Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsingille kirjoitti:
Heh, Joo sen verran Helsingissä asuneena, niin voin todeta omalta osalta, että ei, se ei ole sen arvoista. Mulla ei sairaanhoitajana olisi varaa edes asua siellä. Ei minkäänlaisessa asunnossa, miehen ja kahden lapsen kanssa, saati ostaa asuntoa sieltä. Kun taas Täällä Jumalan selän takana, maksetaan omakotitalo lainaa kuukaudessa reippaasti alle 400€/kk. Joten kannattaa muuttaa pois. On elämää todellakin muuallakin kun siellä :D ja hyvää elämää.
Jos maksimilaina-aika oletetaan 30 vuodeksi, niin teidän lyhennykset tekee siis reippaasti alle 144 000€. Lainapääoma lienee siis noin 100 000€ ja kun lainan osuus talosta max 70%, niin omakotitalon hinta on alle 150000€.
Missä?Kyllä alle 150 000 omakotitaloja löytyy jo heti kehäkolmosen ulkopuolelta.
Myös sellaisia, joissa voi asua ilman 50 - 100 k€ remonttia?
No on. Ja kaikkiin taloihin tulee remontteja joskus. Ei mitään järvenranta-lukaaleja, mutta ihan hyviä pienehköjä omakotitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kansallismuseo, Kansallisgalleria, Kansalliskirjasto, Kansallisarkisto,"
Vau! Ja montako kertaa edes itse olet noissa käynyt?
"Eduskuntatalo, Helsingin yliopisto. Senaatintalo."
Mitä väliä kun en ole poliitikko enkä opiskelija?
"Lisäksi Oodi"
Monet hkiläisetkin ovat kertoneet miten huono se on.
"Uspenskin katedraali ja Tuomiokirkko sekä Olympiastadion. Suomenlinna. Taidemuseot ja galleriakortteli. Allas Sea pool."
En käy kirkossa, taide ei kiinnosta eikä varsinkaan julkiset (paska)altaat.
"Kuusi Michelin-tähden saanutta ravintolaa."
Eipä ole varaa moisissa syödä. Onko itselläsi?
Onpas sulla köyhä elämä ja tarkoitan henkisesti, elämyksellisesti ja sivistyksellisesti.
No miksi pitäisi iloita noista paikoista kun en niissä kävisi? Arkkitehtuurin takia? Olen elämäni aikana asunut sen verran monissa OIKEISSA suurkaupungeissa -mitä alle miljoonan asukkaan pikkukaupunki Helsinki ei ole- että olen kyllä parempaa ja vaikuttavampaa nähnyt. Sama pätee gallerioihin, musikaaleihiin ja näytelmiin, jotka kyllä Hgin antimet päihittävät.
Asun Helsingin keskustassa. Olen asunut jo syntymästä saakka. Muualla en tunne oloaini hyväksi. Kokemusta on työn puolesta ympräri maailjman. Pidän stadista ja iso ystäväpiiri jne . Rakas avovaimo. Kuulun siihen 10% joka luetaan kovatuloisiin ja veroja maksan paljon. Neliöistä pitää tinkiä (oma velaton kämppä), mutta laatu ja palvelut ratkaisee. Tykkään käydä vaimon sukutilalla, mutta en voisi ajatella asuvani maalla. Ikäänin on jo 47V. Eläkkeellä muutan Italiaan, Espanjaan tai Portugaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Oopperoita esitetään muuallakin kuin Helsingissä. Täytyy olla todellinen oopperafanaatikko, jos se on ainoa syy asua Helsingissä.
Elämä on ihan samanlaista muissakin kaupungeissa, ehkäpä hieman rauhallisempaa vain eikä niin kapeakatseista kuin Helsingissä, jossa tuntuu olevan varsin rauhaton ja ra*istinen ilmapiiri. Jos on niin tärkeä päästä Helsinkiin, voi asua vaikka Turussa tai Tampereella ja tarpeen vaatiessa suhata junalla tai motaria pitkin pääkaupunkiin. Monet tekevät tuollaista työmatkaakin päivittäin, tunti siihen menee.
please sano ettet ole valkoinen jos puhut siitä miten helsingissä on varsin rauhaton ja rsistinen ilmapiiri. missä kaupungissa ei ole?
Ei ole! Kokeile asua muualla. Voit palata jos et tykkääkään, tai muuttaa taas uuteen paikkaan. Työt on tietenkin aina se ongelma, mutta kuitenkin. En tappaisi itseäni pääkaupunkiseudun tuplatriplahinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin keskustassa. Olen asunut jo syntymästä saakka. Muualla en tunne oloaini hyväksi. Kokemusta on työn puolesta ympräri maailjman. Pidän stadista ja iso ystäväpiiri jne . Rakas avovaimo. Kuulun siihen 10% joka luetaan kovatuloisiin ja veroja maksan paljon. Neliöistä pitää tinkiä (oma velaton kämppä), mutta laatu ja palvelut ratkaisee. Tykkään käydä vaimon sukutilalla, mutta en voisi ajatella asuvani maalla. Ikäänin on jo 47V. Eläkkeellä muutan Italiaan, Espanjaan tai Portugaliin.
Asun pikkukaupungissa etelä-Suomessa. Olen täällä syntynyt ja suku on asunut täällä keskiajasta ja ehkä kauemmin.
Kävin etelän isossa kaupungissa opiskelemassa hyväpalkkaiseen ammattiin, ja hakemassa jonkun vuoden työkokemusta. Sitten hain ja sain hyvän vakipaikan kotipaikkakunnalta, ja palasin sinne kasvattamaan lapset turvallisesti ja mukavasti, uudehkossa tilavassa omakotitalossa, järven ja keskustan lähellä.
Olen tehnyt myös töitä ulkomailla useammassa maassa, ennen lapsia se oli ihan kivaa. Mutta asettuminen aloilleen ei tuntunut kivalta ja oikealta muualla. Täällä on sukulaisia, tuttuja ja kavereita kouluajoilta asti.
Elämä on helppoa ja mukavaa, tilasta ei tarvitse tinkiä. Lapsilla on samanlainen turvallinen ja helppo lapsuus kuin minulla oli, voivat pyöräillä kavereille, kouluun ja harrastuksiin. Mummot ja tädit asuvat muutaman kilometrin säteellä. Aika lailla mitä vaan voivat harrastaa, eikä ole jonoja.
Eläkkeellä varmaan vietetään pidempiä aikoja jossain lämpimässä, mutta en tykkäisi muuttaa niin kauas ystävistä ja sukulaisista. Ja lapsista ja heidän perheistä.
Joillekin ihmisille asuminen Helsingissä on status ja suorastaan pyörtyvät jos niille ehdottaa että muuttaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja omat lapseni olen saanut pääkaupunkiseudulla. En oikeastaan ollut tullut ajatelleeksi asiaa aiemmin, vasta vähän aikaa sitten tajusin, miten erilaista on kasvattaa lapsia täällä kuin mitä vaikka lapsuuteni kotipaikkakunnalla olisi, jos asuisi suht lähellä keskustaa. Muistan, että itse mentiin koulusta hammaslääkäriin, itse mentiin harrastuksiin, jne jne jne. Täällä harrastuspaikat monimutkaisten julkisten yhteyksien päässä, hammaslääkäri monen bussivaihdon päässä jne. Lapsi tarvitsee vanhempaa paljon enemmän, kuin mitä pienellä paikkakunnalla, tosiaan olettaen että asuu siellä pienen paikkakunnan palveluiden äärellä. No mutta näillä nyt mennään, kyllähän ne jossain vaiheessa sitten alkaa kulkea itsenäisesti. Eivät ehkä huoli mua mukaan enää 16-vuotiaana.
Saanko kysyä millaiset julkiset tuolla lapsuuden paikkakunnallasi sitten oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi Oodi"
"Uspenskin katedraali ja Tuomiokirkko sekä Olympiastadion. Suomenlinna. Taidemuseot ja galleriakortteli. Allas Sea pool."
Onpas sulla köyhä elämä ja tarkoitan henkisesti, elämyksellisesti ja sivistyksellisesti.
Riippuu minkä ikäinen ihminen on, ja elämäntilanne.
Parikymppinen opiskelija ehtii käydä kahviloissa ja näyttelyissä. Nelikymppisen, työssäkäyvän perheellisen elämä pyörii töiden, kodin, päiväkodin ja lähikaupan ympärillä, oli kaupunki mikä hyvänsä. Keskustaan ehtii pari kertaa vuodessa, muuten käydään kehällä marketissa.
Siinä kohtaa on ihan sama, missä ooppera on, ei sinne ehdi eikä jaksa.
Mitä te maaseudulla asuvat teette talvisin, tai myöhäissyksyllä? Täällä on valaistut lenkkipolut ja paljon erilaisia tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia (siis ihan jo se, että löytää ryhmän harrastukselleen ei ole saletti pikkupaikkakunnalla). Kysyn siis ihan tosissani. Mökkipaikkakunnalla aina mietin että miten ihmiset siellä esim ulkoiluttaa illalla koiriaan, kun on ihan pilkkopimeää eikä välttämättä kävelyteitä? Minä viihdyn luonnossa ja kotona, mutta maalla on usein liian paljon eristäytymistä ns. pakosta, siitä en tykkää. Pk- seutu on kallis ja ahdas mutta silti parempi, minulle.
Mua ahdistaa Helsinki ja pääkaupunkiseutu. Mielummin muuttaisin vaikka USA:n johonkin suurkaupunkiin kun Hesaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja omat lapseni olen saanut pääkaupunkiseudulla. En oikeastaan ollut tullut ajatelleeksi asiaa aiemmin, vasta vähän aikaa sitten tajusin, miten erilaista on kasvattaa lapsia täällä kuin mitä vaikka lapsuuteni kotipaikkakunnalla olisi, jos asuisi suht lähellä keskustaa. Muistan, että itse mentiin koulusta hammaslääkäriin, itse mentiin harrastuksiin, jne jne jne. Täällä harrastuspaikat monimutkaisten julkisten yhteyksien päässä, hammaslääkäri monen bussivaihdon päässä jne. Lapsi tarvitsee vanhempaa paljon enemmän, kuin mitä pienellä paikkakunnalla, tosiaan olettaen että asuu siellä pienen paikkakunnan palveluiden äärellä. No mutta näillä nyt mennään, kyllähän ne jossain vaiheessa sitten alkaa kulkea itsenäisesti. Eivät ehkä huoli mua mukaan enää 16-vuotiaana.
Olen eri pikkukaupunkilainen, mutta ihan tavalliset kai? Kirjasto, laskettelukeskus, jäähalli, lämmitetty tekonurmi, tykkilatu, kansanopisto, musiikkiopisto, taidekeskus, kuvataidekoulu, ilmaisutaidon koulu, terveyskeskus ja sairaala, teatteri, lukio, uimahalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri pikkukaupunkilainen, mutta ihan tavalliset kai? Kirjasto, laskettelukeskus, jäähalli, lämmitetty tekonurmi, tykkilatu, kansanopisto, musiikkiopisto, taidekeskus, kuvataidekoulu, ilmaisutaidon koulu, terveyskeskus ja sairaala, teatteri, lukio, uimahalli.
Oho, siis julkiset kulkuvälineet siis :) asun nimittäin nyt itse ensi kertaa pikkukaupungissa ja täällä ne ovat lähestulkoon olemattomat. jos ne toimisivat niin ei olisi ongelmia mutta nehän ovat siis pelkkä veroilla maksettu vitsi täällä ainakin.
Voi myös asua pienellä paikkakunnalla ja tehdä reissutöitä niinkuin meidän perheen aikuiset. Ostettiin kiva talo rauhallisen kaupungin keskustasta. Lapset pääsee pyörällä kouluun, harrastuksiin ja urheilukentille, uimaan ym. Mies on viikot reissutöissä 2vko/kk ja itselläni työmatkat vaihtelee 50-150km. Harkittiin pääkaupunkiseutua, maalle muuttamista ja sitten tuli tämä vastaan. Tähän hintaan oltaisiin varmaan juyrikin saatu joku kolmio espoosta. Nyt on iso talo, piha ja töitä voi tehdä kolmasosan entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te maaseudulla asuvat teette talvisin, tai myöhäissyksyllä? Täällä on valaistut lenkkipolut ja paljon erilaisia tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia (siis ihan jo se, että löytää ryhmän harrastukselleen ei ole saletti pikkupaikkakunnalla). Kysyn siis ihan tosissani. Mökkipaikkakunnalla aina mietin että miten ihmiset siellä esim ulkoiluttaa illalla koiriaan, kun on ihan pilkkopimeää eikä välttämättä kävelyteitä? Minä viihdyn luonnossa ja kotona, mutta maalla on usein liian paljon eristäytymistä ns. pakosta, siitä en tykkää. Pk- seutu on kallis ja ahdas mutta silti parempi, minulle.
Olen tuo edellinen vastaaja, eli käydään kaupunginteatterissa, valaistuilla lenkkipoluilla ja laduilla, kirjaston kirjailijaillassa, taidenäyttelyn tai kameraseuran näyttelyn avajaisissa, kansanopiston kursseilla ja joogassa, uimahallin vesijumpassa ja kuntosalilla, kirkkokonsertissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi Oodi"
Mitä näkemistä on Oodissa eli kirjastossa jossa ei ole kirjoja?(Sama on muuten muissakin kirjastoissa nykyään. Mm Lahdessa ja Tampereella ei kummassakaan ole enää paljoa mitään entisistä kokoelmista.) Nuorisoa ja opiskelijoita vetelehtimässä aivan kuin sitä läppäriä ei voisi käyttää kotonakin. Oodiin laitetut rahat olisi yhtä hyvin voitu polttaa nuotiossa. Helsingin museoiden kiertämisestä mukaanluettuna Suomenlinna riittää ohjelmaa viikoksi. Nähtävää siellä on lähinnä vanhan ydinkeskustan alueen arkkitehtuurissa. Joku Pasila, Kalasatama tai Töölö ym. kerrostaloja ja kauppakeskuksia on Suomi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Tässä kommentissa, niinkuin monessa muussakin paistaa näkemys, että on olemassa vain pk -seutu ja maaseutu. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja parissa pienemmässä kaupungissa. Oikein hyvät harrastusmahdollisuudet löytyy noistakin paikoista, enkä jäänyt mitään kaipaamaan pk -seudulta, käynti kerran vuodessa riittää varmasti, ja usein sitä tuleekin käytyä mieluummin ulkomailla. Ja nuohan ovat Suomen mittakaavassa ihan isoja kaupunkeja, varsinaisesti isojahan ei tässä maassa olekaan.
Ja missä ei katulamppuja ole, on otsalamppuja ja taskulamppuja! Ihan hienosti voi niidenkin valossa ulkoilla. Ja kun asuu Tamperetta ylempänä, talvella on lunta joka valaisee ja kaunistaa ihanasti koko maiseman ja kirkkaalla kelillä kuu tähdet ja joskus revontuletkin on upea näky. Ja kuu valaisee yllättävän hyvin myös. Ja ei tarvitse mennä Lappiin asti
On se. Juuri näytettiin telkkarissa miten asuntojen hinnat muualla vaan putoavat, eikä töitä ole.
Pääkaupunkiseudulla on töitä, ennen kaikkea.
Tärkein syy pk-seudulla asumiseen minulla on lapset ja toisena työ. Nyt jos muuttaisin muualle, niin vuoroviikoista pitisi vaihtaa kahteen viikonloppuun kuukaudessa lasten kanssa oleminen. En tätä halua, joten seuraava suunnitelma on olla pk-seudulla, kunnes lapset muuttavat kotoa tai eksä muuttaisi työn/uuden puolison vuoksi toisaalle.
Ei tod.