Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka 4. ohjataan KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN tarpeettomasti

Vierailija
06.10.2017 |

Suomessa 40 000 työtöntä työnhakijaa "kuntouttavassa" ja joka neljäs ohjataan tarpeettomasti työtoimintaan.
Juttu löytyi tämän päivän Taloussanomista.

Kommentit (475)

Vierailija
161/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Meillä ei kukaan ole "orjatöissä" vaan meillä porukat tykkää olla töissä, oppivat uusia asioita ja tekevät oikeaa merkityksellistä työtä ja saavat onnistumisen kokemuksia.

....Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.

T: Työvalmentaja

Paljonko teillä ne porukat saa palkkaa (ja kartuttaa omaa vuosilomaansa) siis sen lisäksi että saavat onnistumisen kokemuksia.

Ne jotka ovat palkallisia saa tessin mukaisen palkan ja vuosilomat. Ne jotka on jollain muulla sopimuksella saavat siitä jotain muuta hyötyä. Esim. siivilipalvelusmiehelle maksetaan asuminen, työhajoittelija saa opintopisteitä, kuntouttavassa oleva kuntoutuu, terapiatyössä oleva kuntoutuu usein myös tai ainakaan ei mene huonommaksi, startterissa oleva nuori pääsee elämän syrjään kiinni. Ei se onnistumisen kokemuskaan ole mikään vähäinen asia, joillekin se on kultaakin kalliimpaa ja siitä hyötyy lopun ikää.

Onnistumisen kokemuksilla ei makseta laskuja eikä saada ostettua ruokaa. Minun opiskeluaikoinani työharjoittelija sai ihan oikeaa palkkaa opintopisteiden lisäksi harjoittelustaan. Harjoittelijan palkka oli normityöntekijän palkkaa pienempi, mutta sillä pystyi maksamaan laskujaan ja ostamaan ruokaa. Lisäksi kertyi vuosilomaa ja eläkekertymää (kun oli täyttänyt 23-v siihen aikaan). 

Joo, minäkin olen kerran saanut työharjoittelusta palkkaa, olin kuukauden Helsingin Sokoksella joulukuun kiireapulaisena leluosastolla vuonna 1991. Se oli sitä aikaa se, ei silloinkaan kaikki saaneet palkkaa, ja pojat sai parempaa palkkaa kuin tytöt kun menivät "miehisille" aloille harjoitteluun. 

Vierailija
162/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalmentaja jatkaa...

Meillä ei kukaan ole "orjatöissä" vaan meillä porukat tykkää olla töissä, oppivat uusia asioita ja tekevät oikeaa merkityksellistä työtä ja saavat onnistumisen kokemuksia.

Meillä on usein ihmisiä töissä joita ei ole kehuttu koskaan, koulut on menneet huonosti, teini-ikä on ollut vaikea, ovat olleet laitoksissa ja diagnooseja löytyy... tai päihteiden käyttöä. Monelle se että työvalmentaja sanoo että hyvin teit tämän työn, on ensimmäinen kerta kun joku ei vaan mäkätä että myöhästyit sitten kymmenen minuuttia aamulla töistä. Meillä annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikka olisi mokannut aikaisemmin, "normaaleissa työpaikoissa" usein ei.

Myös meidän maksavat asiakkaat kehuvat saamaansa palvelua, ja sekin on erittäin tärkeää valmentautujille. Meillä valmennetaan ihmisiä työelämään, ei mihinkään askartelukerhoon. 

Tiedän että on paljon työpajoja pitkin Suomea, joissa ei toimita "ammattimaisesti" ja asiakaslähtöisesti kuten meillä, mutta ei pitäisi sen takia leimata kaikkia jotka tätä työtä tekevät. On ihmisen työn halveksimista jos sitä muut nimittelee orjatyöksi. Ja meidän valmentajien työn vähättely on myös julmaa, me tehdään vaativaa esimies- ja valmennustyötä haastavissa olosuhteissa, ja meillä on todella pieni palkka kun kunta-alan tessin mukaan mennään, ei saada kukaan "oman alan" tessin mukaisia palkkoja.

Työpajoilla ympäri Suomen on paljon myös erittäin motivoitunutta ja kouluttautunutta porukkaa töissä, ja kaikilla on se päämäärä että valmentautujat pääsevät elämässään eteenpäin. Meillä mietitään porukalla (usein siinä on myös typin tai jonkun muun lähettävän tahon edustajakin mukana) että miten me tämä tietty ihminen saadaan eteenpäin, mun mielestä sitä pitäisi arvostaa että yhteiskunta maksaa monelle ihmiselle palkkaa siitä että juuri sinut saataisiin töihin tai kouluun.

Minun ympärilläni ei ole koskaan kokoustettu eikä minulle ole ehdotettu kuntouttavaa, koska en ole sitä koskaan tarvinnut, minä olen ollut normaali perheenäiti jolla on useampikin koulutus, ja ongelma on ollut vain siinä että töitä on ollut vaikea saada. Mutta minä suon kaiken sen huomion niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, koska jokainen ihminen on arvokas ihmisenä ja jokainen ihminen joka putoaa kelkasta tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi elämänsä aikana. Jos ihmisen annetaan syrjäytyä, se ei ole kenenkään etu.

Pitkä selostus, toivottavasti joku jaksoi lukea. Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.

Moneltako sun työaika loppuu...?

Meillä on liukuva työaika 9-15 pitää kaikkien olla paikalla jos ei ole pomon lupaa pitää vaikka niitä liukumavapaita. Kiky nosti viikkotunteja 38,45h ja meillä työnantaja laittoi vielä kaupan päälle ylimääräisen puolituntisen jonka saa käyttää urheilemiseen tuon kiky-puolituntisen kanssa, eli työajalla urheilua tunti viikossa.  Täytyy myöntää että minä en ole urheilutuntia koskaan käyttänyt, kun ei tahdo puolen tunnin ruokatuntiakaan ehtiä pitää, kyllä siinä mun työssä on jotain meneillään koko ajan, jos ei valmentautujia tarvi ohjata tms, niin sitten joku asiakas soittaa tai pitää olla jossain palaverissa.

Mutta tosiaan, nyt nautiskelen vuosilomasta, ja viihdytän itseäni täällä kun ei jaksais alkaa tehdä kotitöitä.

Paljonko ne ompelijat ja huonekalunkorjaajat saa tuntipalkkaa kun ne ovat siellä työssä sulla valmennettavana?  Miten paljon heidän eläke kertyy? Kai siitä ainakin heille liitonpäiviä  työttömyyskassaan täyttyy?

Tähän ei työvalmentaja ole vielä vastannut.

Tietenkään ei ole vastannut, kun ei siitä 9€ työstä saa kun 9€/päivä ja työttömyyskorvauksen jonka saisi tyttömänäkin, eläkettä ei kerry eikä lomaa, toki voivat antaa pitkään olleille viikon tai pari lomaa. Ei kerry liiton päivät eikä mitkään, ainoa ilo on se 9€/pvä ja se ettei saa karenssia.

Toki jotkut harvat voi olla palkkatuella ja se on ihan normaali työsuhde, jossa kertyy lomaa ja liiton päiviä, palkasta en tiedä paljonko on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut kuukauden työttömänä ja takana 10 vuoden työhistoria, kun työkkäristä ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, jotta saisin paremmat mahdollisuudet päästä työvoimakoulutukseen. Ikää 32v. Ihmetytti silloin mitä se kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa? Mutta suostuin siihen siksi, että pääsisin kouluun..

Puolisoni oli tuollaisessa työnjohtajana ja niille oli sanottu, että pitää maalailla niille kuntouttaville ilmaistyöntekijöille ruusuista kuvaa siitä, miten on mahdollisuuksia päästä tuon kautta koulutukseen tai ihan töihin.

Puolisoni huomasi sen olevan täysin valetta. Erittäin harva pääsi sieltä edes kouluun ja se työkin oli jonkun niiden kimpassa olevan firma, johon otettiin joku palkkatuella jotain joka kolmas vuosi hetkeksi tms. Ihan surkea työ.

Puolisoni ei suostunut valehtelemaan.

Todella törkeää toimintaa. Valitettavasti joillain paikkakunnilla on tuollaista suhmurointia.

Mutta ei toki kannata valmentautujille kovin synkkääkään tulevaisuutta maalata, heitähän yritettään auttaa eteenpäin, meillä ollaan aina positiivisia eikä sanota valmentauttujalle päin naamaa että sä olen niin toivoton tapaus ettet koskaan pääse mihinkään. Yritetään keksiä kaikille edes jotain, vaikka se ei palkkatyö olisikaan mikä veisi elämää eteenpäin, usein se on myös koulu, oppisopimus on erittäin hyvä jos sen onnistuu saada.

Vierailija
164/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Paljonko teillä ne porukat saa palkkaa (ja kartuttaa omaa vuosilomaansa) siis sen lisäksi että saavat onnistumisen kokemuksia.

Ne jotka ovat palkallisia saa tessin mukaisen palkan ja vuosilomat. Ne jotka on jollain muulla sopimuksella saavat siitä jotain muuta hyötyä. Esim. siivilipalvelusmiehelle maksetaan asuminen, työhajoittelija saa opintopisteitä, kuntouttavassa oleva kuntoutuu, terapiatyössä oleva kuntoutuu usein myös tai ainakaan ei mene huonommaksi, startterissa oleva nuori pääsee elämän syrjään kiinni. Ei se onnistumisen kokemuskaan ole mikään vähäinen asia, joillekin se on kultaakin kalliimpaa ja siitä hyötyy lopun ikää.

Onnistumisen kokemuksilla ei makseta laskuja eikä saada ostettua ruokaa. Minun opiskeluaikoinani työharjoittelija sai ihan oikeaa palkkaa opintopisteiden lisäksi harjoittelustaan. Harjoittelijan palkka oli normityöntekijän palkkaa pienempi, mutta sillä pystyi maksamaan laskujaan ja ostamaan ruokaa. Lisäksi kertyi vuosilomaa ja eläkekertymää (kun oli täyttänyt 23-v siihen aikaan). 

Joo, minäkin olen kerran saanut työharjoittelusta palkkaa, olin kuukauden Helsingin Sokoksella joulukuun kiireapulaisena leluosastolla vuonna 1991. Se oli sitä aikaa se, ei silloinkaan kaikki saaneet palkkaa, ja pojat sai parempaa palkkaa kuin tytöt kun menivät "miehisille" aloille harjoitteluun. 

Työharjoittelu vaikkapa osana koulua on ihan eri asia, kun laittaa kymmeniä vuosia palkkatyössä ollut ihminen harjoittelemaan työntekoa ja saamaan näitä "onnistumisen kokemuksia".

Mun paras onnistumisen kokemus koko kuntouttavassa työtoiminnassa oli se hetki kun itse olin koko ajan jo ennen tuota työtoimintaa lähetellyt työhakemuksia ja lopultakin, sattumalta kuntouttavassa ollessani satuin saamaan töitä. Siis oikeita palkkatöitä ja sen takia tietysti sain lähteä kuntouttavasta.

Vierailija
165/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kkt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?

Kuntouttava työtoiminta ei tarkoita sitä että siihen valittavalla on ollut jokin sairaus. Itse olen 25v, terve nainen ja olin ollut työttömänä vuoden kun käskivät osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.

Ja sehän on sitä että tekee justiin samat työt kuin muutkin työntekijät, mutta kela maksaa siitä vain sen parisataa kuussa. Ei siis kannata sellaiseen lähteä, jos ei ole toivoa että saa siitä oikean työpaikan.[/quote]

Saa kuntouttavasta työtoiminnasta oikean työpaikan?

THL:n selvityksen perusteella muutaman kuukauden työtoimintajakso päättyy yleisimmin uuden samanlaisen alkamiseen.

Kyllä, tunnen niitäkin jotka saivat kuntouttavasta paikastaan oikean työpaikan ja ovat nyt vakituisia työntekijöitä. Se mahdollisuus on harvassa mutta joitakin onnistaa.

Pääsikö joku oikeasti kierrätyskeskukseen tai kirppikselle vakkariksi? Kylläpä tosiaan onnisti.

Tökerö kommentti. Miksi ihmeessä puhut kierrätyskeskusten työntekijöistä tuohon malliin? He tekevät tärkeää työtä.

Komppi. Millainen ihminen väheksyy rehellistä työtä tekeviä?? Ja millä perusteella kierrätyksen parissa työskentely ei ole kunnioitettava asia?

Nimimerkillä jäteauton kuljettajan läheinen, joka on kuullut ihan tarpeeksi typeriä kommentteja ko. ammatista.

Jätekuskin homma on ihan hyvä. Ilman niitä hukuttas roskiin ja tähteisiin. Lisäksi Rottalaumat kyllä alkaisivat viihtyä pihoissa. Ja roskakuskin palkka on parempi, kun perushoitajalla.

Sairaanhoitajan homma on myös hyvä ja lääkärin ilman heitä hukuttaisiin sairauksiin.

Talonrakentajan homma on myös hyvä, ilman sitä asuttais tvarppina varmaan jossain teltoissa.

Siivooja tekee kans tärkeää työtä. Ja bussikuski, ilman bussikuskia ei päästäis bussilla.

Kuntouttavassa työtoiminassa oleva on kans....ööö tota mistä me keskusteltiinkaan...??????

Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen voi vaikka tehdä lumityöt vanhukselle, ja se on ihan helvetin tärkeää työtä, muuten ei pääse mummo edes ovesta ulos kun on satanut yön aikana 30cm lunta. Tai valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?

Jos noista töistä ei makseta tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, on turhaa jeesustella 'työn arvokkuudesta'. Varsinkin jos itse nostaa palkkaa vauvapalstalla surffaamisesta :D

Suurin osa valmentautujista tekee sitä vain suht lyhyen aikaa, ja siitä on hänelle lähes aina jotain hyötyä, vähintään se että on jotain tekemistä, saa sosiaalisen ympäristön, työporukan johon kuulua, sekin on tärkeää, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Ja kaikki valmentautujat saavat sen pienen elantonsa kuitenkin jostain, se pari sataa mitä saa verottomana siihen päälle on ihan kiva kuitenkin, parempi kun ei mitään.

Ehkä se kuitenkin on ihan hyvä että minä täällä aikaani vietän vaikka voisin vahdata telkkariakin tai jopa tehdä kotitöitä, saa muutama ihminen jotain muutakin tietoa kuin Uuninpakkopojan kauhisteluja.

Kuulostaa kuin uskoisit rahaa tulevan seinästä :-D Tai yrität uskotella niin täällä kirjoitteleville työttömille. Mikseivät nuo valmentautujat voisi saada sen pienen elantonsa palkkana? Sekä lisäksi vuosilomat, ansiosidonnaista, eläkettä, työterveyshuollon.

Kyllä se raha tulee valtion ja kunnan verovaroista. Missä minä olen sanonut että tulee seinästä? Kyllähän tämä maa vielä edes jonkinlainen hyvinvointivaltio on, että ketään ei jätetä täysin heitteille vailla rahaa, niitäkin maita on. Sepä se on suuri vika tässä nykymaailmassa, että pula ei ole tehtävästä työstä, vaan palkanmaksajasta. Kun on valmis palkkatyöhön, ei tarvitse olla valmentautuja. Ne on kaksi eri asiaa. Valmentautujasta joku maksaa että häntä valmennetaan, vielä sen lisäksi että hän saa ne rahat elämiseensä mitä saa. Ei se valmennustyö ole ilmaista, eikä ole typin ja työkkärin työntekijätkään ilmaiseksi siellä toisia palvelemassa. Olisihan sen ihannetilanne että kukaan ei tarvitsisi mitään valmennusta eikä työkkärin/typin palveluja. Ja suuri osa työttömistä ei tarvitsekaan koska suurin osa  työllistyy 3kk aikana jäätyään työttömäksi, ihan ilman kenenkään apua.

Vierailija
166/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut kuukauden työttömänä ja takana 10 vuoden työhistoria, kun työkkäristä ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, jotta saisin paremmat mahdollisuudet päästä työvoimakoulutukseen. Ikää 32v. Ihmetytti silloin mitä se kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa? Mutta suostuin siihen siksi, että pääsisin kouluun..

Puolisoni oli tuollaisessa työnjohtajana ja niille oli sanottu, että pitää maalailla niille kuntouttaville ilmaistyöntekijöille ruusuista kuvaa siitä, miten on mahdollisuuksia päästä tuon kautta koulutukseen tai ihan töihin.

Puolisoni huomasi sen olevan täysin valetta. Erittäin harva pääsi sieltä edes kouluun ja se työkin oli jonkun niiden kimpassa olevan firma, johon otettiin joku palkkatuella jotain joka kolmas vuosi hetkeksi tms. Ihan surkea työ.

Puolisoni ei suostunut valehtelemaan.

Todella törkeää toimintaa. Valitettavasti joillain paikkakunnilla on tuollaista suhmurointia.

Mutta ei toki kannata valmentautujille kovin synkkääkään tulevaisuutta maalata, heitähän yritettään auttaa eteenpäin, meillä ollaan aina positiivisia eikä sanota valmentauttujalle päin naamaa että sä olen niin toivoton tapaus ettet koskaan pääse mihinkään. Yritetään keksiä kaikille edes jotain, vaikka se ei palkkatyö olisikaan mikä veisi elämää eteenpäin, usein se on myös koulu, oppisopimus on erittäin hyvä jos sen onnistuu saada.

Ollaan liiankin positiivisia. Mun käskettiin vasn olla positiivinen ja hakea vaikka mitä työtä, kun mulla taas oli itsellä realistinen ajatus mitä työtä mun koulutuksella ja työkokemuksella kannatta hakea. Syytettiin negatiivisuudesta ja siitä että haluan olla vaan hankala jos sanoin ettei mun tuota paikkaa kannata hakea, käskettiin vaan ajatella positiivisesti, "sinusta voi tulla ihan mitä hyvänsä kun vaan uskot itseesi ja ajattelet positiivisesti".

No se realistinen ajattelu kannatti, sain töitä kun hain vaan paikkoja joihin mulla oikeasti on mahdollista päästä. Ja töitä olin siis hakenut aktiivisesti jo ennen tuonne kuntouttavaan menoakin.

Vierailija
167/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?

Ei mulla ainakaan ollut muuta syytä kuntouttavaan työtoimintaan kun työttömyys. Kovasti ne yritti etsiä jotain syytä, henkistä tai fyysistä ongelmaa joka vaatii kuntoutusta.

Ainakin meidän kaupungin työpajalla suhtauduttiin kaikkiin niinkuin olis joku elämäntapatyötön joka ei ole koskaan ollut töissä eikä varsinaisesti töihin ehkä haluakaan. Monta, monta kertaa kerroin että mua ei vaivaa muu kun työttömyys ja jos työllistyisin niin sillä mun ongelmat ratkeaisi. Eipä siellä oikein uskottu että kuinka voi olla työtön yli 15 v työkokemuksella, jos ikää alle 40v. Että miksi en vaan ole mennyt töihin jos on työkokemusta ihan oikeasta palkkatyöstä. No, olinhan mä yrittänyt hakea töitä tosi aktiivisesti mutta tuloksetta. Ihmetys siellä olikin suuri kun satuin saamaan työpaikan, olinhan koko ajan itse töitä hakenut. Olin kuulemma ensimmäinen joka keskeyttää tuon kuntouttavan työtoiminnan kun on itse onnistunut saamaan töitä, ilman heidän apuaan. Kun cv:n teko oli vielä vasta suunnitelmissa tuolla kuntouttavassa, niin siinä sitten ihmetteli koko työpaja kun olen itse hakenut töitä ja työllistynyt. Oli sattumaa että sain töitä juuri silloin, hakemuksia siis olin lähetellyt koko ajan. Enkä tosiaan työtä hakiessani maininnut olevani missään kuntouttavassa työtoiminnassa, tuskin sitä olis ainakaan plussaksi laskettu, mikäli edes töitä olisin saanut jos siitä olisin maininnut. Niin negatiivinen mielikuva tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta ihmisillä on. Nyt olenkin sitten ollut töissä jo useamman vuoden, eikä tuosta työtoiminnan "listaa positiivisia luonteenpiirteitäsi/analysoi yksi kuntouttavassa tekemäsi tehtävä/arvioi itseäsi työntekijänä asteikolla 1-5, ohjaaja arvioi myös/yms" kun eipä noita tuollaisia oikein oikeassa työelämässä harrasteta. Kuntouttavassa tehdään hyvin helppoja työtehtäviä pari kertaa viikossa 4 tuntia joita sit monen ohjaajan ja valmentajan kanssa arvioidaan parin-kolmen viikon välein, ainakin työpajalla. Kuitenkin vuosia työelämässä olleena nuo arviointitilanteet tuntui enemmän saivartelulta kun miltään rehelliseltä arvioinnilta, niin pikkuasioihin siellä takerruttiin. Minulla oli myös hyvin realistinen käsitys ja suunnitelma millaisia töitä minun työkokemuksella voi hakea ja saada, tuntui että ohjaajat ei niin välittänyt suunnitelman realistisuudesta, vaan enemmänkin älyttömän ylipositiivisesta ajattelusta että kantsii tyyliin hakea vaikka presidentin virkaa ja uskoa itseensä, kun ottaa huomioon koulutus, työkokemus ja realistisesti miettiä mitä työtä on oikeasti mahdollista saada.

Kylläpä kuulostaa taas oudolta toiminnalta. Kuka tuota toimintaa järjesti? Kunta itse? Joku yhdistys? Tuo on kyllä aika "kunnioitettavaa" että joku ehtii tehdä nuo kyselyt kolmen viikon välein, mulla on aina huono omatunto kun en kaikkien kanssa ehdi niitä tehdä kertaakaan, toivon että yksilövalmentaja sitten hoitaa sen edes alussa ja lopussa. Kyselyjä on turha tehdä vain kyselemisen takia, toki ne näyttää palvelun maksajalle eli lähettävälle tasolle että tehokkaita ollaan kun on oikein paperilla että on jotain tehty, mutta kyllä se meillä on suurin meriitti kuitenkin se että n. 70% valmentautujista pääsee eteenpäin, muualle kuin kortistoon. Minä yleensä olen valmentautujan asioista muuten selvillä kun jutellaan työn lomassa, ja hänen työn tekemisen kehittymisestä teen havaintoja ja kirjoitan ne ylös aina kun ehdin, jää sitten tiedot että mitkä asiat on edenneet hyvin ja missä asioissa kyseinen henkilö on hyvä.

Vierailija
168/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalmentaja jatkaa...

Meillä on usein ihmisiä töissä joita ei ole kehuttu koskaan, koulut on menneet huonosti, teini-ikä on ollut vaikea, ovat olleet laitoksissa ja diagnooseja löytyy... tai päihteiden käyttöä. Monelle se että työvalmentaja sanoo että hyvin teit tämän työn, on ensimmäinen kerta kun joku ei vaan mäkätä että myöhästyit sitten kymmenen minuuttia aamulla töistä. Meillä annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikka olisi mokannut aikaisemmin, "normaaleissa työpaikoissa" usein ei.

Myös meidän maksavat asiakkaat kehuvat saamaansa palvelua, ja sekin on erittäin tärkeää valmentautujille. Meillä valmennetaan ihmisiä työelämään, ei mihinkään askartelukerhoon. 

Tiedän että on paljon työpajoja pitkin Suomea, joissa ei toimita "ammattimaisesti" ja asiakaslähtöisesti kuten meillä, mutta ei pitäisi sen takia leimata kaikkia jotka tätä työtä tekevät. On ihmisen työn halveksimista jos sitä muut nimittelee orjatyöksi. Ja meidän valmentajien työn vähättely on myös julmaa, me tehdään vaativaa esimies- ja valmennustyötä haastavissa olosuhteissa, ja meillä on todella pieni palkka kun kunta-alan tessin mukaan mennään, ei saada kukaan "oman alan" tessin mukaisia palkkoja.

Työpajoilla ympäri Suomen on paljon myös erittäin motivoitunutta ja kouluttautunutta porukkaa töissä, ja kaikilla on se päämäärä että valmentautujat pääsevät elämässään eteenpäin. Meillä mietitään porukalla (usein siinä on myös typin tai jonkun muun lähettävän tahon edustajakin mukana) että miten me tämä tietty ihminen saadaan eteenpäin, mun mielestä sitä pitäisi arvostaa että yhteiskunta maksaa monelle ihmiselle palkkaa siitä että juuri sinut saataisiin töihin tai kouluun.

Minun ympärilläni ei ole koskaan kokoustettu eikä minulle ole ehdotettu kuntouttavaa, koska en ole sitä koskaan tarvinnut, minä olen ollut normaali perheenäiti jolla on useampikin koulutus, ja ongelma on ollut vain siinä että töitä on ollut vaikea saada. Mutta minä suon kaiken sen huomion niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, koska jokainen ihminen on arvokas ihmisenä ja jokainen ihminen joka putoaa kelkasta tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi elämänsä aikana. Jos ihmisen annetaan syrjäytyä, se ei ole kenenkään etu.

Pitkä selostus, toivottavasti joku jaksoi lukea. Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.

Meillä on liukuva työaika 9-15 pitää kaikkien olla paikalla jos ei ole pomon lupaa pitää vaikka niitä liukumavapaita. Kiky nosti viikkotunteja 38,45h ja meillä työnantaja laittoi vielä kaupan päälle ylimääräisen puolituntisen jonka saa käyttää urheilemiseen tuon kiky-puolituntisen kanssa, eli työajalla urheilua tunti viikossa.  Täytyy myöntää että minä en ole urheilutuntia koskaan käyttänyt, kun ei tahdo puolen tunnin ruokatuntiakaan ehtiä pitää, kyllä siinä mun työssä on jotain meneillään koko ajan, jos ei valmentautujia tarvi ohjata tms, niin sitten joku asiakas soittaa tai pitää olla jossain palaverissa.

Mutta tosiaan, nyt nautiskelen vuosilomasta, ja viihdytän itseäni täällä kun ei jaksais alkaa tehdä kotitöitä.

Paljonko ne ompelijat ja huonekalunkorjaajat saa tuntipalkkaa kun ne ovat siellä työssä sulla valmennettavana?  Miten paljon heidän eläke kertyy? Kai siitä ainakin heille liitonpäiviä  työttömyyskassaan täyttyy?

Näkyy keskittyvän uhriutumiseen miten täällä mitätöidään hänen työtään - vai ovatko nuo kysymykset liian kiusallisia?

Palkka-, loma- ja eläkekysymykseen vastattiin jo, huomasitteko? 

Juu, siellä oli korulauseiden sekaan kätketty, että useimmat eivät saa palkkaa, lomaa ja eläkekertymää vaan kuntoutusta, terapiaa, opintopisteitä ja kokemuksia. Tuo on orjatyötä. Oletko työvalmentaja käynyt Orjafirmat -fbsivulla katsomassa, montako kertaa teidän lafka esiintyy siellä?

Vierailija
169/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Työharjoittelu vaikkapa osana koulua on ihan eri asia, kun laittaa kymmeniä vuosia palkkatyössä ollut ihminen harjoittelemaan työntekoa ja saamaan näitä "onnistumisen kokemuksia".

Mun paras onnistumisen kokemus koko kuntouttavassa työtoiminnassa oli se hetki kun itse olin koko ajan jo ennen tuota työtoimintaa lähetellyt työhakemuksia ja lopultakin, sattumalta kuntouttavassa ollessani satuin saamaan töitä. Siis oikeita palkkatöitä ja sen takia tietysti sain lähteä kuntouttavasta.

Kun minä olin viimeksi työttömänä 5-3 vuotta sitten (olin kotona 5,5 vuotta ennenkuin sain työpaikan) minulta kysyttiin että haluatko mennä työharjoitteluun tms. ja minä sanoin että en halua, ei minulla ole varaa maksaa lapsista täysiä hoitomaksuja jonkun harjoittelun takia, vaan haen koko ajan kokoaikaista palkkatyötä, ja siihen työkkärissä joka kerta tyytyivät.

Vierailija
170/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalmentaja jatkaa...

Näkyy keskittyvän uhriutumiseen miten täällä mitätöidään hänen työtään - vai ovatko nuo kysymykset liian kiusallisia?

Palkka-, loma- ja eläkekysymykseen vastattiin jo, huomasitteko? 

Juu, siellä oli korulauseiden sekaan kätketty, että useimmat eivät saa palkkaa, lomaa ja eläkekertymää vaan kuntoutusta, terapiaa, opintopisteitä ja kokemuksia. Tuo on orjatyötä. Oletko työvalmentaja käynyt Orjafirmat -fbsivulla katsomassa, montako kertaa teidän lafka esiintyy siellä?

En usko että on siellä. :D Oikein korulauseita, ihanaa, rakastan koruja!

Jee, sain keskustelun hännän kiinni! Nyt menen tekemään jotain hyödyllistä. Näkemiin ja kiitos keskustelusta! Nähdään myöhemmin!

Vierailija
171/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Eli sinä olet ilmeisesti se elävä todiste, miten kuntouttavasta työtoiminnasta voi päästä vakituiseen palkkatyösuhteeseen. Se elävä legenda, johon tuo työvalmentaja jatkuvasti viittaa. Ilmeisesti TEM  & coviittaa sinuun  kaikkialla vedotessaan kuinka kuntouttava työtoiminta ei ole 100% epäonnistunut.

Vierailija
172/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvallamakuu ei ole saavutettu etu. Päivärahan perusedellytys on aktiivinen ja jatkuva työnhaku. Jos ei työtä saa, ei joko hae sitä tai on kroonistunut niin omituiseksi, ettei ilman kuntoutusta työllisty.

Googlatkaa piilotyöpaikka ja pankaa töpinäksi, laiskavammaiset.

Vierailija
173/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikos joku kertoa mielipiteensä siihen, että kenen pitäisi palkata ja maksaa palkka niille ihmisille, jotka tarvitsevat kuntoutuksen pystyäkseen töihin? Kun nyt on selvinnyt että useat täällä haluaisivat lopettaa kuntouttavan työtoiminnan kokonaan. Vai onko tavoiteltavampaa, että nämä ihmiset eivät ehkä työllisty koskaan?

Tämä ei ole yleistystä, en tarkoita että kaikki työttömät ovat kyvyttömiä tuottavan työn tekemiseen. Osa kuitenkin on. Joten kuka palkkaisi heidät täydellä palkalla, jos kuntouttava ei ole hyväksyttävä vaihtoehto?

Vierailija
174/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ollut muuta syytä kuntouttavaan työtoimintaan kun työttömyys. Kovasti ne yritti etsiä jotain syytä, henkistä tai fyysistä ongelmaa joka vaatii kuntoutusta.

Ainakin meidän kaupungin työpajalla suhtauduttiin kaikkiin niinkuin olis joku elämäntapatyötön joka ei ole koskaan ollut töissä eikä varsinaisesti töihin ehkä haluakaan. Monta, monta kertaa kerroin että mua ei vaivaa muu kun työttömyys ja jos työllistyisin niin sillä mun ongelmat ratkeaisi. Eipä siellä oikein uskottu että kuinka voi olla työtön yli 15 v työkokemuksella, jos ikää alle 40v. Että miksi en vaan ole mennyt töihin jos on työkokemusta ihan oikeasta palkkatyöstä. No, olinhan mä yrittänyt hakea töitä tosi aktiivisesti mutta tuloksetta. Ihmetys siellä olikin suuri kun satuin saamaan työpaikan, olinhan koko ajan itse töitä hakenut. Olin kuulemma ensimmäinen joka keskeyttää tuon kuntouttavan työtoiminnan kun on itse onnistunut saamaan töitä, ilman heidän apuaan. Kun cv:n teko oli vielä vasta suunnitelmissa tuolla kuntouttavassa, niin siinä sitten ihmetteli koko työpaja kun olen itse hakenut töitä ja työllistynyt. Oli sattumaa että sain töitä juuri silloin, hakemuksia siis olin lähetellyt koko ajan. Enkä tosiaan työtä hakiessani maininnut olevani missään kuntouttavassa työtoiminnassa, tuskin sitä olis ainakaan plussaksi laskettu, mikäli edes töitä olisin saanut jos siitä olisin maininnut. Niin negatiivinen mielikuva tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta ihmisillä on. Nyt olenkin sitten ollut töissä jo useamman vuoden, eikä tuosta työtoiminnan "listaa positiivisia luonteenpiirteitäsi/analysoi yksi kuntouttavassa tekemäsi tehtävä/arvioi itseäsi työntekijänä asteikolla 1-5, ohjaaja arvioi myös/yms" kun eipä noita tuollaisia oikein oikeassa työelämässä harrasteta. Kuntouttavassa tehdään hyvin helppoja työtehtäviä pari kertaa viikossa 4 tuntia joita sit monen ohjaajan ja valmentajan kanssa arvioidaan parin-kolmen viikon välein, ainakin työpajalla. Kuitenkin vuosia työelämässä olleena nuo arviointitilanteet tuntui enemmän saivartelulta kun miltään rehelliseltä arvioinnilta, niin pikkuasioihin siellä takerruttiin. Minulla oli myös hyvin realistinen käsitys ja suunnitelma millaisia töitä minun työkokemuksella voi hakea ja saada, tuntui että ohjaajat ei niin välittänyt suunnitelman realistisuudesta, vaan enemmänkin älyttömän ylipositiivisesta ajattelusta että kantsii tyyliin hakea vaikka presidentin virkaa ja uskoa itseensä, kun ottaa huomioon koulutus, työkokemus ja realistisesti miettiä mitä työtä on oikeasti mahdollista saada.

Kylläpä kuulostaa taas oudolta toiminnalta. Kuka tuota toimintaa järjesti? Kunta itse? Joku yhdistys? Tuo on kyllä aika "kunnioitettavaa" että joku ehtii tehdä nuo kyselyt kolmen viikon välein, mulla on aina huono omatunto kun en kaikkien kanssa ehdi niitä tehdä kertaakaan, toivon että yksilövalmentaja sitten hoitaa sen edes alussa ja lopussa. Kyselyjä on turha tehdä vain kyselemisen takia, toki ne näyttää palvelun maksajalle eli lähettävälle tasolle että tehokkaita ollaan kun on oikein paperilla että on jotain tehty, mutta kyllä se meillä on suurin meriitti kuitenkin se että n. 70% valmentautujista pääsee eteenpäin, muualle kuin kortistoon. Minä yleensä olen valmentautujan asioista muuten selvillä kun jutellaan työn lomassa, ja hänen työn tekemisen kehittymisestä teen havaintoja ja kirjoitan ne ylös aina kun ehdin, jää sitten tiedot että mitkä asiat on edenneet hyvin ja missä asioissa kyseinen henkilö on hyvä.

Työvalmentaja ja henkilövalmentaja yhdessä piti noita väliarviointeja suunnilleen 3 vkon välein ollessani ison kaupungin työpajalla. Myös väittämiä "otan vastuuta työstäni/olen täsmällinen/osaan suunnitella työn etukäteen jne" asteikolla 1-5 piti arvioida ja työvalmentaja arvioi kun olin ollut paikassa alle 4vkoa, 2x4tuntia/vko. Saneeko työvalmentaja jokaisesta kuntoutettavasta kovin kattavaa käsitystä tuossa ajassa, kuitenkin monta, monta arvioitavaa.

Kun vein työsopimuksen että kuntouttavan sooimus voidaan purkaa, niin henkilövalmentaja ihan pokkana ehdotti, että enkö haluaisi jäädä harjoittelemaan työelämätaitoja kuntouttavaan ja kysyä onko tuo palkkatyö mahdollista saada vaikka puoli vuotta myöhemmin. Arvatenkin kieltäydyin tuosta ehdotuksesta. Työelämän taitoja tullut kuitenkin jo harjoiteltua ihan oikeissakin töissä mielestäni ihan riittämiin.

Henkilövalmentaja ei mitään minun kertomaani ottanut kovinkaan vakavasti, ilmeisesti leipääntynyt työhönsä tai sit vaan sattunut minua ennen niin paljon porukkaa jotka puhuu yhtä ja tekee toista.

Enkä siis väitä etteikö kuntouttavassa olijoilla olisi halua työllistyä, mutta siellä taitaa olla osa porukkaa joita se työllistyminen ei oikeasti kiinnosta, kerrotaan vaan mitä valmentaja haluaa kuulla.

Ymmärrän myös että kuntouttavassa kysytään erilaisia asioita, mutta en ymmärrä miksi niitä jankataan, esim kysyttiin kerta toisensa jälkeen että: mitä henkisiä ongelmia sinulla on, kun voisi kysyä onko mitään henkisiä ongelmia, eikä sitäkään tarvitsisi kysyä suunnilleen joka viikko.

Vierailija
175/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalleni olisi kovasti tarjottu aktivointisuunnitelmaan kuntouttavaa työtoimintaa.

Henkilölle, jolla ei ole mitään työntekoa hankaloittavaa psyykkistä tai fyysistä vaivaa, ei päihdeongelmaa, ei elämänhallinnan ongelmia. Herää aamulla, ulkoilee joka päivä, syö terveellisesti, nukkuu riittävästi ja pysyttelee ajankohtaisissa asioissa ajan tasalla. On yliopistotutkinto ja melkein 40 vuotta työhistoriaa. On työttömäksi jäätyään pystynyt tekemän aivan itse hankkimiaan oman alansa työkeikkoja. (Eli kuten arvaatte, ikä on suurimpana esteenä vakituisen työn saamisessa, eikä keikkoja ole toimeentulon kannalta riittävästi.)

Niin millä järjellä tällaista henkilöä pitäisi kuntouttaa?

Vierailija
176/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Eli sinä olet ilmeisesti se elävä todiste, miten kuntouttavasta työtoiminnasta voi päästä vakituiseen palkkatyösuhteeseen. Se elävä legenda, johon tuo työvalmentaja jatkuvasti viittaa. Ilmeisesti TEM  & coviittaa sinuun  kaikkialla vedotessaan kuinka kuntouttava työtoiminta ei ole 100% epäonnistunut.

Ei se ole legendaa. Ympäri maata on paljon työllistäviä organisaatioita, joissa tavoitepolku työttömälle on kuntouttava -> työkokeilu -> palkkatuki -> mahdollisesti jopa vakinaistaminen. Tällaisessa organisaatiossa työvalmentaja vaikuttaa työskentelevän. Lisäksi tämä polku on mahdollinen yksittäisissä yrityksissä tai vaikka kunnalla. Minä tiedän oman työni kautta että asia on näin.

Koska täällä vastustetaan tätä näkemystä niin kovin, niin kertoisitteko johtuuko se siitä, että ette usko sen olevan mahdollista, vai ettekö hyväksy tällaista työllistymisen polkua? Uskotteko tosiaan että kaikki alalla työskentelevät, kuten nämä työvalmentajat, ovat työssään vain nöyryyttämässä ihmisiä ja repimässä rahaa, eikä ketään heistä aja ihmislähtöiset syyt?

Vierailija
177/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Kun minä olin viimeksi työttömänä 5-3 vuotta sitten (olin kotona 5,5 vuotta ennenkuin sain työpaikan) minulta kysyttiin että haluatko mennä työharjoitteluun tms. ja minä sanoin että en halua, ei minulla ole varaa maksaa lapsista täysiä hoitomaksuja jonkun harjoittelun takia, vaan haen koko ajan kokoaikaista palkkatyötä, ja siihen työkkärissä joka kerta tyytyivät.

Jos olet ollut työttömänä vuosia sitten niin tiedoksesi, että systeemiä on kiristetty. Jos nyt yrittää vedota tuollaiseen ettei ole varaa maksaa täysiä hoitomaksuja jonkun harjoittelun takia niin paukkuu karenssi ja tadaa - yksi työtön pois tilastoista.

Vierailija
178/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Ei se ole legendaa. Ympäri maata on paljon työllistäviä organisaatioita, joissa tavoitepolku työttömälle on kuntouttava -> työkokeilu -> palkkatuki -> mahdollisesti jopa vakinaistaminen. Tällaisessa organisaatiossa työvalmentaja vaikuttaa työskentelevän. Lisäksi tämä polku on mahdollinen yksittäisissä yrityksissä tai vaikka kunnalla. Minä tiedän oman työni kautta että asia on näin.

Koska täällä vastustetaan tätä näkemystä niin kovin, niin kertoisitteko johtuuko se siitä, että ette usko sen olevan mahdollista, vai ettekö hyväksy tällaista työllistymisen polkua? Uskotteko tosiaan että kaikki alalla työskentelevät, kuten nämä työvalmentajat, ovat työssään vain nöyryyttämässä ihmisiä ja repimässä rahaa, eikä ketään heistä aja ihmislähtöiset syyt?

Tuota tavoitepolkua esitellään joka paikassa kun halutaan perustella ilmaistyön teettämistä ja motivoida orjia raatamaan. Miksi kaikkien työttömien pitäisi kulkea tuota polkua, jos ainoa ongelma on työn puute? Miksei pitkän työhistorian omaavalle koulutetulle ihmiselle tarjota suoraan palkkatyötä? 

Vierailija
179/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikos joku kertoa mielipiteensä siihen, että kenen pitäisi palkata ja maksaa palkka niille ihmisille, jotka tarvitsevat kuntoutuksen pystyäkseen töihin? Kun nyt on selvinnyt että useat täällä haluaisivat lopettaa kuntouttavan työtoiminnan kokonaan. Vai onko tavoiteltavampaa, että nämä ihmiset eivät ehkä työllisty koskaan?

Tämä ei ole yleistystä, en tarkoita että kaikki työttömät ovat kyvyttömiä tuottavan työn tekemiseen. Osa kuitenkin on. Joten kuka palkkaisi heidät täydellä palkalla, jos kuntouttava ei ole hyväksyttävä vaihtoehto?

Miksi jankkaat tuosta 'täydestä palkasta' kun ongelma on se, että kuntouttavjssa ja työkokeiluissa ei makseta palkkaa?

Vierailija
180/475 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvalme

Jos olet ollut työttömänä vuosia sitten niin tiedoksesi, että systeemiä on kiristetty. Jos nyt yrittää vedota tuollaiseen ettei ole varaa maksaa täysiä hoitomaksuja jonkun harjoittelun takia niin paukkuu karenssi ja tadaa - yksi työtön pois tilastoista.

Ei ole paukkunut minulla, ihan tämän syksyn puolella olen saanut jättää väliin työkokeilun ja jatkaa normaalia työnhakua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme