Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette 40 v ensisynnyttäjistä?

Vierailija
13.10.2017 |

Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?

Kommentit (228)

Vierailija
141/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän anteeksi Ap, että en ymmärtänyt pyytää sinulta lupaa tehdä lapsi 40-vuotiaana. Meidän olisi todellakin pitänyt käydä tämä keskustelu niin olisin ymmärtänyt, että se, mitä olen tekemässä on paitsi itsekästä, tyhmää, myös mielenvikaista. Olisin käsittänyt, että todennäköisesti saisin vammaisen lapsen, joka olisi kamala taakka sekä itselleni, yhteiskunnalle että varsinkin sinulle hyvä Ap. Ja kaiken tämän lisäksi NE RYPYT JA TUMMAT SILMÄNALUSET.

Anteeksi siis.

Vierailija
142/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto ei tarkoittanut nelikymppisiä äideiksi, mutta niin vain niitä lapsia tulee useimmille nelikymppisille naisille, jotka eivät ehkäisyä käytä.

Nyt pitäisi enää tietää, että mistä voimme päätellä, mitä luonto milloinkin tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto ei tarkoittanut nelikymppisiä äideiksi, mutta niin vain niitä lapsia tulee useimmille nelikymppisille naisille, jotka eivät ehkäisyä käytä.

Nyt pitäisi enää tietää, että mistä voimme päätellä, mitä luonto milloinkin tarkoittaa.

Kyllä niitä tulee jo kymmenvuotiaillekin, mutten ole ihan varma siitä onko noiden ääripäiden lisääntyminen niin hyvä asia kuitenkaan... Riskialtista molemmissa tapauksissa.

Vierailija
144/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti synnytti pikkusiskon 40v vuonna 1970. Hyvä lapsi tuli.

Jenniä ajatellen en voi kuvitella lapselle parempaa alkua ja perhettä 😘

Vierailija
145/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oon lasten teholla noita vammaisia lapsia nähnyt.

Valtaosa äideistä on 20-35-vuotiaita.

Kyllä se on kiinni tuurista, viruksista, perimästä ja sukulaissuhteista.

Ikävä sanoa, mutta keskenmenoista tulisi ymmärtää että pari ei ehkä sovi yhteen. Lopputulos voi olla todella sairas lapsi, ellei äidillä ole sydänvikaa.

Se, että ei tule raskaaksi, on usein hormonaalinen ongelma ja tulos on yleensä terve lapsi.

Vierailija
146/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni synnytti esikoisensa, down-vauvan, 38-vuotiaana. Vaikka lapsi ei olekaan terve (sydän kertaalleen leikattu) niin ovat todella onnellisia pojastaan joka on jo 2v.

Vierailija
147/228 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, oon lasten teholla noita vammaisia lapsia nähnyt.

Valtaosa äideistä on 20-35-vuotiaita.

Kumma homma, valtaosa terveidenkin vauvojen/pienten lasten äideistä on 20-35 -vuotiaita.

Vierailija
148/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, ellei siihen liity vihjauksia että minä olisin huonompi äiti, tai huonommassa iässä tullut äidiksi, kun olin 23v esikoisen syntyessä (nykyään yllättävän yleistä tämmöiset vihjailut).

Vierailija
149/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina tätä nuorten äitien nokittelua vanhempana äidiksi tulleita kohtaan. Minulla ei ole (eikä tule) lapsia, ikää 40+, mutta koko aikuisikäni olen enemmän tai vähemmän sivusta tätä kuunnellut. Ihmettelen lähinnä sitä (näin velana), että perheelliset ihmiset kuitenkin pitävät niitä lapsia ns. välttämättömänä pahana, jotka koitetaan tehdä aikaan, jolloin ne vähiten häiritsee esim. sitä matkustelua. Teiniäidit ilkkuu kolmevitosena, että siinäs hoidatte vauvanne, meikäläinen on nyt vapaa toteuttamaan itseään! Eli onko se (pikku)lapsivapaa elämä sitten kuitenkin se tavoite? Kerrotteko, miksi sitten ylipäätään haluatte niitä lapsia? Minä haaveilin hevosesta ja hankin sen. Nyt ei ole aikaa eikä rahaa matkustaa, mutta en kyllä ole hetkeäkään haikaillut ulkomaanreissujen perään, koska tämä oli haaveeni ja tuntuu omalta.

Tämän ketjun perusteella taas vanhemmat äidit nokittelevat ja mollaavat nuorena äidiksi tulleita. Jos luet tämän ihan ajatuksella ja katselet myös peukkuja. Onneksi näin tuntuu olevan vain täällä palstalla, jossa enemmän mt-ongelmaisia? Jotenkin todella surullista ja sairasta. Luulisi vanhemmilla naisilla olevan järkeä päässä, mutta ei. Hyvin paha olo selvästi ainakin. Huono asia lapsille jos äiti ei voi hyvin.

Neljäkymmentä ei todellakaan ole mikään asiantuntijoiden suosittelema ikä hankkia lapsia, jos haluaa että kaikki menisi mahdollisimman hyvin. Jokainen toki ne riskit itse kantaa ja on toivottavasti tietoinen, ettei sitten maailma romahda jos tuleekin kehitysvammainen lapsi. Jos miettii pelkästään lapsen parasta, niin alle parikymppisenä tai nelikymppisenä ei ole paras aika niiden hankinnalle.

Et ymmärrä riskien suuruutta selvästikään, koska ne ovat todellisuudessa erittäin pieniä. Ei siis ole mikään rationaalinen syy lapsenteon ajoittamiseen.

Et itse taida ymmärtää. Kyllä riski esim. kehitysvammaisen lapsen saamiselle on hyvin paljon suurempi. Kuten myös raskaus- ja synnytyskomplikaatioille. Kannattaa lukea asiantuntijoiden lausuntoja aiheesta, tutkimuksiakin on pilvin pimein. Hyvin suuri osa akateemisista asiantuntijoista suosittelee aloittamaan lasten hankinnan reilusti ennen neljääkymppiä, viimeistään siinä kolmenkympin korvilla, juuri näiden riskien vuoksi. Vai ovatko he mielestäsi väärässä? Luulisi koulutetun ihmisen antavan jonkinlaista painoarvoa näiden ihmisten sanoille.

Tämä on numeropeliä. Tiedätkö, mikä on kolmekymppisen ja nelikymppisen todennäköisyys saada kehitysvammainen lapsi? Entä mikä se on huomioiden seulonnat?

Jos et, niin et tosiasiassa ymmärrä riskin suuruutta lainkaan.

Tiedän hyvinkin. Seulonnoissa jää vain osa kiinni. Monille on syntynyt vammainen lapsi, vaikka kaikki näytti olevan kunnossa. Todellakin myös iäkkäille vanhemmille, vieläpä suuremmalla todennäköisyydellä. Noin kolmekymppisille yllätysvammaisia syntyy määrällisesti siksi enemmän, koska he ovat synnyttäjien enemmistö. Vanhempia äitejä on vain pieni osa kaikista synnyttäjistä. Ymmärrätkö logiikan? Seulonnat eivät ole lähelläkään 100 % varmoja.

Et taida itse ymmärtää riskeistä yhtään mitään. Kaikki asiantuntijatkin ovat ilmeisesti mielestäsi väärässä. Kertoo paljon oman ymmärryksesi tasosta. Tässä muutama juttu aiheesta:

"Synnytys yli 35-vuotiaana - Tunnetko nämä kaikki vakavat terveysriskit?"

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000000804688.html

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/suomalainen-tutkimus…

https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/gynekologi-nainen-on-tarkoi…

http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2011012813086885_rb.shtml

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laakarilehti-moni-raskautt…

Hehee! Vakuuttavia lähteitä tässä sun viestisi perässä! No ei jotenkin yllätä yhtään, että ammennat tietosi iltapäivälehtien verkkosivuilta.

Vierailija
150/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok ikä.

Vierailija
151/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihmiset jotka tietoisesti tekevät lapset vanhoina, ovat itsekkäitä. Liian nuorena joutuu jälkikasvu hautaamaan vanhempansa, hyvässä lykyssä kaikki muutkin sukulaiset ovat jo ikäloppuja ja maailmaan jäädään yksin. Ei kiva.

Vierailija
152/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on taas kiva kun itse olen vielä nuori 31-v, lapset koululaisia ja omatoimisia. Vaikka vanhenen en ole liian vanha vielä 40-v:nä. Mahdollisesti saatan nähdä lapsen lapsen lapsetkin vielä.

Kyllä 24- veenä jaksoi paremmin kuin näin 33- veenä, selvästkin.

Toisekseen äitini sai mut nelikymppisenä ja itsekkäämpää ihmistä saa hakea.

Ja nyt on väsynyt vanhus eikä tod jaksa lapsenlapsiaan hetkeäkään.

Äitini sai lapsensa 17-28v (4kpl) ja on omat lapsensa hoitanut joten lapsenlapsia ei hoida. Vaikka viimeisin omista lähti 15vuotta sitten omaan yksiöönsä. Eli ei ole iästä kiinni vaan persoonasta.

Vierailija
153/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 23, 28, 33 ja 37v ensisynnyttäjistä. Ihmiset vaan ovat erilaisia. Elämät menevät eri tavoin.

Mulla on runsaasti mielipiteitä ihmisistä, jotka tuntevat tarvetta arvostella toisten elämänvalintoja, koska ne ovat erilaisia kuin omat. Haluatteko kuulla?

Vierailija
154/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi kauheesti ajatella mitään, kun se on jokaisen oma asia. Eihän se biologisesti ihanteellinen aika ole, riski kehityshäiriöihin on esim isompi ja se tietysti lisää kustannuksia yhteiskunnalle, mutta eipä yhteiskunta muutenkaan toimi ihanteellisesti. Senkin takia monella voi lasten hankinta venyä. Ihmisten voimavarat on myös erilaiset ja se vaikuttaa siihen milloin on turvallisen tuntuista hankkia lapsia. Jotkut haluaa, että taloudelliset puitteet on valmiit ensin ja toiset taas haluaa lapsia jo aiemmin ja ajattelee ennemmin että nuorena jaksaa. Millaista riskiä itse kukin mieluummin kantaa ja millaista elämää elää.

Vierailija
155/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin jo monesta suusta tullut se, mitä mieltä itsekin olen eli että mitä se kenellekään kuuluu koska toiset lapsia hankkii, jos hankkii. Tuo muiden ihmisten tuomitseminen ja arvostelu on todella rasittavaa.

Vierailija
156/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina tätä nuorten äitien nokittelua vanhempana äidiksi tulleita kohtaan. Minulla ei ole (eikä tule) lapsia, ikää 40+, mutta koko aikuisikäni olen enemmän tai vähemmän sivusta tätä kuunnellut. Ihmettelen lähinnä sitä (näin velana), että perheelliset ihmiset kuitenkin pitävät niitä lapsia ns. välttämättömänä pahana, jotka koitetaan tehdä aikaan, jolloin ne vähiten häiritsee esim. sitä matkustelua. Teiniäidit ilkkuu kolmevitosena, että siinäs hoidatte vauvanne, meikäläinen on nyt vapaa toteuttamaan itseään! Eli onko se (pikku)lapsivapaa elämä sitten kuitenkin se tavoite? Kerrotteko, miksi sitten ylipäätään haluatte niitä lapsia? Minä haaveilin hevosesta ja hankin sen. Nyt ei ole aikaa eikä rahaa matkustaa, mutta en kyllä ole hetkeäkään haikaillut ulkomaanreissujen perään, koska tämä oli haaveeni ja tuntuu omalta.

Tämän ketjun perusteella taas vanhemmat äidit nokittelevat ja mollaavat nuorena äidiksi tulleita. Jos luet tämän ihan ajatuksella ja katselet myös peukkuja. Onneksi näin tuntuu olevan vain täällä palstalla, jossa enemmän mt-ongelmaisia? Jotenkin todella surullista ja sairasta. Luulisi vanhemmilla naisilla olevan järkeä päässä, mutta ei. Hyvin paha olo selvästi ainakin. Huono asia lapsille jos äiti ei voi hyvin.

Neljäkymmentä ei todellakaan ole mikään asiantuntijoiden suosittelema ikä hankkia lapsia, jos haluaa että kaikki menisi mahdollisimman hyvin. Jokainen toki ne riskit itse kantaa ja on toivottavasti tietoinen, ettei sitten maailma romahda jos tuleekin kehitysvammainen lapsi. Jos miettii pelkästään lapsen parasta, niin alle parikymppisenä tai nelikymppisenä ei ole paras aika niiden hankinnalle.

Et ymmärrä riskien suuruutta selvästikään, koska ne ovat todellisuudessa erittäin pieniä. Ei siis ole mikään rationaalinen syy lapsenteon ajoittamiseen.

Et itse taida ymmärtää. Kyllä riski esim. kehitysvammaisen lapsen saamiselle on hyvin paljon suurempi. Kuten myös raskaus- ja synnytyskomplikaatioille. Kannattaa lukea asiantuntijoiden lausuntoja aiheesta, tutkimuksiakin on pilvin pimein. Hyvin suuri osa akateemisista asiantuntijoista suosittelee aloittamaan lasten hankinnan reilusti ennen neljääkymppiä, viimeistään siinä kolmenkympin korvilla, juuri näiden riskien vuoksi. Vai ovatko he mielestäsi väärässä? Luulisi koulutetun ihmisen antavan jonkinlaista painoarvoa näiden ihmisten sanoille.

Tämä on numeropeliä. Tiedätkö, mikä on kolmekymppisen ja nelikymppisen todennäköisyys saada kehitysvammainen lapsi? Entä mikä se on huomioiden seulonnat?

Jos et, niin et tosiasiassa ymmärrä riskin suuruutta lainkaan.

Tiedän hyvinkin. Seulonnoissa jää vain osa kiinni. Monille on syntynyt vammainen lapsi, vaikka kaikki näytti olevan kunnossa. Todellakin myös iäkkäille vanhemmille, vieläpä suuremmalla todennäköisyydellä. Noin kolmekymppisille yllätysvammaisia syntyy määrällisesti siksi enemmän, koska he ovat synnyttäjien enemmistö. Vanhempia äitejä on vain pieni osa kaikista synnyttäjistä. Ymmärrätkö logiikan? Seulonnat eivät ole lähelläkään 100 % varmoja.

Et taida itse ymmärtää riskeistä yhtään mitään. Kaikki asiantuntijatkin ovat ilmeisesti mielestäsi väärässä. Kertoo paljon oman ymmärryksesi tasosta. Tässä muutama juttu aiheesta:

"Synnytys yli 35-vuotiaana - Tunnetko nämä kaikki vakavat terveysriskit?"

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000000804688.html

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/suomalainen-tutkimus…

https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/gynekologi-nainen-on-tarkoi…

http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2011012813086885_rb.shtml

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laakarilehti-moni-raskautt…

Hehee! Vakuuttavia lähteitä tässä sun viestisi perässä! No ei jotenkin yllätä yhtään, että ammennat tietosi iltapäivälehtien verkkosivuilta.

Heh. Ymmärtäisin vajaan kommenttisi, jos tiedot artikkeleissa olisivat jotain toimittajien mutuilua. Noissa on kyllä oikeita tutkijoita/asiantuntijoita äänessä ja samat tiedot löytyvät muistakin lähteistä (esim. tutkimuksista joihin noissa on viitattu). Tietysti voi olla että olet jotenkin yksinkertainen etkä ymmärrä lukemaasi, pahoittelen siinä tapauksessa.

Vierailija
157/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessa on se etu, että vaikka taidot ja tiedot ovat vielä heikolla tasolla, jaksamista riittää. Ja pieni lapsihan vaatii usein nimenomaan fyysistä jaksamista.

En jaksa uskoa että on myöskään sattumaa että parikymppinen nainen on hedelmällisin. Naistenlehdet tuskin voivat muuttaa biologiaa.

Vierailija
158/228 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä mieltä olette äidistä joka sai kuopuksensa 53v. - siinä vasta moraaliton yksilö. Nyt haahkat joukolla kivittämään!

Vierailija
159/228 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei oo todellista tää! Eiks se ole elämäntilanteen kannalta aivan sama, milloin lapset tekee. Matkustelee sitten ennen tai jälkeen. Kolmikymppisen ensisynnyttäjän lapset lähtee kotoa kun äiti noin 50. Silloin voi taas itsekseenkin reissata. En kestä enää.

Vierailija
160/228 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskaltaisi 40-vuotiaana tehdä lasta ihan vaan siksi koska riski saada esim. down-lapsi on korkeampi. En myöskään haluaisi että lapsi joutuisi jotenkin "häpeämään" vanhaa äitiä jossain koulujen tapahtumissa tms. Ei muita syitä. Mulla on lähipiirissä monta jotka ovat saaneet esikoisensa 35+ ja onhan se jännää että he käyvät nyt vauva -ja taaperovaihetta kun omat ovat jo kouluikäisiä, (nuorin 11v). En kuitenkaan itsekään ollut mikään teiniäiti vaan sain ensimmäiseni 27-vuotiaana.

Hmm-hmm. Paremmilla alueilla on hävetty niitä nuoria äitejä. Koska alempi koulutustaso.

No siksipä juuri sain ensimmäiseni opiskelujen päätyttyä 27-vuotiaana, en ollut nuori tai vanha. Toki kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan.

27 on akateemisissa piireissä hyvinkin nuori äidiksi. Mutta elä sinä ihan niin kuin haluat niissä omissa piireissäsi.

Mitkä ovat nämä akateemiset piirit, jossa kaikki ovat samasta puusta veistettyjä ja tekevät vasta vanhempana lapsia? Minä valmistuin maisteriksi 25v ja sain pian tämän jälkeen esikoiseni. Nyt 27v ja odotan toista ja samalla viimeistä lastamme. Puolisoni kanssa yhdessä olemme olleet lähemmäs 10 vuotta. Mulla ei ole tarvetta kritisoida kenenkään äitiyttä, enkä todellakaan koe olevani mikään liian nuori äiti, vaikka "akateemisista piireistä" olenkin.