Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Eli antakaas maalaiset meidän helsinkiläisten olla ja elää täällä ihan rauhassa, ei meitäkään kiinnosta mitä te siellä teette tai miten elätte.
Kai sitä nyt mielipide-eroista saa keskustella? Eikö se ole ihan keskustelupalstan keskeinen idea?
Vierailija kirjoitti:
Just eilen mietittiin miehen kanssa mitä maalla olisi paremmin.
Jos olisi talo jossakin metsän keskellä, ah kuinka idyllistä, eikö?
Mutta sitten se todellisuus,
syysmyrskyillä saa aina pelätä, että puita kaatuu talon päälle, tai oksia tippuu. Pihalla voi tallustella karhut, hirvet, ja jänikset nyt ainakin syö kasvimaat. Lunta ihan älyttömästi ja se pitää itse raivata pois. Jos on oma tie, se pitää itse aurata auki ja hiekoittaa. Talon räystäät pitää itse putsata, putket voi jäätyä, sähköt katketa, onko nettiyhteyttäkään? Kaikki pitää hoitaa itse ja rahaa ja välineitä pitää olla.
Palvelut on kaukana. Lähikylässä /kaupungissa ehkä vain pari kauppaa ja hinnat kovat ja tavaroita vähän. Isommat asiat pitää aina hakea tai tilata kauempaa. Huvituksia on vain ne mitä itse keksit. Ja sitten se yks juottola. Ja ABC ehkä.
Joo, tultiin nopeasti siihen tulokseen, että pysytään Helsingissä. On halvempaa ja monin verroin huolettomampaa elämistä.
Ei kai sitä nyt ihan keskelle ei mitään tarvitse muuttaa, vaikka haluaisi verkkaisempaa elämää halvemmalla? Aika moni tuntuu ajattelevan kärjistetysti että on vain Helsinkin ja maaseutu. Välillä ei mitään.
Mielestäni keskikokoinen kaupunki on paras. Kaikki kaupungin edut mutta pääsee nopeesti metsään tai järvelle. Ikkunasta ei tarvi tuijottaa toisen ihmisen asuntoa. Helsinki on rakennettu liian täyteen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
syysmyrskyillä saa aina pelätä, että puita kaatuu talon päälle, tai oksia tippuu. Pihalla voi tallustella karhut, hirvet, ja jänikset nyt ainakin syö kasvimaat. Lunta ihan älyttömästi ja se pitää itse raivata pois. Jos on oma tie, se pitää itse aurata auki ja hiekoittaa. Talon räystäät pitää itse putsata, putket voi jäätyä, sähköt katketa, onko nettiyhteyttäkään? Kaikki pitää hoitaa itse ja rahaa ja välineitä pitää olla.
Palvelut on kaukana. Lähikylässä /kaupungissa ehkä vain pari kauppaa ja hinnat kovat ja tavaroita vähän. Isommat asiat pitää aina hakea tai tilata kauempaa. Huvituksia on vain ne mitä itse keksit. Ja sitten se yks juottola. Ja ABC ehkä.
Joo, tultiin nopeasti siihen tulokseen, että pysytään Helsingissä. On halvempaa ja monin verroin huolettomampaa elämistä.
Ei kai sitä nyt ihan keskelle ei mitään tarvitse muuttaa, vaikka haluaisi verkkaisempaa elämää halvemmalla? Aika moni tuntuu ajattelevan kärjistetysti että on vain Helsinkin ja maaseutu. Välillä ei mitään.
Totta. Tosi moni ajattelee että pääkaupunkiseutu= Helsingin keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni keskikokoinen kaupunki on paras. Kaikki kaupungin edut mutta pääsee nopeesti metsään tai järvelle. Ikkunasta ei tarvi tuijottaa toisen ihmisen asuntoa. Helsinki on rakennettu liian täyteen jo nyt.
Samaa mieltä. Lisäisin vielä huomattavasti halvemman asumisen etujen listalle! Jää rahaa nauttia elämästä kun kaikki ei mene asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäisin vielä huomattavasti halvemman asumisen etujen listalle! Jää rahaa nauttia elämästä kun kaikki ei mene asumiseen.
Viitsittekö laittaa esimerkkejä, mitä tarkoitatte näillä paikoilla? Missä itse asutte?
Me asutaan Riihimäellä. Olkkarin ikkunasta näkyy metsä, mutta kaikki palvelut silti fillarimatkan sisällä - mukaan lukien asema, mistä junalla 46min Helsingin keskustaan. Eihän täällä nyt niiiin halpaa ole asua verrattuna Riihimäen ympäryskuntiin, mutta meille tärkeää että päivittäispalvelut lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsittekö laittaa esimerkkejä, mitä tarkoitatte näillä paikoilla? Missä itse asutte?
Esimerkkejä? Koko muu Suomi. Mitä kauemmas Helsingistä mennään, sitä enemmän hinnat laskee. Toki muissa suuremmissa kaupungeissa korkeammat kuin pikkukaupungeissa, ja rannikolla korkeammat kuin sisämaassa. Itse asun Salossa.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Riihimäellä. Olkkarin ikkunasta näkyy metsä, mutta kaikki palvelut silti fillarimatkan sisällä - mukaan lukien asema, mistä junalla 46min Helsingin keskustaan. Eihän täällä nyt niiiin halpaa ole asua verrattuna Riihimäen ympäryskuntiin, mutta meille tärkeää että päivittäispalvelut lähellä.
Mutta varmaankin selkeästi halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla kuitenkin, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri paikkakuntien/ kaupunkien hintataso selviää helposti kun menet vaikka etuovi.com sivustolle katsomaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä? Koko muu Suomi. Mitä kauemmas Helsingistä mennään, sitä enemmän hinnat laskee. Toki muissa suuremmissa kaupungeissa korkeammat kuin pikkukaupungeissa, ja rannikolla korkeammat kuin sisämaassa. Itse asun Salossa.
No toki tiedän että hinnat laskee. Mutta kun puhuttiin juuri siitä että palveluita, harrastemahdollisuuksia ja tapahtumia yms on näissä kaikissa keskikokoisissakin kaupungeissa, niin kiinnosti että onko se tosiaan näin. Ilmeisesti Suomessa on tosi hyvät palvelut pienissä paikoissakin!
Ei oo pienipalkkaisena järkeä asua täällä kyllä. Rikkaiden ostovoima nostaa asuntojen hinnat ja vuokrat tappiin. Itsellä menee suurin osa tuloista vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki tiedän että hinnat laskee. Mutta kun puhuttiin juuri siitä että palveluita, harrastemahdollisuuksia ja tapahtumia yms on näissä kaikissa keskikokoisissakin kaupungeissa, niin kiinnosti että onko se tosiaan näin. Ilmeisesti Suomessa on tosi hyvät palvelut pienissä paikoissakin!
No kyllä ainakin täältä Salosta kaikki tarvittava löytyy. Vanhempani asuvat Tammisaaressa ja ihan hyvät palvelut sielläkin on.
No ei todellakaan ole, Helsinki on ihan jäätävän ylihinnoiteltu! Ja siellä ei ole mitään mitä ei olisi missä tahansa suuremmassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Lahdessa. Sitä ennen Loviisassa. Lahti on kivempi koska on isompi, just sopiva. Molemmissa on upeet rannat ja luonto.
Vierailija kirjoitti:
Samoin Hyvinkää jaJärvenpää, josta jälkimmäisestä 20 min junalla Helsinkiin.
Palvelut lähellä ja lähes kaikkea harrastamiseen.
Asuminen toiki ei paljon halvempaa ole, mutta siinäkin vaihtoehtoja paljon.
Suomalaiset asuu etelässä, koska muutkin asuu,Suomalaisen pahinpelko on erottua porukasta vaikka olisi kuinka onneton.
Onneen on helppo Intialaisen gurun mittari "ajattele päivittäin mitä haluat ja elä sen mukaan".
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta sanoa kun että parempi että pysytte siellä stadissa jos mielikuva maaseudun todellisuudesta on tuo :D Itsekin muutin kaupungista maalle, ja ryhdyin vielä puutarhatilan emännäksi, ja tuo sepustus on kyllä "ihan pikkusen" liioiteltua. Luontoa ja elämää (hirvineen kaikkineen) kyllä löytyy, ja se on tarkoituskin. Jollain naapurilla on varmasti traktori ja lumilinko ja käyvät korvausta vastaan pitämässä pihatien auki talvisin, ja joku räystäiden putsaus on pikkuhomma. Ja täälläkin perämettässä 60km lähimmästä kaupungista on kuule ihan nettiyhteus ja kaikki! Kaikesta sitä voi joku ongelman saadakin :D Halvempaa Helsingissä asuminen ei todellakaan ole..
Tiedän ainakin yhden, joka perheineen muutti ihan muuten vaan Tampereelle. Ei ole kuulemma kaduttanut. Itse en lähtisi, kun en koe ahdistusta täällä ja koko ikäni täällä asuneena koen, että tämä on kotini.
Olen asunut pk seudulla, nykyään Oulussa. Inhosin pk seudulla työmatkaliikennettä ja ruuhkia. Ihoan väenpaljoutta ja shoppailua, viihdyn luonnossa. Pidän kulttuurista, mutta en tarvitse jatkuvasti konsertteja tai suurtapahtumia. Eli pidän Oulusta enemmän. Välimatkat lyhyemmät ja luonto lähempänä, voi asua omakotitalossa jossa suuri puutarhatontti ja pyöräillä 10 min töihin, Oulujärvelle alle 100 km ja sieltä mökki - ja kaikki tämä normaalin akateemisen pariskunnan palkoilla. Helsinkiin pääsee helposti tunnissa kahdellakin eri firmalla lentäen ja junayhteyttäkin nopeutetaan koko ajan. Mutta minulle oli ihan OK asua pk seudulla, ja on ollut OK nuorempana asua ulkomailla suuremmissa kaupungeissakin. Näin keski-ikäisenä kuitenkin olen mennyt kohti omia arvojani, lähemmäksi luontoa.