Meneekö Vero Modalla huonosti vai mistä johtuu tämmöinen myyjien käytös...?
Kävin pari päivää sitten Vero Modalla (ei tule usein käytyä, en lähes koskaan löydä sieltä mitään ja vaatteet ovat mielestäni liian kalliita jos nyt vertaa esim H&M:n hintoihin). Heti kun astuin liikkeeseen myyjä hyökkäsi tiskin takaa: "Moikka! Etitkö jotain erityistä?" Minä: "En, ihan kattelen vaan." Valitsin pari takkia sovitukseen ja matkalla sovituskopeille myyjä huikkasi "Se on tosi halpa takki!" Minä: "Juu." (Oli siis kytännyt mitä valitsen sovitukseen). Olin sovituskopissa varmaan alle minuutin kun sama myyjä huikkaa oven takaa "Onko koot sopivat vai tarviiko tuoda toista kokoa?" Minä: "Ei tarvi, kaikki hyvin." Sovittelin takit ja päädyin ostamaan toisen. Tulin ulos sovituskopista ja palautin toisen takin jolloin SE SAMA VITUN MYYJÄ hyökkää taas selkäni takaa "Eiks ollu sopivia?" Minä: "Tän toisen mä otan, toinen ei istunut." Myyjä: "Meil on täällä samantapanen jos sä haluisit sitä vielä koittaa?" Minä: "Ei kiitos." Kassalla myyjä pakkaa takkini kassiin ja kysyy haluaisinko takin kanssa vielä huivia. Minä: "En mä kiitti, en käytä huiveja ton tyyppisten takkien kanssa." Myyjä: "Juu no jos tarvit niin meiltä löytyy kyllä myös huiveja jotka sopivat tähän takkiin"!
Siis HUH HUH. Mulla on vielä sosiaalisten tilanteiden pelko joten tollaiset myyjät koen todella ahdistaviksi. Haluaisin vain shoppailla ja katsella rauhassa ilman tuollaista kyttäämistä ja kyselyjä. En tule asioimaan Vero Modassa enää. Muilla samanlaisia kokemuksia? Vilan olen laittanut boikottiin samoista syistä jo vuosia sitten.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan voi sitä tietää, että sinulla on ongelmia? Ei kai se ole niin vaikea sanoa, että ei kiitos, mutta en tarvitse mitään ja tulen sitten itse juttusillesi, jos jotain tarvitsen.
Ei ehkä kannata ulkomaille koskaan lähteä, Suomessa tuo tyrkytys on vielä aika pientä. 😂
Ulkomailla tulee kyllä käytyä muutaman kerran vuodessa ja nimenomaan shoppailemassa. Tähän tyrkytykseen/uteluun en ole onneksi ulkomailla törmännyt muualla kuin Victoria's Secretillä. Siellä myyjistä kuitenkin pääsee eroon. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Tästä lähtien en enää ärsyynny sovituskopin takaa kuuluvista "tarviiko sovituskopissa apua?" -kysymyksistä.
Ihmisten ei pitäisi olla niin itsekkäitä, että jos ei juuri itse tarvitse apua sovituskopissa, niin ei kukaan muukaan tarvitse. Myönnän, olen itsekin kokenut ärsyttäväksi sen sovituskopin takaa huhuilun, mutta en koe enää.
Kiitos sinulle, että sait minut ajattelemaan omaa napaani pidemmälle.
2 on aina pitänyt tätä hyvänä palveluna, koska eihän asiakas sieltä verhon takaa näe, koska kannattaa kysäistä.
Ei ole koskaan haitannut.
Se jatkuva uudelleen tyrkyttäminen siellä liikkeen puolella on se nou-nou.
Mä mietin sitä että miksi tullaan kysymään heti kun astun liikkeeseen? Siis ihan ensimmäiset 5m kun on sisään kävellyt niin ollaan jo kysymässä että mitä etsit, tarviitko apua jne.
No mä en tiedä vielä, enkä osaa vastata, koska tulin vasta. Jos olisit kysynyt hetken päästä kun olen nähnyt mitä teillä on, niin osaisin vastata tuohon.
Vähän kuin silloin kun tulee vieraita kylään, niin ensin annetaan vieraan asettua aloilleen, otetaan ulkovaatteet pois ja jokainen hakee paikkansa. Ei niin että jo pihalla ja ovella tykitetään kuulumisia ja selitetään kuin papupata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeissä myyjät toimivat tasan annettujen ohjeiden mukaan. Anna palautetta suoraan ketjulle jos koet tuon ahdistavaksi.
Tuota lisämyyntiä yritetään tehdä nykyään joka paikassa, tavalliselle ihmiselle ei ole iso vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse, kiitos, mutta katselen vain"- tyyppisesti.
2 tässä.
Minäkin olen ymmärtänyt, että myyjien ohjeistus on tuo. He toimivat sen mukaan. Ja tekevät tietysti siinä työnantajaa kohtaan oikein.
Ja kyllä, minä koen sen ahdistavaksi mutta en anna palautetta ketjulle. En usko, että siitä olisi mitään hyötyä, jos tuo myyntitekniikka ilmeisesti tuo sitä myyntiä lisää. Ei ketjulla ole syytä vaihtaa toimintamallia muuksi.
Mutta mulle ostoksilla käyminen ei ole enää tuon jälkeen rentouttavaa.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.Jösses mitä nöyristelyä taas. Only in Finland.
No ensiksi sanoisin että myyjän ei pidä piiloutua "yrityksen ohjeistuksen" taakse, missään ohjeistuksessa ei määrätä että pitää antaa huonoa asiakaspalvelua ja suututtaa asiakas. Jos tämä on lopputulos niin joku tekee jotain väärin, pahasti väärin.Siksi palautetta pitää antaa, huonon ammattitaidon kehittämiseksi ja siksi että saadaan kiinni jos joku on ymmärtänyt ohjeistukset aivan väärin.
Nöyristelyä?
Jaloilla äänestämistä paremminkin.No jos antaisit palautetta niin asiat voisivat muuttua ja ehkä sinä voisit kuitenkin käydä siinä kaupassa ja saada sellaista palvelua josta sinulle ei tule paha mieli.
Mutta tyydyt mieluummin siihen että sulta lähtee yksi kauppa pois valikoimasta kuin että laittaisit palautetta.
Tyydyn. Ei ole niin tärkeää. :)
Meilin ääressä paneudun kernaasti tärkeämpinä pitämiini asioihin.
(Eikä mulle edelleenkään tule siitä tyrkyttämisestä edes paha mieli. Silloin ko. liikkeessä käynti ei vaan ole sellainen rentouttava kokemus, jota haen. Saan se jostain muualta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Tästä lähtien en enää ärsyynny sovituskopin takaa kuuluvista "tarviiko sovituskopissa apua?" -kysymyksistä.
Ihmisten ei pitäisi olla niin itsekkäitä, että jos ei juuri itse tarvitse apua sovituskopissa, niin ei kukaan muukaan tarvitse. Myönnän, olen itsekin kokenut ärsyttäväksi sen sovituskopin takaa huhuilun, mutta en koe enää.
Kiitos sinulle, että sait minut ajattelemaan omaa napaani pidemmälle.
Mun mielestä se, että myyjä kysyy tarvitaanko sovituskopissa apua ja tuo asiakkaan PYYNNÖSTÄ esimerkiksi toisen koon sovitettavasta vaatteesta, on hyvää palveluja ja sen vuoksi kaikin tavoin ok.
Sen sijaan se, että kun olen sovittamassa housuja, myyjää työntää sovituskoppiin mulle kolme-neljä eri ylöosaa, joita EN PYYTÄNYT, sovitettavaksi, "kun ne sopisi niin kivasti niiden housujen kanssa" ei ole missää nimessä minkäänlaista palvelua
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin sitä että miksi tullaan kysymään heti kun astun liikkeeseen? Siis ihan ensimmäiset 5m kun on sisään kävellyt niin ollaan jo kysymässä että mitä etsit, tarviitko apua jne.
No mä en tiedä vielä, enkä osaa vastata, koska tulin vasta. Jos olisit kysynyt hetken päästä kun olen nähnyt mitä teillä on, niin osaisin vastata tuohon.
Vähän kuin silloin kun tulee vieraita kylään, niin ensin annetaan vieraan asettua aloilleen, otetaan ulkovaatteet pois ja jokainen hakee paikkansa. Ei niin että jo pihalla ja ovella tykitetään kuulumisia ja selitetään kuin papupata.
Koska näin toivotetaan asiakas tervetulleeksi kauppaan ja ilmaistaan että olen käytettävissä. Oletuksena on että jos asiakas ei heti tarvi apua niin hän osaa sanoa sen.
Sitten on näitä jotka heti sanovat että etsin tuotetta X onko teillä sitä. Ja näin voimme heti olla avuksi.
Emme voi etukäteen tietää haluaako asiakas heti palvelua, hetken päästä vai ei olenkaan siksi asiakkaankin pitää suoraan ilmaista mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeissä myyjät toimivat tasan annettujen ohjeiden mukaan. Anna palautetta suoraan ketjulle jos koet tuon ahdistavaksi.
Tuota lisämyyntiä yritetään tehdä nykyään joka paikassa, tavalliselle ihmiselle ei ole iso vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse, kiitos, mutta katselen vain"- tyyppisesti.
2 tässä.
Minäkin olen ymmärtänyt, että myyjien ohjeistus on tuo. He toimivat sen mukaan. Ja tekevät tietysti siinä työnantajaa kohtaan oikein.
Ja kyllä, minä koen sen ahdistavaksi mutta en anna palautetta ketjulle. En usko, että siitä olisi mitään hyötyä, jos tuo myyntitekniikka ilmeisesti tuo sitä myyntiä lisää. Ei ketjulla ole syytä vaihtaa toimintamallia muuksi.
Mutta mulle ostoksilla käyminen ei ole enää tuon jälkeen rentouttavaa.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.Jösses mitä nöyristelyä taas. Only in Finland.
No ensiksi sanoisin että myyjän ei pidä piiloutua "yrityksen ohjeistuksen" taakse, missään ohjeistuksessa ei määrätä että pitää antaa huonoa asiakaspalvelua ja suututtaa asiakas. Jos tämä on lopputulos niin joku tekee jotain väärin, pahasti väärin.Siksi palautetta pitää antaa, huonon ammattitaidon kehittämiseksi ja siksi että saadaan kiinni jos joku on ymmärtänyt ohjeistukset aivan väärin.
Nöyristelyä?
Jaloilla äänestämistä paremminkin.No jos antaisit palautetta niin asiat voisivat muuttua ja ehkä sinä voisit kuitenkin käydä siinä kaupassa ja saada sellaista palvelua josta sinulle ei tule paha mieli.
Mutta tyydyt mieluummin siihen että sulta lähtee yksi kauppa pois valikoimasta kuin että laittaisit palautetta.
Tyydyn. Ei ole niin tärkeää. :)
Meilin ääressä paneudun kernaasti tärkeämpinä pitämiini asioihin.
(Eikä mulle edelleenkään tule siitä tyrkyttämisestä edes paha mieli. Silloin ko. liikkeessä käynti ei vaan ole sellainen rentouttava kokemus, jota haen. Saan se jostain muualta.)
Vähään tyytyminen. Se on sinun oikeutesi tehdä niin. Mutta muille huomauttaisin että tämä on yksi tärkeä syy miksi suomalainen palvelukulttuuri ei kehity ja on selkeästi jäljessä monia muita maita. Tyydytään huonoon palveluun sen sijaan että annettaisiin palautetta ja yritettäisiin muuttaa asioita. Tyydytään, koska en minä parempaa ansaitse tai tarvitse. No ansaitsetpas! Ja minä ansaitsen!
Ei tänne haluta sitä toista amerikkalaista ääripäätä ylitsepursuavine feikkiystävällisyyksineen, mutta vähän lähemmäs pitäisi päästä.
Poikkeusmainintana tässä pitää sanoa että esimerkiksi Helsingissä asiakaspalvelu on kokonaisuutena jo ihan eri levelilllä mitä muussa Suomessa. Siellä on ilmeisesti jo vaativampia asiakkaita ja sitä myötä on aspa-tasonkin ollut pakko nousta. Eli sinne aspoille iso peukku ylös, ootte oikeasti tosi taitavia!
Vierailija kirjoitti:
Myyjän pitäisi osata lukea palvelun edetessä jos asiakas näyttää siltä ettei kaipaa palvelua tai viimeistään sitten kun näyttää tuskastuneelta ja ärtyneeltä kuten ap:n keississä.
Aluksi on mahdoton tietää kuka haluaa palvelua ja kuka ei, joten tarjoutua voi mutta pitäisi se osata lopettaa jos ei homma toimi.
Anyway, asiakaspalvelu on vaikeaa, nostan hattuni jokaiselle joka on hyvä siinä! :)
Myyjän tehtävä on myydä! Asiakas onliikkeessä ensisijaisesti ostamassa, joten vaikka hän ei itse osaa nimetä palvelutarvettaan, niin myyjäm tulee vastata siihen myymällä. Asiakas voi olla ärtynyt siksi, ettei löydä haluamaansa.
Itse käy mielelläni ko. liikkeessä, jossa saan ollaaovituskopissa ja myyjä kantaa sinne vaatteet.
Minä olin nuorena tuollainen ahdistuja, nyt yli kolmekymppisenä mielelläni juoksutan myyjiä hakemaan minulle erikokoista takkia ja muuta, siitähän heille maksetaan 😇
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...
Kaukana kunnon asiakaspalvelusta. Todella ärsyttävää.
Noin pienissä liikkeissä jokainen varmasti löytää sen myyjän jos sattuu apua tarvitsemaan.
Tässä kaikille tiedoksi: on olemassa ns. itsepalvelumyymälöitä, kuten esim. h&m ja gina tricot, ja asiakaspalvelumyymälöitä, kuten esim. vero moda, only ja cubus.
Itsepalvelumyymälöissä myyjän tehtävä on siistiä myymälää, olla kassalla ja tehdä täydennyksiä. Itsepalvelumyymälöissä myyjän ei välttämättä tarvitse edes tervehtiä asiakasta (paitsi kassalla).
Asiakaspalvelumyymälöissä myyjän tehtävä on MYYDÄ. Eli kysellä asiakkaalta mitä tämä haluaa ja yrittää lisämyydä esimerkiksi takin kaveriksi huivi tai farkkujen kanssa vyö. Asiakaspalvelymyymälöissä seurataan myyjien myyntilukuja, eli keskimäärin kuinka monta tuotetta asiakas on tältä myyjältä ostanut ja kuinka suurella summalla. Tästä voi tulla paineita, jotka sitten näkyvät tyrkyttämisenä (tai tyrkyttämisen tunteena).
Joku kommentoi, että miksi myymälässä heti tullaan utelemaan, mitä haluaa. Itse olen ollut tällaisessa asiakaspalvelumyymälässä töissä, ja meille töissä korostettiin, kuinka asiakkaaseen on otettava kontaktia HETI, kun asiakas myymälään saapuu. Korostettiin tosin myös, että oikea tapa ei ole mennä kysymään ”voinko auttaa” vaan jotain muuta rennompaa.
Lisäksi kuten jo tässä ketjussa on tullut ilmi, ihmiset odottavat asiakaspalvelukokemuksiltaan eri asioita. Hyvä myyjä osaa lukea asiakasta ja tietää, keitä voi auttaa enemmän ja ketkä vain haluavat kierrellä itse. Tämä ei kuitenkaan valitettavasti aina toteudu. Näissä tapauksissa tulee yrittää muistaa, että myyjät ovat kuitenkin vain ihmisiä ja hyvin todennäköisesti yrittävät parhaansa toimia ketjujen sääntöjen mukaan.
Pieni vinkki. Jos haluatte hiljentää myyjän, alkakaa kysellä tuotantoketjun eettisyydestä tai pyytäkää sataprosenttista luonnonkuitua olevaa neuletta.
En kysy näistä kiusallani, vaan ne ovat oikeasti minulle tärkeitä asioita. Kummasti aina loppuu palvelu noihin kysymyksiin.
Minä aina vain sanon ensin, että tässä vain katselen. Siihen sanovat, että sano vain jos tarvitset apua ja minä hymyilen ja kiitän.
Sitten sovitan, ostan ja jos tyrkyttää jotain, niin sanon että on jo kotona juuri tuollainen.
Minäkään en tykkää myyjien kanssa shoppailla, kun eivät kuitenkaan sanoisi esim. että ei tuo kyllä istu sulle hyvin. :D Sama sitten yksin sovitella.
Kierrän vero mobat ym tyrkytyskaupat kaukaa juuri apn mainitsemasta syystä. Haluan katsella rauhassa ilman että joku hengittää niskaan. Menee shoppailufiilis myyjän kyttäämisen takia. Ja osaan kyllä kysyä apua jos sitä TARVITSEN, muutoin toivon että minut jätetään vaateostoksilla rauhaan tai poistun toiseen liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
On niin syvältä että nämä ohjeistukset laatii ihminen jolla ei ole pienintäkään käsitystä asiakaspalvelusta. Toinen on nämä mysteryshopperit jotka voivat antaa ihan just sellaista palautetta kun sattuu huvittamaan eikä sillä tarvitse olla mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, kun myyjä yrittää palvella. Juu, ymmärrän, että sosiaalisten tilanteiden pelko on ikävä juttu sosiaalisissa tilanteissa, mutta ei se myyjä voi sinun peloistasi tietää. Eli tekee työtään ja tekee sitä hyvin. Noin maailmalla on kaupoissa toimittu kautta aikojen, ja siellä ihmiset jättävät menemättä, jos eivät saa palvelua. Mutta täällä tuppisuisten, epäsosiaalisten mököttäjien maassa Vauva-palstalla kiukutellaan siitä, miten kamalaa on, kun ammattilainen palvelee. Kun täällä halutaan ostaa apteekista vaikka väärät lääkkeet itse, eikä kukaan saa edes yrittää auttaa, ja vaateliikkeessä nyt vielä vähemmän saa tupata hakemaan oikeaa kokoa tai suosittelemaan sopivaa, ja se vasta rikos onkin, jos tarjoilija kysyy, maistuuko ruoka - syömään tänne tultiin eikä uteliaille tarjoilijoille juttelemaan....
Minä ilahdun joka kerta, kun asiakaspalveualallla oleva ihminen haluaa palvella, ja otan avun (vaikken sitä ehkä edes hirveästi tarvitsisi) mielelläni vastaan. Tulee hyvä mieli itselle ja toivottavasti sille asiakaspalvelijallekin, kun kerrankin joku on kiitollinenn, eikä naama näkkärillä kiukuttele, kun "mä vaan kattelen" "enkä mä mitään apua tartte".
Sinunlaisiasi asiakkaita on ilo palvella, vaikka pitkällä kokemuksella kaupan alalta tunnistan jo itsekin melko hyvin asiakkaat, jotka eivät palvelua kaipaa. JOKAISTA asiakasta kuitenkin pitää tervehtiä ja tarjota apua, ketjun ehdoton ohje meillä. Terv. aspa
Mistähän johtuu että paikallisessa vertsussa mua ei ikinä tervehditä? Ei tulla myöskään tarjoamaan apua. En ole outo hiippari vaan tavallinen nuori. Kerran kun ostin yhden tuotteen enkä halunnut muuta, oli aivan kuin myyjä olisi suuttunut mulle. Työnsi kassin käteen, ei heiheitä tai kiitosta.
Pysykää metsässä kirjoitti:
Vain suomalainen ahdistuu asiakaspalvelusta :D
Yli-innokas asiakkaan ahdistelu ei ole asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska näin toivotetaan asiakas tervetulleeksi kauppaan ja ilmaistaan että olen käytettävissä. Oletuksena on että jos asiakas ei heti tarvi apua niin hän osaa sanoa sen.
Sitten on näitä jotka heti sanovat että etsin tuotetta X onko teillä sitä. Ja näin voimme heti olla avuksi.
Emme voi etukäteen tietää haluaako asiakas heti palvelua, hetken päästä vai ei olenkaan siksi asiakkaankin pitää suoraan ilmaista mitä haluaa.
No tiedätkö siis että teidän yritykseen sisään tulevista asiakkaista suurin osa tietää jo valmiiksi mitä hakee vai miksi olet säätänyt asiakaspalvelusi tämän ryhmän mukaan? Silloinhan se on ihan järkevä kysymys.
Tässä palaute siis sinulle: Ota paremmin huomioon myös kaltaiseni asiakkaat, jotka mieluummin ensin hiukan tutustuvat liikkeeseen ja sen valikoimaan, jotta tietävät että tarvitsevatko apua vai eivät. Koska heti aluksi tarjoat apuasi josta kieltäydyn, on korkeampi kynnys tulla taas pyytämään sinulta apua kun olen jo ilmoittanut etten sitä tarvitse.
No jos antaisit palautetta niin asiat voisivat muuttua ja ehkä sinä voisit kuitenkin käydä siinä kaupassa ja saada sellaista palvelua josta sinulle ei tule paha mieli.