Joka 4. ohjataan KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN tarpeettomasti
Suomessa 40 000 työtöntä työnhakijaa "kuntouttavassa" ja joka neljäs ohjataan tarpeettomasti työtoimintaan.
Juttu löytyi tämän päivän Taloussanomista.
Kommentit (475)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro Työvalmentaja mitä minulle "kävisi", jos joutuisin teille asiakkaaksi.
Olen 42-vuotias maisteri, jolla on pitkä oman alan työkokemus ja lisäkoulutuksia. Muutin miehen työn perässä seudulle, josta ei sitten vain oman alan työtä ikävä kyllä ole irronnut aktiivisesta hakemisesta huolimatta, eikä muutakaan työtä, jonne minun taustalla oleva ihminen olisi haluttu palkata. Olen fyysisesti ja psyykkisesti terve ja liikunnallinen ja aktiivinen muutenkin, sosiaalinen ja puhelias, olen tottunut kouluttamaan isoja joukkoja jne eli en jännitä esiintymistä.
Haluaisin tietää, miten minua teillä valmennettaisiin, ja mitä noin suurinpiirtein teillä tekisin niissä vuoroissani, ja mitä hyötyä siitä työllistymiselleni saisin. En ole vielä joutunut kuntouttavaan, mutta se uhka on nykyisessä kunnassa asuessa pahasti niskassa.
Minä suosittelisin sinulle, että laajentaisit hakuasi ja ammatillista osaamistasi esim. ura-tai työhönvalmennuksella. Tiedän, että työnhakutaitosi ovat ajantasalla, osaamistasi vastaavaa työtä vain ei ole uudella paikkakunnalla tarjolla. Sitä äkkiä lokeroituu omiin ajatuksiin osaamisestaan ja mahdollisuuksistaan, usein ulkopuolisilta asiantuntijoilta, ihmisiltä, jotka valmentavat työkseen, saa erittäin hyviä vinkkejä. Toinen vaihtoehto on yksityiset työnvälityspalvelutt, joihin sinulla voi olla oikeus, Käy mol.si sivuilla tutustumassa oman paikkakuntasi Te-toimiston palveluihin.
Mielelläni teen töitä myös jollain omaa alaa vain löyhästi sivuavalla alalla. Olen itse asiassa itse maksanut eräälle yksityiselle uravalmentajalle ihan itse viiden valmennuskerran paketin, jotta saisin apua työnhakuun (eräs alalla ihan arvostettu valmentaja, joka tarjosi ns. executive-tason valmennuksia etänä Helsingistä käsin). Hyvä valmennus se olikin, mutta en työllistynyt silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kuntouttavista työvalmentajista jotenkin naiivi kuva kuinka kritiikittömästi myyvät ja puolustavat ideologiaa joka petaa heille itselleen toimeentulon ja lakisääteiset lomat plus kerryttää eläkettä , ikuisilla ärsyttävillä hymynaamahymiöllä höystettynä ja jos joku haluaa rapukattilasta pois, niin mitä ihmettä sä nyt eiks tää ole hyvä systeemi vaikket sä tietty tästä mitään hyödy kun palkitsevan kokemuksen osallistua tähän meidän yhteisöön ettet syrjäydy kato ,anna kun mäselitän ja hymiö että sä tajuat ........Mehän autetaan teitä tajuutsä .
Kuule, ku sun ei tarvi ottaa vastaan meidän apua, mutta anna se mahdollisuus niille jotka sitä haluaa ja jotka siitä oikeesti hyötyy. Minä kuulen sitä valmentautujilta päivittäin miten ne tykkää olla meillä, meillä on hyvä porukka, ja ne on meillä vapaaehtoisesti, ne on halunneet nimenomaan mun osastolle. Miksi helvetissä minä sanoisin niille että ei tää oo ollenkaa hyvä juttu, menkäää adhd:t ja aspergerit takas kotiinne pelaamaan pleikkaa tai vetämään huumeita.
T: Työvalmentaja
Sinä olet varmasti hyvä työssäsi ja asiakkaittesi kanssa ja he ovat niitä jotka tuota palvelua tarvitsevat.
Ikävä kyllä on niitäkin jotka eivät ole lainkaan tuollaisen "tuen" tarpeessa ja jotka eivät hyödy siitä että heille puhutaan kuin vajaaälyiselle.
Esim minulle (reilu 40-v) palkkatuella eräässä järjestössä ollessani (takana lähes 20 vuotta työelämää) selitettiin moneen kertaan tiukasti silmiin katsoen kuinka pitää avata ovi jos ovikello soi, ymmärränkö sen ja muistanko mennä ovelle kun ohjaajat eivät pääse kun pitävät palaveria.
Oi hyvänen aika. Ymmärsin ja muistin, olisin ymmärtänyt ilman sanomistakin.
Tämä oli vain yksi kevyt esimerkki, kyllä tapahtuu rankkaakin vähättelyä ja mitätöintiä. Millä sellaista todistat viranomaisille, työpaikkakiusaaminen on usein sellaista että uhri näyttää naurettavalta yliherkältä turhasta valittajalta.
Että kyllä kuntouttava voi masentaa ja järkyttää mielenterveyttä, paljon sellaista on tapahtunutkin. Uskotko tosissasi että jos etukäteen sanoo ettei halua kuntouttavaan koska "järkkyy" siellä niin siitä jotain hyvää työttömälle seuraisi?
Jos minulle (43v) joku tulisi puhumaan kuin lapselle niin kyllä minä sanoisin vastaan sen verran että eipä puhuisi alentuvasti toista kertaa. Tiedän kyllä että jotkut alan ihmiset ovat niin "humaaneja" ja varmasti jotain sosiaalipuolen kouluja käyneet, että kuvittelevat kaikkien kuntouttavaan tulevien olevan kolmevuotiaan tasolla, ja kaikki valmentautujat eivät kykene siihen vastaamaan. Meillä on esimerkiksi valmentautuja joka on henkisesti kuusivuotiaan tasolla, ja toinen joka on ehkä kymmenvuotiaan tasolla, mutta kummallekaan minä en puhu kuin lapselle, eikä näitä heidän diagnoosejaan edes tiedä kaikki, lähinnä yksilövalmentaja. Moni meistä työvalmentajista ei edes katso niitä tietoja koneelta mitä diagnooseja kelläkin on, vaan ensin tutustutaan ihmiseen ihmisenä, kukaan ei ole yhtä kuin diagnoosinsa, jokainen ihminen on yksilö jolla on erilainen luonne ja menneisyys joka on muokannut ihmisen elämänkokemusta. Meidän työvalmentajien tehtävä on luoda toimiva ryhmä jossa jokainen valmentautuja voi olla rennosti oma itsensä, ei tarvitse jännittää vaan keskittyä tekemään sitä työtä mikä milloinkin on työn alla.
En usko että se auttaakaan jos etukäteen sanoo että mieli järkkyy jos menen kuntouttavaan, mutta sen voi sanoa sitten kun sopimusta ollaan jatkamassa tai on joku muu palaveri jossa on läsnä useampi taho miettimässä että onko se kuntouttava tehnyt sulle hyvää, oletko edennyt. Ja jokaisella työpajalla on myös jonkinlainen työsuojeluvaltuutettu, hänelle kun menee puhumaan niin varmasti uskoo. Varsinkin jos tarpeeksi moni valmentautuja valittaa väärinkohtelusta, niin kyllä siihen maksava taho puuttuu, koska se vie pohjan koko valmennustyöltä.
Jos työllisyystoimenpide keskeytyy työttömästä johtuvasta syystä, seuraa karenssi. Ja sitä kuntouttavassa olevat pelkäävät, jos valittaa niin potkaistaan tai savustetaan pihalle ja sitten olet karenssissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 40 000 työtöntä työnhakijaa "kuntouttavassa" ja joka neljäs ohjataan tarpeettomasti työtoimintaan.
Juttu löytyi tämän päivän Taloussanomista.
Muistakaa äänestää jatkossakin itseänne vastaan eli kokkareita,keskustaa tai vihreitä tai muita oikeistopuolueita kuten RKP:tä ja niitä yksiä paskoja kahdessa osassa mitä en jaksa edes muistaa millään tavoin.
Tämänpäivän duunarin pitää ehdottomasti äänestää vasureita koska oikeisto on järjestäytynyt ja sen tulokset näkyvät nyt jokaisen tilipussissa tai työttömän kyykytyksessä ja tämä ei lopu siihen että uudet vaalit valitsevat kuitenkin oikeiston jatkoon ja hulluus jatkuu entistäkin absurdina joten pitää saada enemmistöhallitus vasemmistolle missä ovat vas ja sdp ja näillä vielä enemmistö eduskunnan kansanedustajien paikoista.
Muuten ei auta kuin maasta poismuutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa on sekin ilmiö, että usea työtön työnhakija kokee että hänen on pakko totella ja uskoa sattumanvaraisten te-asiantuntijoiden hänestä asettamia määreitä ja toimia niiden puitteissa (täyin näkemättä häntä tai syvemmin perehtymättä ammattiosaamiseen ja sen laajuuteen).
Olo on monella kafkamainen.
Tein aikoinaan keikkatyötä yrityksessä jossa on tietyt kiireiset sesonkiajat. (Keikkatyöläiset lasketaan työnhakijoiksi, kun saa tarvittaessa soviteltua päivärahaa jos töitä ei ole) Mulle oli ilmoitettu työvuorot ja sit te-keskus ilmoittaa että nyt pikaisella aikataululla parin viikon päästä työnhakukurssille, 5 päivää, 9€/päivä. Pois voi jäädä vain hyvästä syystä.
Ilmoitin heti että nuo on jo sovittuja työpäiviä joten kurssille en nyt pääse. Eipä ollut hyvä syy, sairasloma olisi ollut hyvä syy, mutta työpäivä ei, tuli 3kk karenssi, ja se pysyi vaikka päätöksestä valitinkin.
Eipä tuo karenssi käytännössä haitannut kun oli onneksi palkkatuloja sen ajan kun keikkatöitä riitti niin etten mitään tukia olisi saanutkaan, mutta periaatteessa tuo on mun mielestä väärin. Entä jos töitä ei olisi ollutkaan ja karenssi päällä.
Olisko pitänyt työnantajalle ilmoittaa vuoden kiireisimpään aikaan että perun työvuorot työnhakukurssin takia?
Mulle ainakin on tullut hyvin mielivaltainen käsitys te-toimiston toiminnasta ja tuo on vaan yksi esimerkki miten minun kohdallani on toimittu.
Siis työskentelin nollasopparilla, sen takia minä olin "työtön" virallisesti vaikka töitä olikin 4-5 päivää viikossa. Ja siis te-keskus määrittelee nollasopparilla työskentelevät työttömiksi, koska ei ole mitään minimi tuntimäärää ja voi olla ettei työtä aina löydy, tässä siis ei ole kyse siitä etten olisi ilmoittanut olevani töissä aina kun töitä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä asia että työttömät selkeästi heräävät nyt horroksesta ja alkavat reagoimaan että mitäihmettä tässä tapahtuu ja millainen on työtävaille jäävän mahdollisuudet ja tulevaisuus.
Millaisia ja minkätasoista palvelua työllistämisen edistämiseksi he TODELLA saavat, mikä on kohtelu ja asennoituminen ja - ennenkaikkea- todellinen hyöty.
Kysykää kuka hyötyy?
Kyllä, näin juuri! Kun kerran työttömiltä vaaditaan sitä ja tätä, niin myös työttömien pitää vaatia niitä palveluja, ei voi olla niin että ainoa palvelu mitä kunnalta löytyy on kuntouttava työtoiminta, ja sekin ilman kunnollista valmennusta. Laki kuitenkin määrittelee jo aika paljon kunnalle velvollisuuksia, kyse on vaan siitä miten kunnat niitä lakeja noudattaa. Pienelle kunnalle ne voi olla ylivoimaisia toteuttaa itse, eikä aina päättäjille tule mieleen että sen palvelun voi ostaa ulkopuolelta niin että se on laadukasta, kuin mikä tahansa muukin sotepuolen palvelu. Tämäkin tulee varmasti muuttuman kun sote tulee voimaan, ja joka paikassa mennään maakuntatasolle kuten meillä on jo menty. Kunnassa pitäisi nähdä työttömät voimavarana eikä pelkkänä kulueränä, ja pitää mielessä että kuka tahansa voi olla koska tahansa siellä samassa työttömien porukassa, väliaita on yllättävän matala ja hatara.
T. Työvalmentaja
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja työttömiä pelottaa, että joutuvat vielä ihan töitä tekemään eivätkä voi vain maata kotona.
Kaikki työttömät eivät ole laiskoja edelleenkään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro Työvalmentaja mitä minulle "kävisi", jos joutuisin teille asiakkaaksi.
Olen 42-vuotias maisteri, jolla on pitkä oman alan työkokemus ja lisäkoulutuksia. Muutin miehen työn perässä seudulle, josta ei sitten vain oman alan työtä ikävä kyllä ole irronnut aktiivisesta hakemisesta huolimatta, eikä muutakaan työtä, jonne minun taustalla oleva ihminen olisi haluttu palkata. Olen fyysisesti ja psyykkisesti terve ja liikunnallinen ja aktiivinen muutenkin, sosiaalinen ja puhelias, olen tottunut kouluttamaan isoja joukkoja jne eli en jännitä esiintymistä.
Haluaisin tietää, miten minua teillä valmennettaisiin, ja mitä noin suurinpiirtein teillä tekisin niissä vuoroissani, ja mitä hyötyä siitä työllistymiselleni saisin. En ole vielä joutunut kuntouttavaan, mutta se uhka on nykyisessä kunnassa asuessa pahasti niskassa.
http://www.oph.fi/download/138628_Tyovalmennuksen_eat_2011_net.PDF
Katso missä paikkakunnalla on lähin järjestäjä ja ala valmentajaksi. Todella monipuolinen ja mielenkiintoinen työ, ja kuten moni on sanonut, ei varmasti koskaan työt lopu, ja vaikka loppuukin, ei varmaan heti joudu itse kuntouttavaan.
Kiitos vinkistä, katson tuon läpi. Tykkään opiskella, ja voisin hyvin suorittaakin uusia tutkintoja nykyisten lisäksi. Ongelmaksi voi kai vain muodostua, että minulla ei ole sellaista "omaa ammattialaa", jossa voisin sitten valmentaa niitä muita, eli en ole metalliosaaja, en kokki enkä mikään sellainen vastaava vaan erään yhteiskuntatieteellisen kapean alan erikoisasiantuntija, ja toiminut koko urani ajan hyvin teoreettisissa asiantuntijatehtävissä. Sellaiselle on kysyntää etelän isoissa kaupungeissa, ja minulla oli hyvä menestys urallani vaikka joku voisi ajatella että teoreetikko on turha. Kuitenkin täällä syrjemmässä minunlaista ei haluta minnekään.
Hankepäälliköksi sitten vaan, siinä on se työvalmentaja joka tekee ne käytännön ohjaamiset, tai sitten yksilövalmentajaksi. Kannattaa ajatella laajasti ja kysellä, ei sitä koskaan tiedä, niin minäkin päädyin tähän hommaan, ei ollut etukäteen mitään hajua koko alasta eikä edes työnantajasta, enemmänkin ennakkoluuloja. Ei sitä koskaan tiedä mistä itsensä löytää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kuntouttavista työvalmentajista jotenkin naiivi kuva kuinka kritiikittömästi myyvät ja puolustavat ideologiaa joka petaa heille itselleen toimeentulon ja lakisääteiset lomat plus kerryttää eläkettä , ikuisilla ärsyttävillä hymynaamahymiöllä höystettynä ja jos joku haluaa rapukattilasta pois, niin mitä ihmettä sä nyt eiks tää ole hyvä systeemi vaikket sä tietty tästä mitään hyödy kun palkitsevan kokemuksen osallistua tähän meidän yhteisöön ettet syrjäydy kato ,anna kun mäselitän ja hymiö että sä tajuat ........Mehän autetaan teitä tajuutsä .
Kuule, ku sun ei tarvi ottaa vastaan meidän apua, mutta anna se mahdollisuus niille jotka sitä haluaa ja jotka siitä oikeesti hyötyy. Minä kuulen sitä valmentautujilta päivittäin miten ne tykkää olla meillä, meillä on hyvä porukka, ja ne on meillä vapaaehtoisesti, ne on halunneet nimenomaan mun osastolle. Miksi helvetissä minä sanoisin niille että ei tää oo ollenkaa hyvä juttu, menkäää adhd:t ja aspergerit takas kotiinne pelaamaan pleikkaa tai vetämään huumeita.
Sinä olet varmasti hyvä työssäsi ja asiakkaittesi kanssa ja he ovat niitä jotka tuota palvelua tarvitsevat.
Ikävä kyllä on niitäkin jotka eivät ole lainkaan tuollaisen "tuen" tarpeessa ja jotka eivät hyödy siitä että heille puhutaan kuin vajaaälyiselle.
Esim minulle (reilu 40-v) palkkatuella eräässä järjestössä ollessani (takana lähes 20 vuotta työelämää) selitettiin moneen kertaan tiukasti silmiin katsoen kuinka pitää avata ovi jos ovikello soi, ymmärränkö sen ja muistanko mennä ovelle kun ohjaajat eivät pääse kun pitävät palaveria.
Tämä oli vain yksi kevyt esimerkki, kyllä tapahtuu rankkaakin vähättelyä ja mitätöintiä. Millä sellaista todistat viranomaisille, työpaikkakiusaaminen on usein sellaista että uhri näyttää naurettavalta yliherkältä turhasta valittajalta.
Että kyllä kuntouttava voi masentaa ja järkyttää mielenterveyttä, paljon sellaista on tapahtunutkin. Uskotko tosissasi että jos etukäteen sanoo ettei halua kuntouttavaan koska "järkkyy" siellä niin siitä jotain hyvää työttömälle seuraisi?
Jos minulle (43v) joku tulisi puhumaan kuin lapselle niin kyllä minä sanoisin vastaan sen verran että eipä puhuisi alentuvasti toista kertaa. Tiedän kyllä että jotkut alan ihmiset ovat niin "humaaneja" ja varmasti jotain sosiaalipuolen kouluja käyneet, että kuvittelevat kaikkien kuntouttavaan tulevien olevan kolmevuotiaan tasolla, ja kaikki valmentautujat eivät kykene siihen vastaamaan. Meillä on esimerkiksi valmentautuja joka on henkisesti kuusivuotiaan tasolla, ja toinen joka on ehkä kymmenvuotiaan tasolla, mutta kummallekaan minä en puhu kuin lapselle, eikä näitä heidän diagnoosejaan edes tiedä kaikki, lähinnä yksilövalmentaja. Moni meistä työvalmentajista ei edes katso niitä tietoja koneelta mitä diagnooseja kelläkin on, vaan ensin tutustutaan ihmiseen ihmisenä, kukaan ei ole yhtä kuin diagnoosinsa, jokainen ihminen on yksilö jolla on erilainen luonne ja menneisyys joka on muokannut ihmisen elämänkokemusta. Meidän työvalmentajien tehtävä on luoda toimiva ryhmä jossa jokainen valmentautuja voi olla rennosti oma itsensä, ei tarvitse jännittää vaan keskittyä tekemään sitä työtä mikä milloinkin on työn alla.
En usko että se auttaakaan jos etukäteen sanoo että mieli järkkyy jos menen kuntouttavaan, mutta sen voi sanoa sitten kun sopimusta ollaan jatkamassa tai on joku muu palaveri jossa on läsnä useampi taho miettimässä että onko se kuntouttava tehnyt sulle hyvää, oletko edennyt. Ja jokaisella työpajalla on myös jonkinlainen työsuojeluvaltuutettu, hänelle kun menee puhumaan niin varmasti uskoo. Varsinkin jos tarpeeksi moni valmentautuja valittaa väärinkohtelusta, niin kyllä siihen maksava taho puuttuu, koska se vie pohjan koko valmennustyöltä.
Jos työllisyystoimenpide keskeytyy työttömästä johtuvasta syystä, seuraa karenssi. Ja sitä kuntouttavassa olevat pelkäävät, jos valittaa niin potkaistaan tai savustetaan pihalle ja sitten olet karenssissa.
Terveydelliset syyt ovat usein työttömästä johtuva syy :o),mutta ei siitä tule määräaikaista odotusaikaa, jos asiakkaalla on sairaslomatodistus tai lääkärinlausunto. Työhön ja koulutukseen meno on myös sallittua, ja usein ne kirjataankin jo valmiiksi aktivointisuunnitelmaan. Ps ei TYP ole instanssi, josta asiakkaat lähetetään kuntouttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydelliset syyt ovat usein työttömästä johtuva syy :o),mutta ei siitä tule määräaikaista odotusaikaa, jos asiakkaalla on sairaslomatodistus tai lääkärinlausunto. Työhön ja koulutukseen meno on myös sallittua, ja usein ne kirjataankin jo valmiiksi aktivointisuunnitelmaan. Ps ei TYP ole instanssi, josta asiakkaat lähetetään kuntouttavaan.
... lisään ettei TYP ole ainoa, myös Te-toimiston kautta tehdään paljon aktivointisuunnitelmia, joihin voi sisältyä myös kuntouttavaa työtoimintaa.
Miksi sairas olisi parempi laittaa kuntouttavaan orjatyöhön kuin terve?
Helvetin sairas ajatusmaailma nykyään.
Vielä ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij
</p>
<p>Kuule, ku sun ei tarvi ottaa vastaan meidän apua, mutta anna se mahdollisuus niille jotka sitä haluaa ja jotka siitä oikeesti hyötyy. Minä kuulen sitä valmentautujilta päivittäin miten ne tykkää olla meillä, meillä on hyvä porukka, ja ne on meillä vapaaehtoisesti, ne on halunneet nimenomaan mun osastolle. Miksi helvetissä minä sanoisin niille että ei tää oo ollenkaa hyvä juttu, menkäää adhd:t ja aspergerit takas kotiinne pelaamaan pleikkaa tai vetämään huumeita.
</p>
<p>T: Työvalmentaja[/quote kirjoitti:Anteeksi kuinka?
Sitähän tässä perätään, että paikat ohjataan heille jotka kuntouttavasta hyötyvät.
Ei terveille työkykyisille.
(alkaa nyt kyllä pikkuhiljaa mennä usko muutamaan työvalmentajaan. jos ymmärrys tätä tasoa)
Olenko minä sanonut jossain että pitää laittaa kuntouttavaan kaikki terveet ja työkykyiset? Silti tulee kuraa niskaan, ei tässä valmentajat ole niitä jotka väärin tekee, vaan ne lähettävät tahot, kuten typ.
Se on aika turha täällä palstalla haukkua koko systeemi sen takia että jotkut kunnat tai yksittäiset ihmiset kunnalla käyttävät systeemiä väärin. Pitäisi valittaa virallisia kanavia pitkin sinne missä asioista päätetään.
No kuule, jos työpäivä ei ole hyvä syy keikkatyöläisen jäädä pois työnhakukurssilta niin miten paljon ajattelet työttömän valituksella viralliselle taholle olevan arvoa?
Kun keikkatyötä tekeväkin on te-toimistossa "työtön" jos työskentelee nollasopimiksella vaikka työtä tekisi pääsääntöisesti täysiä tuntimääriä ja te-toimisto olisi tästä tietoinen.
Eli ei mistään väärinkäytöksestä tai ilmoittamatta jättämisestä ole kyse, systeemi vaan on sellainen nollasopparilaisten kohdalla. Teet pathaassa tapauksessa täyttä työviikkoa mutta silti sinuun voidaan kohdistaa erilaisia työvoimapoliittisia toimenpiteitä. Jos niihin suostuu.
Kun tein keikkatöitä (nollasopparilla) niin tein kuukaudessa noin 120-160 tuntia töitä usean vuoden ajan ja samalla juoksin työkkärissä vähän väliä milloin mistäkin syystä ja olin PITKÄAIKAISTYÖTÖN vaikka koko ajan siis olin tehnyt tuon verran tunteja. Tämä systeemi on edelleen tänä päivänä mutta työkkärissä ei tarvinne ilmoittautua tietyin väliajoin.
Eli todella kummallista, samaan aikaan olet töissä ja kuitenkin olet työtön tai kahden vuoden jälkeen pitkäaikaistyötön.
En tiedä käyttääkö virkailijat nykyään harkintaa siinä kuinka paljon näitä työvoimapoliittisia toimenpiteitä ja työnhakukursseja sun muuta kohdistetaan ja tyrkytetään keikkatyöläisille, vai katsotaanko se niin että voi kieltäytyä tarjotusta "toimenpiteestä".Tuossa Sipilän aktiivisuusmallissa on kuitenkin että jos on töissä niin ja niin paljon tarkastelujakson aikana, se osoittaa että on ollut aktiivinen, eihän siinä muuta aktiivisuustoimenpidettä sitten tarvita. Ja samalla on kuitenkin niin että läheskään kaikille työttömille ei ole tehty edes niitä kolmen kuukauden välein tehtäviä haastatteluja.
http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/3915389/Maisonlahti_aktiivimal…
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja työttömiä pelottaa, että joutuvat vielä ihan töitä tekemään eivätkä voi vain maata kotona.
Ainoat laiskat työttömät joita olen elämäni aikana tavannut on esim. alkoholisteja, tosin hekin tekevät töitä jos viina uhkaa loppua.
Mutta toisaalta, tiedän paljonkin laiskoja työssäkäyviä, jopa omalla työpaikalla. Joillekin se riittää että on vakituinen työpaikka, niin sitä voi istuksia syömässä tunnin ja kahvitauolla kolme varttia kaksi kertaa päivässä ja puhua paskaa toisten samanhenkisten kanssa kun toiset ei meinaa ehtiä vessassa käydä.
Jos ihminen on laiska ja välinpitämätön luonteeltaan, hän on sitä myös töissä, tai jos ihminen on toimelias hän on sitä myös työttömänä, ei ne kotityöt, lastenhoito, vanhempien auttaminen tai harrastukset mihinkään häviä jos työttömäksi jää.
T. Työvalmentaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ihan noin mene, tai ainakaan ei pitäisi mennä. Jos valmentautuja ei ole valmennukseen valmis, eikä kykene siihen, niin ei se ole sama asia kuin esim. se että hän ei vaan viitsi tulla paikalle ja tulee luvattomia poissaoloja. Sen takia meillä tehdään aina ensin vain kuukauden sopimus, jotta sen voi sitten jatkaa tai olla jatkamatta, ja yhdessä palaverissa sovitaan jatketaanko vai ei. Ei siitä karenssia tule, mutta siinä vaan keksitään sitten jotain muuta tälle henkilölle sopivampaa, joillekin riittää se että käyvät esim. aa- kokouksissa tai psyk.polilla ja sitten tulevat takaisin meille jos elämä on mennyt eteenpäin niin että kykenee kokeilemaan kuntouttavaa tai menee ihan jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... lisään ettei TYP ole ainoa, myös Te-toimiston kautta tehdään paljon aktivointisuunnitelmia, joihin voi sisältyä myös kuntouttavaa työtoimintaa.
Joo, ei olekaan, kaikille työttömille tehdään joku työllistämissuunnielma, mutta kaikki eivät voi olla typin asiakkaita. Yleensä suurin osa kuntouttavaan tulevista on typin asiakkaita, ja joissain kunnissa se on edellytys jotta pääsee kuntouttavaan.
T. Työvalmentaja
Vierailija kirjoitti:
Vielä ilman rahaa.[/quoteUsein kuntouttavan työtoiminnan tavoite on nimenomaan eläkeselvittelyt. Asiakas on saanut aiemmin hylkäävän päätöksen Kelan työkyvyttömyyseläkkeestä. Tällöin haetaan Kelalle "uutta näyttöä"" työkyvyttömyydestä. Tää on ihan uskomatonta tämä Av:n meininki, kun ihmiset ihan oikeasti eivät ymmärrä YHTÄÄN mitään näistä asioista. Sitten ollaan retostelemassa miten sairasta toiminta on, voi tätä typeryyden määrää tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ilman rahaa.
Kuntouttava ei ole tuottavaa työtä edelleenkään, vaan tuettua toimintaa joka voi oikeasti joillain tarkoittaa paikalle saapumista oikeaan aikaan ja sitten esim. keskusteluryhmiä tai vaikka opastamista jatkopolkujen suhteen. Ja onpa kiva ajatus että se sairas ihminen joutuisi tyytymään olemaan sairas ja ulkopuolella työelämästä, varsinkin jos kuntoutuksella hän voi vielä tuottavaan työhön joskus kyetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ilman rahaa.Kuntouttava ei ole tuottavaa työtä edelleenkään, vaan tuettua toimintaa joka voi oikeasti joillain tarkoittaa paikalle saapumista oikeaan aikaan ja sitten esim. keskusteluryhmiä tai vaikka opastamista jatkopolkujen suhteen. Ja onpa kiva ajatus että se sairas ihminen joutuisi tyytymään olemaan sairas ja ulkopuolella työelämästä, varsinkin jos kuntoutuksella hän voi vielä tuottavaan työhön joskus kyetä.
Thumbs up!
Vierailija kirjoitti:
Olipa tuon henkilövalmentajan ohjeista "kuinka tehdään hyvä työhakemus" paljon apua. Käski jättää pois juuri ne tiedot joista jossain iltasanomien uutisessa oli että "nämä asiat kiinnostavat työnantajaa eniten työhakemuksessa".
Neuvoi myös, ettei työharjoittelupaikkoja saa merkata työksi tai on ilmoitettava että kyseessä harjoittelu. Selvensi että " kuntouttava työtoiminta ei ole palkkatyötä vaikka siitä maksetaankin 9€ päivässä".
No ei ainakaan minun käsitys palkkatyöstä ole 9€ päivässä, enkä sitä ennen ole ollut työharjoittelussa ellei se ole ollut osa koulua tai lisäkoulutusta. Olin kyllä kertonut valmentajalle että ole ollut vain palkkatyössä, eri työnantajilla. Työkokemusta siis reippaasti hakea pääasiassa ihan oman alan töitä eikä PELKÄSTÄÄN jotain hänen ehdottamiaan kiireapulaisen hommia ties missä.
Työllisyin kyllä ihan omalle alalle itsepäisesti omin neuvoin tekemälläni hakemuksella, enkä henkilövalmentajan ohjeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa on sekin ilmiö, että usea työtön työnhakija kokee että hänen on pakko totella ja uskoa sattumanvaraisten te-asiantuntijoiden hänestä asettamia määreitä ja toimia niiden puitteissa (täyin näkemättä häntä tai syvemmin perehtymättä ammattiosaamiseen ja sen laajuuteen).
Olo on monella kafkamainen.
Tein aikoinaan keikkatyötä yrityksessä jossa on tietyt kiireiset sesonkiajat. (Keikkatyöläiset lasketaan työnhakijoiksi, kun saa tarvittaessa soviteltua päivärahaa jos töitä ei ole) Mulle oli ilmoitettu työvuorot ja sit te-keskus ilmoittaa että nyt pikaisella aikataululla parin viikon päästä työnhakukurssille, 5 päivää, 9€/päivä. Pois voi jäädä vain hyvästä syystä.
Ilmoitin heti että nuo on jo sovittuja työpäiviä joten kurssille en nyt pääse. Eipä ollut hyvä syy, sairasloma olisi ollut hyvä syy, mutta työpäivä ei, tuli 3kk karenssi, ja se pysyi vaikka päätöksestä valitinkin.
Eipä tuo karenssi käytännössä haitannut kun oli onneksi palkkatuloja sen ajan kun keikkatöitä riitti niin etten mitään tukia olisi saanutkaan, mutta periaatteessa tuo on mun mielestä väärin. Entä jos töitä ei olisi ollutkaan ja karenssi päällä.
Olisko pitänyt työnantajalle ilmoittaa vuoden kiireisimpään aikaan että perun työvuorot työnhakukurssin takia?
Mulle ainakin on tullut hyvin mielivaltainen käsitys te-toimiston toiminnasta ja tuo on vaan yksi esimerkki miten minun kohdallani on toimittu.
SAMA. Nyt kun loppu määräaikainen ja joutuu taas te-toimiston "aktivoinnin, tuen ja toimenpiteiden" kohteeksi, niin alkoi stressi ja univaikeudet välittömästi, koska et yhtään tiedä onko asioistasi päättämässä fiksu vai puupää. Toivottavasti saan uuden pestin pian, niin merkilliseksi se asioi ti on tehty ihmekirjautumisineen omiin tietoihin joissa nyt voi olla vaikka mitä ihan yllättäen mitä et ole hoksannut.