Mitä röyhkeää teiltä on kysytty?
Eli mitä tahdittomia ja röyhkeitä henk.kohtaisia asioita teiltä on kysytty? Ja miten olette niihin vastanneet? Saitteko kysyjälle luun kurkkuun?
Kertokaahan kokemuksianne ja jakakaa mahdollisesti vinkkejä niin saadaan nuo röyhkeilijät aisoihin!
Itselläni tuli mieleen tällainen:
Minulta sukulais täti, joka ei ole koskaan kauhean läheinen mulle ollut, tuli miehensä kanssa pitkästä aikaa isälleni kylään ja itse olin juuri parhaillani vierailulla isälläni. Kahvipöydässä sitten täti kyseli, että, koskas minun ja miehenikin luona kuuluu pikku jalkojen tepsutusta. Että olisikos meilläkin pian jo se aika kypsä, kun niin kauankin ollaan jo yhtä köyttä vedetty.
Vastasin, että oi kyllä, hyvä, kun kysyit meinasin jo unohtaa mainita, että ollaan suunniteltu koiran hankintaa vakavasti. Luultavasti tyttö koiraa. Onko nimi ehdotuksia?
Täti meni vaikeaksi ja jätti asian siihen. Ei muuten kysellyt enää. Viesti taisi mennä perille.
Kommentit (1173)
"Tuleeko maitoa hyvin?". Kysyjä oli mieheni sukulaistäti HAUTAJAISISSA. Tapasin kyseisen henkilön ehkä kolmatta kertaa ikinä tuolloin. Olin saanut esikoiseni pari kuukautta aiemmin ja oikea vastaus kysymykseen olisi ollut "ei". Asia oli tosi kipeä vielä tuolloin, koska esikoisemme ensiviikot eivät menneet ihan oppikirjan mukaan ja imetys ei onnistunut. Vastasin automaattivastauksena "juu" ja liukenin paikalta.
Kioskillä yksi tummahipiäinen englantia puhuva mies tuli ostamaan kondomeja. Kysyi minulta mitä hänelle suosittelisin. En osannut suositella mitään. Sitten kysyi enkö käytä kondomeja. No hitsi, en oikein osannut sanoa mitään kun punastelin vaan. Aikuinen nainen. Mutta muut siinä jonossa odottivat kieli pitkällä miten osaan vastata. En osannut.
Varasin lennot jenkkeihin Finskin puhelinpalvelusta. Virkailija alkoi utelemaan koronatodistuksesta. Mitä helevattua se sille akalle kuluu? Tein todella vihaisen reklamaation ja vaadin upgradea businekseen. Toivottavasti sai potkut törkeydestään. Kyllä pistää vihaksi tuollaiset muka hauskat matkustusrajoitukset. Mitä kahden viikon karanteeni lomakohteessa haittaa, kukaan sitä kuitenkaan pysty vahtimaan.
Minulta on kysytty ravintolassa "paljonko maksaa?". Pyysin tarkentamaan kysymystä. Näytän kuulemma virolaish..alta. Vastasin miehelle, että maksaa niin paljon ettei sun varat siihen riitä.
Minulla on kaksiosainen etunimi, jossa ensimmäinen osa on aika yleinen ja toinen on harvinainen. Yhdessä työhaastattelussa haastattelija, jolla oli muutenkin omituinen show päällä, kysyi, että käytänhän sitä harvinaisempaa osaa kutsumanimenäni, sillä muussa tapauksessa hän ei aikoisi edes harkita palkkaavansa minua. Vastasin siinä hetkessä kohteliaasti, että käytän juurikin sitä harvinaisempaa osaa, mutta samalla päätin mielessäni, etten edes harkitsisi ottavani vastaan mitään tarjottua työtä siitä firmasta. Ja kyllähän he sitten lopulta tarjosivat, ja minä kieltäydyin.
entinen kioskitäti kirjoitti:
Kioskillä yksi tummahipiäinen englantia puhuva mies tuli ostamaan kondomeja. Kysyi minulta mitä hänelle suosittelisin. En osannut suositella mitään. Sitten kysyi enkö käytä kondomeja. No hitsi, en oikein osannut sanoa mitään kun punastelin vaan. Aikuinen nainen. Mutta muut siinä jonossa odottivat kieli pitkällä miten osaan vastata. En osannut.
Miten tähän juttuun liittyi millään tavalla se, mitä kieltä henkilö puhui, tai millainen ihoväri hänellä oli?
Vierailija kirjoitti:
Kerran kysyttiin KENGÄN KOKOA! HERRANJESTAS MINNE OVAT HYVÄT TAVAT KADONNEET.
Yleensä tämä on tapana kysyä, että asiakas saa sovitukseen oikean kokoisen parin.
Kävin työpaikan wc-tiloissa ulostamassa ja kun siinä
urakan jälkeen pesin käsiäni tuli wc-tiloihin siivooja joka
alkaisi yökkäilemään ja sanoi että ihmispaska ei voi haista näin kuvottavalta,
samalla katsoen minua merkittävästi.
Multa kysyttiin olenko harrastanut seksiä poikaystäväni kanssa. Olin 18v ja tämä kysyjä oli 45+ setämies. Hyi helvetti, yök.
Vierailija kirjoitti:
Olen punatukkainen ja minulta on usein kysytty, minkä värinen alapääkarvoitukseni on.
Minkä väriset kulmakarvat sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
"Tuleeko maitoa hyvin?". Kysyjä oli mieheni sukulaistäti HAUTAJAISISSA. Tapasin kyseisen henkilön ehkä kolmatta kertaa ikinä tuolloin. Olin saanut esikoiseni pari kuukautta aiemmin ja oikea vastaus kysymykseen olisi ollut "ei". Asia oli tosi kipeä vielä tuolloin, koska esikoisemme ensiviikot eivät menneet ihan oppikirjan mukaan ja imetys ei onnistunut. Vastasin automaattivastauksena "juu" ja liukenin paikalta.
Siis iik, oih, daa!
Voi luoja, mikä itsekäs juntti... olet itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeäksi mieltäisin ennemmin kysymyksen "ootko raskaana vai lihonnut kun sulla tuota vatsaa on?" esim. Kun sitten taas aapeen tädin "röyhkeä" kysymys oli pelkkää normijuttelua. Hän ei ehkä tiennyt mitä muuta kysyä arvon yrmyltä. Mitäs olet tuollainen sitruuna.
Lasten mahdollisesta tulosta kyseleminen on erittäin tökeröä ja epähienotunteista, koska lapsettomuus voi olla tahatonta ja suuri suru. Samoin tyttö- ja poikaystävistä kyseleminen. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sen verran ymmärtää. Olisko kiva kuulla rehellinen vastaus: "Me ollaan yritetty jo monta vuotta, mutta Pekalla vaan ei ole tarpeeksi liikkuvia siittiöitä" tai "Mulla on ollut jo viisi keskenmenoa"? Ja "Ei mulla oo koskaan ollu poikaystävää, kun mä oon niin lihava ja ruma". Ja sitten itkuunpurskahdus.
Eikä ole. Se on tavallinen puheenaihe. Ei kukaan voi tietää toisten salatuista murheista normaalin elämänmenon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen olet ap? Kyllä tuon tyyliset kyselyt ovat ihan peruskauraa vanhemmalta väestöltä, eivätkä ne mitään pahaa tarkoita, vaikka toki ovat ehkä tungettelevia. Saatetaan myös kysyä miksei jollain nuoremmalla esim. 20-vuotiaalla (!) jo ole heilaa tai onko heilaa ja jos niin kuka.
En oikein ymmärrä kysyjän nöyryyttämistä tuossa tilanteessa. On olemassa ihmisiä eri yhteiskuntaluokista, eri kulttuureista ja erilaisista ikäryhmistä. Kaikilla on erilainen tapa ymmärtää, mikä on röyhkeää tai mikä on normaalia keskustelun luomista.
On myös olemassa tahatonta lapsettomuutta. Tollaset utelut voi tuntua ihan hirveiltä, jos haluaisi lasta, mutta ei kykene sellaista saamaan vaikka mitä olis yritetty. Voihna sitä kaikenlaista kysyä, mutta pitäs ajatella vähän omaa napaansa pitemmälle. Jos ei olla läheisiä,niin ei voi tietää esimerkiksi lapsettomuuden syytä. Siksi lapsiasioista ei saisi udella. Kyllä niistä lisääntymisistä sitten kuulee, kun on aika kuulla.
Se on keskustelua, ei utelua.
Ei ihan yleinen aihe nykyään, mutta melko neutraali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lapsia on kysymys joka on töksö, olen lapseton ja kun katsoo nykyajan lapsia niin en haluaisi todellakaan lapsia, moni vanhempi ei sovellu lasten kasvattajaksi, vastaus on tuollainen jos joku kysyy vielä jatkokysymyksen miksi ei ole.
Olet täysin oikeassa. Moni nykyajan vanhempi ei osaa kasvattaa lapsiaan ja se näkyy lasten käytösongelmina jotka nykyään diagnosoidaan ADHD:ksi vaikka oikeasti kyse on vain huonosta ja/tai lepsusta kasvatuksesta.
Se diagnoosi vaatii kyllä rutkasti enemmän.
Random mies tuli kysymään kadulla keskellä kirkasta päivää, saisiko ottaa kuvia sääristäni sukkahousuissa ja minihameessa sekä korkokengissä "muotiblogiinsa". 20 euroa olisin saanut puhtaana käteen. Ei tullut kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
"Millos meinaat töihin mennä?"
Teen vuorotyötä. Pääkin on jo ehtinyt harmaantumaan. Jos arkena käy päivällä kaupassa, aika usein kysytään: 'Miten se aika eläkkeellä kuluu?' Nauran ja sanon: ' Kerron sitten kuuden vuoden päästä.' Eikö työ elämässä olevalla voi olla harmaa tukka?927
Vierailija kirjoitti:
Käly kysyi arvostelevasti hääjuhlissamme:
Mites sä nyt noin hienona olet?!?
Minä:Mitä ...?
Käly:Ainiin,onhan sun HÄÄT!
Miten joku voi olla noin törkeä?
En tajua tätä. Miten joku voi loukkaantua tuollaisesta?
Vierailija kirjoitti:
entinen kioskitäti kirjoitti:
Miten tähän juttuun liittyi millään tavalla se, mitä kieltä henkilö puhui, tai millainen ihoväri hänellä oli?
Viittaa klisheeseen koosta.
Naapuri oli laittanut omat tavaransa mun tulevaan vinttikomeroon - kun aikani tutkittua selvisi, kenen tavarat ovat kysessä, soitin kyseiselle herralle ja pyysin tyhjentämään komeron, kun on oma lasti tulossa tilalle. "Onks sul kiire niiden kans" - hän kysyi... ja tietysti lasten hankinnasta ja -suunnitelmista on kysytty - olisi pitänyt vaan vastata: Henkilökohtainen asia, kuka lapsia hankkii, niitä myös hoitaa ja päin vastoin! Mielestäni utelijat saisivat kehittää muualta mielenkiinnon aiheita elämälleen...
Lasten mahdollisesta tulosta kyseleminen on erittäin tökeröä ja epähienotunteista, koska lapsettomuus voi olla tahatonta ja suuri suru. Samoin tyttö- ja poikaystävistä kyseleminen. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sen verran ymmärtää. Olisko kiva kuulla rehellinen vastaus: "Me ollaan yritetty jo monta vuotta, mutta Pekalla vaan ei ole tarpeeksi liikkuvia siittiöitä" tai "Mulla on ollut jo viisi keskenmenoa"? Ja "Ei mulla oo koskaan ollu poikaystävää, kun mä oon niin lihava ja ruma". Ja sitten itkuunpurskahdus.