Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Itse en ole asunut Helsingissä, mutta asun miljoonakaupungissa ulkomailla. Aluksi oli tosi jännää, mutta kaikki on todella kallista ja rahaa ei hirveästi jää elämästä nauttimiseen, aikaa tuhlaantuu paljon metrossa, koska etäisyydet ovat pitkiä ja kaipaan luontoa tosi paljon. Pikkukaupungeissa kuitenkin tylsistyn heti. Olen ajatellut, että paras vaihtoehto mulle olisi asua maaseudulla luonnon keskellä, mutta erittäin lähellä suurkaupunkia, jotta pääsen sinne vaikkapa pari kertaa viikossa helposti käymään.
Vierailija kirjoitti:
Riihimäelle ja Hyvinkäälle ei ainakaan kannata muuttaa. Kämäsempiä paikkoja saa etsiä!
Perusteletko vähän? Sukulaisperhe asunut Hyvinkäällä 15 vuotta ja erittäin hyvin viihtyneet. Käyn usein kyläilemässä ja olen oppinut tuntemaan paikkakuntaa melko hyvin. Ihan passeli mielestäni.
Itse siirryn ensi vuonna tekemään osittain etätyötä ja parhaillaan on mietinnässä, mistä alkaisin etsiä uutta asuntoa. Hyvinkää on yksi vaihtoehto. Helsinkiin en ainakaan jää, Espoo ja Vantaa myös pois laskuista.
Asuin ennen tunnin matkan päässä Helsingin keskustasta, pienemmällä paikkakunnalla. Muutin Helsingin ja Vantaan rajalle sillä ajatuksella, että työmatka lyhenee. Nyt kaduttaa. Maksan asumisesta paljon enemmän, työmatka aamuruuhkassa kestää lähes sen tunnin verran ja asuinalue on yllättävän levoton. Kaikki palvelut, paitsi pieni lähikauppa ovat kilometrien päässä. Voisin tietysti muuttaa lähemmäksi Helsingin keskustaa, mutta sitten maksan asumisesta vielä enemmän. On ikävä pikkupaikkakunnalle, jossa kaikki oli lähellä ja asuminen rauhallisella alueella kohtalaisen edullista.
No eihän missään muualla voi asua. Kokeiltu on. Ok mennä muualle pariksi päiväksi. Syyt:a) ympäristö b) ihmiset c) virikkeet
Ei ole jos susta tuntuu tuolta. Itse en asuisi mistään hinnasta muualla kuin Helsingissä, tai sitten ulkomailla.
Sattumalta löytyi tällainen ketju omalla kohdalla ajankohtaisesta aiheesta. Muutto pois Helsingistä on ensi vuoden alussa. Samoja ajatuksia kuin monella tässä ketjussa. Puolensa on täällä Helsingissä tietenkin, mutta ei niin paljon hyviä puolia että rahallisesti olisi järkevää täällä asua. Koronan myötä mahdollistui etätyö, ja kun pomo näytti vihreää valoa jatkamiselle myös koronan jälkeen päätin lähteä. Pääseehän tänne sitten takaisin jos ei ota onnistuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Riihimäelle ja Hyvinkäälle ei ainakaan kannata muuttaa. Kämäsempiä paikkoja saa etsiä!
Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä, koska olet kämänen ihminen!
Tajuatko sinä miten typerä kommenttisi on, ääliömäinen suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos susta tuntuu tuolta. Itse en asuisi mistään hinnasta muualla kuin Helsingissä, tai sitten ulkomailla.
Minua ei mistään hinnasta saa syrjäkylään nimeltään Helsinki.
Kaltaistesi ahdasmielisten maalaismoukkien, rikollisten ja mammuloitten sekaan kärsimään. Hyi! 
Ainoa asia mikä pitää mut Helsingissä on läheiset ihmiset.
Kävin ennen shoppailemassa.Matkustaminen muuttui junassa anteeksi,muutenkin hkin touhut.Kävin myös elokuvissa,rafloissa.Enää en haluu tulla,nytkin jokunen lääkärijuttu keskitetty hkiin,en tuu!!asun vähän sivus,mutta täältäkin haluun lähtee "kotiin".Siellä olisi jo koti,lomilta ei haluis tulla etelään.Olkoon muualla Suomeen mitä vaan mut lähden..oravanpyörät,oman elämän tuhlaaminen ei oo se juttu,miks tääl on ,tekee työtä,elää tyhmäs paikkaa,jää eläkkeelle,sairastuu.Tässäkö tää oli,niin nähnyt ihmiset,antaneet kaikkensa,ja sit jäävät tyhjän päälle,niin kuin suomen urheilijat..ei elämässä pitää olla omat muistot,oma elämä.
Lahteen kannattaa muuttaa! Hki pääsee junalla helposti ja töitä on juuri nyt tarjolla hyvin. Tervetuloa mukavien ihmisten kaupunkiin!
Tein tänään 1 ½ tunnin sauvakävelylenkin metsässä. Ketään ei tullut vastaan. Ja ihan Vantaalla oltiin. Onneksi pääkaupunkiseudulta löytyy muutakin kuin asfalttia ja tornitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Lahteen kannattaa muuttaa! Hki pääsee junalla helposti ja töitä on juuri nyt tarjolla hyvin. Tervetuloa mukavien ihmisten kaupunkiin!
Ai onko Lahessa töitä tarjolla hyvin? Onko muutakin kuin kampaajille tai myyjille?
Tjaa-a. Koko nuoruuteni pikkukylässä asuneena ja aikuisiällä sen lähikaupunkiin muuttaneena olen vain onnellinen nyt kun tuli muutettua Espooseen. Täällä on sopivan vehreää ja kaikki silti lähellä. Itse nautin juuri museoissa käymisestä varsin useinkin, joten tämä on minulle sopiva paikka. Työtäni voisin tehdä etänä, mutta päätin muuttaa lähemmäs työtä, koska nautin työstäni ja työporukastani.
Kullekin omansa :)
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri mietin muuttoa Hämeenlinnasta Helsinkiin. Helsingin ihmispaljoudessa on ihana käydä. Siellä saa olla kuka haluaa ja pukea mitä haluaa, kukaan ei ihmettele. Pikkukaupungissa on oikeasti aika rajoittunutta.
Missä ihmeen ihmispaljoudessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Helsinki on Suomen pääkaupunki ja ainoan metropolialueen keskuspiste johon johtaa 4 valtaväylää ja kaikki merkittävät raide väylät.
Kaksi muuta ovat melko pieniä ja vähäväkisiä alueita, kun asukasmäärää verrataan.
Helsingin seudulla on (1.5 miljoonaa) vs Turku (330 000) / Tampere (400 000) asukasta.
Helsingin seudun väkimäärä on siis kaksinkertainen vaikka Tampere+Turku laskettaisiin yhteen.
Ainoa alue Suomessa, jossa on ja etenkin tulee olemaan erittäin kattava julkisen liikenteen verkosto kiitos wanhan ajan ratikan, pikaraitioteiden ja metron.
Suomen hallinnon, turismin, talouden/elinkeinoelämän, koulutuksen, tutkimuksen, ja kulttuurin keskus.
Helsingin seudulla on eniten erikoisliikkeitä ja kauppakeskuksia.
Pääoma ja sen omistajat ovat keskittyneet alueelle, jonka huomaa vuotuisista verotiedoista ja myös miljoona asuntojen tarjonnasta.
Tampereeseen verrattuna on merenranta, Turkuun verrattuna huvipuisto keskellä kaupunkia.
Aidosti kansainvälinen meno hyvässä ja pahassa, jota ei löydy vielä muista suomen kaupungeista, jotka ovat nurkkakuntaisempia ja enemmän "maakunta kaupungin" oloisia henkiseltä ilmapiiriltään.
Onhan Helsingissä kulttuuri- ja ravintola sekä muuta viihdetarjontaa ihan eri mittaluokassa kuin Turussa tai Tampereella.
Helsingissä sijaitsee paljon enemmän suurten yritysten pääkonttoreita. Muutenkin työpaikkoja korkeasti koulutetuille on huomattavasti enemmän kuin kahdessa muussa kaupungissa.
Täällä stadissa on mahtavaa! En tarvitse autoa, joten säästän pitkän pennin. Kaikkia erikoisliikkeitä on yllin kyllin lähellä: kalat kalakaupasta, leipä leipurilta jne. Ei tarvi peltomarketeissa suunnistaa. Ratikkamatkan päässä on kaikki muukin ajateltavissa oleva. Ja jos mielii ulkomaille, niin lento tai laivamatka on helposti saatavilla. Maaseudulla on luonto lähellä, mutta kun ei ole. Hakkuuaukkojen reunamia ja ojitettuja soita siellä kyllä piisaa. Täältä stadista on lyhyempi matka oikeaan luontoon kuin monesta surullisesta peräkylästä. Nämä ovat faktoja, joita ei tietenkään kepu-Suomessa saisi sanoa.
Lahti on mukava! Suosittelen. Ja lähellä Helsinkiä niin että kavereita on silti helppo nähdä.
https://www.lahti.fi/asuminen-ja-ymparisto/asuminen/muuta-lahteen/
t. entinen kalliolainen (ja oli sekin ihan kiva paikka kyllä)
Vierailija kirjoitti:
Täällä stadissa on mahtavaa! En tarvitse autoa, joten säästän pitkän pennin. Kaikkia erikoisliikkeitä on yllin kyllin lähellä: kalat kalakaupasta, leipä leipurilta jne. Ei tarvi peltomarketeissa suunnistaa. Ratikkamatkan päässä on kaikki muukin ajateltavissa oleva. Ja jos mielii ulkomaille, niin lento tai laivamatka on helposti saatavilla. Maaseudulla on luonto lähellä, mutta kun ei ole. Hakkuuaukkojen reunamia ja ojitettuja soita siellä kyllä piisaa. Täältä stadista on lyhyempi matka oikeaan luontoon kuin monesta surullisesta peräkylästä. Nämä ovat faktoja, joita ei tietenkään kepu-Suomessa saisi sanoa.
Kaikissa muissa isommissa kaupungeissa on kyllä nämä samat jutut. Mutta asuminen maksaa vain neljäsosan. (Toisaalta sitten taas asunnon arvo ei ehkä kohoa samoin kuin pääkaupunkiseudulla, paitsi ehkä Treella.)
Tykkäsin tosi paljon Helsingistä ja tykkään vieläkin, mutta muutin edullisempaan kaupunkiin koska pystyin.