Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Näin helsinkiläisenä ihmettelin viime kaupunkilomalla turkulaisten askellusta ja kävelynopeutta, sekä asiakaspalvelun koreografiaa, joka on noin puolet hitaampaa.
Ei ole kiire mihinkään, asiakaspalvelijat olivat kuin vähäeleisiä veistoksia.
Hämmästyttävän erilaista, vaikka "iso" kaupunki!!!
Ei mul muuta. Muuta vaik turkuseen?
Omastadi kirjoitti:
Näin helsinkiläisenä ihmettelin viime kaupunkilomalla turkulaisten askellusta ja kävelynopeutta, sekä asiakaspalvelun koreografiaa, joka on noin puolet hitaampaa.
Ei ole kiire mihinkään, asiakaspalvelijat olivat kuin vähäeleisiä veistoksia.
Hämmästyttävän erilaista, vaikka "iso" kaupunki!!!
Ei mul muuta. Muuta vaik turkuseen?
Kun seuraavan kerran lähdet lomalle, toivottavasti rentoudut eikä ole noin kova kiire. Mikäs kiire teillä siellä Helsingissä sitten on? Lykätään paketti asiakkaan käteen niin, ettei tervehtiä ehdi, ja porukat juoksee kadulla päin.
Mutta ehkä se oli sinusta outoa, että siellä Helsingin ulkopuolella palvellaan suomeksi?
Ennemmin kuolisin kuin muuttaisin Helsinkiin. Kyllä maaseudulla on paljon mukavampaa ja helpompaa elämä. Autolla voi kurvailla joka paikkaan 5 minuutissa ja vapaa aikaa jää enemmän, kun ei tarvi ratikassa istua. Töitä riittää tekevälle ja asuntojen hinnat ovat murto-osa Helsingin asuntoihin verrattuna. Täällä saat kartanon yksiön hinnalla. Kaduilla on turvallista. Harrastuksia ja kulttuuria on lyhyen ajomatkan päässä tarjolla ihan riittämiin. Helsinkiin pääsee halutessaan käymään, mutta pääsee myös pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista Helsingissä on mitä ei olisi Turussa tai Tampereella? Tosiasiassa ihmiselle tärkeät ja tarpeelliset palvelut löytyy melko pienistäkin kaupungeista.
Helsingissä on Kansallismuseo, Kansallisgalleria, Kansalliskirjasto, Kansallisarkisto, Eduskuntatalo, Helsingin yliopisto. Senaatintalo. Lisäksi Oodi, Uspenskin katedraali ja Tuomiokirkko sekä Olympiastadion. Suomenlinna. Taidemuseot ja galleriakortteli. Allas Sea pool. Kuusi Michelin-tähden saanutta ravintolaa.
Näin aluksi.
Eli ei varsinaisesti yhtään mitään sellaista minkä takia välttämättä pitäisi asua Helsingissä, tuossa Venäjän tsaarin perustamassa ja pakkoasuttamassa paikassa?
Seinäjoki - perusarvot vielä ihmisillä takaraivossa - pendolinolla 2,5h Helaingin keskustaan. Pysyn täälä ainakin seuraavan 10 vuotta, jos henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista Helsingissä on mitä ei olisi Turussa tai Tampereella? Tosiasiassa ihmiselle tärkeät ja tarpeelliset palvelut löytyy melko pienistäkin kaupungeista.
Helsingissä on Kansallismuseo, Kansallisgalleria, Kansalliskirjasto, Kansallisarkisto, Eduskuntatalo, Helsingin yliopisto. Senaatintalo. Lisäksi Oodi, Uspenskin katedraali ja Tuomiokirkko sekä Olympiastadion. Suomenlinna. Taidemuseot ja galleriakortteli. Allas Sea pool. Kuusi Michelin-tähden saanutta ravintolaa.
Näin aluksi.
Eli ei varsinaisesti yhtään mitään sellaista minkä takia välttämättä pitäisi asua Helsingissä, tuossa Venäjän tsaarin perustamassa ja pakkoasuttamassa paikassa?
Helsingin perusti Kustaa Vaasa, joka oli Ruotsin kuningas.
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Eli antakaas maalaiset meidän helsinkiläisten olla ja elää täällä ihan rauhassa, ei meitäkään kiinnosta mitä te siellä teette tai miten elätte.
No sehän riippuu täysin siitä mitä asioita itse arvostat. Asuin muutaman vuoden, muutin pois, erittäin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Eli antakaas maalaiset meidän helsinkiläisten olla ja elää täällä ihan rauhassa, ei meitäkään kiinnosta mitä te siellä teette tai miten elätte.
Helsinki, suuri metropoli. Asukkaat todellisia city-ihmisiä. Suurkaupungin meininkiin tottuneita. Kaikki muut Helsingin ulkopuolella = maalaisia. Juu.
Helsingissä ei ole mitään sellaista, mitä kaipaisin jokapäiväiseen elämääni, mitä ei asuinpaikallani Lahdessa ole. Toki on enemmän kulttuuritarjontaa, viihdettä, kauppoja jne. mutta kun käyn päivätöissä ja arki-illat menee lasten kanssa ollessa, kotitöitä tehdessä ja liikuntaharrastusten parissa, niin eipä siinä ehdi muuta viihdettä kaivata. Lahdesta on myös lyhyt matka Helsinkiin silloin kun tästä laajemmasta kulttuuritarjonnasta ja shoppailumahdollisuuksista haluaa nauttia esim. viikonloppuisin ja lomilla. Sen mitä säästää asumisen hinnassa, voi sijoittaa vaikka hotelliyöhön Helsingissä :D Tai ihan mihin tahansa muuhun kuin kalliin Helsinki-asunnon lainanlyhennyksiin/vuokraan. Itse en myöskään kaipaa jatkuvaa ihmispaljoutta, ruuhkia yms.
Minust aHelsingissä on mukava asua. Täällä pärjää ilman autoa helposti ja kaikki on lähellä. Asuminen on hieman kalliimpaa, mutta autosta luopuminen kattaa sen. Omat asuinmenot on 1200 e kuussa (kolmio) merinäköalalla. Yleiset asumiskustannukset ovat kyllä kalliimmat.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä vähitään 1 kuukaudessa on liikenne jumissa. Joko on mielenosoituksia, terroristiuhka,rakennustyömaata, lakkoja, presidentti ja muita tärkeitä "herroja" tukkimassa ahkerilta kansalaisilta tiet.
Tämä on syy muuttaa pois. Aina epävakaata ja turvatonta. Puhumattakaan pyöräilystä ja potkulaudoista.
Meilahti, Töölö, Munkkiniemi ovat aivan vihoviimeisiä seutuja. Aina menevät ensimmäisinä tukkoon koska mannerheimintie.
Harvemmin lakot sotkevat liikennettä. Nyt maanantainenkin vain koski busseja, raiteet toimivat yhä. Silti julkiset toimivat paremmin kuin muualla.
Omalla autolla liikkuminen taas ei kannata ruuhkien ja parkkipaikkojen vuoksi.
Just eilen mietittiin miehen kanssa mitä maalla olisi paremmin.
Jos olisi talo jossakin metsän keskellä, ah kuinka idyllistä, eikö?
Mutta sitten se todellisuus,
syysmyrskyillä saa aina pelätä, että puita kaatuu talon päälle, tai oksia tippuu. Pihalla voi tallustella karhut, hirvet, ja jänikset nyt ainakin syö kasvimaat. Lunta ihan älyttömästi ja se pitää itse raivata pois. Jos on oma tie, se pitää itse aurata auki ja hiekoittaa. Talon räystäät pitää itse putsata, putket voi jäätyä, sähköt katketa, onko nettiyhteyttäkään? Kaikki pitää hoitaa itse ja rahaa ja välineitä pitää olla.
Palvelut on kaukana. Lähikylässä /kaupungissa ehkä vain pari kauppaa ja hinnat kovat ja tavaroita vähän. Isommat asiat pitää aina hakea tai tilata kauempaa. Huvituksia on vain ne mitä itse keksit. Ja sitten se yks juottola. Ja ABC ehkä.
Joo, tultiin nopeasti siihen tulokseen, että pysytään Helsingissä. On halvempaa ja monin verroin huolettomampaa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin aluksi.
Helsingin perusti Kustaa Vaasa, joka oli Ruotsin kuningas.
Siis meidän kuninkaamme. Mehän olimme osa Ruotsia.
Suurkaupungit ovat jo niin OUT. Miinusten lista on pitkä.
Tulevaisuuden trendi on maaseutumainen asuinympäristö. Pelkkä asfalttiviidakko on tylsä sekä
ilmastonmuutos jo painaa päälle. Pelkkä kulttuuri ja harrastus mahdollisuudet eivät ole asumisen ytimessä.
Vaikkakin tärkeitä. Tai mitä harrastusmahdollisuuksilla nyt haetaankaan... Tarjolla
on hyviä harrastuksia myös maaseullakin. Ja parhaat harrastukset eivät maksa mitään.
Stressaavaa asua niin suuressa kaupungissa jossa kaikki vastaantulevat ovat lähes aina tuntemattomia.
Kun lähtee käppäilemään kadulle, ihmisiä on ruuhkaksi asti, mutta silti, he eivät ole "ketään".
Maaseutumaisessa ympäristössä ( ei siis täysin korvessakaan) on luonto ja inhimillisyys läsnä. Eläminen on enemmän tässä ja nyt . Luonto palkitsee.
Suurkaupunkien ihmismäärät eivät tuota yhtään sen enempää iloa, kuin se jos asuisi korvessa. Päinvastoin.
Suuret koulut ja luokat ovat jo aikoja sitten todettu aihetuttavat lapsille ongelmia ja levottomuutta.
Muutto trendi tulee olemaan vielä enemmän Helsingistä poispäin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap:lle. On sen arvoista.
Suurimmalle osalle siellä asuminen ei ole todellakaan hinnan arvoista. Eri asia jos asut ulkkohuoneistossa keskustassa tai omakotialossa merenrannalla Kulosaaresssa. Mutta sille 98% asumisolot eivät ole sen kummemmat kuin muissakaan isoissa kaupungeissa. Ihan samanlaista elementti kerrostalolähiötä, kauppakeskuksia, marketteja, pyöräteitä, kuntopolkuja, uima/urheilu halleja, kuntosaleja ja Töölön ankeita umpikortteleita löytyy kaikkialta muualtakin. Helsinkin kauneimmat paikat ovat Engelin suunnittelema keskusta ja Suomenlinna. Muuten se on yksi ja sama oletko Keravalla vai Pasilassa.
Pk seutu on suurimmaksi osaksi juuri tuota yhtä ja samaa mitä löytyy niin Lahdesta kuin Rovaniemeltäkin. Asuminen ei vain vie leijonanosaa tuloista ja liikkuminen on paljon helpompaa sekä nopeampaa. Älkääkä jaksoka jauhaa kulunutta virttä ettei tarvitse autoa. Eihän tarvitse jos elinpiiri rajoittuu julkisenliikenteen suunnittelijan oikkuihin. Näiden autottomien kanssa kun sovit tapaamista johonkin aina on se sama ruikutus pääsekö sinne julkisilla. No ei pääse.
Eihän sitä tarvitse jos ruokakaupaksi riittää paska Alepa. Huomaa kuinka aivopestyjä suomalaiset ovat luopumaan liikkumisen vapaudestaan ja elämisen helppoudesta. Olen ollut joskus julkisten varassa ja se oikeasti todella rajoittavaa sekä hankalaa arkielämän kannalta. Raahaa kolmea täyttä ostoskassia bussissa. Et voi päättä itse edes kuinka pitkään viivyt jossain vaan aikataulu tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ihan tuppukylä jos vertaa Pietariin, Pariisiin, Roomaan, Lontooseen ja monen muuhun capitaaliin.
Ketjun kosmopoliitiksi itseään luuleva bongattu :)
Ilmeisesti se, että asun pk-seudulla on nyt mun suurin virhe. Olen reissanut ympäri Suomea koko ikäni, monessa kaupungissa ja paikkakunnassa, ja pikkupaikoissa, mm. Nivalassa, Pyhäjärvellä, Kärsämäellä, Vilppulassa, Unarissa ja vieläkin pienemmissä paikoissa. Oulussa olen viettänyt paljonkin aikaa ja kuten mainitsin, Tampereella, Turussa ja Hangossa ja Savonlinnassa käyn vuosittain. Mutta mun subjektiivinen kokemus on tietysti vallan erilainen kuin teidän totuutenne. Kun itse olin siinä uskossa että noissa paikoissa ei kaikissa ole sitä kulttuurikeskusta tai valaistuja lenkkipolkuja kuin kilometri keskustassa, mutta ilmeisesti olen väärässä. Hienoa että Suomessa siis on palveluita ja monipuolisia harrastusmahdollisuuksia kaikkialla.