Joka 4. ohjataan KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN tarpeettomasti
Suomessa 40 000 työtöntä työnhakijaa "kuntouttavassa" ja joka neljäs ohjataan tarpeettomasti työtoimintaan.
Juttu löytyi tämän päivän Taloussanomista.
Kommentit (475)
Vierailija kirjoitti:
Olin ollut kuukauden työttömänä ja takana 10 vuoden työhistoria, kun työkkäristä ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, jotta saisin paremmat mahdollisuudet päästä työvoimakoulutukseen. Ikää 32v. Ihmetytti silloin mitä se kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa? Mutta suostuin siihen siksi, että pääsisin kouluun..
Puolisoni oli tuollaisessa työnjohtajana ja niille oli sanottu, että pitää maalailla niille kuntouttaville ilmaistyöntekijöille ruusuista kuvaa siitä, miten on mahdollisuuksia päästä tuon kautta koulutukseen tai ihan töihin.
Puolisoni huomasi sen olevan täysin valetta. Erittäin harva pääsi sieltä edes kouluun ja se työkin oli jonkun niiden kimpassa olevan firma, johon otettiin joku palkkatuella jotain joka kolmas vuosi hetkeksi tms. Ihan surkea työ.
Puolisoni ei suostunut valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo työvalmentaja, mutta olisi kiva tietää miksi täällä vastustetaan niin kovasti sitä, kun joku kertoo asiallisesti työllistävän toimijan taustoista ja periaatteista? Miksi ette halua ottaa vastaan "sisäpiirin" tietoa? Mistä johtuu se puolustusreaktio, että naureskellaan vain että "milloinkas työaika sinulla loppuu"? Tämä ketju koskee tärkeää yhteiskunnallista aihetta, mutta sitten asiantuntevan osapuolen kertomus lytätään tällä tavoin. Tämäkö on mielestänne asiallista keskustelua ja asian tarkastelua kaikista näkökulmista? Vai onko todellakin niin että tarkoitus on vain räksyttää, ei keskustella ja pohtia.
Räksyttäminen (kritisoiminen) on täysin oikeutettua. Se kumpuaa syvästä tuhautumisesta ja "sisäpiiriläisten" alentuvasta suhtautumisesta, ikäänkuin suljetaan silmät siltä että työvalmentajia ei todellakaan tarvittaisi mikäli palkkatöitä mahdollistettaisiin ahkerammin.
Ja tästä päästään siihen tosiasiaan että kaikki työttömät eivät KYKENE normaaleihin palkkatöihin. Siksi niitä kevyempiä vaiheittaisia työllistymisväyliä valmentajineen tarvitaan. Jos joku joutuu tähän prosessiin ilman todellista tarvetta tälläiselle tuelle, on jossain (= siellä lähettävässä päässä) vikaa mutta oikea ratkaisukeino ei ole purkaa koko systeemiä.
Voin kertoa että ihan kuka tahansa ei välttämättä jaksaisi valmentajana tukea työelämätaitoiseksi esim. päihdeongelmaista yhteiskunnasta syrjäytynyttä, tai vaille koulutusta jättäytynyttä joka ei edes työelämään halua. Joten jotain rajaa senkin työnkuvan väheksymiselle :-)
Ilmeisesti tuo työvalmentaminen on niin rankkaa, että pitää ihan vauvapalstalla trollailla työaikana :D
Tuo vastauksesi oli malliesimerkki siitä alentuvasta suhtautumisesta, jossa työttömät leimataan päihdeongelmaisiksi koulupudokkaiksi. Kyllä heitäkin oikeasti työttömissä on, mutta on myös palkkatöissä, kuten numeropalvelussa :D
Kiva kun yrität vääntää sanomiseni joksikin ihan muuksi kuin mitä selkeästi tarkoitan. Niitä todella ongelmaisia varten nämä työvalmentajatkin ovat olemassa, ja kuten lainaamassasi viestissä aivan selvällä suomen kielellä kirjoitan, ne joilla ongelmia ei ole, ovat väärässä paikassa. Se ei ole esim. tämän vuosilomalla olevan työvalmentajan syy.
Nolaat vain itsesi kun yrität nälviä työajan väärinkäytöstä ihmistä, joka on LOMALLA.
Etköhän itse nolaa itsesi täällä, ei sitä meidän muiden tarvitse tehdä. Jos oikeasti olet lomalla, niin miksi sitten hoidat työasioita ilmaiseksi?
Onko todella ongelmainen 50+ ikäinen koodari, joka on YT-neuvotteluissa sanottu irti? Vaikka ei olisi mitään muuta 'ongelmaa' kuin se, että parasta ennen päiväys on työnantajien silmissä mennyt jo vuosia sitten? Taloussanomien artikkelissa ja tämän ketjun aloituksessa oli kyse siitä, että joka neljännellä kuntouttavaan ohjatulla ainoa ongelma on palkkatyön puute.
Puhutko sinä nyt minulle, vai tälle kirjoittajalle jota lainaat? Minä ja moni muu työvalmentaja todellakin tekee "ilmaista" työtä työajan ulkopuolella, monella paukkuu liukumat tämän tästä, koska tietyt asiat pitää vaan tehdä, ja aina niitä ei työajan puitteissa ehdi tehdä, esim. jos on joku asiakkaan tilaus mikä pitää saada tehtyä, niin kuka muukaan sitä tekee loppuun illalla kuin työvalmentaja joka siitä on vastuussa. Ja meillä ei saa tehdä koskaan ylitöitä, koska talous on tiukalla. Me yritämme tehdä aina kaikkemme että osasto pysyy budjetissa ja valmentautujat saa mitä heidän kuuluu saada eli valmennusta, ja tietysti lähettävä taho joka maksaa meille siitä valmennuksesta. Osa budjetista pitää saada asiakastöistä, se on ikävä fakta, ja työ olisi huomattavasti helpompaa jos niin ei olisi, joillain paikkakunnilla ei niin olekaan kun siellä kunta maksaa kaikkien palkat. Meillä kunnat ostaa palveluja, aika pitkälti itse määräämillä hinnoilla, tämäkin ala on kilpailtu.
T: Työvalmentja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?
Kuntouttava työtoiminta ei tarkoita sitä että siihen valittavalla on ollut jokin sairaus. Itse olen 25v, terve nainen ja olin ollut työttömänä vuoden kun käskivät osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.
Ja sehän on sitä että tekee justiin samat työt kuin muutkin työntekijät, mutta kela maksaa siitä vain sen parisataa kuussa. Ei siis kannata sellaiseen lähteä, jos ei ole toivoa että saa siitä oikean työpaikan.[/quote]
Saa kuntouttavasta työtoiminnasta oikean työpaikan?
THL:n selvityksen perusteella muutaman kuukauden työtoimintajakso päättyy yleisimmin uuden samanlaisen alkamiseen.
Kyllä, tunnen niitäkin jotka saivat kuntouttavasta paikastaan oikean työpaikan ja ovat nyt vakituisia työntekijöitä. Se mahdollisuus on harvassa mutta joitakin onnistaa.
Pääsikö joku oikeasti kierrätyskeskukseen tai kirppikselle vakkariksi? Kylläpä tosiaan onnisti.
Tökerö kommentti. Miksi ihmeessä puhut kierrätyskeskusten työntekijöistä tuohon malliin? He tekevät tärkeää työtä.
Komppi. Millainen ihminen väheksyy rehellistä työtä tekeviä?? Ja millä perusteella kierrätyksen parissa työskentely ei ole kunnioitettava asia?
Nimimerkillä jäteauton kuljettajan läheinen, joka on kuullut ihan tarpeeksi typeriä kommentteja ko. ammatista.
Jätekuskin homma on ihan hyvä. Ilman niitä hukuttas roskiin ja tähteisiin. Lisäksi Rottalaumat kyllä alkaisivat viihtyä pihoissa. Ja roskakuskin palkka on parempi, kun perushoitajalla.
Sairaanhoitajan homma on myös hyvä ja lääkärin ilman heitä hukuttaisiin sairauksiin.
Talonrakentajan homma on myös hyvä, ilman sitä asuttais tvarppina varmaan jossain teltoissa.
Siivooja tekee kans tärkeää työtä. Ja bussikuski, ilman bussikuskia ei päästäis bussilla.
Kuntouttavassa työtoiminassa oleva on kans....ööö tota mistä me keskusteltiinkaan...??????
Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen voi vaikka tehdä lumityöt vanhukselle, ja se on ihan helvetin tärkeää työtä, muuten ei pääse mummo edes ovesta ulos kun on satanut yön aikana 30cm lunta. Tai valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?
T: Työvalmentaja
Jos noista töistä ei makseta tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, on turhaa jeesustella 'työn arvokkuudesta'. Varsinkin jos itse nostaa palkkaa vauvapalstalla surffaamisesta :D
Suurin osa valmentautujista tekee sitä vain suht lyhyen aikaa, ja siitä on hänelle lähes aina jotain hyötyä, vähintään se että on jotain tekemistä, saa sosiaalisen ympäristön, työporukan johon kuulua, sekin on tärkeää, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Ja kaikki valmentautujat saavat sen pienen elantonsa kuitenkin jostain, se pari sataa mitä saa verottomana siihen päälle on ihan kiva kuitenkin, parempi kun ei mitään.
Ehkä se kuitenkin on ihan hyvä että minä täällä aikaani vietän vaikka voisin vahdata telkkariakin tai jopa tehdä kotitöitä, saa muutama ihminen jotain muutakin tietoa kuin Uuninpakkopojan kauhisteluja.
Kuulostaa kuin uskoisit rahaa tulevan seinästä :-D Tai yrität uskotella niin täällä kirjoitteleville työttömille. Mikseivät nuo valmentautujat voisi saada sen pienen elantonsa palkkana? Sekä lisäksi vuosilomat, ansiosidonnaista, eläkettä, työterveyshuollon.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kuntouttavan jakso on 3kk. Saako jatkoon vaikuttaa itse, vai määrätäänkö jaksoja lisää kunnes tulee 2v maksimiaika vastaan, tai kunnes pääsee palkkatöihin?
No se on lähettävän tahon asia, mutta yleensä mitä minä olen ollut palavereissa mukana, kyllä typ kuuntelee hyvin pitkälle sitä valmentautujaa (ainakin meidän kaupungissa), mitä hän haluaa, yleensä haluavat jatkoa, tai jos on ongelmia voidaan laittaa pitkäkin tauko. Aika harva sanoo ettei halua jatkaa. Kuitenkin on niin että jos valmentautuja ei halua meillä olla, niin eipä me häntä kovin tehokkaasti pystytä valmentamaan, raja tulee vastaan. Jotkut ovat sitten vaan sen yhden 4h päivän viikossa, ja me yritämme häntä sinä aikana parhaamme mukaan kannustaa porukkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvalmentaja jatkaa...
Meillä ei kukaan ole "orjatöissä" vaan meillä porukat tykkää olla töissä, oppivat uusia asioita ja tekevät oikeaa merkityksellistä työtä ja saavat onnistumisen kokemuksia.
Meillä on usein ihmisiä töissä joita ei ole kehuttu koskaan, koulut on menneet huonosti, teini-ikä on ollut vaikea, ovat olleet laitoksissa ja diagnooseja löytyy... tai päihteiden käyttöä. Monelle se että työvalmentaja sanoo että hyvin teit tämän työn, on ensimmäinen kerta kun joku ei vaan mäkätä että myöhästyit sitten kymmenen minuuttia aamulla töistä. Meillä annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikka olisi mokannut aikaisemmin, "normaaleissa työpaikoissa" usein ei.
Myös meidän maksavat asiakkaat kehuvat saamaansa palvelua, ja sekin on erittäin tärkeää valmentautujille. Meillä valmennetaan ihmisiä työelämään, ei mihinkään askartelukerhoon.
Tiedän että on paljon työpajoja pitkin Suomea, joissa ei toimita "ammattimaisesti" ja asiakaslähtöisesti kuten meillä, mutta ei pitäisi sen takia leimata kaikkia jotka tätä työtä tekevät. On ihmisen työn halveksimista jos sitä muut nimittelee orjatyöksi. Ja meidän valmentajien työn vähättely on myös julmaa, me tehdään vaativaa esimies- ja valmennustyötä haastavissa olosuhteissa, ja meillä on todella pieni palkka kun kunta-alan tessin mukaan mennään, ei saada kukaan "oman alan" tessin mukaisia palkkoja.
Työpajoilla ympäri Suomen on paljon myös erittäin motivoitunutta ja kouluttautunutta porukkaa töissä, ja kaikilla on se päämäärä että valmentautujat pääsevät elämässään eteenpäin. Meillä mietitään porukalla (usein siinä on myös typin tai jonkun muun lähettävän tahon edustajakin mukana) että miten me tämä tietty ihminen saadaan eteenpäin, mun mielestä sitä pitäisi arvostaa että yhteiskunta maksaa monelle ihmiselle palkkaa siitä että juuri sinut saataisiin töihin tai kouluun.
Minun ympärilläni ei ole koskaan kokoustettu eikä minulle ole ehdotettu kuntouttavaa, koska en ole sitä koskaan tarvinnut, minä olen ollut normaali perheenäiti jolla on useampikin koulutus, ja ongelma on ollut vain siinä että töitä on ollut vaikea saada. Mutta minä suon kaiken sen huomion niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, koska jokainen ihminen on arvokas ihmisenä ja jokainen ihminen joka putoaa kelkasta tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi elämänsä aikana. Jos ihmisen annetaan syrjäytyä, se ei ole kenenkään etu.
Pitkä selostus, toivottavasti joku jaksoi lukea. Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.
Moneltako sun työaika loppuu...?
Meillä on liukuva työaika 9-15 pitää kaikkien olla paikalla jos ei ole pomon lupaa pitää vaikka niitä liukumavapaita. Kiky nosti viikkotunteja 38,45h ja meillä työnantaja laittoi vielä kaupan päälle ylimääräisen puolituntisen jonka saa käyttää urheilemiseen tuon kiky-puolituntisen kanssa, eli työajalla urheilua tunti viikossa. Täytyy myöntää että minä en ole urheilutuntia koskaan käyttänyt, kun ei tahdo puolen tunnin ruokatuntiakaan ehtiä pitää, kyllä siinä mun työssä on jotain meneillään koko ajan, jos ei valmentautujia tarvi ohjata tms, niin sitten joku asiakas soittaa tai pitää olla jossain palaverissa.
Mutta tosiaan, nyt nautiskelen vuosilomasta, ja viihdytän itseäni täällä kun ei jaksais alkaa tehdä kotitöitä.
Paljonko ne ompelijat ja huonekalunkorjaajat saa tuntipalkkaa kun ne ovat siellä työssä sulla valmennettavana? Miten paljon heidän eläke kertyy? Kai siitä ainakin heille liitonpäiviä työttömyyskassaan täyttyy?
Tähän ei työvalmentaja ole vielä vastannut.
Näkyy keskittyvän uhriutumiseen miten täällä mitätöidään hänen työtään - vai ovatko nuo kysymykset liian kiusallisia?
Palkka-, loma- ja eläkekysymykseen vastattiin jo, huomasitteko?
Vierailija kirjoitti:
128 jatkaa:
1. Voinko mennä työkokeiluun omalle alalleni saadakseni työkokemusta?
Työkokeilua ei käytetä työkokemuksen hankkimiseksi. Työkokeilun perusteena on oltava ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selvittäminen tai työmarkkinoille paluun tukeminen esimerkiksi pitkittyneen työttömyyden jälkeen.
2. Olen valmistunut ammattiin alle vuosi sitten ja minulla olisi tiedossa ammattiani vastaava
työkokeilupaikka? Onko työkokeilu mahdollista?Työkokeilu ei ole mahdollista, paitsi jos kyseessä on yrittäjyysmahdollisuuden selvittäminen uravaihtoehtona.
Eli toisin sanoen työkokeilussa oleva on ainoa, joka ei saa hyötyä siitä millään tavalla. Esim. työkokemuksena, vaikka on ollut ihan normaaleihin työsuhteisiin töihin varrattavissa töissä.
Työkokeilu tullessaan voimaan 2013 poisti/syrjäytti työharjoittelun kokonaan. Haluttiin, ettei työharjoittelujärjestelmää ole ollenkaan. Miettikääpä tätä!
Toisaalta unohdit, että voit varsin hyvin mennä rekrytointikokeiluun ja saada siitä työkokemusta. Jos sinulla siis on koulutus ja ammattitaito kunnossa ja haluat vain osoittaa, että osaat. Miksi ihmeessä mennä työkokeiluun, jonka päätteeksi ei ole tarkoitus työllistyä?
Työkokeilussa oleva tutustuu ammattiin tai ammattialaan, ei siis tee töitä työkokeilupaikassa. Tulevaisuudessa työkokeilua tullaan entistä tarkemmin linjaamaan tutustumiseksi ja samalla kestoa lyhentämään, jotta kokeilijalle ei synny väärää kuvaa siitä, että hän on työllistymässä työkokeilupaikkaan. Samalla työkokeilijan ohjaukseen kiinnitetään aikaisempaa enemmän huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitteleeko täällä joku työkkärin täti työajallaan näitä kuntouttavaa työtoimintaa puolustelevia juttuja? Ja palkka juoksee koko ajan ...
Niinpä. Työvalmentajilla ainakin näyttää olevan aikaa ihan laajoihin analyyseihin vauvapalstalla.....
Minä olen vuosilomalla :) En ole jaksanut edes suihkussa vielä käydä, pyykkiä olen pessyt ja laittanut lapsille välipalaa kun tulivat koulusta, ja olen vähän puhelimella hoitanut työjuttujakin, kun tuntuu että ene siellä pärjää ilman mua.... (helposti sitä kuvittelee olevansa korvaamaton)
Ei vaan luonto antanut myöden kun taas kuntouttavaa työtä ja mun työtä halveerattiin. Minä olen ollut työtönkin elämäni aikana niin paljon että mulla kummasti on vielä sellainen "työttömän identiteetti" katson lehdestä avoimet työpaikatkin vaikka 3 vuotta olen ollut töissä. Ei sitä koskaan tiedä koska olen taas takaisin kortistossa kun rahat on työnantajalla tiukalla.
Siis SINUN työtä halveerattiin. Tästäkö tässä on ollutkin kysymys.
Luetko, kiitos, alkuperäisen postauksen + Taloussanomien artikkelin ja pohdi ihan vuosilomasi kunniaksi mikä tässä on asian ydin.
Hän on lukenut ihan oikein tämän viestiketjun, ,jossa hänen ja monen muun työhönvalmentajan arvokasta työtä dissataan. Täällä kaiken maailman lusmut työttömät, ei huom kaikki, säikähtävät että voivat vaikka joutua tekemään jotakin etuutensa eteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo työvalmentaja, mutta olisi kiva tietää miksi täällä vastustetaan niin kovasti sitä, kun joku kertoo asiallisesti työllistävän toimijan taustoista ja periaatteista? Miksi ette halua ottaa vastaan "sisäpiirin" tietoa? Mistä johtuu se puolustusreaktio, että naureskellaan vain että "milloinkas työaika sinulla loppuu"? Tämä ketju koskee tärkeää yhteiskunnallista aihetta, mutta sitten asiantuntevan osapuolen kertomus lytätään tällä tavoin. Tämäkö on mielestänne asiallista keskustelua ja asian tarkastelua kaikista näkökulmista? Vai onko todellakin niin että tarkoitus on vain räksyttää, ei keskustella ja pohtia.
Räksyttäminen (kritisoiminen) on täysin oikeutettua. Se kumpuaa syvästä tuhautumisesta ja "sisäpiiriläisten" alentuvasta suhtautumisesta, ikäänkuin suljetaan silmät siltä että työvalmentajia ei todellakaan tarvittaisi mikäli palkkatöitä mahdollistettaisiin ahkerammin.
Ja tästä päästään siihen tosiasiaan että kaikki työttömät eivät KYKENE normaaleihin palkkatöihin. Siksi niitä kevyempiä vaiheittaisia työllistymisväyliä valmentajineen tarvitaan. Jos joku joutuu tähän prosessiin ilman todellista tarvetta tälläiselle tuelle, on jossain (= siellä lähettävässä päässä) vikaa mutta oikea ratkaisukeino ei ole purkaa koko systeemiä.
Voin kertoa että ihan kuka tahansa ei välttämättä jaksaisi valmentajana tukea työelämätaitoiseksi esim. päihdeongelmaista yhteiskunnasta syrjäytynyttä, tai vaille koulutusta jättäytynyttä joka ei edes työelämään halua. Joten jotain rajaa senkin työnkuvan väheksymiselle :-)
Ilmeisesti tuo työvalmentaminen on niin rankkaa, että pitää ihan vauvapalstalla trollailla työaikana :D
Tuo vastauksesi oli malliesimerkki siitä alentuvasta suhtautumisesta, jossa työttömät leimataan päihdeongelmaisiksi koulupudokkaiksi. Kyllä heitäkin oikeasti työttömissä on, mutta on myös palkkatöissä, kuten numeropalvelussa :D
Kiva kun yrität vääntää sanomiseni joksikin ihan muuksi kuin mitä selkeästi tarkoitan. Niitä todella ongelmaisia varten nämä työvalmentajatkin ovat olemassa, ja kuten lainaamassasi viestissä aivan selvällä suomen kielellä kirjoitan, ne joilla ongelmia ei ole, ovat väärässä paikassa. Se ei ole esim. tämän vuosilomalla olevan työvalmentajan syy.
Nolaat vain itsesi kun yrität nälviä työajan väärinkäytöstä ihmistä, joka on LOMALLA.
Etköhän itse nolaa itsesi täällä, ei sitä meidän muiden tarvitse tehdä. Jos oikeasti olet lomalla, niin miksi sitten hoidat työasioita ilmaiseksi?
Onko todella ongelmainen 50+ ikäinen koodari, joka on YT-neuvotteluissa sanottu irti? Vaikka ei olisi mitään muuta 'ongelmaa' kuin se, että parasta ennen päiväys on työnantajien silmissä mennyt jo vuosia sitten? Taloussanomien artikkelissa ja tämän ketjun aloituksessa oli kyse siitä, että joka neljännellä kuntouttavaan ohjatulla ainoa ongelma on palkkatyön puute.
Onko tämä palstalle kirjoittelu mielestäsi työasia :-D Minä kirjoitan täällä, sillä on älyllisesti kestämätöntä yksinkertaistaa näin valtavan monitahoinen aihe 100% pahaksi.
Minä olen alusta saakka saanut toistella täällä samaa mantraa: olen itse nähnyt, miten osa työttömistä todellakin hyötyy mm. kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei, siitä ei voi tehdä tilastollisia johtopäätöksiä. Tavoitteeni on vain ja ainoastaan huomauttaa, että osa hyötyy näistä palveluista, joista mm. työvalmentaja kirjoittaa. Toinen toistelemani mantra on se, että yt-neuvotteluissa irtisanottu 50 + koodari ei ehkä todella ole oikea asiakas mm. kuntouttavaan työtoimintaan. SE on ongelman ydin, ei se että kuntouttavaa toimintaa ylipäänsä on olemassa.
Ovatkohan pointtini nyt selvät...?
Älyllisesti kestämätöntä on mitätöidä kuntouttavan työtoiminnan kritiikki hatusta tempaistuilla argumenteilla kuten sinä teet. Ongelma on periaatteessa yksinkertainen: ihmiset tarvitsevat palkkatyötä jolla voi elättää itsensä, ei mitään pulleita poneja tai ilmaista orjatyötä autonkorjaajana.
Niin, kirjoitat mututuntumalla. että 'osa' hyötyy, mutta et suostu kertomaan tarkkoja lukuja ja mitätöit THL:n tutkimuksen siihen ilmeisesti tutustumatta. Ja toiseksi, et ole kertaakaan aiemmin sanonut tuota 50+ koodarista, sen otti esiin tuo jota kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?
Ei mulla ainakaan ollut muuta syytä kuntouttavaan työtoimintaan kun työttömyys. Kovasti ne yritti etsiä jotain syytä, henkistä tai fyysistä ongelmaa joka vaatii kuntoutusta.
Ainakin meidän kaupungin työpajalla suhtauduttiin kaikkiin niinkuin olis joku elämäntapatyötön joka ei ole koskaan ollut töissä eikä varsinaisesti töihin ehkä haluakaan. Monta, monta kertaa kerroin että mua ei vaivaa muu kun työttömyys ja jos työllistyisin niin sillä mun ongelmat ratkeaisi. Eipä siellä oikein uskottu että kuinka voi olla työtön yli 15 v työkokemuksella, jos ikää alle 40v. Että miksi en vaan ole mennyt töihin jos on työkokemusta ihan oikeasta palkkatyöstä. No, olinhan mä yrittänyt hakea töitä tosi aktiivisesti mutta tuloksetta. Ihmetys siellä olikin suuri kun satuin saamaan työpaikan, olinhan koko ajan itse töitä hakenut. Olin kuulemma ensimmäinen joka keskeyttää tuon kuntouttavan työtoiminnan kun on itse onnistunut saamaan töitä, ilman heidän apuaan. Kun cv:n teko oli vielä vasta suunnitelmissa tuolla kuntouttavassa, niin siinä sitten ihmetteli koko työpaja kun olen itse hakenut töitä ja työllistynyt. Oli sattumaa että sain töitä juuri silloin, hakemuksia siis olin lähetellyt koko ajan. Enkä tosiaan työtä hakiessani maininnut olevani missään kuntouttavassa työtoiminnassa, tuskin sitä olis ainakaan plussaksi laskettu, mikäli edes töitä olisin saanut jos siitä olisin maininnut. Niin negatiivinen mielikuva tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta ihmisillä on. Nyt olenkin sitten ollut töissä jo useamman vuoden, eikä tuosta työtoiminnan "listaa positiivisia luonteenpiirteitäsi/analysoi yksi kuntouttavassa tekemäsi tehtävä/arvioi itseäsi työntekijänä asteikolla 1-5, ohjaaja arvioi myös/yms" kun eipä noita tuollaisia oikein oikeassa työelämässä harrasteta. Kuntouttavassa tehdään hyvin helppoja työtehtäviä pari kertaa viikossa 4 tuntia joita sit monen ohjaajan ja valmentajan kanssa arvioidaan parin-kolmen viikon välein, ainakin työpajalla. Kuitenkin vuosia työelämässä olleena nuo arviointitilanteet tuntui enemmän saivartelulta kun miltään rehelliseltä arvioinnilta, niin pikkuasioihin siellä takerruttiin. Minulla oli myös hyvin realistinen käsitys ja suunnitelma millaisia töitä minun työkokemuksella voi hakea ja saada, tuntui että ohjaajat ei niin välittänyt suunnitelman realistisuudesta, vaan enemmänkin älyttömän ylipositiivisesta ajattelusta että kantsii tyyliin hakea vaikka presidentin virkaa ja uskoa itseensä, kun ottaa huomioon koulutus, työkokemus ja realistisesti miettiä mitä työtä on oikeasti mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ei tarkoita sitä että siihen valittavalla on ollut jokin sairaus. Itse olen 25v, terve nainen ja olin ollut työttömänä vuoden kun käskivät osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.
Ja sehän on sitä että tekee justiin samat työt kuin muutkin työntekijät, mutta kela maksaa siitä vain sen parisataa kuussa. Ei siis kannata sellaiseen lähteä, jos ei ole toivoa että saa siitä oikean työpaikan.[/quote]
THL:n selvityksen perusteella muutaman kuukauden työtoimintajakso päättyy yleisimmin uuden samanlaisen alkamiseen.
Kyllä, tunnen niitäkin jotka saivat kuntouttavasta paikastaan oikean työpaikan ja ovat nyt vakituisia työntekijöitä. Se mahdollisuus on harvassa mutta joitakin onnistaa.
Pääsikö joku oikeasti kierrätyskeskukseen tai kirppikselle vakkariksi? Kylläpä tosiaan onnisti.
Tökerö kommentti. Miksi ihmeessä puhut kierrätyskeskusten työntekijöistä tuohon malliin? He tekevät tärkeää työtä.
Komppi. Millainen ihminen väheksyy rehellistä työtä tekeviä?? Ja millä perusteella kierrätyksen parissa työskentely ei ole kunnioitettava asia?
Nimimerkillä jäteauton kuljettajan läheinen, joka on kuullut ihan tarpeeksi typeriä kommentteja ko. ammatista.
Jätekuskin homma on ihan hyvä. Ilman niitä hukuttas roskiin ja tähteisiin. Lisäksi Rottalaumat kyllä alkaisivat viihtyä pihoissa. Ja roskakuskin palkka on parempi, kun perushoitajalla.
Sairaanhoitajan homma on myös hyvä ja lääkärin ilman heitä hukuttaisiin sairauksiin.
Talonrakentajan homma on myös hyvä, ilman sitä asuttais tvarppina varmaan jossain teltoissa.
Siivooja tekee kans tärkeää työtä. Ja bussikuski, ilman bussikuskia ei päästäis bussilla.
Kuntouttavassa työtoiminassa oleva on kans....ööö tota mistä me keskusteltiinkaan...??????
Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen voi vaikka tehdä lumityöt vanhukselle, ja se on ihan helvetin tärkeää työtä, muuten ei pääse mummo edes ovesta ulos kun on satanut yön aikana 30cm lunta. Tai valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?
Jos noista töistä ei makseta tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, on turhaa jeesustella 'työn arvokkuudesta'. Varsinkin jos itse nostaa palkkaa vauvapalstalla surffaamisesta :D
Suurin osa valmentautujista tekee sitä vain suht lyhyen aikaa, ja siitä on hänelle lähes aina jotain hyötyä, vähintään se että on jotain tekemistä, saa sosiaalisen ympäristön, työporukan johon kuulua, sekin on tärkeää, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Ja kaikki valmentautujat saavat sen pienen elantonsa kuitenkin jostain, se pari sataa mitä saa verottomana siihen päälle on ihan kiva kuitenkin, parempi kun ei mitään.
Ehkä se kuitenkin on ihan hyvä että minä täällä aikaani vietän vaikka voisin vahdata telkkariakin tai jopa tehdä kotitöitä, saa muutama ihminen jotain muutakin tietoa kuin Uuninpakkopojan kauhisteluja.
Kuulostaa kuin uskoisit rahaa tulevan seinästä :-D Tai yrität uskotella niin täällä kirjoitteleville työttömille. Mikseivät nuo valmentautujat voisi saada sen pienen elantonsa palkkana? Sekä lisäksi vuosilomat, ansiosidonnaista, eläkettä, työterveyshuollon.
Kerrotko vielä seuraavaksi että kuka sen palkan maksaisi niille jotka oikeasti kuuluvat kuntouttavan asiakkaiksi, eli eivät pysty tekemään aidosti tuottavaa työtä itseohjautuvasti? Kuntouttavassa on juuri se tavoite, että työkyvyttömyyden syyt saataisiin poistettua ja henkilö siirrettyä palkkatöihin. Että hänestä tulisi tuottava työntekijä jonka joku haluaa palkata.
Tämä ei taaskaan koske sitä 50 + koodaria joka ei ole työkyvytön. Mutta kun täällä kyseenalaistetaan koko kuntouttavan työtoiminnan perusta, niin pakko lähteä tälle linjalle ja kysyä, että mikä taho voi maksaa kilpailukykyistä palkkaa suurelle määrälle ihmisiä, jotka eivät ole työkykyisiä ja lähinnä kuluttavat resursseja (mm. valmentajien työpanosta siis) sen sijaan että tuottaisivat työnantajalle jotain.
Ei siellä tarvii olla kun kerran viikossa sen neljä tuntia, työtahtina riittää kunhan paikalle valuu... Työkkäri ei hätistele, kivasti ryyppyputki katkeaa ja saa huolestuneille sukulaisille leuhkia että näin tässä kuntoudutaan....tykkään kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuntouttavassa työtoiminnassa oleva tekee ammattimiesten arvokkaan työt puoli-ilmaiseksi niin autokorjaaja, lumikolaaja ja puuseppä on surullinen. Paitsi hän voi mennä työttömäksi jäätyään kans kuntouttavaan työtoimintaan . Työvalmentajilla ainaski palkkatöitä piisaa.
Jos meidän työ on valmentaa ihminen työelämään, niin miten se tapahtuu jos ei saada tehdä mitään oikeita töitä? Meillä monesti hävitään tarjouskilpailut, eli joku "oikea" firma tekee työn halvemmalla kuin mihin me pystytään. Se on totta että työvalmentajilta ja yksilövalmentajilta ei työt lopu, mutta kuten muillakin aloilla, pula on palkanmaksajista. Meillä on usein suuremmat kulut toiminnassa kuin "tavallisella" firmalla, vaikka saadaankin rahaa lähettävältä taholta siitä valmennustyöstä, se ei koskaan riitä kaikkeen, ja se meidän "ilmainen" työvoima on suurimmaksi osaksi kuitenkin sellaisia jotka tarvitsevat jatkuvaa ohjausta, eli ei se porukan työpanos ole sama kuin "tavallisessa" firmassa, siinä menee palkallisen "tekijän" ajasta aina osa siihen muiden ohjaamiseen, ja niinhän se kuuluukin olla, ei he muuten mitään opi.
Esimiehen työ on aika paljon haastavampaa meikäläisellä kun on 15 erilaista tyyppiä joille kaikille pitää keksiä työ mitä he osaavat tehdä ja mikä on heille mielekästä, ja pitää huoli että kaikilla on kaikki ok, osalla kun on sosiaalisten tilanteiden pelko, joillakin hahmotusongelmaa, jollain adhd, skitsofrenia, autismi, asperger tai mikä lie näiden yhdistelmä tai jollain päihdeongelmaa... Koskaan ei tiedä tuleeko kaikki töihin joiden pitäisi tulla ja silti asiakkaille luvatut työt on tehtävä.
Mitä mieltä olet sitten tästä varsinaisesta keskustelun aiheesta eli joka 4. ohjataan tarpeettomasti kuntouttavaan työtoimintaan?
Kuten olen monta kertaa jo sanonut, ei ole hyvä asia. Meidän alueella ei näin tapahdu, koska meillä ei ole maksavalta taholta lupaa pitää tarpeettomasti ihmisiä meillä, sieltä laitetaan aika äkkiä rahahanat kiinni. Jokaisella paikkakunnalla pitäisi olla kunnollinen alan toimija joka pyörittää työpajaa, eikä vaan joku kunnan oma viritelmä. Jos ei ole tietotaitoa, niin ei siitä mitään tule, eikä kukaan oikeasti hyödy. Kun on joku pieni yksikkö, niin siinä vaikuttaa todella paljon se, kuka sitä vetää, jos on vain yksi työvalmentaja koko systeemissä, niin se onko se hyvä vai huono valmentaja vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin. Ja tietysti lähettävä taho, on se joka määrää tahdin. Jos lähettävä taho haluaa lähettää tarpeettomasti porukkaa sinne, niin siihen pitäisi valtion puuttua. Kantelu valvovalle taholle. Jokaisella on joku pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva näyttää ymmärtävän, että kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu
Sinä et ymmärrä, ettei se ole tarjottu eikä palvelu, vaan pakollinen velvollisuus monelle työttömälle, joka on vailla vain asiallista palkkatyötä, eikä mitään olemattomasta vammasta kuntouttavaa puuhastelua.
Kuntouttavaan työtoimintaan ei ohjata heti työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen, joten siinä on työttömällä kuukausitolkulla aikaa työllistyä. Ihmeen moni muuten löytää työpaikan, kun ansiosidonnainen alkaa loppua ja työnhakijalle selviää, että työttömyysetuuden vaihtuessa ansiosidonnaisesta peruspäivärahaksi loppuu vastikkeettomuus ja maksaja eli kunta voi oikeasti vaatia tekemään jotain elantonsa eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä palstalle kirjoittelu mielestäsi työasia :-D Minä kirjoitan täällä, sillä on älyllisesti kestämätöntä yksinkertaistaa näin valtavan monitahoinen aihe 100% pahaksi.
Minä olen alusta saakka saanut toistella täällä samaa mantraa: olen itse nähnyt, miten osa työttömistä todellakin hyötyy mm. kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei, siitä ei voi tehdä tilastollisia johtopäätöksiä. Tavoitteeni on vain ja ainoastaan huomauttaa, että osa hyötyy näistä palveluista, joista mm. työvalmentaja kirjoittaa. Toinen toistelemani mantra on se, että yt-neuvotteluissa irtisanottu 50 + koodari ei ehkä todella ole oikea asiakas mm. kuntouttavaan työtoimintaan. SE on ongelman ydin, ei se että kuntouttavaa toimintaa ylipäänsä on olemassa.
Ovatkohan pointtini nyt selvät...?
Älyllisesti kestämätöntä on mitätöidä kuntouttavan työtoiminnan kritiikki hatusta tempaistuilla argumenteilla kuten sinä teet. Ongelma on periaatteessa yksinkertainen: ihmiset tarvitsevat palkkatyötä jolla voi elättää itsensä, ei mitään pulleita poneja tai ilmaista orjatyötä autonkorjaajana.
Niin, kirjoitat mututuntumalla. että 'osa' hyötyy, mutta et suostu kertomaan tarkkoja lukuja ja mitätöit THL:n tutkimuksen siihen ilmeisesti tutustumatta. Ja toiseksi, et ole kertaakaan aiemmin sanonut tuota 50+ koodarista, sen otti esiin tuo jota kommentoit.
Koodariesimerkkiä en keksinyt, mutta sanoin jo aiemmin useasti että on väärin jos kuntouttavaan joutuu henkilö joka ei ole työkyvytön eikä siis kuntouttavan palveluita tarvitse.
Yksikään argumenttini ei ole hatusta tempaistu, vaan todellinen ja itse koettu. Miksi sinulle ei riitä tieto siitä että olen nähnyt usean ihmisen siirtyvän kuntouttavasta palkkatyöhön? Onko sinulla jokin syy olla uskomatta? Minä en edelleenkään mitätöi tutkimusta, kuten olen useasti todennut, vaan yritän vain sanoa että kuntouttava ei sadan prosentin varmuudella osoittaudu hyödyttömäksi. Voitaisiinko olla edes siitä samaa mieltä, vai oletko todellakin sitä mieltä että 100 % kuntouttavan asiakkaista on ko. toimenpiteessä turhan takia eikä siitä hyödy kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitteleeko täällä joku työkkärin täti työajallaan näitä kuntouttavaa työtoimintaa puolustelevia juttuja? Ja palkka juoksee koko ajan ...
Niinpä. Työvalmentajilla ainakin näyttää olevan aikaa ihan laajoihin analyyseihin vauvapalstalla.....
Minä olen vuosilomalla :) En ole jaksanut edes suihkussa vielä käydä, pyykkiä olen pessyt ja laittanut lapsille välipalaa kun tulivat koulusta, ja olen vähän puhelimella hoitanut työjuttujakin, kun tuntuu että ene siellä pärjää ilman mua.... (helposti sitä kuvittelee olevansa korvaamaton)
Ei vaan luonto antanut myöden kun taas kuntouttavaa työtä ja mun työtä halveerattiin. Minä olen ollut työtönkin elämäni aikana niin paljon että mulla kummasti on vielä sellainen "työttömän identiteetti" katson lehdestä avoimet työpaikatkin vaikka 3 vuotta olen ollut töissä. Ei sitä koskaan tiedä koska olen taas takaisin kortistossa kun rahat on työnantajalla tiukalla.
Siis SINUN työtä halveerattiin. Tästäkö tässä on ollutkin kysymys.
Luetko, kiitos, alkuperäisen postauksen + Taloussanomien artikkelin ja pohdi ihan vuosilomasi kunniaksi mikä tässä on asian ydin.
Hän on lukenut ihan oikein tämän viestiketjun, ,jossa hänen ja monen muun työhönvalmentajan arvokasta työtä dissataan. Täällä kaiken maailman lusmut työttömät, ei huom kaikki, säikähtävät että voivat vaikka joutua tekemään jotakin etuutensa eteen!
Tiedätkö, mulle on ihan sama vaikka koko työttömyyskorvaus poistettaisiin jos jokaisella olisi mahdollista saada ihan vaan hakemalla ja kyselemällä parissa päivässä työpaikka, nythän näin ei ole. Olen siis aiemmin ollut työttömänä jonkun aikaa ja hakenut tosi moneen paikkaan, nyt olen ollut töissä jo useamman vuoden, mutta tiedän että aktiivisesta hakemisesta huolimatta töitä ei välttämättä niin helposti löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ja muu tempputyöllisyys - välityömarkkinat- ovat hirviömäisen viranomaiskoneiston luoma, ihmisiä syyttä leimaava ja ihmisoikeuksia graavisti rikkova ovela apparaatti.
Esimerkiksi vammaisia on tässä maassa reippaasti käytetty hyväksi tämän apparaatin avulla. Vahvistetaan asennetta, ettei vammainen tai vajaakuntoinen muka kykene johonkin suorittavaan hommaan, joten heille ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa tehdystä työpanoksesta, joka sitten kummasti kyllä näyttää kelpaavan ahneille työnantajille.
Vammainen, mielenterveyskuntoutuja, työtön tarvitsee ihan sitä samaa rahaa laskujen maksuun ja elämiseen. Kuntouttava ei yleensä johda mihinkään oikeaan työsuhteeseen. Otetaan vain seuraava ilmainen orja kortistosta. Samalla haaskataan ihmisten aikaa ja kutistaan tällaisten ihmisryhmien tuleva eläkekertymä olemattomaksi.
Minulla ei ole vammaisista kokemusta, mutta mun mielessä päällimmäisenä on terveet työkuntoiset, varsinkin nuoret ihmiset jotka eivät pääse töihin. Miten siinä perustaa perhettä jos ei koskaan pääse näyttämään työelämässä kykyjään? Ihminen on keksinyt koneet ja tietokoneet varsinkin, juuri sen takia että ihmisen tekemä työ vähenisi, ja siinä on onnistuttu erinomaisesti. Koskaan ei tule enää aikaa että kaikille olisi töitä. Siksi työtä pitäisi jakaa, ja sitä työtä pitäisi tehdä ne jotka parhaiten sitä jaksaa tehdä, nyt on tilanne että ne jotka on töissä tekevät töitä liikaa ja tappavat itsensä työllä kun toiset tappaa työttömyys. Ei ole mitään järkeä. Koneet jauhaa rahaa, ja se raha pitää jakaa muillekin kuin niille jotka koneet omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, miten voi olla laillista pakottaa terve ihminen kuntoutukseen?
Kysy mieluummin miten on mahdollista laittaa ihminen töihin ilman palkkaa. Millä hän elättää perheensä?
Miten suomella on varaa säilöä ammatti-ihmisiä kuntouttavissa pilipalitöissä?
"Ihminen" on hyvä ja menee töihin ja näin elättää perheensä. Ei kotona lusmuillen ja työttömyysetuutta nostaen.
Töihin ei nykyään vaan mennä. Minäkin lähetin kymmeniä hakemuksia ja olin jo suunnilleen menettänyt toivon työllistymisestä, kunnes lopulta tärppäsi ja olen ollut pari vuotta nyt töissä. Aiempaa työkokemusta 10+ vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosia ollut töissä työpajalla (paikka jossa järjestetään mm. kuntouttavaa työtoimintaa) ja minulla on oikein alan erikoisammattitutkintokin, eli tiedän aiheesta jotain. Tiedän myös työttömyydestä paljon, koska olen itse ollut moneen kertaan työttömänä, valmistuin 1992 suoraan kortistoon, ja ehkä 10 vuotta olen ollut työtön työnhakija yhteensä, 500 päivää tullut täyteen ainakin kolmeen kertaan. Olen osallistunut monesti työkkärin järjestämille kursseille. Olen ollut lasten kanssa kotihoidontuella yhteensä 6 vuotta (toki silloinkin etsin töitä) ja yrittäjänä olin vajaa 5 vuotta, joten tiedän siitäkin aika paljon, mulla on ollut harjoittelijoita omassa firmassa ja myös palkkatukisena ihminen joka oli ensin työharjoittelussa.
Ongelma kuntouttavassa työtoiminnassa on se, että monissa kunnissa mennään siitä mistä aita on matalin, eli joku "ylimääräinen" kunnan työntekijä laitetaan keksimään työttömille jotain tekemistä, ja sitä kutsutaan sitten kuntouttavaksi työtoiminnaksi. Näistä on esim. Uuninpankkopoika kertonut monia järkyttäviä tarinoita.
Minä taas olen Suomen toiseksi suurimmalla työpajalla töissä, meillä on toimintaa koko maakunnan alueella, eli toimipisteitä on useita useilla paikkakunnilla, isompia ja pienenpiä. Meillä on valmentautujina ihmisiä n. 900 vuoden aikana, palkattua väkeä on 95 tällä hetkellä, yksilövalmentajia, työvalmentajia, tuotannontyöntekijöitä, projektityöntekijöitä, toimistolla muutama, ja tietysti myös muutama päällikkö. Suurin ryhmä on tuo tuotannontyöntekijät, eli he tekevät töitä osastoilla/pajoilla niiden valmentautujien rinnalla, ja moni heistä on entinen valmentautuja. Aina on myös oppisopimuksella olevia työntekijöitä, yleensä nuoria jotka eivät ole syystä tai toisesta opiskelemaan kouluun päätyneet.
...jatkuu...
Palstailetko useinkin virka-aikana vauvafiin? (huom kellonaika)
Se ei ole työ mihin sinut on palkattu.
Taas yksi nokkela lisää... no oletko sinä kuullut sellaista että kun on töissä niin kertyy vapaapäiviä? Sitä sanotaan vuosilomaksi. Ja kun on se loma, niin silloin ei tarvi olla työpaikalla. :) Ei mulla ole töissä aikaa tänne kirjotella kuin korkeintaan ruokatunnilla samalla kun syön pöytäni ääressä jonkun käntyn ja limua. Ajattelin nyt osallistua yhteiskuntakeskusteluun kun oli aikaa.
Paljonko vuosilomaa kertyy niille kuntoutettavillesi? Miksi heidän pitää tehdä työtä ilman lomia?
Odottelen mielenkiinnolla kommenttejasi Uuninpankkopojan blogiin. Orjafirmojen fb-sivuille joutuu kirjoittamaan omalla nimellä ellei tee feikkiprofiilia.
Jos olet lukenut kaikki vastaukseni, niin esim. terapiatyössä oleville kertyy vuosilomaa. Toki he saavat lomallakin vain sen 1,5€/h mutta silti. Kuntouttavassa työtoiminnassa pitää pitää taukoja vähintään kuusi viikkoa vuodessa joista 4 kesällä. Jotkut pitävät halutessaan kuukausienkin taukoja, toki jos se käy lähettävälle taholle.
Ja olen kyllä uuninpankkopojan kanssa väitellyt aiheesta monesti, ihan omalla nimelläni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvalmentaja jatkaa...
Meillä ei kukaan ole "orjatöissä" vaan meillä porukat tykkää olla töissä, oppivat uusia asioita ja tekevät oikeaa merkityksellistä työtä ja saavat onnistumisen kokemuksia.
Meillä on usein ihmisiä töissä joita ei ole kehuttu koskaan, koulut on menneet huonosti, teini-ikä on ollut vaikea, ovat olleet laitoksissa ja diagnooseja löytyy... tai päihteiden käyttöä. Monelle se että työvalmentaja sanoo että hyvin teit tämän työn, on ensimmäinen kerta kun joku ei vaan mäkätä että myöhästyit sitten kymmenen minuuttia aamulla töistä. Meillä annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikka olisi mokannut aikaisemmin, "normaaleissa työpaikoissa" usein ei.
Myös meidän maksavat asiakkaat kehuvat saamaansa palvelua, ja sekin on erittäin tärkeää valmentautujille. Meillä valmennetaan ihmisiä työelämään, ei mihinkään askartelukerhoon.
Tiedän että on paljon työpajoja pitkin Suomea, joissa ei toimita "ammattimaisesti" ja asiakaslähtöisesti kuten meillä, mutta ei pitäisi sen takia leimata kaikkia jotka tätä työtä tekevät. On ihmisen työn halveksimista jos sitä muut nimittelee orjatyöksi. Ja meidän valmentajien työn vähättely on myös julmaa, me tehdään vaativaa esimies- ja valmennustyötä haastavissa olosuhteissa, ja meillä on todella pieni palkka kun kunta-alan tessin mukaan mennään, ei saada kukaan "oman alan" tessin mukaisia palkkoja.
Työpajoilla ympäri Suomen on paljon myös erittäin motivoitunutta ja kouluttautunutta porukkaa töissä, ja kaikilla on se päämäärä että valmentautujat pääsevät elämässään eteenpäin. Meillä mietitään porukalla (usein siinä on myös typin tai jonkun muun lähettävän tahon edustajakin mukana) että miten me tämä tietty ihminen saadaan eteenpäin, mun mielestä sitä pitäisi arvostaa että yhteiskunta maksaa monelle ihmiselle palkkaa siitä että juuri sinut saataisiin töihin tai kouluun.
Minun ympärilläni ei ole koskaan kokoustettu eikä minulle ole ehdotettu kuntouttavaa, koska en ole sitä koskaan tarvinnut, minä olen ollut normaali perheenäiti jolla on useampikin koulutus, ja ongelma on ollut vain siinä että töitä on ollut vaikea saada. Mutta minä suon kaiken sen huomion niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, koska jokainen ihminen on arvokas ihmisenä ja jokainen ihminen joka putoaa kelkasta tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi elämänsä aikana. Jos ihmisen annetaan syrjäytyä, se ei ole kenenkään etu.
Pitkä selostus, toivottavasti joku jaksoi lukea. Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.
Moneltako sun työaika loppuu...?
Meillä on liukuva työaika 9-15 pitää kaikkien olla paikalla jos ei ole pomon lupaa pitää vaikka niitä liukumavapaita. Kiky nosti viikkotunteja 38,45h ja meillä työnantaja laittoi vielä kaupan päälle ylimääräisen puolituntisen jonka saa käyttää urheilemiseen tuon kiky-puolituntisen kanssa, eli työajalla urheilua tunti viikossa. Täytyy myöntää että minä en ole urheilutuntia koskaan käyttänyt, kun ei tahdo puolen tunnin ruokatuntiakaan ehtiä pitää, kyllä siinä mun työssä on jotain meneillään koko ajan, jos ei valmentautujia tarvi ohjata tms, niin sitten joku asiakas soittaa tai pitää olla jossain palaverissa.
Mutta tosiaan, nyt nautiskelen vuosilomasta, ja viihdytän itseäni täällä kun ei jaksais alkaa tehdä kotitöitä.
Paljonko ne ompelijat ja huonekalunkorjaajat saa tuntipalkkaa kun ne ovat siellä työssä sulla valmennettavana? Miten paljon heidän eläke kertyy? Kai siitä ainakin heille liitonpäiviä työttömyyskassaan täyttyy?
Tähän ei työvalmentaja ole vielä vastannut.
Näkyy keskittyvän uhriutumiseen miten täällä mitätöidään hänen työtään - vai ovatko nuo kysymykset liian kiusallisia?
Jokaiseen kysymykseen olen vastannut järjestyksessä, menen koko ajan pari sivua jäljessä kun tulee niin nopeasti lisää, olen nähnyt sun kysymyksen monta kertaa nyt, ja vastauksenikin tuli jo vastaan pari sivua sitten. Älä hermostu, vaan lue.