Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
1121/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on halpaa asua, jos osti asunnon edullisempina aikoina ja se on jo maksettu. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat hyvin tuloja liiketilojen vuokraamisesta, joten vastikkeet ovat pieniä.

Autoa ei täällä tarvitse, nekin rahat voi käyttää muuhun. Ruoka ja kulutustavarat on halvempia kuin jossain Lapissa, missä on sata kilometriä kilpailevaan markettiin.

Minusta täällä on oikein mukava asua ja kaikki toimii. Ikinä ei ole sähkökatkoja ja sähkönsiirto on halvampaa kuin muualla. Säännöllisin välein tuodaan romulavoja isoille jätteille jote ei tarvitse itse lähteä kaatopaikkareissulle. Paljon on ilmaisia tapahtumia ja paikkoja mihin mennä, ei tarvitse nyhjätä kotona.

Vierailija
1122/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Jyväskylässä. 1,5 km päässä keskustasta isossa omakotitalossa kivalla paikalla. Voin kävellä töihin, kauppa ja lasten tarha on työmatkani varrella.

Täällä asumisen ainoiksi miinuspuoliksi koen, että jos haluat ostaa jonkun kalliimman tavaran, esim laukun, niin eipä noita parempia versioita täältä saa: lähimmät löytyvät Tampereelta. Samoin kuin Ikea.

Toinen miinuspuoli on, että jos haluaisit viikonloppuna tehdä jotain tavanomaisesta poikkeavaa, esim mennä kunnon museoon, lasten kanssa huvipuistoon tai johonkin tapahtumaan, niin eipä täällä oikein ole. Lentomatkalle lähteminen on paljon raskaampaa kuin Helsingistä, koska se on aina matka-aikaan lisää 4 h.

Toisaalta nautin siitä, että matkat ovat lyhyitä, eikä esim. työmatkaan tarvitse käyttää tuntia tai yli päivässä. Koen, että tällaisessa pienemmässä kaupungissa asuminen on minulle todennäköisesti mukavampaa kuin vaikka Helsingissä asuminen. Jos pitäisi täältä jonnekin lähteä asumaan, niin menisin Tampereelle. Siinä yhdistyvät pienen ja ison kaupungin hyvät puolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tampereella enkä ikinä maksaisi asumisestani nelinkertaista hintaa asuakseni pääkaupunkiseudulla. Täälä on kaikki, mitä Helsingissäkin, mutta ilman jatkuvaa kiireen tuntua, yhteisöllisempää ja luontoakin enemmän. Teini-ikäisille lapsille aivan samat mahdollisuudet kuin Helsingissäkin. Asuminen on vain todella paljon halvempaa ja ilmapiiri kutsuvampi.

Vierailija
1124/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla asuminen perustuu työpaikan sijaintiin. Kyse on siis elämäntavan valinnasta, siitä kuinka tärkeää työssä käynti on. Meille elämä on aina perustunut työssäkäyntiin, koska perittyä varallisuutta ei ole. Asunto on valittu niin, että yhdellä autolla pärjätään ja pidettiin tärkeänä asunnon arvon säilymistä (sijainti Tampereella), ettei työllä ansaitut rahat haihdu taivaan tuuliin. Toki mieluummin asuisin maaseudulla, mutta köyhyyteen ja vanhuuden kurjuuteen en tahallani halua ajautua, eläkettäkin tulen tarvitsemaan. Onni, ettei tarvinnut Helsingistä asuntoa ostaa.

Vierailija
1125/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Tampereella enkä ikinä maksaisi asumisestani nelinkertaista hintaa asuakseni pääkaupunkiseudulla. Täälä on kaikki, mitä Helsingissäkin, mutta ilman jatkuvaa kiireen tuntua, yhteisöllisempää ja luontoakin enemmän. Teini-ikäisille lapsille aivan samat mahdollisuudet kuin Helsingissäkin. Asuminen on vain todella paljon halvempaa ja ilmapiiri kutsuvampi.

Miten tämä kiireen tuntu näkyy pk-seudulla? Usein siitä puutaan, mutta eripuolella Suomea asuvien työkavereiden kanssa jutellessa tuntuu samanlaisia juttuja olevan jokaisen elämäss. Työ, lasten harrastukset jne.

Vierailija
1126/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te maaseudulla asuvat teette talvisin, tai myöhäissyksyllä? Täällä on valaistut lenkkipolut ja paljon erilaisia tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia (siis ihan jo se, että löytää ryhmän harrastukselleen ei ole saletti pikkupaikkakunnalla). Kysyn siis ihan tosissani. Mökkipaikkakunnalla aina mietin että miten ihmiset siellä esim ulkoiluttaa illalla koiriaan, kun on ihan pilkkopimeää eikä välttämättä kävelyteitä? Minä viihdyn luonnossa ja kotona, mutta maalla on usein liian paljon eristäytymistä ns. pakosta, siitä en tykkää. Pk- seutu on kallis ja ahdas mutta silti parempi, minulle.

Hahaa! Tässä kommentissa, niinkuin monessa muussakin paistaa näkemys, että on olemassa vain pk -seutu ja maaseutu. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja parissa pienemmässä kaupungissa. Oikein hyvät harrastusmahdollisuudet löytyy noistakin paikoista, enkä jäänyt mitään kaipaamaan pk -seudulta, käynti kerran vuodessa riittää varmasti, ja usein sitä tuleekin käytyä mieluummin ulkomailla. Ja nuohan ovat Suomen mittakaavassa ihan isoja kaupunkeja, varsinaisesti isojahan ei tässä maassa olekaan.

Ja missä ei katulamppuja ole, on otsalamppuja ja taskulamppuja! Ihan hienosti voi niidenkin valossa ulkoilla. Ja kun asuu Tamperetta ylempänä, talvella on lunta joka valaisee ja kaunistaa ihanasti koko maiseman ja kirkkaalla kelillä kuu tähdet ja joskus revontuletkin on upea näky. Ja kuu valaisee yllättävän hyvin myös. Ja ei tarvitse mennä Lappiin asti

En ymmärrä miten vedit tuollaisen johtopäätöksen kommentistani. Kysyin mielestäni ihan selvästi mitä he, jotka asuvat maaseudulla, tekevät, en mitä muissa kaupungeissa? Monella pienellä paikkakunnalla jossa ystäviäni asuu, ei ole tosiaan valaistuja teitä, tai edes kävelyteitä, kyllä minusta autotien vieressä taskulampulla lenkkeily on aika kurjaa, mutta kiva jos maalla asuvat eivät sitä niin näe. Harrastusmahdollisuuksia ei myöskään ole niin paljon ja välimatkat pitkiä. Olen myös asunut Tampereella, jossa on melkein samanlaista kuin pk-seudulla, ihmiset hiukan erilaisia.

Minulle pk-seutu on ainoa vaihtoehto nyt, koska harrastukset ja sosiaalinen elämä on täällä. En oikein ikinä ymmärrä kommentteja joissa vaan sanotaan että muuta pois, eikö teillä oo kavereita tai sosiaalisia piirejä? Minusta se ei ole helppoa muodostaa uusia piirejä, tai että tässä iässä olisi edes halua (yli 40v). Olen asunut ulkomailla ja se oli mukavaa aikaa, mutta nyt viihdyn taas Suomessa. En halua muuttaa Jyväskylään (ei merta), Ouluun (liian pohjoisessa, en tykkää pimeästä). En ole ikinä ajatellut, että Suomi olisi vain pk-seutu ja maaseutu. Onko sinulla kenties asennetta pk-seutua kohtaan?

Vierailija
1127/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te maaseudulla asuvat teette talvisin, tai myöhäissyksyllä? Täällä on valaistut lenkkipolut ja paljon erilaisia tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia (siis ihan jo se, että löytää ryhmän harrastukselleen ei ole saletti pikkupaikkakunnalla). Kysyn siis ihan tosissani. Mökkipaikkakunnalla aina mietin että miten ihmiset siellä esim ulkoiluttaa illalla koiriaan, kun on ihan pilkkopimeää eikä välttämättä kävelyteitä? Minä viihdyn luonnossa ja kotona, mutta maalla on usein liian paljon eristäytymistä ns. pakosta, siitä en tykkää. Pk- seutu on kallis ja ahdas mutta silti parempi, minulle.

Olen tuo edellinen vastaaja, eli käydään kaupunginteatterissa, valaistuilla lenkkipoluilla ja laduilla, kirjaston kirjailijaillassa, taidenäyttelyn tai kameraseuran näyttelyn avajaisissa, kansanopiston kursseilla ja joogassa, uimahallin vesijumpassa ja kuntosalilla, kirkkokonsertissa...

Asut varmaankin jossain hiukan suuremmassa kaupungissa ja keskustan tuntumassa? Monella pikkupaikkakunnalla ei ole esim uimahallia. Kyllähän Suomessa on kaupunkeja mutta mietinkin juuri maaseutua ja niitä pieniä paikkoja.

Vierailija
1128/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se onkin hauskaa, kun tuntuu, että pääkaupunkiseudulla asumisesta ollaan valmiita maksamaan ihan mitä vaan. Vedotaan mahdollisuuksiin käydä erilaisissa kaupoissa ja viettää aikaa kivoissa paikoissa. Kuinka paljon rahaa sen kaiken tekemiseen jää, kun asumisesta pitää usein maksaa itsensä kipeäksi, ellei satu olemaan oikeasti hyvä palkka? Moni siellä saa asumistukea, kun palkka ei riitä asumismenojen kattamiseen. Yksi tuttu asuu siellä ja vetoaa juuri noihin asioihin, mutta hetken päästä saman keskustelun aikana toteaa, että pitää elää todella niukasti. Melkoista itsepetosta :D 

Vierailija
1129/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo edellinen vastaaja, eli käydään kaupunginteatterissa, valaistuilla lenkkipoluilla ja laduilla, kirjaston kirjailijaillassa, taidenäyttelyn tai kameraseuran näyttelyn avajaisissa, kansanopiston kursseilla ja joogassa, uimahallin vesijumpassa ja kuntosalilla, kirkkokonsertissa...

Asut varmaankin jossain hiukan suuremmassa kaupungissa ja keskustan tuntumassa? Monella pikkupaikkakunnalla ei ole esim uimahallia. Kyllähän Suomessa on kaupunkeja mutta mietinkin juuri maaseutua ja niitä pieniä paikkoja.

Asukkaita on 20 000. Suuri osa kunnasta on ihan perinteistä maaseutua. Tämän kokoisessa pikkukaupungissa maaseutu alkaa n. 3 km keskustasta, eli palveluihin pääsee peltojen keskeltä pyörällä. Kauempaa kylistä tietenkin täytyy tulla autolla tai bussilla. On paikallisliikenne ja seutu- ja pitkänmatkanbusseja.

Myös kylissä on katuvalot.

Ehkä olet katsellut niitä pikkupaikkoja mökkiläisen näkökulmasta? Kesämökeille rannoille ei tietenkään olekaan tarjolla vakituisen asumisen palveluja.

Vierailija
1130/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on halpaa asua, jos osti asunnon edullisempina aikoina ja se on jo maksettu. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat hyvin tuloja liiketilojen vuokraamisesta, joten vastikkeet ovat pieniä.

Autoa ei täällä tarvitse, nekin rahat voi käyttää muuhun. Ruoka ja kulutustavarat on halvempia kuin jossain Lapissa, missä on sata kilometriä kilpailevaan markettiin.

Minusta täällä on oikein mukava asua ja kaikki toimii. Ikinä ei ole sähkökatkoja ja sähkönsiirto on halvampaa kuin muualla. Säännöllisin välein tuodaan romulavoja isoille jätteille jote ei tarvitse itse lähteä kaatopaikkareissulle. Paljon on ilmaisia tapahtumia ja paikkoja mihin mennä, ei tarvitse nyhjätä kotona.

Eli jos on varallisuutta, Helsingissä asuu mukavasti. Tämä ei yllätä.

Vierailija
1131/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja omat lapseni olen saanut pääkaupunkiseudulla. En oikeastaan ollut tullut ajatelleeksi asiaa aiemmin, vasta vähän aikaa sitten tajusin, miten erilaista on kasvattaa lapsia täällä kuin mitä vaikka lapsuuteni kotipaikkakunnalla olisi, jos asuisi suht lähellä keskustaa. Muistan, että itse mentiin koulusta hammaslääkäriin, itse mentiin harrastuksiin, jne jne jne. Täällä harrastuspaikat monimutkaisten julkisten yhteyksien päässä, hammaslääkäri monen bussivaihdon päässä jne. Lapsi tarvitsee vanhempaa paljon enemmän, kuin mitä pienellä paikkakunnalla, tosiaan olettaen että asuu siellä pienen paikkakunnan palveluiden äärellä. No mutta näillä nyt mennään, kyllähän ne jossain vaiheessa sitten alkaa kulkea itsenäisesti. Eivät ehkä huoli mua mukaan enää 16-vuotiaana.

Saanko kysyä millaiset julkiset tuolla lapsuuden paikkakunnallasi sitten oli? 

Olen eri pikkukaupunkilainen, mutta ihan tavalliset kai? Kirjasto, laskettelukeskus, jäähalli, lämmitetty tekonurmi, tykkilatu, kansanopisto, musiikkiopisto, taidekeskus, kuvataidekoulu, ilmaisutaidon koulu, terveyskeskus ja sairaala, teatteri, lukio, uimahalli.

Oho, siis julkiset kulkuvälineet siis :) asun nimittäin nyt itse ensi kertaa pikkukaupungissa ja täällä ne ovat lähestulkoon olemattomat. jos ne toimisivat niin ei olisi ongelmia mutta nehän ovat siis pelkkä veroilla maksettu vitsi täällä ainakin.

On paikallisbussitkin, mutta kun kävellen ja pyörällä pääsee kaikkialle, kuka siitä viitsii maksaa. Voi asua vaikka ihan keskustassa, ja lähikaupunkeihin tai pääkaupunkiin bussipysäkki on oven edessä.

Vierailija
1132/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaa! Tässä kommentissa, niinkuin monessa muussakin paistaa näkemys, että on olemassa vain pk -seutu ja maaseutu. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja parissa pienemmässä kaupungissa. Oikein hyvät harrastusmahdollisuudet löytyy noistakin paikoista, enkä jäänyt mitään kaipaamaan pk -seudulta, käynti kerran vuodessa riittää varmasti, ja usein sitä tuleekin käytyä mieluummin ulkomailla. Ja nuohan ovat Suomen mittakaavassa ihan isoja kaupunkeja, varsinaisesti isojahan ei tässä maassa olekaan.

Ja missä ei katulamppuja ole, on otsalamppuja ja taskulamppuja! Ihan hienosti voi niidenkin valossa ulkoilla. Ja kun asuu Tamperetta ylempänä, talvella on lunta joka valaisee ja kaunistaa ihanasti koko maiseman ja kirkkaalla kelillä kuu tähdet ja joskus revontuletkin on upea näky. Ja kuu valaisee yllättävän hyvin myös. Ja ei tarvitse mennä Lappiin asti

En ymmärrä miten vedit tuollaisen johtopäätöksen kommentistani. Kysyin mielestäni ihan selvästi mitä he, jotka asuvat maaseudulla, tekevät, en mitä muissa kaupungeissa? Monella pienellä paikkakunnalla jossa ystäviäni asuu, ei ole tosiaan valaistuja teitä, tai edes kävelyteitä, kyllä minusta autotien vieressä taskulampulla lenkkeily on aika kurjaa, mutta kiva jos maalla asuvat eivät sitä niin näe. Harrastusmahdollisuuksia ei myöskään ole niin paljon ja välimatkat pitkiä. Olen myös asunut Tampereella, jossa on melkein samanlaista kuin pk-seudulla, ihmiset hiukan erilaisia.

Minulle pk-seutu on ainoa vaihtoehto nyt, koska harrastukset ja sosiaalinen elämä on täällä. En oikein ikinä ymmärrä kommentteja joissa vaan sanotaan että muuta pois, eikö teillä oo kavereita tai sosiaalisia piirejä? Minusta se ei ole helppoa muodostaa uusia piirejä, tai että tässä iässä olisi edes halua (yli 40v). Olen asunut ulkomailla ja se oli mukavaa aikaa, mutta nyt viihdyn taas Suomessa. En halua muuttaa Jyväskylään (ei merta), Ouluun (liian pohjoisessa, en tykkää pimeästä). En ole ikinä ajatellut, että Suomi olisi vain pk-seutu ja maaseutu. Onko sinulla kenties asennetta pk-seutua kohtaan?

Varmaan tässä nyt auttaisi, jos kertoisit, mikä sinusta on maaseutua? Kun enimmäkseen maaseutu on sellaista, jossa on joku asutuskeskittymä, ja siellä on sitten nämä kansanopiston konsertti-illat, runopiirit ja valaistut ladut. Meidän mielestä 10 km ajomatka ei ole vielä paha päästä valaistun ladun ääreen, tuskin niitä Helsingissäkään niin tiheässä on. Ja sillä säteellä kattaa aika lailla koko ympäröivän maaseudun asutuskeskuksen palveluilla.

Antaisitko esimerkin, mikä paikkakunta sinusta olisi ihan maaseutua, niin lähdettäisiin siitä?

Vierailija
1133/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maaseudullakin on eroa, asuuko taajaman tuntumassa, vai onko varta vasten halunnut rakentaa talonsa metsän keskelle, sekin on ihan oma harkittu valinta noilla ystävilläsi.

Taajaman tuntumassa on kyllä pyörätiet ja katuvalot ihan maallakin.

Vierailija
1134/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin eläkeläisten kannattaisi muuttaa halvempaan kaupunkiin asumaan. Kun monelta menee lähes koko eläke vaikka leskeksi jäätyään vuokraan, niin itsepäisesti sitten asutaan sitä kallista kolmiota yksinään keskellä suurta kaupunkia ja syödään pelkkää kaurapuuroa. Minun mielestäni pienemmissä kaupungeissa on palvelutkin lähempänä.

Vierailija
1135/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta nautin siitä, että matkat ovat lyhyitä, eikä esim. työmatkaan tarvitse käyttää tuntia tai yli päivässä. Koen, että tällaisessa pienemmässä kaupungissa asuminen on minulle todennäköisesti mukavampaa kuin vaikka Helsingissä asuminen. Jos pitäisi täältä jonnekin lähteä asumaan, niin menisin Tampereelle. Siinä yhdistyvät pienen ja ison kaupungin hyvät puolet.

Asun Kuopiossa ja minusta julkisessa liikenteessä ei ole kehumista. Mulla on työmatka n 9km ja joudun "kikkailemaan" bussien kanssa, että kävelen kauemmalle pysäkille kun lähimmän pysäkin bussilla ei pääsis tänne saakka, vaan pitäs vaihtaa. Työmatka kävelymatkoineen kestää n. 40min/suunta. Autolla pääsisin noin kymmenessä minuutissa moottoritietä :D Joskus mietin, että ihan sulaa hulluutta yrittää elää täällä ilman autoa.

Vierailija
1136/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ketään pakoteta asumaan missä tahansa vai ? 😂 Asenteesta on kiinni myös suurimmalta osin, minkä takia väitellä asiasta? Asun pienessä kunnassa 7tuhatta asukasta ja siitä huolimatta löytyy uimahalli, kulttuurikeskus ja muuta. Toki jos haluaa korvessa asua niin toki näihin palveluihin on matkaa, mutta on mahdollista asua ihan kävelymatkan päässäkin.

Vierailija
1137/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maaseudullakin on eroa, asuuko taajaman tuntumassa, vai onko varta vasten halunnut rakentaa talonsa metsän keskelle, sekin on ihan oma harkittu valinta noilla ystävilläsi.

Taajaman tuntumassa on kyllä pyörätiet ja katuvalot ihan maallakin.

Vierailija
1138/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ketään pakoteta asumaan missä tahansa vai ? 😂 Asenteesta on kiinni myös suurimmalta osin, minkä takia väitellä asiasta? Asun pienessä kunnassa 7tuhatta asukasta ja siitä huolimatta löytyy uimahalli, kulttuurikeskus ja muuta. Toki jos haluaa korvessa asua niin toki näihin palveluihin on matkaa, mutta on mahdollista asua ihan kävelymatkan päässäkin.

Tätä minäkin olen tässä vähän yrittänyt selittää, että jos 7000 asukkaan pikkukunnassakin on uimahalli, niin kyllähän edullinen ja mukava asuminen palvelujen lähellä on mahdollista isojen kaupunkien ulkopuolella.

Että jos itse haluaa maksaa puoli miljoonaa siitä, että asuu kävelymatkan päässä oopperasta, niin se on toki oma valinta, mutta ei kaikille järkevä eikä mahdollinen, eikä edes haluttava.

Vierailija
1139/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun maailmassa tuntuu olevan vain kaksi vaihtoehtoa, iso kaupunki kuten Helsinki tai Tampere, ja sitten pimeä maaseutu, missä haparoidaan taskulampun kanssa tienpientareella.

Sillä välilläkin on kaikkea mahdollista, kannattaa joskus käydä vaikka jossain pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
1140/1246 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vähitään 1 kuukaudessa on liikenne jumissa. Joko on mielenosoituksia, terroristiuhka,rakennustyömaata, lakkoja, presidentti ja muita tärkeitä "herroja" tukkimassa ahkerilta kansalaisilta tiet.

Tämä on syy muuttaa pois. Aina epävakaata ja turvatonta. Puhumattakaan pyöräilystä ja potkulaudoista.

Meilahti, Töölö, Munkkiniemi ovat aivan vihoviimeisiä seutuja. Aina menevät ensimmäisinä tukkoon koska mannerheimintie.