Mitä mieltä olette 40 v ensisynnyttäjistä?
Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole biologisesti sama onko nelikymppisenä saatu lapsi ensimmäinen vai kuudes. Samat riskit on sairauksiin.
Uskoin että kaikki menee hyvin niinkuin menikin. Istukkanäytteessä olin. En ajatellut edes jos on jotain häikkää.
Järkyttävä häpeä lapselle olla alakoulussa ja äiti on viisikymppinen menopaussinen kurppa kun kaikkiene muiden äidit hehkeitä. Ylioppilasjuhliin tulisi kuusikymppisenä luuskana ja sitten isoäidiksi eläkeiässä. Ei mitään hyötyä lapsenhoidossakaan tuollainen raihnainen isomummo. En kyllä suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä häpeä lapselle olla alakoulussa ja äiti on viisikymppinen menopaussinen kurppa kun kaikkiene muiden äidit hehkeitä. Ylioppilasjuhliin tulisi kuusikymppisenä luuskana ja sitten isoäidiksi eläkeiässä. Ei mitään hyötyä lapsenhoidossakaan tuollainen raihnainen isomummo. En kyllä suosittele.
Minkä ikäisenä äitisi sai sinut? Entä minkä ikäisenä sait itse kuopuksen?
Vierailija kirjoitti:
Isomummo eli mummon äiti. Harva näkee isomummoaan hengissä vaikka olisi kuinka nuorena äidit tulleet paksuksi.
Vaimon kanssa saatiin lapsi kun oltiin nelikymppisiä. Ei vain natsannut kummallakaan ennen sitä. Tosi kiva ja terve lapsi. Vaimolla ei ole mitään säästöjä käytännössä. Hoitovapailla kustannan elämän lähes täysin. En hänen kertomastaan edes tajua, mihin hän on kaiken rahan voinut hassata, mutta tosiaan ihanan pikkutytön takia kyllä kärsii kaiken.
Ei kuulu tippaakaan minulle eikä kenellekään muullekaan minkä ikäisenä muut saa lapsia tai on saamatta. Ei voi tuijottaa pelkkää biologiaa, niin moni muukin asia pitää huomioida vanhemmaksi tullessa. Itse tiedän, etten olisi ollut hyvä äiti tai pystynyt nauttimaan vanhemmuudesta 20-30v iässä. Halusin elää vapaan nuoruuden ja rakentaa elämää ilman lapsia, nyt pystyy ihan eri tavalla olemaan läsnä. Ei ole kiirettä saada lapsia pois jaloista eikä kaipuuta vapauteen, kun on saanut jo elää sen vaiheen. Minulle näin on paras, jollekin toiselle toisin. Eiköhän anneta jokaiselle rauha elää omaa elämäänsä ja muistetaan myös, että elämää ei voi kontrolloida eivätkä kaikki asiat ole omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isomummo eli mummon äiti. Harva näkee isomummoaan hengissä vaikka olisi kuinka nuorena äidit tulleet paksuksi.
No ei se kyllä ole mitenkään harvinaista. Nykyään ihmiset elää niin vanhoiksi, että helposti ehtii syntyä lapsenlapsenlapsia vaikkei edes erityisen nuorena lisääntyisi. Minä olen 35 ja tosi monilla kavereillani on vielä joku isovanhempi elossa. Minullakin.
Kaikkea ei saa silloin kun haluaa ja sitten kun saa niin olihan se aivan mahtavaa. Kiitos itselleni että uskalsin vaikka mies jarrutteli.