Joka 4. ohjataan KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN tarpeettomasti
Suomessa 40 000 työtöntä työnhakijaa "kuntouttavassa" ja joka neljäs ohjataan tarpeettomasti työtoimintaan.
Juttu löytyi tämän päivän Taloussanomista.
Kommentit (475)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?
Kuntouttava työtoiminta ei tarkoita sitä että siihen valittavalla on ollut jokin sairaus. Itse olen 25v, terve nainen ja olin ollut työttömänä vuoden kun käskivät osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.
Ja sehän on sitä että tekee justiin samat työt kuin muutkin työntekijät, mutta kela maksaa siitä vain sen parisataa kuussa. Ei siis kannata sellaiseen lähteä, jos ei ole toivoa että saa siitä oikean työpaikan.[/quote]
Saa kuntouttavasta työtoiminnasta oikean työpaikan?
THL:n selvityksen perusteella muutaman kuukauden työtoimintajakso päättyy yleisimmin uuden samanlaisen alkamiseen.
Kyllä, tunnen niitäkin jotka saivat kuntouttavasta paikastaan oikean työpaikan ja ovat nyt vakituisia työntekijöitä. Se mahdollisuus on harvassa mutta joitakin onnistaa.
Pääsikö joku oikeasti kierrätyskeskukseen tai kirppikselle vakkariksi? Kylläpä tosiaan onnisti.
Tökerö kommentti. Miksi ihmeessä puhut kierrätyskeskusten työntekijöistä tuohon malliin? He tekevät tärkeää työtä.
Komppi. Millainen ihminen väheksyy rehellistä työtä tekeviä?? Ja millä perusteella kierrätyksen parissa työskentely ei ole kunnioitettava asia?
Nimimerkillä jäteauton kuljettajan läheinen, joka on kuullut ihan tarpeeksi typeriä kommentteja ko. ammatista.
Jätekuskin homma on ihan hyvä. Ilman niitä hukuttas roskiin ja tähteisiin. Lisäksi Rottalaumat kyllä alkaisivat viihtyä pihoissa. Ja roskakuskin palkka on parempi, kun perushoitajalla.
Sairaanhoitajan homma on myös hyvä ja lääkärin ilman heitä hukuttaisiin sairauksiin.
Talonrakentajan homma on myös hyvä, ilman sitä asuttais tvarppina varmaan jossain teltoissa.
Siivooja tekee kans tärkeää työtä. Ja bussikuski, ilman bussikuskia ei päästäis bussilla.
Kuntouttavassa työtoiminassa oleva on kans....ööö tota mistä me keskusteltiinkaan...??????
Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen voi vaikka tehdä lumityöt vanhukselle, ja se on ihan helvetin tärkeää työtä, muuten ei pääse mummo edes ovesta ulos kun on satanut yön aikana 30cm lunta. Tai valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?
T: Työvalmentaja
Raha on arvon mitta. Mitä enemmän työstä rahaa saa, sen arvokkaampaa se on.
Jos asiakas siis maksaa työstä niin miksi työn tekijälle ei makseta?
Tämähän juuri osoittaa että vaikka työ arvokasta olisikin, sen tekijä ei ole.
Minä olen toista mieltä, suurimmaksi osaksi ne työt joista maksetaan paskaa palkkaa on juuri niitä tärkeimpiä ja arvokkaimpia, ja kaikista arvokkaimpia on ne joista kukaan suostu edes maksamaan, kuten omaishoitajan työ. sehän on aivan naurettavaa että omaishoitajille annetaan muka korvauksena jotain pennosia vaikka säästävät yhteiskunnalle huikeita summia.
Ja minä en esimerkiksi ymmärrä sitäkään, että miksi jollekin maksetaan vaikka 10 000€/kk että sillä on "vaativa" johtajan työ, kun taas siivoojalle jolla on helvetin raskas työ ei makseta kuin kymmenesosa siitä kymppitonnista. Jos siivooja ei tee työtään, muut hukkuu paskaan, ihan kirjaimellisesti, mutta se johtaja taas voi päättää aika lailla itse mitä tekee ja koska tekee, istuu perseellään suurimman osan aikaa, ja syö kokouspullia ja "työlounaita", johtaja voi ihan pokkana jättää töitään tekemättä, siirtää niitä alaisille ja ottaa niistä itselleen kunnian, eikä kukaan moiti mistään. Ja jos firmalla meneekin sitten huonosti ja johtaja potkaistan pellolle, ei se sinne lähde kahta kättä heittäen, vaan ison rahasäkin kanssa.
Työstä pitäisi maksaa sen mukaan kuinka raskasta se on, fyysinen työ nykyaikana on vähentynyt niin paljon, että ne jotka sitä vielä joutuvat tekemään saisivat saada siitä enemmän rahaakin. Jos johtajan työ on henkisesti raskasta, niin se on tietysti yksi syy maksaa enemmän palkkaa kuin rivityöntekijälle, mutta millä se mitataan? Jotkut sanoo että sillä kuinka paljon johtajalla on vastuuta, kun puhutaan isoista rahasummista ja on paljon alaisia, mutta siinä ei välttämättä olla esim. kenenkään hengestä vastuussa, raha on vain rahaa, mutta ihmisen elämä eli henki on ainutlaatuinen, ja aika moni pienipalkkainen on vastuussa monienkin ihmisten hengestä, se pitäisi näkyä palkassa, koska onhan sekin henkisesti raskasta.
Huh. Oletko ihan oikeasti joku "työvalmentaja"?
Koetko muuten tekeväsi arvokasta työtä? Jos koet,niin sittenhän ei ole väliä, paljonko siitä sinulle maksetaan. Voit varmasti vaihtaa tulosi siihen 9 €/pv kuoukorvaukseen, jollei kerran ole väliä mitä työstä maksetaan
Sinun henkilökohtaisesta mielipiteestäsi huolimatta raha on maailmassa arvon mitta. Mittaako se oikein on toinen kysymys, mutta se ei muuta rahan perustavaa laatua olevaa yhteiskunnallista funktiota ja merkitystä yhtään mihinkään. Raha on ylipäätään otettu käyttöön siksi että voisi olla jokin hyödykkeestä itsestään riippumaton mitta hyödykkeiden arvolle.
Siivoojalle ei makseta yhtä paljon kun johtajalle siksi että siivoojan työtä ei arvosteta yhtä paljon kun johtajien. Ihan sama mitä sinä tästä asiasta henkilökohtaisesti ajattelet, ilmaista tai halpaa ei arvosteta yhtä paljon kun kallista. Olipa kyse työstä tai vaikka autoista.
Mitä tulee vastuuseen niin kun siivooja mokaa, seurauksena voi pahimmillaan olla, noh, en oikein keksi mitä vakavia seurauksia jonkun siivoojan yksittäisestä virheestä voi olla, mutta kun johtaja mokaa, seurauksena voi olla esimerkiksi tuhansien työpaikkojen menetys. (Joku Stephen Elop on Suomen historian kallein maahanmuuttaja. Hänen virheensä maksoivat Nokialle kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja aseman maailman johtavana matkapuhelinvalmistajana. Yksikään Nokialla työakennellyt siivooja ei koskaan voisi kyetä samaan.)
Kun työtön menee "työkokeiluun", niin tämän kokeilun pitäisi sisältää työnantajan puolelta myös "palkanmaksukokeilua". Muuten työnkuva ei ole eikä siitä edes tule normaalia työpaikkaa vastaavaa, sillä työnantajan ei tarvitse ilmaistyövoimaa kohdella samalla tavalla kun työntekijöitä eikä esim. miettiä millaisia tehtäviä heille määrätään.
Ilmaista ei arvosteta. Oli se sitten työpanos tai mikä muu tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro Työvalmentaja mitä minulle "kävisi", jos joutuisin teille asiakkaaksi.
Olen 42-vuotias maisteri, jolla on pitkä oman alan työkokemus ja lisäkoulutuksia. Muutin miehen työn perässä seudulle, josta ei sitten vain oman alan työtä ikävä kyllä ole irronnut aktiivisesta hakemisesta huolimatta, eikä muutakaan työtä, jonne minun taustalla oleva ihminen olisi haluttu palkata. Olen fyysisesti ja psyykkisesti terve ja liikunnallinen ja aktiivinen muutenkin, sosiaalinen ja puhelias, olen tottunut kouluttamaan isoja joukkoja jne eli en jännitä esiintymistä.
Haluaisin tietää, miten minua teillä valmennettaisiin, ja mitä noin suurinpiirtein teillä tekisin niissä vuoroissani, ja mitä hyötyä siitä työllistymiselleni saisin. En ole vielä joutunut kuntouttavaan, mutta se uhka on nykyisessä kunnassa asuessa pahasti niskassa.
http://www.oph.fi/download/138628_Tyovalmennuksen_eat_2011_net.PDF
Katso missä paikkakunnalla on lähin järjestäjä ja ala valmentajaksi. Todella monipuolinen ja mielenkiintoinen työ, ja kuten moni on sanonut, ei varmasti koskaan työt lopu, ja vaikka loppuukin, ei varmaan heti joudu itse kuntouttavaan.
Kiitos vinkistä, katson tuon läpi. Tykkään opiskella, ja voisin hyvin suorittaakin uusia tutkintoja nykyisten lisäksi. Ongelmaksi voi kai vain muodostua, että minulla ei ole sellaista "omaa ammattialaa", jossa voisin sitten valmentaa niitä muita, eli en ole metalliosaaja, en kokki enkä mikään sellainen vastaava vaan erään yhteiskuntatieteellisen kapean alan erikoisasiantuntija, ja toiminut koko urani ajan hyvin teoreettisissa asiantuntijatehtävissä. Sellaiselle on kysyntää etelän isoissa kaupungeissa, ja minulla oli hyvä menestys urallani vaikka joku voisi ajatella että teoreetikko on turha. Kuitenkin täällä syrjemmässä minunlaista ei haluta minnekään.
Hankepäälliköksi sitten vaan, siinä on se työvalmentaja joka tekee ne käytännön ohjaamiset, tai sitten yksilövalmentajaksi. Kannattaa ajatella laajasti ja kysellä, ei sitä koskaan tiedä, niin minäkin päädyin tähän hommaan, ei ollut etukäteen mitään hajua koko alasta eikä edes työnantajasta, enemmänkin ennakkoluuloja. Ei sitä koskaan tiedä mistä itsensä löytää. :)
Onko pakko muistaa aina käyttää hymiöitä lauseen lopussa jos valitaan Työvalmentajaksi?
Jos näin, niin onko siitä haittaa jos pitää tapaa epäuskottavana ja viestin sisältöä lähinnä vesittävänä asiatekstissä.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä aktivointisuunnitelmissa pidä perustella, mikä on se sairaus, josta kuntoutetaan? Tarvitaanko lääkärintodistusta?
Kuntouttava työtoiminta ei tarkoita sitä että siihen valittavalla on ollut jokin sairaus. Itse olen 25v, terve nainen ja olin ollut työttömänä vuoden kun käskivät osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.
Ja sehän on sitä että tekee justiin samat työt kuin muutkin työntekijät, mutta kela maksaa siitä vain sen parisataa kuussa. Ei siis kannata sellaiseen lähteä, jos ei ole toivoa että saa siitä oikean työpaikan.[/quote]
THL:n selvityksen perusteella muutaman kuukauden työtoimintajakso päättyy yleisimmin uuden samanlaisen alkamiseen.
Kyllä, tunnen niitäkin jotka saivat kuntouttavasta paikastaan oikean työpaikan ja ovat nyt vakituisia työntekijöitä. Se mahdollisuus on harvassa mutta joitakin onnistaa.
Pääsikö joku oikeasti kierrätyskeskukseen tai kirppikselle vakkariksi? Kylläpä tosiaan onnisti.
Tökerö kommentti. Miksi ihmeessä puhut kierrätyskeskusten työntekijöistä tuohon malliin? He tekevät tärkeää työtä.
Komppi. Millainen ihminen väheksyy rehellistä työtä tekeviä?? Ja millä perusteella kierrätyksen parissa työskentely ei ole kunnioitettava asia?
Nimimerkillä jäteauton kuljettajan läheinen, joka on kuullut ihan tarpeeksi typeriä kommentteja ko. ammatista.
Jätekuskin homma on ihan hyvä. Ilman niitä hukuttas roskiin ja tähteisiin. Lisäksi Rottalaumat kyllä alkaisivat viihtyä pihoissa. Ja roskakuskin palkka on parempi, kun perushoitajalla.
Sairaanhoitajan homma on myös hyvä ja lääkärin ilman heitä hukuttaisiin sairauksiin.
Talonrakentajan homma on myös hyvä, ilman sitä asuttais tvarppina varmaan jossain teltoissa.
Siivooja tekee kans tärkeää työtä. Ja bussikuski, ilman bussikuskia ei päästäis bussilla.
Kuntouttavassa työtoiminassa oleva on kans....ööö tota mistä me keskusteltiinkaan...??????
Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen voi vaikka tehdä lumityöt vanhukselle, ja se on ihan helvetin tärkeää työtä, muuten ei pääse mummo edes ovesta ulos kun on satanut yön aikana 30cm lunta. Tai valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?
Raha on arvon mitta. Mitä enemmän työstä rahaa saa, sen arvokkaampaa se on.
Jos asiakas siis maksaa työstä niin miksi työn tekijälle ei makseta?
Tämähän juuri osoittaa että vaikka työ arvokasta olisikin, sen tekijä ei ole.
Minä olen toista mieltä, suurimmaksi osaksi ne työt joista maksetaan paskaa palkkaa on juuri niitä tärkeimpiä ja arvokkaimpia, ja kaikista arvokkaimpia on ne joista kukaan suostu edes maksamaan, kuten omaishoitajan työ. sehän on aivan naurettavaa että omaishoitajille annetaan muka korvauksena jotain pennosia vaikka säästävät yhteiskunnalle huikeita summia.
Ja minä en esimerkiksi ymmärrä sitäkään, että miksi jollekin maksetaan vaikka 10 000€/kk että sillä on "vaativa" johtajan työ, kun taas siivoojalle jolla on helvetin raskas työ ei makseta kuin kymmenesosa siitä kymppitonnista. Jos siivooja ei tee työtään, muut hukkuu paskaan, ihan kirjaimellisesti, mutta se johtaja taas voi päättää aika lailla itse mitä tekee ja koska tekee, istuu perseellään suurimman osan aikaa, ja syö kokouspullia ja "työlounaita", johtaja voi ihan pokkana jättää töitään tekemättä, siirtää niitä alaisille ja ottaa niistä itselleen kunnian, eikä kukaan moiti mistään. Ja jos firmalla meneekin sitten huonosti ja johtaja potkaistan pellolle, ei se sinne lähde kahta kättä heittäen, vaan ison rahasäkin kanssa.
Työstä pitäisi maksaa sen mukaan kuinka raskasta se on, fyysinen työ nykyaikana on vähentynyt niin paljon, että ne jotka sitä vielä joutuvat tekemään saisivat saada siitä enemmän rahaakin. Jos johtajan työ on henkisesti raskasta, niin se on tietysti yksi syy maksaa enemmän palkkaa kuin rivityöntekijälle, mutta millä se mitataan? Jotkut sanoo että sillä kuinka paljon johtajalla on vastuuta, kun puhutaan isoista rahasummista ja on paljon alaisia, mutta siinä ei välttämättä olla esim. kenenkään hengestä vastuussa, raha on vain rahaa, mutta ihmisen elämä eli henki on ainutlaatuinen, ja aika moni pienipalkkainen on vastuussa monienkin ihmisten hengestä, se pitäisi näkyä palkassa, koska onhan sekin henkisesti raskasta.
Huh. Oletko ihan oikeasti joku "työvalmentaja"?
Koetko muuten tekeväsi arvokasta työtä? Jos koet,niin sittenhän ei ole väliä, paljonko siitä sinulle maksetaan. Voit varmasti vaihtaa tulosi siihen 9 €/pv kuoukorvaukseen, jollei kerran ole väliä mitä työstä maksetaan
Sinun henkilökohtaisesta mielipiteestäsi huolimatta raha on maailmassa arvon mitta. Mittaako se oikein on toinen kysymys, mutta se ei muuta rahan perustavaa laatua olevaa yhteiskunnallista funktiota ja merkitystä yhtään mihinkään. Raha on ylipäätään otettu käyttöön siksi että voisi olla jokin hyödykkeestä itsestään riippumaton mitta hyödykkeiden arvolle.
Siivoojalle ei makseta yhtä paljon kun johtajalle siksi että siivoojan työtä ei arvosteta yhtä paljon kun johtajien. Ihan sama mitä sinä tästä asiasta henkilökohtaisesti ajattelet, ilmaista tai halpaa ei arvosteta yhtä paljon kun kallista. Olipa kyse työstä tai vaikka autoista.
Mitä tulee vastuuseen niin kun siivooja mokaa, seurauksena voi pahimmillaan olla, noh, en oikein keksi mitä vakavia seurauksia jonkun siivoojan yksittäisestä virheestä voi olla, mutta kun johtaja mokaa, seurauksena voi olla esimerkiksi tuhansien työpaikkojen menetys. (Joku Stephen Elop on Suomen historian kallein maahanmuuttaja. Hänen virheensä maksoivat Nokialle kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja aseman maailman johtavana matkapuhelinvalmistajana. Yksikään Nokialla työakennellyt siivooja ei koskaan voisi kyetä samaan.)
Kun työtön menee "työkokeiluun", niin tämän kokeilun pitäisi sisältää työnantajan puolelta myös "palkanmaksukokeilua". Muuten työnkuva ei ole eikä siitä edes tule normaalia työpaikkaa vastaavaa, sillä työnantajan ei tarvitse ilmaistyövoimaa kohdella samalla tavalla kun työntekijöitä eikä esim. miettiä millaisia tehtäviä heille määrätään.
Ilmaista ei arvosteta. Oli se sitten työpanos tai mikä muu tahansa.
Näin juuri.
Minä alan lammaspaimeneksi ja tee muut olette lampaita. Käykö?
Kyllä te siitä hyödytte, sen vakuutan, ainakin kokemus on palkitseva. Kai te entiset työssäkäyneet veronmaksajat nyt voitte määkiä työttömänä työttömyyskorvauksen edestä jotka veroina teiltä otettiin, kyllä se paremman puutteesta työstä käy. Ja mä tarviin tään paikan ja palkan, tajuuttekste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairas olisi parempi laittaa kuntouttavaan orjatyöhön kuin terve?
Helvetin sairas ajatusmaailma nykyään.
Vielä ilman rahaa.[/quoteUsein kuntouttavan työtoiminnan tavoite on nimenomaan eläkeselvittelyt. Asiakas on saanut aiemmin hylkäävän päätöksen Kelan työkyvyttömyyseläkkeestä. Tällöin haetaan Kelalle "uutta näyttöä"" työkyvyttömyydestä. Tää on ihan uskomatonta tämä Av:n meininki, kun ihmiset ihan oikeasti eivät ymmärrä YHTÄÄN mitään näistä asioista. Sitten ollaan retostelemassa miten sairasta toiminta on, voi tätä typeryyden määrää tällä palstalla.
Yllätys.
Ihmiset ymmärtävät kyllä ja ne jotka eivät ymmärrä, heitä on alkanut kiinnostaa ja heitä sivistetään.
Mikäli typeryyden määrä palstalla sinua ahdistaa niin ole ystävällinen ja painu helvettiin siitä ylimielisen asenteesi kanssa ellet mitään uutta keskusteluun tuo. Täällä puhutaan nyt työttömien asiaa ja oikeista kokemuksista.
Täällä nimenomaan puhuu työtön, ja puhun todellakin omista kokemuksistani. Olen osatyökykyinen ja kuntouttavassa työtoiminnassa eläkeselvittelyjen vuoksi. Sinulla sen sijaan ei tunnu olevan asiaan minkäänlaista kosketuspintaa eikä ymmärrystä. Osoitit juurikin sen typeryytesi, josta ylläolevassa kommentissa mainitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvalmentaja jatkaa...
Meillä ei kukaan ole "orjatöissä" vaan meillä porukat tykkää olla töissä, oppivat uusia asioita ja tekevät oikeaa merkityksellistä työtä ja saavat onnistumisen kokemuksia.
Meillä on usein ihmisiä töissä joita ei ole kehuttu koskaan, koulut on menneet huonosti, teini-ikä on ollut vaikea, ovat olleet laitoksissa ja diagnooseja löytyy... tai päihteiden käyttöä. Monelle se että työvalmentaja sanoo että hyvin teit tämän työn, on ensimmäinen kerta kun joku ei vaan mäkätä että myöhästyit sitten kymmenen minuuttia aamulla töistä. Meillä annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikka olisi mokannut aikaisemmin, "normaaleissa työpaikoissa" usein ei.
Myös meidän maksavat asiakkaat kehuvat saamaansa palvelua, ja sekin on erittäin tärkeää valmentautujille. Meillä valmennetaan ihmisiä työelämään, ei mihinkään askartelukerhoon.
Tiedän että on paljon työpajoja pitkin Suomea, joissa ei toimita "ammattimaisesti" ja asiakaslähtöisesti kuten meillä, mutta ei pitäisi sen takia leimata kaikkia jotka tätä työtä tekevät. On ihmisen työn halveksimista jos sitä muut nimittelee orjatyöksi. Ja meidän valmentajien työn vähättely on myös julmaa, me tehdään vaativaa esimies- ja valmennustyötä haastavissa olosuhteissa, ja meillä on todella pieni palkka kun kunta-alan tessin mukaan mennään, ei saada kukaan "oman alan" tessin mukaisia palkkoja.
Työpajoilla ympäri Suomen on paljon myös erittäin motivoitunutta ja kouluttautunutta porukkaa töissä, ja kaikilla on se päämäärä että valmentautujat pääsevät elämässään eteenpäin. Meillä mietitään porukalla (usein siinä on myös typin tai jonkun muun lähettävän tahon edustajakin mukana) että miten me tämä tietty ihminen saadaan eteenpäin, mun mielestä sitä pitäisi arvostaa että yhteiskunta maksaa monelle ihmiselle palkkaa siitä että juuri sinut saataisiin töihin tai kouluun.
Minun ympärilläni ei ole koskaan kokoustettu eikä minulle ole ehdotettu kuntouttavaa, koska en ole sitä koskaan tarvinnut, minä olen ollut normaali perheenäiti jolla on useampikin koulutus, ja ongelma on ollut vain siinä että töitä on ollut vaikea saada. Mutta minä suon kaiken sen huomion niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, koska jokainen ihminen on arvokas ihmisenä ja jokainen ihminen joka putoaa kelkasta tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi elämänsä aikana. Jos ihmisen annetaan syrjäytyä, se ei ole kenenkään etu.
Pitkä selostus, toivottavasti joku jaksoi lukea. Saa kysyä jos on vielä joku asia epäselvää.
Moneltako sun työaika loppuu...?
Meillä on liukuva työaika 9-15 pitää kaikkien olla paikalla jos ei ole pomon lupaa pitää vaikka niitä liukumavapaita. Kiky nosti viikkotunteja 38,45h ja meillä työnantaja laittoi vielä kaupan päälle ylimääräisen puolituntisen jonka saa käyttää urheilemiseen tuon kiky-puolituntisen kanssa, eli työajalla urheilua tunti viikossa. Täytyy myöntää että minä en ole urheilutuntia koskaan käyttänyt, kun ei tahdo puolen tunnin ruokatuntiakaan ehtiä pitää, kyllä siinä mun työssä on jotain meneillään koko ajan, jos ei valmentautujia tarvi ohjata tms, niin sitten joku asiakas soittaa tai pitää olla jossain palaverissa.
Mutta tosiaan, nyt nautiskelen vuosilomasta, ja viihdytän itseäni täällä kun ei jaksais alkaa tehdä kotitöitä.
Paljonko ne ompelijat ja huonekalunkorjaajat saa tuntipalkkaa kun ne ovat siellä työssä sulla valmennettavana? Miten paljon heidän eläke kertyy? Kai siitä ainakin heille liitonpäiviä työttömyyskassaan täyttyy?
Tähän ei työvalmentaja ole vielä vastannut.
Näkyy keskittyvän uhriutumiseen miten täällä mitätöidään hänen työtään - vai ovatko nuo kysymykset liian kiusallisia?
Palkka-, loma- ja eläkekysymykseen vastattiin jo, huomasitteko?
Juu, siellä oli korulauseiden sekaan kätketty, että useimmat eivät saa palkkaa, lomaa ja eläkekertymää vaan kuntoutusta, terapiaa, opintopisteitä ja kokemuksia. Tuo on orjatyötä. Oletko työvalmentaja käynyt Orjafirmat -fbsivulla katsomassa, montako kertaa teidän lafka esiintyy siellä?
En usko että on siellä. :D Oikein korulauseita, ihanaa, rakastan koruja!
Jee, sain keskustelun hännän kiinni! Nyt menen tekemään jotain hyödyllistä. Näkemiin ja kiitos keskustelusta! Nähdään myöhemmin!
Toivon hartaasti ettemme näe myöhemmin missään kuntouttavassa....
:D Se voisi olla mielenkiintoista.
Mielenkiintoista vain siinä tapauksessa ,että asetelma olisikin muuttunut niin , että Sinä olisit työtön "kuntoutettava" ja minä puolestani se palkkaa sinun kuntouttamisestasi/työkokeilun ohjaamisestasi nauttiva Työvalmentaja. (käyttääkö joku vakavastiotettava aikuinen valmentaja vielä hymiöitä......ilmeisesti käyttää.)
Joo, huumorintajuiset ihmiset tekee sitä, tämän tästä, meillä töissä jopa keskinäisissä sähköposteissa niitä viljellään. :)
Niin, olisihan se erikoista olla valmentautuja työvalmennuksen erikoisammattitutkinnon käyneenä, vähän sama kuin se että poliisi joutuu vankilaan tai lääkäri sairaalaan...
Mutta täysin mahdollista se on sitten jos jään työttömäksi taas ja menetän elämänhallintani
tai saan jonkun diagnoosin, sitähän voi koska vaan sairastua.
T: Työvalmentaja <3
Työttömäksi jääminen ei tarkoita sitä, että automaattisesti menettää "elämänhallintansa".
T:Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ilman rahaa.[/quoteUsein kuntouttavan työtoiminnan tavoite on nimenomaan eläkeselvittelyt. Asiakas on saanut aiemmin hylkäävän päätöksen Kelan työkyvyttömyyseläkkeestä. Tällöin haetaan Kelalle "uutta näyttöä"" työkyvyttömyydestä. Tää on ihan uskomatonta tämä Av:n meininki, kun ihmiset ihan oikeasti eivät ymmärrä YHTÄÄN mitään näistä asioista. Sitten ollaan retostelemassa miten sairasta toiminta on, voi tätä typeryyden määrää tällä palstalla.
Yllätys.
Ihmiset ymmärtävät kyllä ja ne jotka eivät ymmärrä, heitä on alkanut kiinnostaa ja heitä sivistetään.
Mikäli typeryyden määrä palstalla sinua ahdistaa niin ole ystävällinen ja painu helvettiin siitä ylimielisen asenteesi kanssa ellet mitään uutta keskusteluun tuo. Täällä puhutaan nyt työttömien asiaa ja oikeista kokemuksista.
Täällä nimenomaan puhuu työtön, ja puhun todellakin omista kokemuksistani. Olen osatyökykyinen ja kuntouttavassa työtoiminnassa eläkeselvittelyjen vuoksi. Sinulla sen sijaan ei tunnu olevan asiaan minkäänlaista kosketuspintaa eikä ymmärrystä. Osoitit juurikin sen typeryytesi, josta ylläolevassa kommentissa mainitsin.
Todella hienoa, että aiemmin kokemasi "palstan typeryyden määrä" ei enää ahdista sinua ja kuntouduit noin nopeasti takaisin palstakykyläiseksi!
T: Palstavalmentaja
"valmentautuja tekee puutyöosastolla asiakkaalle vanhan arvokkaan huonekalun kunnostustyön, miksi se ei olisi arvokasta? Tai kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ihminen vaihtaa renkaat asiakkaan autoon tai vaikka vaan pesee sen jos ei osaa autoa korjata, sitäkin toki pajalla oppii. Kuntouttavassa työssä oleva voi tehdä jollekin yritykselle kylttejä ja teippauksia, tai ommella sisustustyynyjä tai verhon saumoja. Miksi työ ei olisi arvokasta jos siitä asiakas maksaa?
T: Työvalmentaja[/quote]
Jos kuntouttavassa työtoiminnassa oleva tekee ammattimiesten arvokkaan työt puoli-ilmaiseksi niin autokorjaaja, lumikolaaja ja puuseppä on surullinen. Paitsi hän voi mennä työttömäksi jäätyään kans kuntouttavaan työtoimintaan . Työvalmentajilla ainaski palkkatöitä piisaa.[/quote].
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys.
Jos on eläkeselvittelyssä niin silloin kannattaa olla työkyvytön lääkärin todistuksella. Ei ne muuten usko, ettet kykene työhön. Kuntouttava ei tuota edistä. Sain työkyvyttömyyseläkkeen ilman, että olen koskaan ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Useampi fyysinen, parantumaton sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noista töistä ei makseta tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, on turhaa jeesustella 'työn arvokkuudesta'. Varsinkin jos itse nostaa palkkaa vauvapalstalla surffaamisesta :D
Suurin osa valmentautujista tekee sitä vain suht lyhyen aikaa, ja siitä on hänelle lähes aina jotain hyötyä, vähintään se että on jotain tekemistä, saa sosiaalisen ympäristön, työporukan johon kuulua, sekin on tärkeää, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Ja kaikki valmentautujat saavat sen pienen elantonsa kuitenkin jostain, se pari sataa mitä saa verottomana siihen päälle on ihan kiva kuitenkin, parempi kun ei mitään.
Ehkä se kuitenkin on ihan hyvä että minä täällä aikaani vietän vaikka voisin vahdata telkkariakin tai jopa tehdä kotitöitä, saa muutama ihminen jotain muutakin tietoa kuin Uuninpakkopojan kauhisteluja.
Kuulostaa kuin uskoisit rahaa tulevan seinästä :-D Tai yrität uskotella niin täällä kirjoitteleville työttömille. Mikseivät nuo valmentautujat voisi saada sen pienen elantonsa palkkana? Sekä lisäksi vuosilomat, ansiosidonnaista, eläkettä, työterveyshuollon.
Kerrotko vielä seuraavaksi että kuka sen palkan maksaisi niille jotka oikeasti kuuluvat kuntouttavan asiakkaiksi, eli eivät pysty tekemään aidosti tuottavaa työtä itseohjautuvasti? Kuntouttavassa on juuri se tavoite, että työkyvyttömyyden syyt saataisiin poistettua ja henkilö siirrettyä palkkatöihin. Että hänestä tulisi tuottava työntekijä jonka joku haluaa palkata.
Tämä ei taaskaan koske sitä 50 + koodaria joka ei ole työkyvytön. Mutta kun täällä kyseenalaistetaan koko kuntouttavan työtoiminnan perusta, niin pakko lähteä tälle linjalle ja kysyä, että mikä taho voi maksaa kilpailukykyistä palkkaa suurelle määrälle ihmisiä, jotka eivät ole työkykyisiä ja lähinnä kuluttavat resursseja (mm. valmentajien työpanosta siis) sen sijaan että tuottaisivat työnantajalle jotain.
Eivätkö nuo ihmiset kuuluisi eläkkeelle? Tai osaeläke ja palkkana se kuntouttavasta tukena saadut veromarkat?
Valmentajille maksetaan palkkaa juuri tuosta että kuntoutettavat kuluttavat heidän resurssejaan, ei siitä että näsäviisastellaan vauvapalstalla.
Esim. se kuntouttavaan tuleva saa normaalin tukensa lisäksi n. 300 € lisää kuukaudessa osallistuessaan kuntouttavaan toimenpiteeseen (tämä saattaa tarkoittaa esim. kahta päivää viikossa jolloin osallistutaan toimintaan vaikka 4h ajan päivässä), ja bonuksena hän voi välttää sen eläkkeelle jäämisen.
Työvalmentaja kertoi olevansa lomalla ja kirjoittavansa vapaa-aikanaan. On myös aika töykeää sanoa näsäviisasteluksi sitä kun joku kertoo työstään.
Kuntouttavassa oleva saa 9e/pv niiltä päiviltä, jolloin osallistuu kuntouttavaan. Jos kahtena päivänä viikossa saa 18 euroa viikossa eli 72 e/kk.
Lisätään vielä, että vaikka kuntoutuja olisikin kuntoutuksessa viitenä päivänä viikossa, kuntouttava työtoiminta kerryttää työttömän tuloja noin 20 euroa. Koska työmarkkinatuesta vähennetään veroina se 200 euroa - about sama summa kuin kuntoutujalle maksetaan työtoiminnasta kulukorvauksina /kk. Kuntoutuja nettoaa siis vain parikymppiä siis enemmän kuin jos olisi kotona työttömänä. Täydellinen vedätys ja nollasummapeli.
Se 9€ on verotonta ja tulee työttömyyskorvauksen päälle.
Höpö höpö. Kulukorvaus ei tule minkään päälle. Tässä taas tätä samaa harhaanjohtavaa valheellista sanahöpinää, millä kuntoutuksen puoltajat yrittävät omaa asiaansa ajaa.
Työttömälle työttömyyskorvauksesta vähennetään juuri sama määrä verotuksessa. Siis vaikka kulukorvaus on verotonta, työttömyyskorvaus ei ole. Joten summa summarum sama määrä jää työttömälle käteen, jos olisi kotona eikä kuntoutuksessa. Konkreettisesti tienaat kuukaudessa 20 euroa enemmän kuin jos olisit pelkällä työttömyystuella.
Kuntouttaminen on todellakin ihmisarvoa alentavaa, koska siinä sinut määritellään sellaiseksi, että sinussa on jokin "vika", miksi et ansaitse palkkaa tekemästäsi työstä. Millä v:tun tavalla tällaiseen filosofiaan perustuva typeryys "kuntouttaa" ketään? Sehän vain määrittelee työpanoksesi arvottomaksi ja sinut vialliseksi?
Kun itse osallistuin vanhustyön piirissä järjestettyyn kuntoutukseen, kuntoutusohjaaja vetosi lakiin ettei hän ole velvollinen edes antamaan mitään todistusta kuntoutukseen osallistumisesta. Eli sillä ei voinut käytännössä edes paikata aukkoa työhistoriassa tai todistaa olevansa aktiivinen ja edes yrittävänsä tehdä jotain työllistymisensä eteen. Sitä paitsi todistus kuntoutuksesta vain taas alleviivaa sitä, "että sinussa on jotain vikaa kun olet ollut kuntoutettava".
Tässä ihan ensikäden konkretiaa mitä kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa kuntoutusohjaajille ja muille välistävetäjille, jotka hyötyvät itse heikommassa asemassa olevien hädällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys.
Jos on eläkeselvittelyssä niin silloin kannattaa olla työkyvytön lääkärin todistuksella. Ei ne muuten usko, ettet kykene työhön. Kuntouttava ei tuota edistä. Sain työkyvyttömyyseläkkeen ilman, että olen koskaan ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Useampi fyysinen, parantumaton sairaus.
Olen kyllä saanut B-lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten, itse asiassa kolme kappaletta. Mutta lämpimät onnittelut, jos sinä olet saanut työkyvyttömyyseläkkeen. Se ei todellakaan ole itsestään selvää, vaikka kuinka olisi työkyvytön. Olen erittäin tyytyväinen, että olen kuntouttavassa työtoiminnassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys.
Olen kyllä saanut B-lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten, itse asiassa kolme kappaletta. Mutta lämpimät onnittelut, jos sinä olet saanut työkyvyttömyyseläkkeen. Se ei todellakaan ole itsestään selvää, vaikka kuinka olisi työkyvytön. Olen erittäin tyytyväinen, että olen kuntouttavassa työtoiminnassa mukana.
Riippuu lausunnon laatijasta. Yksi B-lausunto riitti, muutama liite mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noista töistä ei makseta tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, on turhaa jeesustella 'työn arvokkuudesta'. Varsinkin jos itse nostaa palkkaa vauvapalstalla surffaamisesta :D
Suurin osa valmentautujista tekee sitä vain suht lyhyen aikaa, ja siitä on hänelle lähes aina jotain hyötyä, vähintään se että on jotain tekemistä, saa sosiaalisen ympäristön, työporukan johon kuulua, sekin on tärkeää, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Ja kaikki valmentautujat saavat sen pienen elantonsa kuitenkin jostain, se pari sataa mitä saa verottomana siihen päälle on ihan kiva kuitenkin, parempi kun ei mitään.
Ehkä se kuitenkin on ihan hyvä että minä täällä aikaani vietän vaikka voisin vahdata telkkariakin tai jopa tehdä kotitöitä, saa muutama ihminen jotain muutakin tietoa kuin Uuninpakkopojan kauhisteluja.
Kuulostaa kuin uskoisit rahaa tulevan seinästä :-D Tai yrität uskotella niin täällä kirjoitteleville työttömille. Mikseivät nuo valmentautujat voisi saada sen pienen elantonsa palkkana? Sekä lisäksi vuosilomat, ansiosidonnaista, eläkettä, työterveyshuollon.
Kerrotko vielä seuraavaksi että kuka sen palkan maksaisi niille jotka oikeasti kuuluvat kuntouttavan asiakkaiksi, eli eivät pysty tekemään aidosti tuottavaa työtä itseohjautuvasti? Kuntouttavassa on juuri se tavoite, että työkyvyttömyyden syyt saataisiin poistettua ja henkilö siirrettyä palkkatöihin. Että hänestä tulisi tuottava työntekijä jonka joku haluaa palkata.
Tämä ei taaskaan koske sitä 50 + koodaria joka ei ole työkyvytön. Mutta kun täällä kyseenalaistetaan koko kuntouttavan työtoiminnan perusta, niin pakko lähteä tälle linjalle ja kysyä, että mikä taho voi maksaa kilpailukykyistä palkkaa suurelle määrälle ihmisiä, jotka eivät ole työkykyisiä ja lähinnä kuluttavat resursseja (mm. valmentajien työpanosta siis) sen sijaan että tuottaisivat työnantajalle jotain.
Eivätkö nuo ihmiset kuuluisi eläkkeelle? Tai osaeläke ja palkkana se kuntouttavasta tukena saadut veromarkat?
Valmentajille maksetaan palkkaa juuri tuosta että kuntoutettavat kuluttavat heidän resurssejaan, ei siitä että näsäviisastellaan vauvapalstalla.
Esim. se kuntouttavaan tuleva saa normaalin tukensa lisäksi n. 300 € lisää kuukaudessa osallistuessaan kuntouttavaan toimenpiteeseen (tämä saattaa tarkoittaa esim. kahta päivää viikossa jolloin osallistutaan toimintaan vaikka 4h ajan päivässä), ja bonuksena hän voi välttää sen eläkkeelle jäämisen.
Työvalmentaja kertoi olevansa lomalla ja kirjoittavansa vapaa-aikanaan. On myös aika töykeää sanoa näsäviisasteluksi sitä kun joku kertoo työstään.
Kuntouttavassa oleva saa 9e/pv niiltä päiviltä, jolloin osallistuu kuntouttavaan. Jos kahtena päivänä viikossa saa 18 euroa viikossa eli 72 e/kk.
Lisätään vielä, että vaikka kuntoutuja olisikin kuntoutuksessa viitenä päivänä viikossa, kuntouttava työtoiminta kerryttää työttömän tuloja noin 20 euroa. Koska työmarkkinatuesta vähennetään veroina se 200 euroa - about sama summa kuin kuntoutujalle maksetaan työtoiminnasta kulukorvauksina /kk. Kuntoutuja nettoaa siis vain parikymppiä siis enemmän kuin jos olisi kotona työttömänä. Täydellinen vedätys ja nollasummapeli.
Höpö höpö. Kulukorvaus ei tule minkään päälle. Tässä taas tätä samaa harhaanjohtavaa valheellista sanahöpinää, millä kuntoutuksen puoltajat yrittävät omaa asiaansa ajaa.
Työttömälle työttömyyskorvauksesta vähennetään juuri sama määrä verotuksessa. Siis vaikka kulukorvaus on verotonta, työttömyyskorvaus ei ole. Joten summa summarum sama määrä jää työttömälle käteen, jos olisi kotona eikä kuntoutuksessa. Konkreettisesti tienaat kuukaudessa 20 euroa enemmän kuin jos olisit pelkällä työttömyystuella.
Kuntouttaminen on todellakin ihmisarvoa alentavaa, koska siinä sinut määritellään sellaiseksi, että sinussa on jokin "vika", miksi et ansaitse palkkaa tekemästäsi työstä. Millä v:tun tavalla tällaiseen filosofiaan perustuva typeryys "kuntouttaa" ketään? Sehän vain määrittelee työpanoksesi arvottomaksi ja sinut vialliseksi?
Kun itse osallistuin vanhustyön piirissä järjestettyyn kuntoutukseen, kuntoutusohjaaja vetosi lakiin ettei hän ole velvollinen edes antamaan mitään todistusta kuntoutukseen osallistumisesta. Eli sillä ei voinut käytännössä edes paikata aukkoa työhistoriassa tai todistaa olevansa aktiivinen ja edes yrittävänsä tehdä jotain työllistymisensä eteen. Sitä paitsi todistus kuntoutuksesta vain taas alleviivaa sitä, "että sinussa on jotain vikaa kun olet ollut kuntoutettava".
Tässä ihan ensikäden konkretiaa mitä kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa kuntoutusohjaajille ja muille välistävetäjille, jotka hyötyvät itse heikommassa asemassa olevien hädällä.[/quote
Sinä et kyllä yhtään tiedä mistä puhut, koko tekstisi perustuu pelkkään oletukseen ja provosointiin, ei tutkittuun tietoon eikä edes omakohtaiseen kokemukseen. Jos olet kolmena päivänä kunouttavassa työtoiminnassa saat 27 €/ eli 108 € puhtaana käteen työmarkkinatukesi päälle, joka on 648€/kk - verot esim 20 %. Kotona maatessasi saat 518,40 €/kk, kuntouttavassa saat 626,40 €/kk käteen. Edellyttäen, että ole koko kuukauden työtön eikä sinulla ole alaikäisiä lapsi huolettavanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys.
Riippuu lausunnon laatijasta. Yksi B-lausunto riitti, muutama liite mukana.
Totta, edelleen onnittelut sinulle eläkkeesi johdosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan ensikäden konkretiaa mitä kuntouttava työtoiminta käytännössä tarkoittaa kuntoutusohjaajille ja muille välistävetäjille, jotka hyötyvät itse heikommassa asemassa olevien hädällä.
Kyllä siellä "kentällä" kaikenlaista tapahtuu, ikävä kyllä.
Itse tein kerran palkkatuella (siis markkinoin itse itseäni työpaikkoihin sillä) 6 kuukauden pestin, täysipäiväisenä ahkeroin työnantajalle, tein ylitöitä, sijaistin oman vuoroni päälle, jne. Työnantaja sai minusta täyden palkkatuen työllistäessäni minut.
Kun tuki päättyi näytettiin ovea ja kaiken huipuksi: yrittäjä pimitti työtodistustani jota tarvittiin työkkäriin sanomalla että on nyt niin tärkeitä asioita ettei sellaisia todistuksia millään ehdi, nytkö sä muka sitä tarvit - ja lopuksi ei vastannut puhelimeen. Ja olin tosissani ahkera ja tunnollinen ja pidetty.
Lopuksi sähköpostilla piti lailla uhata (onneksi neuvoivat työkkäristä) että kyllä mun kuuluu hei se todistus saada.
Sitten tuli postissa.
Että kaikenlaisia paskiaisia sitä on, tuokin päiväkotiyrittäjä hyötyi työpanoksestani ja silti käyttäytyi minua kohtaan kuin olisi tehnyt suurenkin palveluksen. Ajatelkaa niitä jotka on kaupoissa työkokeilijoina ja niille valehdellaan että jos olet oikein ahkera niin ehkäpä saatat saada ihka oikean työpaikan ja PALKKAA jopa. Ja paskat, kun työkokeilu loppuu niin uudet otetaan ja heihei.
Eräs mies kertoi että niiden firmassa pomo ihan kaikkien aikana puhuu työkokeilijoista ja näistä ilmaistyöntekijöistä että "pitäskö jätkät ottaa taas muutama orja, häh häh häh".
</p>
<p>Juuri oli uutinen , joss kerrottiin, miten työvoimaviranomaisilla on miljoonia euroja käyttämättä, esim. Kaakkois-Suomessa. Kysymys työllistymisviranomaisille: Miksi tästä rahasta ei makseta työttömille palkkaa esim. palkkatuen muodossa?Onko niin, että kaikin tavoin vältetään parantamasta aidosti toimeentuloa ja sen takia palkkatukea ajetaan alas ja laitetaan näihin kuntouttaviin ym,kursseille tekemään tyhjänpäiväistä pseudotyötä, joka on ihmisarvoa alentavaa!?[/quote kirjoitti:Työministeri Lindström, entinen työtön(!) on torjunut näiden käyttämättä jääneiden rahojen ohjaamisen palkkatukeen. "
"Kyynisesti ajateltuna hyvä syy terveiden työkykyisten määräämisellä kuntouttavaan on se, että sitten saadaan työkykyistä ilmaista työvoimaa.
Kuntouttavan alkuperäiset kohteethan eivät ole kovin tuottavaa työvoimaa "
Työministeri Lindström ymmärtää varmasti työttömien alisteisen ja haavoittuvan aseman omakohtaisen kokemuksen kautta ja tekee kaikkensa työttömien etuja ajaakseen ja heidän asemaansa parantaakseen, eiks niin. Siksi niin moni äänesti häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kohta keskustelu työkkärissä, ollut muutamia kuukaisia työttömänä.
Mitähän helvettiä siellä uskaltaa/pitää sanoa, ettei vahingossa puhu itseä johonkin kuntouttavaan toimintaan tms.?? Pelottaa.
Pidät huolta, ettei aktivointisuunnitelmaasi virkailija yritä ujuttaa suostumuksellasi sanaakaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Tätä nimittäin tapahtuu kun ihmiset ei tiedä että se velvoittaa ja siinä sitä sitten ollaan joko kuntouttavassa tai karenssissa.
Uskaltaako siellä puhua harjoitteluista mitään? Jos ehdotan että voisin etsiä harkkapaikkaa, niin onko se seuraavaksi vaatimus? Käykö näin? Itseasiassa en ole ajantasalla pääseekö nykyään edes harjoitteluihin..
V* millaiseksi tämä on mennyt!
Harva haluaa avautua muille ihmisille niin paljon että avaisi työllistämistoimenpiteisiin joutumisensa syitä. Itsekkään en halua niin tehdä. Haasteeni ovat minun ristini, ei kuulu muille.
Minä olen hyötynyt kuntouttavasta työtoiminnasta. Se palautti merkittävän osan toimintakyvystäni. Olin ennen sitä tilanteessa jossa en ollut poistunut kotoani valoisaan aikaan yli vuoteen. En ole terveiden kirjoissa vieläkään mutta pystyn nykyään olemaan osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kohta keskustelu työkkärissä, ollut muutamia kuukaisia työttömänä.
Mitähän helvettiä siellä uskaltaa/pitää sanoa, ettei vahingossa puhu itseä johonkin kuntouttavaan toimintaan tms.?? Pelottaa.
Pidät huolta, ettei aktivointisuunnitelmaasi virkailija yritä ujuttaa suostumuksellasi sanaakaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Tätä nimittäin tapahtuu kun ihmiset ei tiedä että se velvoittaa ja siinä sitä sitten ollaan joko kuntouttavassa tai karenssissa.
Uskaltaako siellä puhua harjoitteluista mitään? Jos ehdotan että voisin etsiä harkkapaikkaa, niin onko se seuraavaksi vaatimus? Käykö näin? Itseasiassa en ole ajantasalla pääseekö nykyään edes harjoitteluihin..
V* millaiseksi tämä on mennyt!
Niinpä.
Onko aktivointisuunnitelmasi tekijä fiksu vai puupää joka on huonolla tuulella tai asenteellinen jolle aivansama tai molempia.
Kruuna tai klaava.
Kaverille juurikin sujautti virkailija vaihtoehto nro 2 :ksi aktivointisuunnitelmaan kuntouttava työtoiminta ja sinnepäin niin taitaa hän suunnata.....
Jos suunnitelmaan kirjataan että haet harjoittelupaikkoja , niin sitten kotvan kuluttua sinun on sinne kirjallisesti selvitettävä MILLÄ TAVOIN JA MISTÄ olet hakenut harjoittelupaikkoja. Katsos kun aktivointisuunnitelma on velvoittava sopimus ja siksi on tehtävä selvityspyyntöjä ja TODISTETTAVA heille että kuinka työnhakija sitä sopimusta noudattaa. Painostavaa paskaa mistä ei todellista hyötyä ole. Yritä löytää itse töitä mahdollisimman pian, te-toimistosta niitä ei tule löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaa avautua muille ihmisille niin paljon että avaisi työllistämistoimenpiteisiin joutumisensa syitä. Itsekkään en halua niin tehdä. Haasteeni ovat minun ristini, ei kuulu muille.
Minä olen hyötynyt kuntouttavasta työtoiminnasta. Se palautti merkittävän osan toimintakyvystäni. Olin ennen sitä tilanteessa jossa en ollut poistunut kotoani valoisaan aikaan yli vuoteen. En ole terveiden kirjoissa vieläkään mutta pystyn nykyään olemaan osa yhteiskuntaa.
Miten olisi ollut jos siellä olisi tilallasi ollut joku täysin terve työkykyinen ja sinä et olisi saanut paikkaa vaikka se sinua palveli hyvin eteenpäin ja sinä koit siitä hyötyväsi.