaja ei lapsia rakkaudesta tee, vaan puskee niitä ilmoille ihan ilkeyttään, koska ei hallitse ruumistaan. Koti ja rahat pois tuollaisilta epäsikiöiltä!
Eikö jokin aate julistanut tällaista 1930-luvulla?...
Luin myös 1500-1600-luvun noitavainoista, joissa poltettiin roviolla yksinäisiä naisia,
noitina, koska he "sikisivät synnissä" eivätkä sopineet yhteiskunnan muottiin.
Nykyaikana heitä voi jahdata enää vain nettipalstoilla.
Minulla on viisi kissaa ja niihin menee kuukaudessa noin 200 euroa, siihen sisältyy laaadukas viljaton mahdollisimman lihapitoinen kuiva- ja märkäruoka, tuoretta tarjouslihaa, hiekat, makupalat ja aina jotain pientä tarviketta, lelua tms. Pelkkään matokuuriin menee jo tällä määrällä useampi kymppi ja aina välillä joutuu käyttämään eläinlääkärissä esim. hammaskiveä poistamassa vaikkeivat sairastaisikaan. Joskus aikaisemmin oli kuusi kissaa ja kun niistä kolme sairasti yhtä aikaa ja kaksi niistä piti vielä lopuksi lopettaa niin tiukkaa oli. Joku 1500 euroa meni parissa kuukaudessa, olin silloin työtön ja myin tavaroita mistä pystyin luopumaan ja jouduin myös lainaamaan ja silti elin itse todella vaatimattomasti ruoan suhteen, halvimmista aineksista piti aina kehitellä jotain. Yhdeksän kissaa olisi minulle jo liikaa vaikka käyn töissä, haluan huolehtia kissojen lisäksi myös itsestäni, koska jos jatkuvasti eläisin puurolla olisin kohta surkeassa kunnossa enkä jaksaisi niistä kissoistakaan huolehtia. Yhdeksän kissan omistaja saa olla jo melko hyvätuloinen tai sitten elämänhallintaongelmainen, ehkä kissat ovat lisääntyneet tai on yrittänyt pelastaa liikaa kissoja. Köyhempikin varmasti voisi toimia kissoille väliaikaiskotina pysyvää kotia etsiessä jos haluaisi auttaa, tai sitten vain tyytyä ehkä korkeintaan kahteen kissaan ja laittaa joka kuukausi vaikka kympin edes säästöön eläinlääkärikassaan. Kenenkään ei yksin tarvitse pelastaa kaikkia maailman kodittomia kissoja! Voihan sen lopetusuhan alla olevan kissan ottaa vaikka tilapäisesti luoksensa ja laittaa heti ilmoituksen esim. faceen eläinryhmään, aika moni on niistä kodin löytänyt.
Elämänhallintaongelmaisille se kissa voi olla mielenterveyden kasassa pitävä voima ja yksinäisyyden estäjä, mutta silti ne kissat pitäisi leikkauttaa ja rahattomalle/"rahattomalle" kissan omistajalle varmasti paras lahja olisi vaikka tarjoutua maksamaan puolet leikkautuskuluista. Poistaisi myös omistajan stressiä kun ei kissa enää merkkailisi tai lisääntyisi vaikka pääsisi ulos (karkaamaan).
Itseäni ihmetyttää todella isojen perheiden avunpyynnöt kun minulla ei ole varaa ollut tehdä kuin kaksi lasta ja tähän olen laskenut myös sen että voin tukea heidän opiskelunsa yhteen ammattiin, esim. maksamalla kirjat ja takaamalla riittävän ruoan opiskeluajan että jaksavat. Vaikka lapsillani on osallistuva isäkin niin olen silti laskenut sen varaan että voin yksinkin heidät tarvittaessa elättää ja tingin sitten vaikka omista huvituksista, kampaajalle harvemmin yms. Olisi aivan mahdotonta auttaa esim. seitsemää peräkanaa syntynyttä lasta opiskeluissa, kun käyn työssä mistä ei mitään hirveää palkkaa revitä, mutta kahden vielä elättää ja vieläpä ihan hyvin, mitään tarpeellista ei puutu eikä lapset kinua edes aina kalleinta ja hienointa kun on kaikessa hyvää peruslaatua.
Yksi pätkätyöläislähihoitaja tarvitsi perheineen apua kun työ on epävarmaa jatkossa, pitäisikö apuna laittaa vaikkapa oman kuntani vapaana olevat vakipaikat hänelle, mies kun oli työtön niin ei muuttokaan olisi ehkä mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta eri kerjäysryhmästä olen bongannut saman ihmisen ilmoituksen. Lapsien sukupuolet vaihtelevat eri ilmoituksissa. Parissa hän on yh, yhdessä pariskunta yhtä lasta vähempänä. Sairautta tai surua, vaihtelee ilmoituksen mukaan.
Tämä on syy miksi en lahjoita.
Ilmoita ylläpidolle.
Ei mitenkään välttämättä ole kissat lisääntyneet perheessä keskenään, voi olla myös että kissat ovat eläinsuojeluyhdistyksen omaisuutta, mutta ovat hoidettavina perheissä ennen kuin ovat valmiit etsimään uutta kotia. Silloin eläinsuojeluyhdistys maksaa kissojen tarvikkeet ja eläinlääkärit. Näin minullakin oli nuorena ja köyhänä 7 kissaa, kahden oman steriloidun kissan lisäksi oli kadulta löydetty emo pentuineen, joista lopulta vain se emo jäi meille pysyvästi. Lyhyessä ilmoituksessa tuskin tulisi mieleen asiaa selvittää tällä tarkkuudella.
Jos asuvat maalla ja omassa talossa, ei ne eläinten olot välttämättä ole huonot lainkaan, ainakin paremmat kuin kadulla ulkona tai kuolleena.
Verrattuna siihen että on liuta lapsia eri isille, ei tuo lopulta ole kuin kissoja, ei kärsiviä lapsia.
En tajua tätä lemmikkien haalimista. Myös mun 17-vuotias haaveilee, että aikuisena hankkisi jonkun lemmikin, mieluiten varmaan koiran. Mutta jopa hänellä on tolkku päässä. Vaikka hänellä tulee olemaan kymmenien tuhansien eurojen sotakassa, hän on silti sitä mieltä, ettei hänellä ehkä vielä opiskelijana ole varaa koiraan. Ja että ei hänen pieni (37-neliöinen) opiskelukämppä ehkä ole hyvä paikka koiralle, vaikka vieressä on tosi hyvät ulkoilumaastot.
Onko se oikeasti niin, että köyhyys sumentaa kaiken järjen? Minusta olisi kauhea ajatus, että minulla olisi lemmikki jota ei olisi varaa viedä lääkärille. Joku auto jos hajoaa, niin se ei siitä kärsi ja sen voi korjata kun rahaa on. Mutta että lemmikki joutuisi kärsimään kivuissaan kun ei ole rahaa viedä lääkäriin? Eikö köyhät osaa ajatella tällaista kun hankkivat niitä lemmikkejä? Jos ei ole varaa lääkäriin, niin sitten pitää olla sydäntä päästää se eläin pois päiviltä. Tätäkään ei monella ole, ovat liian hellämielisiä ja eläin kärsii.
Katselin noita avustuspyyntöjä ja vaikka jollain tavoin tahtoisin auttaa, niin eipä pysty kykenemään. Eräälle perheelle pitäisi rakentaa koko joulu kuusesta, pukista, koristeista, ruuista ja lahjoista lähtien!
Muuten: mitä hlvettiä tapahtuu edellisen vuoden joulukoristeille.
Vierailija kirjoitti:
Katselin noita avustuspyyntöjä ja vaikka jollain tavoin tahtoisin auttaa, niin eipä pysty kykenemään. Eräälle perheelle pitäisi rakentaa koko joulu kuusesta, pukista, koristeista, ruuista ja lahjoista lähtien!
Muuten: mitä hlvettiä tapahtuu edellisen vuoden joulukoristeille.
Joulukuusi viedään koristeineen roskikseen.
Toivottavasti joku tekee eläinsuojeluilmoituksen. Koska perheellä ei voi mitenkään varaa olla huolehtia noiden kattien eläinlääkärikuluista.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä lemmikkien haalimista. Myös mun 17-vuotias haaveilee, että aikuisena hankkisi jonkun lemmikin, mieluiten varmaan koiran. Mutta jopa hänellä on tolkku päässä. Vaikka hänellä tulee olemaan kymmenien tuhansien eurojen sotakassa, hän on silti sitä mieltä, ettei hänellä ehkä vielä opiskelijana ole varaa koiraan. Ja että ei hänen pieni (37-neliöinen) opiskelukämppä ehkä ole hyvä paikka koiralle, vaikka vieressä on tosi hyvät ulkoilumaastot.
Onko se oikeasti niin, että köyhyys sumentaa kaiken järjen? Minusta olisi kauhea ajatus, että minulla olisi lemmikki jota ei olisi varaa viedä lääkärille. Joku auto jos hajoaa, niin se ei siitä kärsi ja sen voi korjata kun rahaa on. Mutta että lemmikki joutuisi kärsimään kivuissaan kun ei ole rahaa viedä lääkäriin? Eikö köyhät osaa ajatella tällaista kun hankkivat niitä lemmikkejä? Jos ei ole varaa lääkäriin, niin sitten pitää olla sydäntä päästää se eläin pois päiviltä. Tätäkään ei monella ole, ovat liian hellämielisiä ja eläin kärsii.
Eläinten hamstraaminen (animal hoarding) on oma sairauden lajinsa, eikä liity köyhyyteen sinänsä mitenkään. Paitsi tietysti korrelaatio pahojen mt-ongelmien ja alhaisen tulotason välillä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin auttaa tätä 9-kissaista perhettä.
Kaikki kissat eläinlääkärille: tarvittaisiin monta lahjoittajaa, niin ne kaikki saataisiin leikattua ja rokotettua. Olisiko tällainen auttaminen ihan kohtuutonta?
Minusta olisi fiksumpaa, että eläinlääkäri tutkisi ja katsoisi kissoista elinkelpoisimman ja ne 8 muuta lopetettaisiin. Jäljelle jäisi enää yhden kissan hoitokulut yhdeksän sijaan.
Tuollaisia kissalaumoja on yleensä vain sellaisilla alueilla, joissa vähintään naapurista löytyy metsästysase jos omasta takaa ei ole. Olisi rakkaudellinen teko päästää kissojen taivaaseen ne kissat, joita ei ole varaa hoitaa kunnolla.
Mitä se kellekään kuuluu, kuinka huonosti itse on asiansa hoitanut. Ärsyttää koko Suomen tyyli, missä ahkerat ja rehelliset ihmiset elättävät laiskoja.
Näin köyhänä, kissallisena opiskelijana jaksaa aina nämä ihmetyttää. Toki minulla ei ole lapsia sen kissan ohella, mutta se onkin minun oma päätös. Miksi niitä lemmikkejä on niin paljon, ei ihan oikeasti voi tulla yllätyksenä että taloudellinen tilanne voi heikentyä yhtäkkiä. Samaa kyllä ajattelen lasten kohdalla, miksi hankkia enemmän kuin on varaa ylläpitää jos tilanne menee huonoksi? Minun kuukausitulot ovat 480 € koska en halua ottaa opintolainaa. Tästä summasta olen saanut säästettyä 800 € kissan ostohintaan, 3000 € yllättäviin kuluihin ja siihen jos yhtäkkiä jään tulottomaksi ja vielä maksan vakuutukset. Ei, en aio hankkia edes toista kissaa, saati YHDEKSÄÄ. En vaan jaksa ymmärtää tuota lemmikkien haalimista, meneehän ihan jo ruokaankin paljon. Minulla menee yhden kissan ruokaan ja hiekkaan 40 €/kk. Saati jos kissoja olisi sen yhdeksän kappaletta.
Noissa on aika harvoin lapsirakkautta takana. Sen sijaan elämänhallintaongelmat ja väärä seura, jolle se rakkauslapsi sitten pusketaan, pikemminkin.