Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
101/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellinooran Leijonakuningas. On se muuten aika selvää kauraa, mutta:

tänään ihmisen puolikas on huomenna leijonakuningas

ymmärtäisin, että sillä yritetään sanoa että luuseristakin voi tulla menestyjä ja elämä voi muuttua, mutta jotenkin koko laini/vertauskuva ontuu ja särähtää korvaan. Enkö vain tajua jotain?

Ei siinä sanota, että luuserista tulisi menestyjä, vaan että rikkinäinen ihminen, pelkkä puolikas, voi silti toisessa tilanteessa puolustaa arvojaan tai pienempäänsä tai jotain puolustamisen arvoiseksi kokemaansa kuin leijonakuningas.

(Ja siis tässähän on kliseitä kerrakseen. Rikkinäisiä ihmisiä sanotaan usein puolikkaiksi, vaikka kokonaisiahan kaikki elävät tietysti oikeasti on. Leijonakuninkaat ei oikeasti luonnossa puolusta kuin itseään, mutta siinä lastenelokuvassa kylä)

Eikö tossa biisissä "leijonakuningas" voi nimenomaan viitata siihen, että puolustaa itseään ts. pitää puolensa eikä välitä muiden dissauksesta? Kun siinä lauletaan, että koulussa naurettiin sen tulevaisuuden haaveille ja vähäteltiin ("ne kertoi ei musta mitään tuu" jne).

Vierailija
102/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonne Aaronin suomenkieliset kappaleet - ne pari, jotka olen radiossa kuullut - ovat melodioiltaan tosi kivoja, mutta sanat... En esimerkiksi ymmärrä yhtään, mitä Jonne tarkoittaa Kirosanoja-kappaleen "kardaanilla":

Kirosanoja tekoja pahoja

Lauoin päin naamaas kai

Kirosanoja tekoja rumia

Jotka jäi kardaaniksi vain

Ja kyllä, tiedän että autossa on kardaaniakseli, mutta mitä ihmettä se tässä laulussa tekee? Joku raja älyttömissä kielikuvissakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultra Bra:

"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".

En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?

Vierailija
104/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä "Hetken tie on kevyt"-kappaletta. "Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin moni kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet". Ja mitä se tarkoittaa että pikkusisko menee kuupurrella?

Vierailija
105/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?

Vierailija
106/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt just toisin kun ap tarkotti eli selvennän englannin kielistä kappaletta josta kukaan ei ole edes kysyny.

Toiset soittaa häissään Stingin Every breat you take-biisiä joka ei todellakaan ole mikään rakkausballadi vaan kertoo kun mies vainoaa ex-naisystäväänsä.

Vierailija
107/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?

Kai siinä sellaista haamuna oloa kuvataan, masennus jaksoilla samaistun tähän biisiin ja siinä on silloin enemmän järkeä kuin muulloin. Tulee mieleen Helsinki ja harmaa pimeä syksy. 

Vierailija
108/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultra Bra:

"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".

No ai jaa? Jätät sieltä välistä jotain pois: mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja

Ja toisaalta illoista rannalla, jolloin mikään ei voisi olla paremmin

Eli niinä iltoina rannalla mikään ei voisi olla paremmin.

Vierailija
109/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultra Bra:

"Mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja, ja toisaalta illoista rannalla jolloin mikään ei voisi olla paremmin."

Normielämää, välillä kivaa välillä ei.

Vierailija
110/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaija Koo - En pelkää pimeää

"satakieli

soittoääneksi jäi

teki mieli

osamaksulla paiskata seinään

koko kaupunki nukkeineen"

Mitä tarkoittaa osamaksulla paiskata seinään?

Tämä on mielestäni aina ollut nasevan naulan kantaan sanottu.

Osamaksulla paiskata seinään: Me köyhät yksinhuoltajat/eronneet ollaan niin köyhiä että ylimääräiset ilot, luxukset, on hankittava osamaksulla velaksi :) Seinään paiskaaminen = antaa piut paut muille ja haluta sitä niin kovasti että ottaa sen jopa osamaksulla =)

Kuvaa hyvin kerrallista omaa todellisuuttani. Eroaminen on kallista, hyvin kallista.

Vierailija
111/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tää Apulannan biisi:

Ikuisuus on helppo saada hetkeen mahtumaan

Ei keisari oo vielä kääntänyt peukaloaan

Pahinta on oottaa silmät kiinni osumaa

On länsirintamalla hiljaista

Tahtoisin näyttää sulle auringon

Kantaa sut pois taakse mustan verhon

Sun täytyy vaan irrottaa

Viedä sut pois tahtoisin

On niin helppoo hautautua tyhjiin kasvoihin

Stop-merkin kohdalla vain kiihdyttää lujemmin

Hölmöistä hölmöin ei vieläkään kohdannut vertaistaan

Taas voittajalle kruunu ojennetaan

Vierailija
112/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultra Bra:

Mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja ja toisaalta illoista rannalla, jolloin mikään ei voisi olla paremmin. Eli työt olivat kirjoittaneet elämästään; sekä suruista että onnenhetkistä.

Vierailija
113/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)

Vierailija
114/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic mutta väärin kuultujen laulujen sanoja käsittelevän kirjan hulvattomin oli minusta se väärinkäsitys kun joku luuli Katri Helenan laulavan

"Maailman pihamaat

Suuret ja lotkottaa" :) :) :)

Kun viimeisin sana on oikeasti tietysti loistokkaat.

Siinä sitä saa merkitystä pohtia...?

Vierailija
115/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epuilla on monia hyviä, monimerkityksellisiä sanoituksia. Ymmärrän tämänkin mutta en malta olla mainitsematta:

"Erehdyitkin mua fiksuksi luulemaan

Mutta toisaalta - olinhan toisaalta."

Eli oli muualta kotoisin = epätuttu, pystyi vielä antamaan fiksun vaikutelman ennen totuuden paljastumista.

Mutta toisaalta oli fiksukin :)

Vierailija
116/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)

Ja mä oon kuvitellut että se on "ei mittaa järki eikä kärkimäärä". Siis niinkun ydinkärkien määrä 🤔

Vierailija
117/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sitten tässä Viktor Kallboregin biisissä tapahtuu :

" Ostin vielä parit nakit, mut sit housuun tuli kakit. 

Angelina.

Angelina - pikku lilla nakkikioskilla.

Nyt Viljo tulee!

Angelina elä karkaa.

Nyt Viljo tulee!

Angelina elä lähde pois.

Ei vastaa enää,

hän Vilin kanssa lähti pois.

Mut Angelina, sweet signorina, ei kuule lemmenlauluain.

Vierailija
118/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne ja Jak, Anne ja jak, lehdessä pussas siinä luki smak.

Jak oli niinkuin donal dak ?

Vierailija
119/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konetta vastaan.

Ei Kohdetta.

"Rage against the Machine" 

Koneella tarkoitetaan systeemiä.

Vierailija
120/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?

Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.

Jäätelöautot ovat kai liikkeellä vain kesäisin, mutta kertoja jää silti seisomaan lumeen. Toinen tapaaminen tapahtuu siis kesäaikaan, mutta vie vahvasti muistoissa edelliseen kohtaamiskertaan, joka tapahtui talvella.