Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intiaanipäähineen pitäminen siis oikeasti väärin?

Vierailija
13.10.2017 |

Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?

Kommentit (700)

Vierailija
101/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teistä OK, jos joku ei-suomalainen talloisi Suomen lipun mielenosoituksessa? Tai laulaisi Maamme-laulua muutetuilla sanoilla, jotka sisältäisivät vessahuumoria? Tai sanoisi, että suomen kieli on rumaa mongerrusta ja koko maan saisi liittää Venäjään?

PiF:iläiset ja anarkistit ja äärivasenkätiset tekevät tuota joka itsenäisyyspäivä. Kukaan ei korviaan lotkauta, mitä nyt poliisi hieman korville vetelee, punkkinilkit tekevät vain itsensä naurettaviksi. Et muuten lotkauta sinäkään vaikka tasapuolisuuden ja älyllisen rehellisyyden nimissä pitäisi. Miksi loukkaannut valikoivasti?

Vierailija
102/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset kiduttivat jne intiaaniheimoja? Eli minä valkoisena suomalaisena, joka ei ole koskaan käyttänyt minkäänlaista väkivaltaa, olen nyt vastuussa sellaisten ihmisten teoista, jonka kanssa ainoa yhtäläisyyteni on ihonvärini? Eikös tämä ole erittäin rasistista ja leimaavaa? Vai mitä mahdoit tarkoittaa?

Yllätys yllätys, suomalaisia vankeja meni aikoinaan Ruotsin kautta natiivialueille. Tiedossa on ryöstöjä ja raiskauksia. Jotkut natiivit näkevät tämän kaiken omasta näkökulmastaan jatkumona. Eli pilailukaupan fraud-tuotteen ostamalla ja sen päällesi pukemalla "olet yhtä paha", koska pilkkaat heitä. Heidän näkökulmastaan sorto jatkuu.

Jotkut natiivit kysyvät; milloin se loppuu?

Laita linkki niihin tiedossa oleviin suomalaisten vankien Amerikassa suorittamiin intiaanien ryöstöihin ja raiskauksiin. Sen jälkeen kerro minulle miksi minun pitäisi tuntea yhtikäs minkäänlaista syyllisyyttä tai omistajuutta sellaisiin tapahtumiin, johin en ole millään tapaa osallistunut?

Pilkkaamista ei määritä intiaanin loukkaauntuminen, vaan pilailuvälinekaupan feikin ostajan motiivi. Jos tarkoitukseni ei ole pilkata, ei se pilkaksi voi mitenkään muuttua. Jos minulla on vihreä paita ja sinä vihaat vihreitä ja koet paitani hyökkäävänä, ei paidastani tule poliittista kannanottoa sinun tuntemustesi vuoksi. Paitani poliittisuuden määrittää minun tarkoitukseni.

Suosittelen lukemaan haudatkaa sydämeni wounded kneehen.

Viestin pointti oli *jatkumo*, eli natiivi ei näe, että muinoin alkanut sorto olisi vieläkään loppunut. Sortamisen tapa on vaihtunut, mutta sorto jatkuu. Löydät kyllä intiaaneista muutaman pesunkestävän rasistin, joka pokkana pyytää sinulta henk.koht. sotakorvauksia, mutta suurin osa ymmärtää kyllä eron. Sitten voi tietysti olla niitä joilla oma uskonto on aika jännää ja se voi tietysti vähän sekoittaa sitä kuka olet ja mistä tulet, mutta unohdetaan se kun en ole asiantuntija ja rehellisesti sanottuna ateistina en pysy kärryillä noista uskomusasioista.. 

Niin, pointti ei ole se, mikä sinun motiivisi on vaan se mitä sinä ylläpidät ostamalla feikkiä motiivistasi huolimatta. Ja johan tässä ketjussa on tullut ilmi, että jos on pakko ostaa ja pitää niin ostaa ja pitää sitä aitoa ja kohtelee kunnioittavalla käytöksellä se päällään, eikä ryvetä oksennuksessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos intiaani sanoo, että päähineiden käyttö naamiaistarkoituksessa on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Eipä ole näkynyt intiaaneja, vain omassa erinomaisuudessaan rypeviä puolestaloukkaantujia, henkisiä r*nkkareita.

Vierailija
104/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä puolestaloukkaantujat typistävät itse nämä "loukatut" vajaavaltaisiksi ja kykenemättömiksi puolustamaan itseään. Kukahan on se suurin opressoija?

Vierailija
105/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos intiaani sanoo, että päähineiden käyttö naamiaistarkoituksessa on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Niin, ja jos joku etelä-amerikkalainen intiaani sanoo, että ponchon käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku vaan intialainen sanoo, että sarin käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku japanilainen sanoo, että kimonon käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku karibialainen sanoo, että rastojen pito on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku hollantililainen sanoo, että puukenkien käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku maatyöläinen sanoo, että farkkujen käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Ja jos joku baski sanoo, että baskerin käyttö on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Onko tämä vielä sinulle hyvin yksinkertainen asia? Jos on, taidat olla vähän yksinkertainen itsekin.

Vierailija
106/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henk.koht. muutamia Amerikan intiaaneja. Eipä tulis heille mieleen kieltää lapsilta inkkariasuja.

Amerikan intiaaneilla ei ole yhtä yhteistä mielipidettä vaan osa on kovinkin radikalisoituneita ja tekevät työtä järjestöissä sen puolesta, että kaikenlainen natiivien hyväksikäyttö loppuisi. Osaa taas ei haittaa. Tavallaan, kun intiaaneja palkataan maskotiksi, näyttelijöiksi jne. niin palkattavalle se on ok, mutta naapurinatiivi vetää herneen nenään kun joku suostuu rahasta siihen hommaan. Yksinkertaista vastausta ei ole.

Puolestaloukkaantuja juurikin alistaa esimerkiksi intiaanin oman hyvähyväkampanjointinsa maskotiksi itsekkäistä syistä.

Vierailija
107/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teistä OK, jos joku ei-suomalainen talloisi Suomen lipun mielenosoituksessa? Tai laulaisi Maamme-laulua muutetuilla sanoilla, jotka sisältäisivät vessahuumoria? Tai sanoisi, että suomen kieli on rumaa mongerrusta ja koko maan saisi liittää Venäjään?

PiF:iläiset ja anarkistit ja äärivasenkätiset tekevät tuota joka itsenäisyyspäivä. Kukaan ei korviaan lotkauta, mitä nyt poliisi hieman korville vetelee, punkkinilkit tekevät vain itsensä naurettaviksi. Et muuten lotkauta sinäkään vaikka tasapuolisuuden ja älyllisen rehellisyyden nimissä pitäisi. Miksi loukkaannut valikoivasti?

Olen eri, mutta kyllä he loukkaavat ja olen siitä myös avautunut.

Vierailija
108/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinusta ok että Suomen lipusta tehtäisiin bikineitä joissa keikistellään tyttökalenterissa?

Olisiko sinusta ok että Suomen lipusta tehtäisiin burkha jota Lähi-Idässä markkinoitaisiin "inspiroituneena eksoottisesta pohjoismaisesta kulttuurista"?

Olisiko ok, jos Maamme-laulusta tehtäisiin pilaversio jota muiden maiden joukkueiden kannattajat hoilaisivat?

Olisiko ok, jos joku tekisi muovailuvahasta hassuja pikku-ukkoja ja myisi niitä talvisodan muistoesineinä?

Olisiko ok, jos joku leipoisi pahanmakuista pullaa, tekisi pulliensa keskelle reiän ja myyskentelisi niitä kuuluisana suomalaisena ruisleipänä?

Olisiko ok, jos joku tekisi näitä asioita ja sanoisi ttei sinulla ole oikeutta loukkaantua symboleista joita et konkreettisesti omista, kun niiden käytöllä ei yritetä loukata sinua henkilökohtaisesti? 

Tällä palstalla näkyvä empatiavaje on välillä uskomaton, toivottavasti ei heijasta laajemman yhteiskunnan tilaa.

Kuten sanottu, suomen lippua on revitty ja poltettu ja häväisty, kuten on kristillisten jeesustakin. Ketään ei juuri kiinnosta. Raamattua on näyttävästi viskottu lattiaan televisiossa mutta erästä toista kirjaa jostakin kumman syystä ei.

Vierailija
109/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallooko joku intiaanien lippuja? Ei.

Laulaako joku intiaanien pyhiä lauluja vessahuumorisanoituksilla? Ei.

Missasit pointin. Useamman alkuperäiskansan edustajat ovat miljoona kertaa sanoneet, että heidän symboliensa vääristely ja luvaton käyttö loukkaa heitä. Samalla tavalla suomalaisilla on kansan historiaan liittyviä symboleita, jotka koetaan arvokkaiksi.

Miksi ette pue itsellenne ja lapsillenne suomalaisia kansallispukuja?

Vierailija
110/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole näkynyt intiaaneja, vain omassa erinomaisuudessaan rypeviä puolestaloukkaantujia, henkisiä r*nkkareita.

Kuinka monen natiivin luulet lukevan aihe vapaata? Muutamiahan heitä Suomessa on, mutta ei monikaan suomen kieltä puhu. Lisäksi heillä voi olla erilaisia mielipiteitä olettaen, että he ovat rezistä lähteneet ja osa heistä on tullut varta vasten myymään tänne tuotteita.

Vierailija
111/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset kiduttivat jne intiaaniheimoja? Eli minä valkoisena suomalaisena, joka ei ole koskaan käyttänyt minkäänlaista väkivaltaa, olen nyt vastuussa sellaisten ihmisten teoista, jonka kanssa ainoa yhtäläisyyteni on ihonvärini? Eikös tämä ole erittäin rasistista ja leimaavaa? Vai mitä mahdoit tarkoittaa?

Yllätys yllätys, suomalaisia vankeja meni aikoinaan Ruotsin kautta natiivialueille. Tiedossa on ryöstöjä ja raiskauksia. Jotkut natiivit näkevät tämän kaiken omasta näkökulmastaan jatkumona. Eli pilailukaupan fraud-tuotteen ostamalla ja sen päällesi pukemalla "olet yhtä paha", koska pilkkaat heitä. Heidän näkökulmastaan sorto jatkuu.

Laita linkki niihin tiedossa oleviin suomalaisten vankien Amerikassa suorittamiin intiaanien ryöstöihin ja raiskauksiin. Sen jälkeen kerro minulle miksi minun pitäisi tuntea yhtikäs minkäänlaista syyllisyyttä tai omistajuutta sellaisiin tapahtumiin, johin en ole millään tapaa osallistunut?

Pilkkaamista ei määritä intiaanin loukkaauntuminen, vaan pilailuvälinekaupan feikin ostajan motiivi. Jos tarkoitukseni ei ole pilkata, ei se pilkaksi voi mitenkään muuttua. Jos minulla on vihreä paita ja sinä vihaat vihreitä ja koet paitani hyökkäävänä, ei paidastani tule poliittista kannanottoa sinun tuntemustesi vuoksi. Paitani poliittisuuden määrittää minun tarkoitukseni.

Viestin pointti oli *jatkumo*, eli natiivi ei näe, että muinoin alkanut sorto olisi vieläkään loppunut. Sortamisen tapa on vaihtunut, mutta sorto jatkuu. Löydät kyllä intiaaneista muutaman pesunkestävän rasistin, joka pokkana pyytää sinulta henk.koht. sotakorvauksia, mutta suurin osa ymmärtää kyllä eron. Sitten voi tietysti olla niitä joilla oma uskonto on aika jännää ja se voi tietysti vähän sekoittaa sitä kuka olet ja mistä tulet, mutta unohdetaan se kun en ole asiantuntija ja rehellisesti sanottuna ateistina en pysy kärryillä noista uskomusasioista.. 

Niin, pointti ei ole se, mikä sinun motiivisi on vaan se mitä sinä ylläpidät ostamalla feikkiä motiivistasi huolimatta. Ja johan tässä ketjussa on tullut ilmi, että jos on pakko ostaa ja pitää niin ostaa ja pitää sitä aitoa ja kohtelee kunnioittavalla käytöksellä se päällään, eikä ryvetä oksennuksessaan.

Että intiaania sopii leikkiä , kunhan tuotteet on ostettu intiaanilta? Valmistaako intiaani tuotteet itse, vai valmistuttaako ne kehitysmaissa?

Vierailija
112/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku ois voinu loukkaantua Henry Saaren Suomi-kalsareista 90-luvulla, jos oisi vaan naurultaan ehtinyt.

Vierailija
113/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetahan ymmärtää ero: SINULLE pointti on että ylläpidän sortoa ostamalla feikkiä. MINULLE kyse ei ole sortoon osallistumisesta, koska en osta feikkiä sortaakseni. SINÄ et määritä MINUN toimintani luonnetta, yhtään sen enempää kuin minä sinun. Sinulle ei yksinkertaisesti ole sellaista valtaa suotu. Ainoastaan laki voi määritellä toimintani luonteen minun motiivieni ulkopuolelta ja tässä asiassa laki vaikenee.

Jonkun intiaanin (jota sinä sekaannusta aiheuttavasti mutta hyvesignaloidaksesi nimität natiiviksi) kokemus jatkumosta, ei tarkoita sitä että kokemus on objektiivisesti oikein. Minä en ole osallistunut mihinkään intiaanien joukkotuhontaan, koska en ole isorokkovirus. Minulla ei ole linkkiä muinaisten intiaanien kokemaan sortoon, eikä se siitä synny että ostan esineen joka sorron jälkeläisille symboloi sortoa mutta minulle ei. En pysty sortamaan ketään ilman tarkoitusta sortaa. Niin se vain on.

Vierailija
114/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missasit pointin. Useamman alkuperäiskansan edustajat ovat miljoona kertaa sanoneet, että heidän symboliensa vääristely ja luvaton käyttö loukkaa heitä. Samalla tavalla suomalaisilla on kansan historiaan liittyviä symboleita, jotka koetaan arvokkaiksi.

Miljoona kertaa? No huhhuh. On siinä ollut tekemistä.

Vierailija
115/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko teistä ok esittää naamiaisissa "aasialaista" niin että vedetään iholle vähän erisävyistä maalia ja teipataan silmäkulmat viistoon? Niin, ei olisi. Miksi siis olisi ok pukeutua intiaaniksi?

Anteeksi nyt vaan, mutta miksi muka ei olisi? Mistä oikein olet saanut sen käsityksen, että me kaikki olisimme tuota mieltä?

Mitä muita asusteita haluat kieltää intiaanipäähineen lisäksi? Onko poncho sallittu? Entä sari tai kimono? Mistä kummasta sinun kaltaisiasi ahdasmielisiä kaikenkieltäjiä oikein sikiää? Ihme toisten kontrolloimisen halua osoitat.

Oletko aasialainen? Jos et niin onko ok, että ryhmä aasialaisia vetää kossua, teippaavat silmänsä suuriksi ammolleen, lankkaavat itsensä valkoisiksi ja lähtevät festareille vähän hoilailemaan Maamme-laulua?

Se olisi todellakin ok ja vieläpä hauskaa.

Vierailija
116/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyse lasten leikeistä ja naamiaisasuista.

Se on ymmärrettävää, että se tuntuu meistä harmittomalta, etenkin jos "ihailee" inkkareita. Se tuntuu täällä päässä siltä, että laittamalla inkkaripäähineen päähän, julistaudun faniksi ja näytän maailmalle, että intiaanit rules..

Mutta intiaani itse näkee sen rienauksena ja pilantekona historian takia niin mitäs muuta teet kun lopetat rienaamasta, siis jos ihailusi ja fanituksesi onkin oikeasti todellista kunnioitusta toista ihmistä kohtaan.

Minulle intiaani selitti niin, että hän toivoisi, että perheet ympäri maailmaa menisivät sellaiseen reservaattiin, jonne toivotaan matkailijoita, tutustumaan heihin ihan oikeina ihmisinä, eivätkä leikkisi jotain vuosisatojen takaisiin, osin valheellisiin tarinoihn perustuvaa taruolentoa..  Kannattaa toki muistaa, että osaan rezeihin ei kannata päätänsä laittaa, koska osaan ei toivota matkailijoita.

Osalla heistä on aika jäykät kulttuuriset tavat joten meidän on hieman vaikea ymmärtää. Leikkimällä inkkaria kuitenkin ylläpidät fraud-kulttuuria ostamalla pilailukaupan pukineita jne.

Että asia ei olisi niin yksinkertainen niin Suomessakin asuu intiaaneja (ainakin meidän näkökulmasta) , jotka myyvät inkkarituotteita tapahtumissa jne. Tämä tekee omasta mielestäni asian kovin sekavaksi. En ole heidän blood quantumia tai yhteyksiä perheisiinsä kysellyt, mutta jotkut vanhoilliset radikaali-intiaanit pitävät näitä myyjiä fraudeina.

Osa intiaaneista (rezissä asuvista) ajattelee, että toki mieluummin tuotteet rezistä ja tulot samoin sinne ja osa on taas sitä mieltä, että jos natiivi lähtee maailmalle myymään tuotteitaan ja asuu ja maahantuo uudessa maassaan tavaraa niin häneltä silloin saa ostaa ja jos ostaa niin saa käyttää.

Älä leiki, älä tue fraudia = onnellinen natiivi

Kerropas nyt että miksi et hyökkäile valkoisten kimppuun jotka ovat riistäneet mustilta rap-musiikin ja ghettokulttuurin ja jälkimmäisen jopa vaikkanäillä kalpeanaamoilla ja palefaceilla menee oikeasti ihan hyvin ja keskiluokkaisesti, tai et vaivaudu ulisemaan siitä että miehet pukeutuvat alistamiensa naisten vaatteisiin ja koruihin, tai et jaksa paneitua siihen että valkoiset omivat historiallisesti alistettu arastakulttuuria rastoineen, ym.?

Miksi koet viestini hyökkäyksenä? Kerron vain sen mitä eri heimojen eri intiaanit ovat minulle kertoneet. He ovat toistaiseksi ainoat joiden kanssa olen sattunut aiheesta keskustelemaan.

Annas kun arvaan; ne intiaanit ilmestyivät kertoilemaan sinulle sen jälkeen kun olit poltellut jotakin?

Vierailija
117/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rajoittaisin kokemukseni vain oman kansani kulttuuriperimään, vaikka kulttuurit ovat läpi historian vaihtaneet keskenään aineksia?

Vierailija
118/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko teistä ok esittää naamiaisissa "aasialaista" niin että vedetään iholle vähän erisävyistä maalia ja teipataan silmäkulmat viistoon? Niin, ei olisi. Miksi siis olisi ok pukeutua intiaaniksi?

Anteeksi nyt vaan, mutta miksi muka ei olisi? Mistä oikein olet saanut sen käsityksen, että me kaikki olisimme tuota mieltä?

Mitä muita asusteita haluat kieltää intiaanipäähineen lisäksi? Onko poncho sallittu? Entä sari tai kimono? Mistä kummasta sinun kaltaisiasi ahdasmielisiä kaikenkieltäjiä oikein sikiää? Ihme toisten kontrolloimisen halua osoitat.

Oletko aasialainen? Jos et niin onko ok, että ryhmä aasialaisia vetää kossua, teippaavat silmänsä suuriksi ammolleen, lankkaavat itsensä valkoisiksi ja lähtevät festareille vähän hoilailemaan Maamme-laulua?

Se olisi todellakin ok ja vieläpä hauskaa.

Samaa mieltä, missä kys. bileet siis järjestetään? Kuinka voin osallistua?

Vierailija
119/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henk.koht. muutamia Amerikan intiaaneja. Eipä tulis heille mieleen kieltää lapsilta inkkariasuja.

Amerikan intiaaneilla ei ole yhtä yhteistä mielipidettä vaan osa on kovinkin radikalisoituneita ja tekevät työtä järjestöissä sen puolesta, että kaikenlainen natiivien hyväksikäyttö loppuisi. Osaa taas ei haittaa. Tavallaan, kun intiaaneja palkataan maskotiksi, näyttelijöiksi jne. niin palkattavalle se on ok, mutta naapurinatiivi vetää herneen nenään kun joku suostuu rahasta siihen hommaan. Yksinkertaista vastausta ei ole.

Puolestaloukkaantuja juurikin alistaa esimerkiksi intiaanin oman hyvähyväkampanjointinsa maskotiksi itsekkäistä syistä.

Miten tiedon jakaminen on puolesta loukkaantumista?

Vierailija
120/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on koko jupakan pointti. Puolestaloukkaantujan älyllinen kapasiteetti ei vain riitä "empatia"vyöryn alta sitä käsittämään, eikä sitäkään kuinka naurettavalta vaahdotessaan näyttää ja kuulostaa. Ja on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi