Mitä mieltä olette 40 v ensisynnyttäjistä?
Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?
Kommentit (228)
Itse 43 ja esikoinen syntyi 3 kk sitten. Elämäni ihaninta aikaa ja kaikki mennyt tosi hyvin. Yllätyin miten hormonit auttaa valvomisessa. Yhtään yli 4 tunnin pätkää en täysimettäjänä ole nukkunut synnytyksen jälkeen. Silti voin hyvin ja jaksan. Kenenkään ei onneksi tarvitse välittää, mitä muut ajattelee. Minun onni ei ole keneltäkään muulta pois.
Olkaa kaiken ikäiset onnellisia vauvoistanne ja nauttikaa lapsistanne! Mikään ei ole niin arvokasta ja ihanaa, kuin tämä tuhiseva käärö. Rakastakaa ja tukekaa puolisisoitanne.
Voimia myös niille äideille, joilla on raskasta! Olkaamme armollisia toisillemme!
Jokaisella on erilainen elämä ja joillakin menee 40-vuotiaaksi asti, että saa noita tehtyä tarpeekseen. Jotkut eivät saa tehtyä niitä koskaan tarpeekseen ja toinen ei saa niitä tehtyä koskaan tai ei edes halua tehdä niitä.
En näkisi, että 40-vuotiaita voi mitenkään estää synnyttämästä, joten lienee aika turhaa lähteä moralisoimaan. Ei riskitkään liene mahdottoman suuret.
Pläöh millainen nälvintä aloitus. Iljettävä niljakas ap.
Terveisiä! Kolmas lapsi tuli, kun olin 41.
Ja olin ehtinyt opiskella ja asettua hyvään ammattiin.
Ei vaan sitä ennen ollut matkannut palikat kohdilleen. Olin kuvitellut olevani 32v ensi synnyttäjä...vaan en ollut.
Mistä sinä aapee keksit nuo kateellisen katkeran kuuloiset ajatuksesi? Anna ihmisten elää.
Elä myös itse. Sitä omaa. Tätä on vaan yksi. Elämä.
Mielipiteeni nelikymppisistä synnyttämistä on pelkkää postitiivisra.
Päihteiden käyttäjistä äitinä missä iässä vaan olen eniten huolissani. Niistä lapsista etenkin on huoli.
Itse halusin lapset ennen neljääkymppiä, mutta me naiset ollaan kaikki erillaisia lastentekoasioissa.
Miehille parhaita naisia on 39 vuotta jo täyttäneet lasta toivovat naiset.
Silloin saa naida paljaalla ja usein, jos ei tärppää!!
Vierailija kirjoitti:
Itse halusin lapset ennen neljääkymppiä, mutta me naiset ollaan kaikki erillaisia lastentekoasioissa.
Niin kondomi ja persepano tuo, ei lasta alulle suo.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään mitään erityistä. Muistaakseni tilastollisesti tarkasteltuna vanhempi äiti on vain hyvä juttu lapsille.
Kyllä ihmisen parasta ennen päivää on jo mennyt synnytystä ajatellen 40 v iässä. Munasolut ovat jo vanhoja. Ihminen on hedelmäisimmillään + 20 v
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole biologisesti sama onko nelikymppisenä saatu lapsi ensimmäinen vai kuudes. Samat riskit on sairauksiin.
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi 40-vuotiaana tehdä lasta ihan vaan siksi koska riski saada esim. down-lapsi on korkeampi. En myöskään haluaisi että lapsi joutuisi jotenkin "häpeämään" vanhaa äitiä jossain koulujen tapahtumissa tms. Ei muita syitä. Mulla on lähipiirissä monta jotka ovat saaneet esikoisensa 35+ ja onhan se jännää että he käyvät nyt vauva -ja taaperovaihetta kun omat ovat jo kouluikäisiä, (nuorin 11v). En kuitenkaan itsekään ollut mikään teiniäiti vaan sain ensimmäiseni 27-vuotiaana.
Hmm-hmm. Paremmilla alueilla on hävetty niitä nuoria äitejä. Koska alempi koulutustaso.
No siksipä juuri sain ensimmäiseni opiskelujen päätyttyä 27-
Minun ystäväni sai lapsen ja sitten väitteli tohtoriksi, toinen lapsi tuli melko samoihin aikoihin kun väitteli
mikäs siinä. voi vähä vammuus riski kasvaa jos on vanhana tehtyjä lapsosia
ja ei tarvi tuon ikäsenä miettiä että repeekö alapää vai ei.
tuon ikäsenä on enää muisto jälellä tiukkuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina tätä nuorten äitien nokittelua vanhempana äidiksi tulleita kohtaan. Minulla ei ole (eikä tule) lapsia, ikää 40+, mutta koko aikuisikäni olen enemmän tai vähemmän sivusta tätä kuunnellut. Ihmettelen lähinnä sitä (näin velana), että perheelliset ihmiset kuitenkin pitävät niitä lapsia ns. välttämättömänä pahana, jotka koitetaan tehdä aikaan, jolloin ne vähiten häiritsee esim. sitä matkustelua. Teiniäidit ilkkuu kolmevitosena, että siinäs hoidatte vauvanne, meikäläinen on nyt vapaa toteuttamaan itseään! Eli onko se (pikku)lapsivapaa elämä sitten kuitenkin se tavoite? Kerrotteko, miksi sitten ylipäätään haluatte niitä lapsia? M
Asiantuntijoiden kommentteja. Et sinä sitä voi pyyhkiä vähättelyilläsi.
Kun on vaan niin muodikasta vääntää kersa + 40 v vaikka omat munasolut ovat jo happanemassa. Olen niin erinomainen - ajatuksella😅
Jokainen tyylillään. Itse sain ainoan lapseni 32 vuotiaana ja mielestäni olin liian vanha.
Lapseni syntyivät,kun olin 25-30v,kolme. Se oli silloin,matkustettiin heidän kaa.50v eteenpäin ja jo ennen sitä ollut myös aikaa matkustella.Nykyisin on duunikavereita useampia,jotka ovat tulleet vanhemmaksi noin 40v..eipä tuo näytä olevan sen kummempaa heilläkään.
Ensimmäinen ajatukseni on, että onpa vanha ensisynnyttäjä.
Jos kuitenkin raskaus ja synnytys on mennyt hyvin, on jaksava, nuorekas ja muutenkin asiat elämässä kunnossa, niin mikäs siinä. Ei kai se minulta pois ole, jos joku haluaa synnyttää ensimmäisen lapsensa vasta nelikymppisenä. Syitä siihen voi olla monia.
Herääminen ja havahtuminen lasten hankkimiseen liian myöhään on toki sinänsä kurjaa, jos haluaisikin isomman perheen eikä sitä sitten enää saa, kun ei ole ollut ajoissa liikkeellä. Varsinkin, jos elämäntilanne on ollut otollinen lapsenhankintaan jo vuosia aiemminkin, mutta ei ole vain tajunnut ajan kulua.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi koska on se oikea aika lisääntyä? Jos tavoitteena vakityö/parisuhde/mielellään velaton asunto.. sitten voi olla jo liian 'myöhäistä' saada lapsia.
No ei ainakaan velaton asunto. Silloinhan lapsia syntyisi ihan älyttömän harvalle. Nimenomaan lapsiperheillä on isot asuntovelat niskassa, kun halutaan lapsia varten muuttaa isompaan asuntoon, omakotitaloon tai toiselle paikkakunnalle.
Oikea aika lisääntyä on silloin, kun kokee olevansa siihen valmis, haluaa perustaa perheen ja mielellään vielä rinnalla kumppani, jolla on samanlaiset haaveet. Nämä asiat eivät varsinaisesti kysy ikää. Jos taas elämä on hyvin uomissaan ja parisuhde vakaa, on turha lykätä lastenhankintaa "sitten joskus" -periaatteella jonnekin hamaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
mikäs siinä. voi vähä vammuus riski kasvaa jos on vanhana tehtyjä lapsosia
ja ei tarvi tuon ikäsenä miettiä että repeekö alapää vai ei.
tuon ikäsenä on enää muisto jälellä tiukkuudesta
Naisilla 40v tuppaa olemaan se seksuaalisesti nautinnollisin aika.
Ei kuulu minulle paskaakaan, missä iässä joku toinen synnyttää tai on synnyttämättä.
Sain 2 lasta n. 35 -vuotiaana. Nyt olen 47 ja odotan kolmatta. Mitäs siihen sanotte kivittäjät. Vahinko kävi ja olin alkuun kauhuissani toki mutta lapsi on tutkimuksin todettu terveeksi ja olemme innoissamme tulevasta perheenjäsenestä. Ehdin juuri ja juuri täyttää 48 v ennen laskettua aikaa.
Jos jotain ajattelen niin sitä, että ihmisellä on varmaan ollut vaikeuksia saada lasta tai löytää sopivaa kumppania tai molempia, kun on mennyt niin myöhään lapsen teko. Sitä en ymmärrä mitä väärää siinä on jos ajattelee vanhempana äidiksi tulemisen positiivisia puolia, niistä negatiivisista nelikymppinen ensiodottaja on takuulla tietoinen.
Eikös se ole biologisesti sama onko nelikymppisenä saatu lapsi ensimmäinen vai kuudes. Samat riskit on sairauksiin.