Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
161/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täällä koska työt. Ja ei niitä ei juuri muualla ole, joten täällä ollaan. Ja kun asiaa miettii niin jotenkin elämä pienessä kaupungissa ahdistaa jo ajatuksena. On kiva kun kerrankin asuu lähellä kaikkea. Ei sieltä Savosta tullut koskaan lähdettyä konsertteihin tai tapahtumiin tänne asti. Ja matkailukin on kivaa kun reissu ei aina ala 5 tunnin automatkalla ihan vaan että pääsisi lentokentälle.

Vierailija
162/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä itse asumiseen mene niinkään paljon. Asuntolainaan 1000€ ja yhtiövastikkeeseen 500€ noin karkeasti. Muuhun kulutukseen tuhraantuu noin 4000€/kk, eli ei tuo asuminen ole siitä mikään kauhean suuri osa ja pienemmät asumiskulut eivät muuttaisi sitä, että kaikkeen muuhun menee paljon. No ehkä siellä syrjässä asumalla säästyisi rahaa, kun ei olisi niitä ravintoloita ja kaupastakaan ei löytäisi mitään hyvää syötävää, niin ostaisi vaan jotain perusjuttuja eikä mitään herkkuja. 

Ainoa itu syrjään muuttamisessa olisi siinä, että saisi asunnosta vapautettua rahaa. Jos löytäisi jonkun kelvollisen asumuksen hintaan 120000€ niin sitten jäisi 300000€ sijoituksiin, joista voisi kohtuudella odottaa saavansa nettona osinkoja 9000€/vuosi. Eihän tuo ole kuin 750€/kk, yhtä tyhjän kanssa! Ja uskaltaisiko sitä kuitenkaan ostaa asuntoa jostain syrjästä ilman mitään takeita, että siitä saa enää ikinä rahojaan pois? 

Jollekin pienipalkkaiselle, jolla menee asumiseen kohtuuttoman paljon, maiseman vaihto on ihan eri tavalla kannattavaa. Eikä palkoissakaan varmaan ole alueellisesti niin suuria eroja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla työskentelet jos palkka tippuisi useammalla tonnilla? Mä saan ainakin lähes samaa palkkaa nykyisellä pienellä paikkakunnalla kuin mitä ennen muuttoa sain Vantaalla. Vuokra kaksiosta oli ennen 850€, nyt 400€. Ai niin, olen lastenhoitaja.

En ole itse edes töissä, mutta miehen kannalta mietin. En osaa kuvitella että missään muualla päin Suomea kuin Helsingissä maksettaisiin niin älytöntä palkkaa kuin mies nyt saa. Tietty jos palkka tippuisi esim. kolmella tonnilla, niin netossa se olisi "vain" 1500€. Mutta silti. Ei täältä kannata lähteä pois jos on hyväpalkkainen työ. 

Ja minulle, jolla ei ole töitä, Helsinki tarjoaa edes jotain toivoa. Voin ainakin kuvitella tai haaveilla, että täältä voin saada töitä. Vaikka en saisikaan. Jonnekin syrjään muuttaminen olisi vähän niin kuin periksi antamista, että ok, ollaan sitten 20 vuotta työttömänä.

Ei meillä ole vielä niin paljon omaisuutta, että pelkillä osingoilla voisi elää jossain Tuupovaarassa.

Ilmeisesti tarkoitat että samaa työtä mitä miehesi nyt tekee ei olisi muualla tarjolla? Muuten en usko että palkkaeroa on ainakaan paljoa. Samasta työstä saa kyllä suunnilleen saman palkan missä päin Suomea vaan. Joku pääkaupunki lisä saattaa joillain aloilla olla tietysti.

Vierailija
164/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on hyvä kun voi käydä joka päivä eri kaupassa ja vaikka yölläkin. En halua tutustua mihinkään myyjiin joten vaihtelen mestaa.

Vierailija
165/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kyllä itse asumiseen mene niinkään paljon. Asuntolainaan 1000€ ja yhtiövastikkeeseen 500€ noin karkeasti. Muuhun kulutukseen tuhraantuu noin 4000€/kk, eli ei tuo asuminen ole siitä mikään kauhean suuri osa ja pienemmät asumiskulut eivät muuttaisi sitä, että kaikkeen muuhun menee paljon. No ehkä siellä syrjässä asumalla säästyisi rahaa, kun ei olisi niitä ravintoloita ja kaupastakaan ei löytäisi mitään hyvää syötävää, niin ostaisi vaan jotain perusjuttuja eikä mitään herkkuja. 

Ainoa itu syrjään muuttamisessa olisi siinä, että saisi asunnosta vapautettua rahaa. Jos löytäisi jonkun kelvollisen asumuksen hintaan 120000€ niin sitten jäisi 300000€ sijoituksiin, joista voisi kohtuudella odottaa saavansa nettona osinkoja 9000€/vuosi. Eihän tuo ole kuin 750€/kk, yhtä tyhjän kanssa! Ja uskaltaisiko sitä kuitenkaan ostaa asuntoa jostain syrjästä ilman mitään takeita, että siitä saa enää ikinä rahojaan pois? 

Jollekin pienipalkkaiselle, jolla menee asumiseen kohtuuttoman paljon, maiseman vaihto on ihan eri tavalla kannattavaa. Eikä palkoissakaan varmaan ole alueellisesti niin suuria eroja. 

Olet oikeassa. Kyllä se niin on että jos puhtaasti rahallisesti ajatellaan niin mitä köyhempi on sitä enemmän halvalla paikkakunnalle muutto kannattaa.

Vierailija
166/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ainoa syy asua pk-seudulla on työ. Haluaisin asua entisellä opiskelupaikkakunnallani, mutta siellä ei ole alani töitä. Tyyliin kolme paikkaa vuodessa aukeaa koko alueella, ja nekin menevät pöydän alta niille, joilla on suhteita. Miehelläni olisi vuoden sisään työtilaisuus tuolla päin, mutta emme uskalla muuttaa, jos minä en sitten saisikaan mitään. Tällä hetkellä minulla on ns. vakituinen työsuhde.

Todella rasittaa asumisen kalleus ja elämäntyylin levottomuus. Minnekään täydelliseen maaseudun rauhaan en kaipaa. Haluan palveluita ja kulttuuriharrastuksia lähelle. Mutta tosiaan vähempikin kuin Helsingin koko kattaus riittäisi. Jokin pienempi kaupunki olisi kiva.

Voisit kai alkuun tehdä jotain muuta ja hakea sitten oman alan töitä kun paikkoja vapautuu? Kyllä varmaan jossain vaiheessa innostaisi.

Hups! Onnistaisi siis :)

Vierailija
167/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on, mitä arvostaa! Olen minäkin asunut pääkaupunkiseudulla. Totesin, että jos käy ooperassa 2 kertaa vuodessa, niin sitä varten on helppo ottaa pari lentoa. Tapahtumia, kulttuuria, menoja on luonnollisesti enemmän, jos tykkää mennä. Omalla kohdalla elämä koostuu kuitenkin pääasiassa siitä perusarjesta. Eli viikolla töistä kotiin, viikonloppu vapaata ja harrastukset ja muu elämä siinä sivussa. Totesin, ettei ollut oikeastaan sen arvoista, että maksaa itsensä kipeäksi jostain kaksiosta tai kolmiosta. Asutaan nykyisin keskisuuressa kaupungissa. Meillä on asunto sekä kaupungissa että maalla (samalla rahalla olisi saanut Helsingistä kolmion). Eletään melko seesteistä elämää, mutta meillä on käytännössä saatavilla samat asiat ja palvelut, mitä Helsingissäkin.

Vierailija
168/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti on kiva eikä ole edes pieni.

Mutta jossain VAntaallakin tuntuu ihan  maaseudulta jo (paitsi on kyllä kallista).

Mäntsälän sijainti on junalla erinomainen, mutta omituisesti minkäänlaista keskustaa ei vaikuta olevan.

Tykkään Helsingistä mutta keskusta on mielestäni tukkoinen nykyisin. Esim Forum oli aikoinaan ihan kiva mutta näyttää nykyään asematunnelilta. Samoin asematunnelin  kaupat on ihan hirveet, en ymmärrä miksi nekin piti jotenkin rumentaa entisestään. Tuntuu muutenkin että joka käänteessä on jäämässä ratikan alle.

Vierailija
169/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi in stadi, kun täällä on syntynyt ja asunut koko ikänsä.

Voisin rakkauden perässä muuttaa Turkuun, Tampereelle tai Ouluun

tai max 1h matkan päähän stadista, eli Lahtikin kävisi.

yh 42v

Vierailija
170/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tarkoitat että samaa työtä mitä miehesi nyt tekee ei olisi muualla tarjolla? Muuten en usko että palkkaeroa on ainakaan paljoa. Samasta työstä saa kyllä suunnilleen saman palkan missä päin Suomea vaan. Joku pääkaupunki lisä saattaa joillain aloilla olla tietysti.

Mies on koodaaja, ei edes esimiesasemassa, vaan ihan vaan rivikoodaaja. Kyllä koodaajille varmaan olisi hommia muuallakin, mutta en pysty kuvittelemaan että missään muualla kuin Helsingissä siitä voisi saada 9000€/kk. Juuri ja juuri pystyn kuvittelemaan että jossain muualla voidaan maksaa 6000€. Ja oikeasti en siis tiedä, kunhan arvelen. 

Jostain luin juuri oliko kajaanilaisesta firmasta, joka joutuu palkkaamaan porukkaa ulkomailta kun kaikki alueen koodarit on jo imuroitu eikä mitään toivoakaan että Helsingistä joku lähtisi sinne töiden perässä. No uskon kyllä, täällä ne ansaitsemismahdollisuudet on jotain ihan muuta kuin Kajaanissa.

Genelec on saanut työntekijöitä kyllä sinne keskelle ei-mitään silkan maineensa perusteella. Mutta todella harvassa ovat ne firmat joiden tuotteet ovat niin maailmanluokkaa, että saavat houkuteltua työntekijöitä ympäri Suomea ja ympäri maailmaa siitä huolimatta, että sijaitsevat ihan pöpelikössä. 

Vierailija
171/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin max tunti lentokentältä on mielestäni hyvä. Siis vain itään tai länteen tai pohjoiseen, muuten joutuu taas maksamaan kauheesti asumisesta.

Vierailija
172/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy asua Helsingissä on koulut. Jos on vähänkään koulusnobi ja haluaa lapsensa kunnolliseen kouluun, niin Helsinki is the place to be.

Vierailija
173/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ,olen aina asunut ja tulen asumaan Helsingissä.Tää on mun koti!

Vierailija
174/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, Helsinki ei selvästikään ole sinulle. Olet varmaan enemmän maalaishiiri kuin kaupunkihiiri.

Minulle tämä kaupunki passaa hyvin ja tunnen oloni tyytyväiseksi täällä. Itse kuulun siihen porukkaan jolle tontti jossain korvessa olisi yksi kauhea painajainen. En kestä edes mökkeilyä.

Vierailija
175/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä yhtiövastike!!

Vierailija
176/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy asua Helsingissä on koulut. Jos on vähänkään koulusnobi ja haluaa lapsensa kunnolliseen kouluun, niin Helsinki is the place to be.

Itse pääsin puolivahingossa snobikouluun Helsingin keskustaan ja omasta mielestäni ei eronnut opetustasoltaan vantaalaisesta koulusta. Ihmiset oli kyllä erilaisia ja kouluruoka oli hyvää.

Vierailija
177/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, sukulaiseni asuu pk-seudun ulkopuolella.

Helsingistä matka kestää puoli tuntia ja kas, siellä voi mennä tuntikin työmatkoihin.

Että mikähän tässä kannattaa?

Vierailija
178/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Lahdessa pari vuotta sitten. Kylläpä se olikin aika iso kaupunki.

Hämeenlinna aina tuntuu niin sopuisalta ja mitkä kulkuyhteydet.

Ja vois asua lähellä Hämeenlinnaa maalla.

Vierailija
179/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän rottakin viihtyy kalseassa viemärissä koska on siellä aina luuhannut ( Helsingin asfalttiasukas).

Vierailija
180/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on koodaaja, ei edes esimiesasemassa, vaan ihan vaan rivikoodaaja. Kyllä koodaajille varmaan olisi hommia muuallakin, mutta en pysty kuvittelemaan että missään muualla kuin Helsingissä siitä voisi saada 9000€/kk. Juuri ja juuri pystyn kuvittelemaan että jossain muualla voidaan maksaa 6000€. Ja oikeasti en siis tiedä, kunhan arvelen. 

Jostain luin juuri oliko kajaanilaisesta firmasta, joka joutuu palkkaamaan porukkaa ulkomailta kun kaikki alueen koodarit on jo imuroitu eikä mitään toivoakaan että Helsingistä joku lähtisi sinne töiden perässä. No uskon kyllä, täällä ne ansaitsemismahdollisuudet on jotain ihan muuta kuin Kajaanissa.

Genelec on saanut työntekijöitä kyllä sinne keskelle ei-mitään silkan maineensa perusteella. Mutta todella harvassa ovat ne firmat joiden tuotteet ovat niin maailmanluokkaa, että saavat houkuteltua työntekijöitä ympäri Suomea ja ympäri maailmaa siitä huolimatta, että sijaitsevat ihan pöpelikössä. 

Sittenhän vasta luulis palkan olevan hyvä jos kerran tekijöistä on pulaa. Ja töitäkin helposti siis saatavilla.