Meneekö Vero Modalla huonosti vai mistä johtuu tämmöinen myyjien käytös...?
Kävin pari päivää sitten Vero Modalla (ei tule usein käytyä, en lähes koskaan löydä sieltä mitään ja vaatteet ovat mielestäni liian kalliita jos nyt vertaa esim H&M:n hintoihin). Heti kun astuin liikkeeseen myyjä hyökkäsi tiskin takaa: "Moikka! Etitkö jotain erityistä?" Minä: "En, ihan kattelen vaan." Valitsin pari takkia sovitukseen ja matkalla sovituskopeille myyjä huikkasi "Se on tosi halpa takki!" Minä: "Juu." (Oli siis kytännyt mitä valitsen sovitukseen). Olin sovituskopissa varmaan alle minuutin kun sama myyjä huikkaa oven takaa "Onko koot sopivat vai tarviiko tuoda toista kokoa?" Minä: "Ei tarvi, kaikki hyvin." Sovittelin takit ja päädyin ostamaan toisen. Tulin ulos sovituskopista ja palautin toisen takin jolloin SE SAMA VITUN MYYJÄ hyökkää taas selkäni takaa "Eiks ollu sopivia?" Minä: "Tän toisen mä otan, toinen ei istunut." Myyjä: "Meil on täällä samantapanen jos sä haluisit sitä vielä koittaa?" Minä: "Ei kiitos." Kassalla myyjä pakkaa takkini kassiin ja kysyy haluaisinko takin kanssa vielä huivia. Minä: "En mä kiitti, en käytä huiveja ton tyyppisten takkien kanssa." Myyjä: "Juu no jos tarvit niin meiltä löytyy kyllä myös huiveja jotka sopivat tähän takkiin"!
Siis HUH HUH. Mulla on vielä sosiaalisten tilanteiden pelko joten tollaiset myyjät koen todella ahdistaviksi. Haluaisin vain shoppailla ja katsella rauhassa ilman tuollaista kyttäämistä ja kyselyjä. En tule asioimaan Vero Modassa enää. Muilla samanlaisia kokemuksia? Vilan olen laittanut boikottiin samoista syistä jo vuosia sitten.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...
Esim H&M:llä/Cubuksessa/Gina Tricotissa/Lindexillä/Kappahlilla en ole KOSKAAN törmännyt moiseen myyjien kyttäykseen/tuputukseen. En koskaan. ap
No valitettavasti heillä ei sitä palvelua saakaan. Siksi kierrän nämä kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Eikö olisi helpompaa asiakkaan pyytää sitä apua kuin torjua yli-innokasta myyjää?
Olisi varmaan, mutta sitten kun et palvele asiakasta niin tulee palautetta että siellä ne myyjät vaan viikkaa vaatteita vaikka kaupassa on maksava asiakas!
Koska kaikki me ollaan erilaisia ja halutaan erilaista palvelua niin on Paras kaikille että sanoo suoraan myyjälle mitä haluaa!Jos Ap olis avannut suunsa ja sanonut että haluaa rauhassa katsella vaatteita ei olis tätä tapahtunut!!
Ei se asiakas tule liikkeeseen sinua varten ja sun tarpeita tyydyttämään. Sulla nyt roolit vähän sekaisin.
Välillä on hankalaa tietää mitä asiakas haluaa....Joskus tuntuu että nimikyltissä pitäis lukea meedio;). Tervehtiminen ja avun tarjoaminen koetaan tyrkyttämiseksi. Seuraavana päivänä tulee meili jossa haukutaan myyjät koska asiakasta ei ole kuulemma koskaan tervehditty.
Tottakai tässä vuosien aikana on oppinut lukemaan asiakkaita jo melko hyvin, silti välillä tulee hankalia tilanteita koska asiakaat eivät osaa avata suutaan. Odotetaan että myyjä osaa lukea ajatuksia. Palvelu kuuluu meidän konseptiin, joten se on osa meidän työtä.
T. myyjä
Ap olitko kenties Matkuksen VM:ssa? Mulla siellä samankaltainen mutta hieman vielä tungettelevampi kokemus pari vuotta sitten; hirveän häirinnän jälkeen ja useaan kertaan sanottuani etten tarvitse apua, sovituskopissa ollessani myyjä kävi kolme! kertaa huutamassa verhon takana! KOLME. Meni hermot niin etten ostanut mitään vaikka ok vaate olikin. Ja siihen loppui siinä liikkeessa käynti. Never again. Missään muualla en ole tuollaiseen asiakkaan häirintään kyllä törmännyt, yleensä jos kerran sanoo ettei apua tarvitse, se uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...
Meillä päin sitä kutsutaan vainoamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeissä myyjät toimivat tasan annettujen ohjeiden mukaan. Anna palautetta suoraan ketjulle jos koet tuon ahdistavaksi.
Tuota lisämyyntiä yritetään tehdä nykyään joka paikassa, tavalliselle ihmiselle ei ole iso vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse, kiitos, mutta katselen vain"- tyyppisesti.
2 tässä.
Minäkin olen ymmärtänyt, että myyjien ohjeistus on tuo. He toimivat sen mukaan. Ja tekevät tietysti siinä työnantajaa kohtaan oikein.
Ja kyllä, minä koen sen ahdistavaksi mutta en anna palautetta ketjulle. En usko, että siitä olisi mitään hyötyä, jos tuo myyntitekniikka ilmeisesti tuo sitä myyntiä lisää. Ei ketjulla ole syytä vaihtaa toimintamallia muuksi.
Mutta mulle ostoksilla käyminen ei ole enää tuon jälkeen rentouttavaa.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.
Ja vielä, kyse ei ole siitä, että myyjille vastailu olisi iso vaiva.
Haluan vain olla rauhassa ja rentoutua raskaan päivän jälkeen tai sen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä on hankalaa tietää mitä asiakas haluaa....Joskus tuntuu että nimikyltissä pitäis lukea meedio;). Tervehtiminen ja avun tarjoaminen koetaan tyrkyttämiseksi. Seuraavana päivänä tulee meili jossa haukutaan myyjät koska asiakasta ei ole kuulemma koskaan tervehditty.
Tottakai tässä vuosien aikana on oppinut lukemaan asiakkaita jo melko hyvin, silti välillä tulee hankalia tilanteita koska asiakaat eivät osaa avata suutaan. Odotetaan että myyjä osaa lukea ajatuksia. Palvelu kuuluu meidän konseptiin, joten se on osa meidän työtä.
T. myyjä
Tervehtiminen on toki ok ja kuuluu tapoihin, mutta jo teille sanotaan että katselen vain, niin ei kai se jätä paljon tulkinnanvaraa vai hä? Eli jätä rauhaan silloin.
Olen kulkenut naamani ja vartaloni kanssa 33 vuotta ja tiedän tasan paljon paremmin mikä minulle sopii ja mistä pidän kuin yksikään vientovieras rättikaupan myyjä. Tyylitajunne ei ihan vakuuta.
Ei tyrkytystä kiitos.
Ei tossa nyt ole mitään ihmeellistä. Vero modassa on tapana olla tuollaisia. Mä en tosin itsekkään pidä tuosta, mä kysyn kyllä jos tarvin apua. Hyvää palveluahan tuo on ja huolehditaan asiakkaasta ja huomioidaan. Yleensä saan kyllä olla rauhassa kun sanoo että olen vain katselemassa.
Kerran oli yksi todella ärsyttävä myyjä vuosia sitten, se meni jo yli. Olin ostamassa syystakkia vero modassa ja löysinkin kivan nahkatakin. Menin sitten kassalle ja myyjä kovaan ääneen tokaisi miten ihana takki ja nää on ollut tosi suosittuja ja alkoi tyrkyttämään huivia. Tilanne meni jotakuinkin näin:
"Tarvitko huivia tän kanssa?"
"En tarvi kiitos, kotoa löytyy kyllä."
"No mutta tässä olis tämmösiä tosi ihanan värisiä!"
"Ei nyt kiitos."
"Tää on niin pehmeekin ja sopii niin hyvin tämän takin kanssa, katsos nyt."
"Joo en tarvi sitä kiitos vaan."
"On tässä tämmönenkin, joka saapui juuri, siis aivan ihana!"
"....."
"Niin laitetaanko tämä mukaan?"
"EN TARVI SITÄ HUIVIA VOINKO NYT MAKSAA TÄMÄN TAKIN VAAN!!!"
Sitten myyjä katsoi tyhmänä ja loukkaantuneena kun hermostuin. Ok jos kerran kysyt tarvinko huivia mut uskokaa sitten kerrasta......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeissä myyjät toimivat tasan annettujen ohjeiden mukaan. Anna palautetta suoraan ketjulle jos koet tuon ahdistavaksi.
Tuota lisämyyntiä yritetään tehdä nykyään joka paikassa, tavalliselle ihmiselle ei ole iso vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse, kiitos, mutta katselen vain"- tyyppisesti.
2 tässä.
Minäkin olen ymmärtänyt, että myyjien ohjeistus on tuo. He toimivat sen mukaan. Ja tekevät tietysti siinä työnantajaa kohtaan oikein.
Ja kyllä, minä koen sen ahdistavaksi mutta en anna palautetta ketjulle. En usko, että siitä olisi mitään hyötyä, jos tuo myyntitekniikka ilmeisesti tuo sitä myyntiä lisää. Ei ketjulla ole syytä vaihtaa toimintamallia muuksi.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.
Jösses mitä nöyristelyä taas. Only in Finland.
No ensiksi sanoisin että myyjän ei pidä piiloutua "yrityksen ohjeistuksen" taakse, missään ohjeistuksessa ei määrätä että pitää antaa huonoa asiakaspalvelua ja suututtaa asiakas. Jos tämä on lopputulos niin joku tekee jotain väärin, pahasti väärin.
Siksi palautetta pitää antaa, huonon ammattitaidon kehittämiseksi ja siksi että saadaan kiinni jos joku on ymmärtänyt ohjeistukset aivan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Tästä lähtien en enää ärsyynny sovituskopin takaa kuuluvista "tarviiko sovituskopissa apua?" -kysymyksistä.
Ihmisten ei pitäisi olla niin itsekkäitä, että jos ei juuri itse tarvitse apua sovituskopissa, niin ei kukaan muukaan tarvitse. Myönnän, olen itsekin kokenut ärsyttäväksi sen sovituskopin takaa huhuilun, mutta en koe enää.
Kiitos sinulle, että sait minut ajattelemaan omaa napaani pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. myyjä
Tervehtiminen on toki ok ja kuuluu tapoihin, mutta jo teille sanotaan että katselen vain, niin ei kai se jätä paljon tulkinnanvaraa vai hä? Eli jätä rauhaan silloin.
Olen kulkenut naamani ja vartaloni kanssa 33 vuotta ja tiedän tasan paljon paremmin mikä minulle sopii ja mistä pidän kuin yksikään vientovieras rättikaupan myyjä. Tyylitajunne ei ihan vakuuta.
Ei tyrkytystä kiitos.
Niin mutta katsos kun sitten tulee seuraava asiakas joka taas haluaa palvelua.
Myyjän työ on myydä ja palvella. Jos et erikseen tätä kiellä niin myyjä tekee työtään.
Iso osa asiakkaista myös odottaa sitä palvelua sen jälkeen kun on katsellut ensin rauhassa. Ja sitten myyjä saa haukut jos ei palvele.
Myyjä ei tosiaan ole meedio, sinun pitää itse sanoa ettet halua apua.
Joensuun sokkarilla myyjät häviävät jonnekin. On ilo käydä noissa ”nuorisoliikkeissä”, niissä palvellaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. myyjä
Ei tyrkytystä kiitos.
Niin mutta katsos kun sitten tulee seuraava asiakas joka taas haluaa palvelua.
Myyjän työ on myydä ja palvella. Jos et erikseen tätä kiellä niin myyjä tekee työtään.
Iso osa asiakkaista myös odottaa sitä palvelua sen jälkeen kun on katsellut ensin rauhassa. Ja sitten myyjä saa haukut jos ei palvele.
Myyjä ei tosiaan ole meedio, sinun pitää itse sanoa ettet halua apua.
Ja sitten jos sanot suoraan että et halua apua niin voit lukea toiselta sivulta miten aasiakkaat on niin tylyjä kun suoraan tyrmätään. Tai niin kuin siinä yhdessä tapausessa kun myyjä valitti että miksi pitää sanoa niin töykeästi että "katselee vaan" kun hänelle tulee paha mieli siitä että eikö voisi ensin vähän heittää jotain eikä tyrmätä heti.
Joo, ei voi voittaa näiden myyjien kanssa, teitpä mitä tahansa. Aina oot aasi-asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 tässä.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.Jösses mitä nöyristelyä taas. Only in Finland.
No ensiksi sanoisin että myyjän ei pidä piiloutua "yrityksen ohjeistuksen" taakse, missään ohjeistuksessa ei määrätä että pitää antaa huonoa asiakaspalvelua ja suututtaa asiakas. Jos tämä on lopputulos niin joku tekee jotain väärin, pahasti väärin.Siksi palautetta pitää antaa, huonon ammattitaidon kehittämiseksi ja siksi että saadaan kiinni jos joku on ymmärtänyt ohjeistukset aivan väärin.
Nöyristelyä?
Jaloilla äänestämistä paremminkin.
Asiakkaana tervehdin myyjää hänen tervehtiessä. Jos tarjoaa apua, kiitän ja kerron kysyväni sitä itse jos sitä tarvitsen. Tällä on pärjännyt aika hyvin. Tuo tuputtaminen on kyllä lisääntynyt ja se ärsyttää. Varsinkin kun lisämyynti ei liity mitenkään järkevästi ostamaani tuotteeseen. Minusta on kiva jos on vaikka joku tarjous jota en huomaa, eli vaikka 1kpl 15€, 2kpl 20€ ja myyjä kysyy, olisinko halunnut toisen. Mutta tuo random tavaroiden tuputtaminen tekee kyllä olon vaivautuneeksi.
No ei kai kukaan voi sitä tietää, että sinulla on ongelmia? Ei kai se ole niin vaikea sanoa, että ei kiitos, mutta en tarvitse mitään ja tulen sitten itse juttusillesi, jos jotain tarvitsen.
Ei ehkä kannata ulkomaille koskaan lähteä, Suomessa tuo tyrkytys on vielä aika pientä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 tässä.
Käyn siellä, missä itse viihdyn.Jösses mitä nöyristelyä taas. Only in Finland.
No ensiksi sanoisin että myyjän ei pidä piiloutua "yrityksen ohjeistuksen" taakse, missään ohjeistuksessa ei määrätä että pitää antaa huonoa asiakaspalvelua ja suututtaa asiakas. Jos tämä on lopputulos niin joku tekee jotain väärin, pahasti väärin.Siksi palautetta pitää antaa, huonon ammattitaidon kehittämiseksi ja siksi että saadaan kiinni jos joku on ymmärtänyt ohjeistukset aivan väärin.
Nöyristelyä?
Jaloilla äänestämistä paremminkin.
Vielä: eihän mua kukaan myyjä ole suututtanut. Hyvänen aika, ei. En vaan jaksa sitä jatkuvaa tarjoamista/kontaktinottamusta/keskustelua. En sen ekan jälkeen. Kun oon sanonut ei kiitos, en nyt tarvitse apua ja kysyn kyllä sitten jne.
Olisi varmaan, mutta sitten kun et palvele asiakasta niin tulee palautetta että siellä ne myyjät vaan viikkaa vaatteita vaikka kaupassa on maksava asiakas!
Koska kaikki me ollaan erilaisia ja halutaan erilaista palvelua niin on Paras kaikille että sanoo suoraan myyjälle mitä haluaa!
Jos Ap olis avannut suunsa ja sanonut että haluaa rauhassa katsella vaatteita ei olis tätä tapahtunut!!