Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Ei Helsinki ole pelkkä makkaratalo ja rautatieasema, vaan paljon muuta. Täällä on luontoa, metsää, merta.. Palvelut erinomaisesti; leikkipuistot, julkinen liikenne, terveyskeskukset, ruokakaupat, erilaisia ravintoloita viimeisen päälle uimahallit ja joka viikko löydätu ilmaista tekemistä ja tapahtumia. Voi olla myös ihan kotona, omassa rauhassa ja kaikessa hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy asua Helsingissä on koulut. Jos on vähänkään koulusnobi ja haluaa lapsensa kunnolliseen kouluun, niin Helsinki is the place to be.
Itse pääsin puolivahingossa snobikouluun Helsingin keskustaan ja omasta mielestäni ei eronnut opetustasoltaan vantaalaisesta koulusta. Ihmiset oli kyllä erilaisia ja kouluruoka oli hyvää.
Miten se kauheesti voiskaan erota kun opetussuunnitelma on sama koko maassa?
Vierailija kirjoitti:
Okei, sukulaiseni asuu pk-seudun ulkopuolella.
Helsingistä matka kestää puoli tuntia ja kas, siellä voi mennä tuntikin työmatkoihin.
Että mikähän tässä kannattaa?
Sehän taas riippuu ihan siitä missä kävisi töissä. Tai kävisikö ollenkaan. Jos mä muuttaisin muualle niin en kyllä täällä kävisi töissäkään. Jos ei löytyis uudelta paikkakunnalta töitä niin olisin sit työtön.
kaupungeista kirjoitti:
Ihmetyttää tämä keskustelu, missä henki tuntuu olevan, että Helsinki on ainoa kaupunki ja koko muu maa täyttä landea!?
Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi Tampereen seudulla asuu 500 000 asukasta ja Turunkin vaikutuspiirissä noin 400 000. Näissä kaupungeissa on paljon museoita, teattereita ja jatkuvasti kaikenlaisia tapahtumia. Suomen suosituimmat artistit ja osa kansainvälisistä tähdistäkin käy keikoilla em. kaupungeissa. Tampereella valmistuu parissa vuodessa raitiotie, joka muuttaa kaupunkia entistä urbaanimmaksi.
Oli taas melkoiset maalaislisät noissa luvuissa. Tampereen keskustaajaman alueella asuu 330k ihmistä, Turun 265k. Helsingin keskustaajaman alueella sen sijaan 1,3 miljoonaa. Helsinki on kansallisesti täysin omassa suuruusluokassaan, eikä kilpaile Tampereen tai Turun kansaa, vaan muiden vastaavan kokoluokan kansainvälisten kaupunkien kanssa. Turut, Tampereet ja muut pikkukaupungit kilpailevat sitten keskenään.
Vierailija kirjoitti:
kaupungeista kirjoitti:
Ihmetyttää tämä keskustelu, missä henki tuntuu olevan, että Helsinki on ainoa kaupunki ja koko muu maa täyttä landea!?
Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi Tampereen seudulla asuu 500 000 asukasta ja Turunkin vaikutuspiirissä noin 400 000. Näissä kaupungeissa on paljon museoita, teattereita ja jatkuvasti kaikenlaisia tapahtumia. Suomen suosituimmat artistit ja osa kansainvälisistä tähdistäkin käy keikoilla em. kaupungeissa. Tampereella valmistuu parissa vuodessa raitiotie, joka muuttaa kaupunkia entistä urbaanimmaksi.
Oli taas melkoiset maalaislisät noissa luvuissa. Tampereen keskustaajaman alueella asuu 330k ihmistä, Turun 265k. Helsingin keskustaajaman alueella sen sijaan 1,3 miljoonaa. Helsinki on kansallisesti täysin omassa suuruusluokassaan, eikä kilpaile Tampereen tai Turun kansaa, vaan muiden vastaavan kokoluokan kansainvälisten kaupunkien kanssa. Turut, Tampereet ja muut pikkukaupungit kilpailevat sitten keskenään.
Luulen ettei ap kuitenkaan ihan Turkua tai Tamperetta ajatellut puhuessaan pikkukaupungista. Minä en ainakaan noista sitä sanaa käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on hyvä kun voi käydä joka päivä eri kaupassa ja vaikka yölläkin. En halua tutustua mihinkään myyjiin joten vaihtelen mestaa.
Voi täällä vähän pienemmällä paikkakunnallakin käydä eri kaupoissa, vaikka itse käyn samoissa muutamassa kaupassa aina eikä silti tarvitse tutustua myyjiin muuta kuin tervehtiä kassalla. Myyjiä on liikkeissä useampia ja vaikka sattuisi sama myyjä useammankin kerran ei myyjän kanssa tarvitse alkaa kaveraamaan. Kampaajien kanssa on suurempi ongelma kun he aina kyselevät mitä teen ja onko nyt vapaapäivä jos tulen kampaajalle kesken päivän. Kamalaa jos olisin työtön niin ei voisi kampaajalla käydä ilman että tulee nolatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Työpaikka. Olen kapea-alainen asiantuntija ja työmatkakin on vain viisi minuuttia. Turun toimipiste lopetettiin viime vuonna, Tampereen kolme vuotta sitten. Muuten kyllä kävisi.
Sitten, jos työmatka on muutaman minuutin, ei varmaan muutto kiinnostakaan. Eikä kannata, jos etuja ajattelee.
Kiireestä kärsivillä se arkipäivien kiire tulee enimmäkseen työmatkoista ja muista siirtymätaipaleista. Useimmilla näin, ja oletan, että aapeellakin.
Omalla kohdalla kiireettömyys tulee siitä, että työt 50% kotoa etänä tehtävää, työmatka kävellen 10 min, lapsen koulumatka kävellen vähemmän.
Ihan tavalliseen kahdeksan tunnin duunipäivään jos lisätään yhteensä puolitoista tuntia pelkkää matkustamista... se syö sen vapaan ajan ja kiireettömät hetket arkipäivistä.
Me muutettiin Turkuun, työpaikan perässä. Saatiin täältä kirjaimellisesti kaksi kertaa suurempi asunto samalla rahalla. Täältä löytyy myös ostomahdollisuuksia ja kulttuuriakin ihan sopivasti. Ja kuten sanoit, aina voi piipahtaa vierailulla pääkaupungissa. Juuri viime viikonlopun vietimme Helsingissä hotellissa. Helsinki on upea kaupunki, mutta enää en muuttaisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin perheen kanssa pari vuotta sitten Espoosta pieneen kylään, kuitenkin vain parin sadan kilometrin päähän. Mies tekee pääosin etätyötä, harvakseltaan käy Helsingissä työn takia. Minä hoidan lapsia kotona käyn pari kertaa viikossa tuuraamassa yhdessä kahvilassa. Hyvin tullaan toimeen ja viihdytään. Ihanaa aikasin kesä aamuna kävellä postilaatikolle yöpaidassa paljain jaloin lehteä hakemaan ja koirakin saa kulkea vapaana siinä mukana. Ja sitten lukea se lehti pihakeinussa kahvia juoden kun aamuaurinko lämmittää ja linnut laulaa. Talvella on pimeetä. Oikeesti ihan uskomattoman pimeetä ku katuvalot on vasta tossa päätiellä. Mutta tunnelmallista ja rauhallista. Villasukat on kovassa käytössä ja tuli takassa päivittäin. Ei kaduta muutto.
Mitä sitten kun lapset menevät kouluun ? Kahvila menee nurin. Itse et varmaan käy kahvilassa vapaa-aikana ?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä yhtiövastike!!
Yhtiövastike ei itse asiassa ole järkyttävä, vaikka meillä on vuokratontti., koska saamme vuokratuloja muutamasta liikehuoneistosta. Mutta laskin mukaan parkkipaikan (90€) ja pari vesimaksua (á 15€) niin vähän päälle 500€ siitä tulee.
Pääkaupunkiseudun sisälläkin on mahdollista tiputtaa asumiskuluja, jos on valmis tinkimään asumisen laadusta. Tämä on aina se mihin itse palaan, kun mietin että muualla olisi halvempaa. Mutta sekin tyssää aina siihen, kun katson mitä esim. 300000€:lla saa. Tuntuu sittenkin kivemmalta maksaa siitä, että asuu itselle tosi mieluisassa asunnossa kuin lähteä muuttamaan halvempaan.
Tämä hintataso on vain ensimmäisellä kierroksella paha. Jos on muuttanut muualta ja joutuu tyhjästä aloittamaan pks-hintaisen asunnon maksamisen. Jos vanhemmat asuvat täällä, niin jossain vaiheessa saa perinnöksi siivun pks-hintaisesta perheasunnosta ja sitten viimeistään omilla lapsilla on helpompaa. Onnekkaammilla on mahdollisuus nuorina aikuisina asua halvalla suvun omistamassa asunnossa, kunnes saavat kerättyä riittävästi säästöjä omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin puolivahingossa snobikouluun Helsingin keskustaan ja omasta mielestäni ei eronnut opetustasoltaan vantaalaisesta koulusta. Ihmiset oli kyllä erilaisia ja kouluruoka oli hyvää.
Noissa kouluissa, joihin mennään pääsykokeilla, on opiskelurauha ja opiskelusta motivoituneet oppilaat. Tämä on ehkä se juttu. Ja koulusta riippuen opetuksen tasokin voi olla paljon vaativampi kuin tavallisessa peruskoulussa. Mutta ennen kaikkea se oppimisrauha ja fiksut koulukaverit on se juttu.
Me asutaan Espoossa, ikkunasta näkyy peltomaisema ;). Rauhallista ja kiva alue lapsiperheille. Lyhyt matka stadiin ym. En mistään hinnasta muuttaisi pois täältä, en tykkää pikkukaupungeista. Täällä on aina tekemistä ja hyvät harrastusmahdollisuudet.
Jos on asunut ulkomailla ja matkustanut paljon, niin kyllä tää pk-seutu aika rauhalliselta tuntuu :D
Vierailija kirjoitti:
Se on, mitä arvostaa! Olen minäkin asunut pääkaupunkiseudulla. Totesin, että jos käy ooperassa 2 kertaa vuodessa, niin sitä varten on helppo ottaa pari lentoa. Tapahtumia, kulttuuria, menoja on luonnollisesti enemmän, jos tykkää mennä. Omalla kohdalla elämä koostuu kuitenkin pääasiassa siitä perusarjesta. Eli viikolla töistä kotiin, viikonloppu vapaata ja harrastukset ja muu elämä siinä sivussa. Totesin, ettei ollut oikeastaan sen arvoista, että maksaa itsensä kipeäksi jostain kaksiosta tai kolmiosta.
Juuri tämä. Jos perusarjen eläminen on se, mikä tekee onnelliseksi, niin sitä pystyy tosiaan elämään hyvin miellyttävästi ja edullisemmin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Jos taas perusarki ei ole se elämän suola vaan ennemminkin pakkopulla ja kaipaa enemmän mahdollisuuksia ja monipuolisuutta kaikkiin asioihin, niin pääkaupunkiseutu tarjoaa siihen parhaat edellytykset. Ihan kuten tuon kirjoittaja sanoo, kyse on siitä, mitä itse arvostaa eniten.
Ei tosiaankaan ole, mutta kun perhe ja ystävät ovat kaikki täällä, niin mihinkäs sitä tulisi lähteneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on, mitä arvostaa! Olen minäkin asunut pääkaupunkiseudulla. Totesin, että jos käy ooperassa 2 kertaa vuodessa, niin sitä varten on helppo ottaa pari lentoa. Tapahtumia, kulttuuria, menoja on luonnollisesti enemmän, jos tykkää mennä. Omalla kohdalla elämä koostuu kuitenkin pääasiassa siitä perusarjesta. Eli viikolla töistä kotiin, viikonloppu vapaata ja harrastukset ja muu elämä siinä sivussa. Totesin, ettei ollut oikeastaan sen arvoista, että maksaa itsensä kipeäksi jostain kaksiosta tai kolmiosta.
Juuri tämä. Jos perusarjen eläminen on se, mikä tekee onnelliseksi, niin sitä pystyy tosiaan elämään hyvin miellyttävästi ja edullisemmin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Jos taas perusarki ei ole se elämän suola vaan ennemminkin pakkopulla ja kaipaa enemmän mahdollisuuksia ja monipuolisuutta kaikkiin asioihin, niin pääkaupunkiseutu tarjoaa siihen parhaat edellytykset. Ihan kuten tuon kirjoittaja sanoo, kyse on siitä, mitä itse arvostaa eniten.
Ja konkreettisten vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien lisäksi kyse on kai myös henkisistä virikkeistä. Pienemmillä paikkakunnilla on helposti sellainen yleisesti simppelimpi ja ahtaampi ilmapiiri johtuen juuri siitä virikkeiden ja mahdollisuuksien puutteesta. En väitä, etteikö isommistakin kaupungeista löytyisi paljonkin tällaisia ihmisiä, mutta pienemmillä paikkakunnilla löytyy aika niukalti ketään muita kuin tällaisia ihmisiä.
Helsingissä kukaan ei välitä eikä kiinnitä huomiota jos voit huonosti.
Ei ole väliä miltä näytät koska kukaan ei kiinnitä huomiota.
Kaikki ovat kuin zombieita.
Tutustuin yhteen naisihmiseen ja se lakkasi pitämästä yhteyttä.
Kerran se tuli vastaan kadulla, eikä katsonutkaan päin.
Olimme ainoat kulkijat.
Että näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnaan ei ainakaan kannata muuttaa. Itse Hyvinkää-Riihimäki seudulta muuttaneena en tykännyt koskaan Hämeenlinnasta, mutta en myöskään Hyvinkää-Riihimäki seudusta. Nyt asun toisen puolen Suomea keskisuuressa kaupungissa opiskellen. Täällä on halpaa ja kiva yliopisto. Helsinkiin en kaipaa pätkääkään. Aina kun siellä on pakko käydä, oon tasan tarkkaan jossain lähiössä ja keskustassa oon välttämättömimmät. Harmi vaan että ehkä on joskus pakko palata takas Ruuhka-Suomeen. Jos saa töitä.. Harmi ku ne sukulaisetki on siellä etelässä. Tervetuloa vaan tänne korpeen kauas sivistyksestä, täällä on leppoisaa
Oulu vai Rovaniemi?
Tähän pakko kyllä vastata, että himppusen alapuolella. En lestadiolaisseudulle muuta. Kotopuolessani Etelä-Suomeen oli nää oululaiset lestadiolaiset hiipuneet ja oon kuullut kauhutarinoita kuinka lestikset yli 50% vahvuudella Oulussa, niin en sitä edes harkinnut. Saati Rolloa. Lappi kyl ihan jees paikka muuten käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsinki ole pelkkä makkaratalo ja rautatieasema, vaan paljon muuta. Täällä on luontoa, metsää, merta.. Palvelut erinomaisesti; leikkipuistot, julkinen liikenne, terveyskeskukset, ruokakaupat, erilaisia ravintoloita viimeisen päälle uimahallit ja joka viikko löydätu ilmaista tekemistä ja tapahtumia. Voi olla myös ihan kotona, omassa rauhassa ja kaikessa hiljaisuudessa.
Ja kaupan päälle melua, saastetta, liikaa ihmisiä. Asfalttia ja kolkkoja kerrostaloja
ja kylmiä ihmisiä.
Ap puhuu pääkaupunkiseudusta, mutta useimmat vastaajat rajaavat sen Helsinkiin. Me asuimme ennen Laurinlahdessa Espoossa ja se oli kyllä mahtava paikka lapsiperheelle. Kaikki palvelut lähellä ja Espoon parhaat urheilupaikat kivenheiton päässä. Plussana tietenkin monet uimarannat ja kohtuullinen hintataso. Kun lapset kasvoivat, muutettiin kerrostaloon Tapiolaan, joka myöskin on kiva paikka, mutta lapsiperheelle suosittelisin Laurinlahtea.
Jos lentokenttä on se kynnyskysymys niin löytyy niitä muitakin kuin helsinki-vantaa.