Mitä röyhkeää teiltä on kysytty?
Eli mitä tahdittomia ja röyhkeitä henk.kohtaisia asioita teiltä on kysytty? Ja miten olette niihin vastanneet? Saitteko kysyjälle luun kurkkuun?
Kertokaahan kokemuksianne ja jakakaa mahdollisesti vinkkejä niin saadaan nuo röyhkeilijät aisoihin!
Itselläni tuli mieleen tällainen:
Minulta sukulais täti, joka ei ole koskaan kauhean läheinen mulle ollut, tuli miehensä kanssa pitkästä aikaa isälleni kylään ja itse olin juuri parhaillani vierailulla isälläni. Kahvipöydässä sitten täti kyseli, että, koskas minun ja miehenikin luona kuuluu pikku jalkojen tepsutusta. Että olisikos meilläkin pian jo se aika kypsä, kun niin kauankin ollaan jo yhtä köyttä vedetty.
Vastasin, että oi kyllä, hyvä, kun kysyit meinasin jo unohtaa mainita, että ollaan suunniteltu koiran hankintaa vakavasti. Luultavasti tyttö koiraa. Onko nimi ehdotuksia?
Täti meni vaikeaksi ja jätti asian siihen. Ei muuten kysellyt enää. Viesti taisi mennä perille.
Kommentit (1173)
Että tiedänkö kuka on lapseni isä, kun olin parisuhteessa ja raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Noista lapsiuteluista.
Me olemme mieheni kanssa nelikymppisiä (vapaaehtoislapsettomia), oltu yhdessä kohta 10 vuotta, ja meiltä kysyttiin sukujuhlissa että koska hankimme lapsia. Sanoin hymyissä suin että voi kuule kun me ollaan vielä niin nuoria että meillä on vaikka kuinka paljon aikaa vielä miettiä asiaa :D
Kukaan täyspäinen henkilö ei kehtaa sanoa tuohon mitään, koska tajuavat viimeistään siinä vaiheessa että on loukkaavaa kommentoida toisen ihmisen ja etenkin naisen hedelmällistä tai hedelmätöntä ikää ;D
Minä ja ex-avokki oltiin myös vapaaehtoisesti lapsettomia. Työpaikalla eräs ruotsinkielinen täti kuitenkin oli aina utelemassa: miks ei ole laps, onko joku vika?
Kerran sitten vastasin: jos rouvaa kiinnostaa minun lapsentekemiseni, niin mennään tekemään rouvalle lapsi. Haluaako rouva edestäpäin vai takaapäin?
Siihen loppui.
Tämä on jo törkeää kun kysytään onko psyykelääkitys minulla.
Minulta kerran yksi puolituttu koiranomistaja kysyi puistossa kovaan ääneen: "Miksette tee lapsia! Ettekö osaa? Pitääkö tuoda alan video, että voitte kattoa vähä mallia, ehhehheee!"
Hulvatonta, kun käytiin juuri raskaita ja kalliita hedelmöityshoitoja ja keskenmenoja läpi sydän syrjällään.
Naapurin setämies, noin 70 v, kysyi minulta: "olethan sinä vielä 'mammanpiika'?" (Tarkoittaa sillä murrealueella neitsyttä). Pyyhkäisi samalla ohimennen kädellä haaroväliäni. Oltiin siis yhteisellä rannalla uimassa ja nousin hänen edellään portaita laiturille.
Yli 20 vuotta myöhemminkin muisto oksettaa.
-------
Samaan aiheeseen liittyen, sisareni tiedusteli minulta kun olin vähän yli parikymppinen: "Kai sä olet harrastanut seksiä? Alat jo meinaan olla aika vanha."
Tuollaiset kysymykset ovat muutenkin inhottavaa, rajoja rikkovaa tunkeilua, saati sitten kun on "yli-ikäinen" neitsyt ja siitä kiitettävän ahdistunut. Tuntui että ihmiset suurin piirtein haistaa etten ole kelvannut kenellekään ja asiaa pitää sitten ronkkia.
(Tarinalla on onnellinen loppu: löysin miehen jota ei kiinnostanut menneisyyteni tai sen puute vaan yhteinen tulevaisuus.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen olet ap? Kyllä tuon tyyliset kyselyt ovat ihan peruskauraa vanhemmalta väestöltä, eivätkä ne mitään pahaa tarkoita, vaikka toki ovat ehkä tungettelevia. Saatetaan myös kysyä miksei jollain nuoremmalla esim. 20-vuotiaalla (!) jo ole heilaa tai onko heilaa ja jos niin kuka.
En oikein ymmärrä kysyjän nöyryyttämistä tuossa tilanteessa. On olemassa ihmisiä eri yhteiskuntaluokista, eri kulttuureista ja erilaisista ikäryhmistä. Kaikilla on erilainen tapa ymmärtää, mikä on röyhkeää tai mikä on normaalia keskustelun luomista.
On myös olemassa tahatonta lapsettomuutta. Tollaset utelut voi tuntua ihan hirveiltä, jos haluaisi lasta, mutta ei kykene sellaista saamaan vaikka mitä olis yritetty. Voihna sitä kaikenlaista kysyä, mutta pitäs ajatella vähän omaa napaansa pitemmälle. Jos ei olla läheisiä,niin ei voi tietää esimerkiksi lapsettomuuden syytä. Siksi lapsiasioista ei saisi udella. Kyllä niistä lisääntymisistä sitten kuulee, kun on aika kuulla.
Se on keskustelua, ei utelua.
Ei ihan yleinen aihe nykyään, mutta melko neutraali.
Toisten henkilökohtaisista asioista tarkkaan kysyminen on aina vain ja ainoastaan utelua. Aina. Kohteliaisuutta on kysyä "Mitä kuuluu?", jolloin toinen voi valita mitä kertoo vai kertooko mitään.
Keskustelua taas on vaikkapa pohdiskella, miksi Bisofääri 2- ihmiskokeessa meni pieleen.
EVÄSTEET netissä mitä v se kuuluu kolmannelle puolelle mitä luen. tullut kanssa tiensä päähän
Vierailija kirjoitti:
Naapuri oli laittanut omat tavaransa mun tulevaan vinttikomeroon - kun aikani tutkittua selvisi, kenen tavarat ovat kysessä, soitin kyseiselle herralle ja pyysin tyhjentämään komeron, kun on oma lasti tulossa tilalle. "Onks sul kiire niiden kans" - hän kysyi... ja tietysti lasten hankinnasta ja -suunnitelmista on kysytty - olisi pitänyt vaan vastata: Henkilökohtainen asia, kuka lapsia hankkii, niitä myös hoitaa ja päin vastoin! Mielestäni utelijat saisivat kehittää muualta mielenkiinnon aiheita elämälleen...
Asuin vuosia sitten, n 15 v sitten Englannissa.
Asuin kimppakämpässä, joka oli tuloihin liian kallis.
Taloyhtiö oli iso ja siellä oli suuri vaihtuvuus.
Meillä oli oma kanakoppi, omistaja sanoi siellä varastetaan kaikki.
Pidimme komeroa auki ja viikottain joku toi sinne tavaraa. Joku laittoi lukon, joku vaan laittoi tavaraa. Mä kävin väh joka 2 pv kellarissa. Vein mukanani kaikki.
Kesäisin työpaikan vieressä oli ulkokirppis ja myin ne saamani tavarat tuolla. Siellä ei kirppareita juurikaan ollut, kauppa kävi aina todella hyvin,
Koskaan ei kukaan tullut sanomaan mitään mihin tavarat ovat hävinneet
Asuin pienkerrostalossa, jonka pihalla oli herukkapensaita. Ne kerättiin yhteistuumin kaikkien asukkaiden kesken, kunnes...
Alakerran asuntoon muutti yh-äiti lapsineen. Hänen äitinsä katsoi minua rumasti kerätessäni herukoita ja kysyi: "etkö saa miehesi kotoa marjoja?" Hän olisi ilmeisesti halunnut kerätä kaiken itse. Sanoin ystävällisesti että olemme eri taloutta, ja anoppi & appi käyttävät vähäiset herukkansa ihan itse...
Lankapuhelinaikana: - minkäväriset silkkipöksyt sinulla on? Lääh lääh.
Vierailija kirjoitti:
entinen kioskitäti kirjoitti:
Kioskillä yksi tummahipiäinen englantia puhuva mies tuli ostamaan kondomeja. Kysyi minulta mitä hänelle suosittelisin. En osannut suositella mitään. Sitten kysyi enkö käytä kondomeja. No hitsi, en oikein osannut sanoa mitään kun punastelin vaan. Aikuinen nainen. Mutta muut siinä jonossa odottivat kieli pitkällä miten osaan vastata. En osannut.
Miten tähän juttuun liittyi millään tavalla se, mitä kieltä henkilö puhui, tai millainen ihoväri hänellä oli?
Siittä ollut kysymys vaan siittä mitä röyhkeää on kysytty.... Kai sää ny loukkaannut tästä kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Kioskillä yksi tummahipiäinen englantia puhuva mies tuli ostamaan kondomeja. Kysyi minulta mitä hänelle suosittelisin. En osannut suositella mitään. Sitten kysyi enkö käytä kondomeja. No hitsi, en oikein osannut sanoa mitään kun punastelin vaan. Aikuinen nainen. Mutta muut siinä jonossa odottivat kieli pitkällä miten osaan vastata. En osannut.
Miten tähän juttuun liittyi millään tavalla se, mitä kieltä henkilö puhui, tai millainen ihoväri hänellä oli?
Tuo viimeinen kysymys on todella röyhkeä ja provosoiva.
Siinä on se ero että suurin osa ihmisistä haluaa eri tavalla kuumeisesti lapsia vuosien ajan ja alkaa jopa katkeroituminen. Kun kissan voi hankkia kuka vaan koska vaan mutta lasta ei.
Oletko jo varannut ajan koronarokotteeseen? Etkö ole? Mikset ole? Etkö aio ottaa sitä? Mikä siinä pelottaa? Mikset nyt ottaisi kun minäkin otin jo toisenkin piikin?
Eräs sukulainen kyselee tätä joka hiton viikko....mikseivät ihmiset ymmärrä, että kyseessä on terveysasia, joka ei heille kuulu millään tavalla?
Ei ehkä mikään maailman kauhein loukkaus, mutta "käytätkö sä jotain hormooneja?" kysyi muuan vanhempi täti entisellä työpaikalla kun olin käynyt punttisalilla useita vuosia ja sinä aikana saanut muutaman hassun kilon lihasta hankittua. Mielestäni oli aika syyttävään sävyyn esitetty kysymys ja otti päähän tällainen epäilyn esittäminen kun ihan kaurapuuron ja maitorahkan voimin treenailin enkä ollut mitenkään puolessa vuodessa paisunut valtavia määriä.
Anttilaan menin kerran palauttamaan n. 15v sitten pari päivää aiemmin ostamaani halpaa parin kympin toppatakkia kun olin huomannut sen olevan rikki ja myyjä kysyi päin naamaa siinä puolison ja muistaakseni toisen myyjänkin läsnäollessa että "Oletko rikkonut tämän tahallasi?". Eikä ollut ainoa kerta kun sieltä sai ihan luokatonta palvelua. Ei ihme että meni konkurssiin koko firma..
No siis täähän on ollu seksuaalista ahdistelua, tarkoituksena saada kohde hämmentymään tai jotain. Törkeää joka tapauksessa.
Miksi vietät niin paljon aikaa Vauvassa?
Siis AIVAN röyhkeää tuollaista kysyä!
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo varannut ajan koronarokotteeseen? Etkö ole? Mikset ole? Etkö aio ottaa sitä? Mikä siinä pelottaa? Mikset nyt ottaisi kun minäkin otin jo toisenkin piikin?
Eräs sukulainen kyselee tätä joka hiton viikko....mikseivät ihmiset ymmärrä, että kyseessä on terveysasia, joka ei heille kuulu millään tavalla?
Minuakin stressaa ja ärsyttää tämä asia. Tutuissa on sekä näitä fanaattisia rokotteen puolesta, että vastaan olevia. Jollekin joudut sitten joko valehtelemaan tai saada haukut päälle. Olen jo miettinyt mitä vastaan, kun oikein tiukka paikka tulee. Sanon kaikille, että olen sairastanut ja minulla on vasta-aineita, enkä tarvitse siksi rokotetta.
Soitin eräälle työkaverilleni kysyäkseni jotain. Mies vastasi: "Vill du knulla med mig (me mej)?
Onneksi olin laittanut huumorikytkimen päälle ja annoin mojovan vastauksen...Jota en nyt viitsi kertoa.