Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
141/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?

Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.

Olin tulossa koulusta

Portaikossa pyysin sinua kahville

Siihen kahvilaan

Missä on pyöröovi

Portaiden juurella

Graniitin varjossa

Jännitin

Lähdetkö mukaan

Lunta silmäripsissäsi katsoit

Minuun ja hymyilit, sanoit:

Täytyy mennä tanssitunnille

Ja minä jäin seisomaan lumeen

--> tämä on muisto kouluajoilta (mennyt aikamuoto)

Olen tulossa kaupasta

Kainalossa puinen leipälaatikko

Se sellainen

Jossa on liukuovi

Hotellin kulmalla

Marmorin varjossa

Näen sinut

Lunta silmäripsissäsi kerrot jotain

Ja hymyilet, sanot:

Ja minä jään seisomaan lumeen

--> kertoja törmää uudelleen nuoruuden ihastukseen. He vaihtavat kuulumisia (jotain mitä vanhat puolitutut koulukaverit saattaisivat sanoa) mutta kertoja elää uudelleen tuon vanhan muiston torjunnasta. En itse tulkitse sitä niin, että kertojalle oikeasti enää sanotaan mitään tanssitunnista. Hän häkeltyy kohtaamisesta ja jää "seisomaan lumeen" eli ihmettelemään mitä äsken oikein tapahtui. Kohtasiko hän oikeasti hänet.

Ja kotona kuulen

Kun ulkona laulaa jäätelöauto

--> jäätelöauto, kesä, nuoruus, lapsuuteen liittyvä merkkiääni saa jälleen kertaamaan tuon vanhan torjutuksi tulemisen tunteen:

= Nuorena koetut ihastukset ja torjunnat ovat voimakkaita ja kohtaaminen vanhan ihastuksen kanssa sai kertojan hetkeksi palaamaan nuoruuteen.

Vierailija
142/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anne ja Jak, Anne ja jak, lehdessä pussas siinä luki smak.

Jak oli niinkuin donal dak ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Anne_ja_Jacques

Donald Duck = Aku Ankka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta lumesta: lunta silmäripsissä = kylmä torjunta, kylmä katse. Toinen "jäätyi" tämän seurauksena.

Vierailija
144/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dilutus kirjoitti:

Tämä on jäänyt häiritsemään Anssi Kelan biisissä:

"he luulivat jo selvinneensä, Laura näkee peileistänsä kuinka valot siniset välähtää vaatien pysähtymään..."

Silloin pysähdytään jos poliisi väläyttää punaista valoa, ja sinistä valoa väläytettäessä väistetään...

Tästä samasta asiasta on jankutettu vuosia. Anssi Kela on itsekin vastannut siihen haastatteluissaan ja blogissaan tms. vaikka kuinka monta kertaa.

"Anssi Kela

20.3.2010 11:34

Kela toki tietää tämän. Maalasin sinisellä värillä ihan selkeyden vuoksi: se luo mielikuvan hälytysajoneuvosta huomattavasti paremmin kuin punainen valo. Jos laulaisin ”valo punainen välähtää”, niin luultavasti kaikki eivät tajuaisi mistä on kyse.

Sitä paitsi sininen valo avaa myös option vaihtoehtoiseen tulkintaan: Laura vain pelästyy nähdessään hälytysajossa olevan poliisiauton, luulee sen olevan heidän perässään ja kääntää kahvaa aivan turhaan. Olisikohan siinä käynyt noin?"

http://www.anssikela.com/musiikki/sanat/puistossa/

Vierailija
145/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoleeko ne siinä lopussa johonkin ulosajoon vai mihin?

"Puistossa"-kappaleen sanoitus ei varsinaisesti paljasta, mitä Lauralle ja Petelle tapahtuu. Heidän vain mainitaan päätyvän lööppeihin ja olevan hetken legendaa. Anssi Kela kirjoitti vuosia myöhemmin kappaleelleen jatko-osan "Petri Ruusunen", jossa hän paljastaa "Puistossa"-laulun pakomatkan päättyneen kolariin, jossa Laura kuoli ja Petri menetti toisen jalkansa.

Vierailija
146/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?

Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.

Olin tulossa koulusta

Portaikossa pyysin sinua kahville

Siihen kahvilaan

Missä on pyöröovi

Portaiden juurella

Graniitin varjossa

Jännitin

Lähdetkö mukaan

--> tämä on muisto kouluajoilta (mennyt aikamuoto)

Olen tulossa kaupasta

Kainalossa puinen leipälaatikko

Se sellainen

Jossa on liukuovi

Hotellin kulmalla

Marmorin varjossa

Näen sinut

Lunta silmäripsissäsi kerrot jotain

Ja hymyilet, sanot:

Ja minä jään seisomaan lumeen

--> kertoja törmää uudelleen nuoruuden ihastukseen. He vaihtavat kuulumisia (jotain mitä vanhat puolitutut koulukaverit saattaisivat sanoa) mutta kertoja elää uudelleen tuon vanhan muiston torjunnasta. En itse tulkitse sitä niin, että kertojalle oikeasti enää sanotaan mitään tanssitunnista. Hän häkeltyy kohtaamisesta ja jää "seisomaan lumeen" eli ihmettelemään mitä äsken oikein tapahtui. Kohtasiko hän oikeasti hänet.

Ja kotona kuulen

Kun ulkona laulaa jäätelöauto

--> jäätelöauto, kesä, nuoruus, lapsuuteen liittyvä merkkiääni saa jälleen kertaamaan tuon vanhan torjutuksi tulemisen tunteen:

= Nuorena koetut ihastukset ja torjunnat ovat voimakkaita ja kohtaaminen vanhan ihastuksen kanssa sai kertojan hetkeksi palaamaan nuoruuteen.

Tai sitten laulu kertoo ihan vain niistä hetkistä, kun tämä  kaikki tapahtui, ehkä parin viikon sisällä. Miksi noin hirvittävän vaikea ajatuskuvio? 

Vierailija
147/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkiläinen biisi mutta silti. En pääse yli tästä pedofiiliaspektista tässä biisissä. Eihän se sitä voi tarkoittaa kun tämä on niin suosittu mutta silti...

"I'm On Fire"

Hey, little girl, is your daddy home?

Did he go and leave you all alone?

I got a bad desire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Tell me now, baby, is he good to you?

And can he do to you the things that I do? Oh, no

I can take you higher

Oh-oh-oh, I'm on fire

Sometimes it's like someone took a knife, baby, edgy and dull

And cut a six-inch valley through the middle of my skull

At night I wake up with the sheets soaking wet

And a freight train running through the middle of my head

Only you can cool my desire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Vierailija
148/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Popedalla on aika legendaarisen outoja 😂

-hei tyttö olen matkalla Alabamaahan, mennään yhdessä leipomaan????

- suksi, suksi. Porkat, pipot, sukset, tupakit. Kaikki on joku vieny ja mihin se on edes menossa?

Joskus Popedan keikalla muistaakseni Costello kertoi tuon Matkalla Alabaman biisin syntyneet aamuyön tunteina juhlitun yön jälkeen, eikä sen sanoituksessa juuri mitään järkeä kenenkään mielestä ole.

Vierailija
149/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dilutus kirjoitti:

Tämä on jäänyt häiritsemään Anssi Kelan biisissä:

"he luulivat jo selvinneensä, Laura näkee peileistänsä kuinka valot siniset välähtää vaatien pysähtymään..."

Silloin pysähdytään jos poliisi väläyttää punaista valoa, ja sinistä valoa väläytettäessä väistetään...

Tästä samasta asiasta on jankutettu vuosia. Anssi Kela on itsekin vastannut siihen haastatteluissaan ja blogissaan tms. vaikka kuinka monta kertaa.

"Anssi Kela

20.3.2010 11:34

Kela toki tietää tämän. Maalasin sinisellä värillä ihan selkeyden vuoksi: se luo mielikuvan hälytysajoneuvosta huomattavasti paremmin kuin punainen valo. Jos laulaisin ”valo punainen välähtää”, niin luultavasti kaikki eivät tajuaisi mistä on kyse.

Sitä paitsi sininen valo avaa myös option vaihtoehtoiseen tulkintaan: Laura vain pelästyy nähdessään hälytysajossa olevan poliisiauton, luulee sen olevan heidän perässään ja kääntää kahvaa aivan turhaan. Olisikohan siinä käynyt noin?"

http://www.anssikela.com/musiikki/sanat/puistossa/

Tai sitten kaikki tapahtui siihen aikaan, jolloin poliisi ei vielä käyttänyt punaista pysäytysvaloa. Se tuli käyttöön joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa.

Vierailija
150/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ketju! Ihania pohdintoja.

Minusta nämä tällaiset ketjut ovat aina todella masentavia, koska ne todistavat sitä, mitä pelkäänkin: suuri osa ihmisistä ei tajua lukemastaan mitään. Mekaaninen lukutaito on, mutta heti jos pitäisi yhdistellä, tulkita tai päätellä, ollaan sormi suussa. Tässäkin ketjussa on monta kirjoittajaa, joiden lukutaito on ällistyttävän heikko. Moni ihmetystä aiheuttava teksti on aivan päivänselvä.

Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista? Ja kaikki kielikuvat ovat täyttä hepreaa; vain kaikkein yksinkertaisin ilmaisu menee perille.

Vierailija
151/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ole ajatellut Rage Against the Machinea tuossa biisissä. Konetta vastaan kapinointihan on ollut ihan yleinen käsite ja ehkä se raivo on voitu korkeintaan ottaa tuosta bändin nimestä, mutta en nyt sanoisi, että raivoamisella viitataan musiikin kuunteluun. 

Samaa mieltä. 90-luvullahan oli yleistä kapinoida konetta vastaan, kuuntelee mitä vaan punkia.

Jep. "Kone käyntiin jää, enkä pääse pois... kuka pysäyttää tämän koneen vois.."

Juice Leskinen 1980, Ajan Henki-albumilla.

Vierailija
152/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista?

Ajelin päivällä autolla ja radiosta tuli Aki Sirkesalon "Seksuaalista häirintää". Huvittaa ajatella, millaisen paskahalvauksen em. puupäät saisivat, jos tuo biisi olisi ilmestynyt hiljattain. Siinä päiviteltäisiin täällä ja Kansanradiossa, miten se tyyppi kehtaakin laulaa radiossa työpaikalla irstailusta ja vieläpä perheyrityksessä!

Vierailija
153/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen Apulannan "Odotus" -kappaleen (tahtoisin näyttää sulle auringon -biisi) kertovan siitä, kun laulaja on menettämässä jonkun rakkaansa. Laulussa hän odottaa, kuinka rakkaalleen käy ja pohdiskelevan sitä, että hän kuolisi itse mieluusti myös, jos vain saisi jatkaa tämän läheisensä kanssa olemista.

"Ei vieläkään kohdannut vertaistaan" -> kuolema, sairaus. "Taas voittajalle kruunu ojennetaan" -> suurimpia saavutuksia elämässä on varmasti ns. huijata kuolemaa/selvitä jostain, mistä ei pitäisi selvitä hengissä.

Kun laulaja tahtoo toisen irroittavan, laulaja toivoo, ettei lähimmäinen tarraa elämään liian tiukasti, koska mieluummin sallii läheisensä kuolevan (olevan kivutta ja tuskatta).

Mutta tää on vaan mun näkemys.

Vierailija
154/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuosta lumesta: lunta silmäripsissä = kylmä torjunta, kylmä katse. Toinen "jäätyi" tämän seurauksena.

Hauska, miten erilaisia mielikuvia ihmiset muodostaa, sillä oma assosiaationi tähän "lunta silmäripsissä" on enemmänkin viattomuus. Ihastunut poika muistaa vieläkin tytön kauniit silmät ja ripset, joita tyttö räpsytellyt todennäköisesti täysin ymmärtämättä, että poika on häneen ihastunut, hän on vaan tosissaan ollut kiireinen ehtiäkseen tanssitunnille.

Vierailija
155/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen Apulannan "Odotus" -kappaleen (tahtoisin näyttää sulle auringon -biisi) kertovan siitä, kun laulaja on menettämässä jonkun rakkaansa. Laulussa hän odottaa, kuinka rakkaalleen käy ja pohdiskelevan sitä, että hän kuolisi itse mieluusti myös, jos vain saisi jatkaa tämän läheisensä kanssa olemista.

"Ei vieläkään kohdannut vertaistaan" -> kuolema, sairaus. "Taas voittajalle kruunu ojennetaan" -> suurimpia saavutuksia elämässä on varmasti ns. huijata kuolemaa/selvitä jostain, mistä ei pitäisi selvitä hengissä.

Kun laulaja tahtoo toisen irroittavan, laulaja toivoo, ettei lähimmäinen tarraa elämään liian tiukasti, koska mieluummin sallii läheisensä kuolevan (olevan kivutta ja tuskatta).

Mutta tää on vaan mun näkemys.

Mäkin ajattlen vähän noin tosta. Toisaalta biisista tehty musiikkivideo anta ahieman toistakin kuvaa. SIinä nuori pari päätyy tekemään samaan aikaan itsemurhan kun ilmeisesti heidän rakkauttaan ja yhdessä oloaan ei ole muitten taholta hyväksytty.

Vierailija
156/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?

Laulaja tuntee itsensä näkymättömäksi,kummitukseksi,varmistelee etteihän niitä ole olemassa->eiks niin?

Vierailija
157/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eric Hill kirjoitti:

Jenkkiläinen biisi mutta silti. En pääse yli tästä pedofiiliaspektista tässä biisissä. Eihän se sitä voi tarkoittaa kun tämä on niin suosittu mutta silti...

"I'm On Fire"

Hey, little girl, is your daddy home?

Did he go and leave you all alone?

I got a bad desire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Tell me now, baby, is he good to you?

And can he do to you the things that I do? Oh, no

I can take you higher

Oh-oh-oh, I'm on fire

Sometimes it's like someone took a knife, baby, edgy and dull

And cut a six-inch valley through the middle of my skull

At night I wake up with the sheets soaking wet

And a freight train running through the middle of my head

Only you can cool my desire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Oh-oh-oh, I'm on fire

Ei et pilaa tätä biisiä. Et!

Vierailija
158/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surusilmäinen kauneus. En vaan tajua. 

Vierailija
159/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä tällaiset ketjut ovat aina todella masentavia, koska ne todistavat sitä, mitä pelkäänkin: suuri osa ihmisistä ei tajua lukemastaan mitään. Mekaaninen lukutaito on, mutta heti jos pitäisi yhdistellä, tulkita tai päätellä, ollaan sormi suussa. Tässäkin ketjussa on monta kirjoittajaa, joiden lukutaito on ällistyttävän heikko. Moni ihmetystä aiheuttava teksti on aivan päivänselvä.

Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista? Ja kaikki kielikuvat ovat täyttä hepreaa; vain kaikkein yksinkertaisin ilmaisu menee perille.

Mulle tuli sama masentava fiilis. Miten huonosti ihmiset osaa tulkita tekstiä??! Mitään vertauskuvien ymmärrystä ei tunnu olevan, ainoastaan kirjaimelliset merkitykset käsitetään. Surullista. Ja suomalaisesta musiikista kun löytyy niin mahtavia sanoituksia. Lukekaa ja analysoikaa ihmiset runoja!

Vierailija
160/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siinä tämän ketjun Debbie Downer...