Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Jonne Aaronin suomenkieliset kappaleet - ne pari, jotka olen radiossa kuullut - ovat melodioiltaan tosi kivoja, mutta sanat... En esimerkiksi ymmärrä yhtään, mitä Jonne tarkoittaa Kirosanoja-kappaleen "kardaanilla":
Kirosanoja tekoja pahoja
Lauoin päin naamaas kai
Kirosanoja tekoja rumia
Jotka jäi kardaaniksi vain
Ja kyllä, tiedän että autossa on kardaaniakseli, mutta mitä ihmettä se tässä laulussa tekee? Joku raja älyttömissä kielikuvissakin.
Ultra Bra:
"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".
En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?
Minäkään en ymmärrä "Hetken tie on kevyt"-kappaletta. "Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin moni kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet". Ja mitä se tarkoittaa että pikkusisko menee kuupurrella?
Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?
Vastaan nyt just toisin kun ap tarkotti eli selvennän englannin kielistä kappaletta josta kukaan ei ole edes kysyny.
Toiset soittaa häissään Stingin Every breat you take-biisiä joka ei todellakaan ole mikään rakkausballadi vaan kertoo kun mies vainoaa ex-naisystäväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?
Kai siinä sellaista haamuna oloa kuvataan, masennus jaksoilla samaistun tähän biisiin ja siinä on silloin enemmän järkeä kuin muulloin. Tulee mieleen Helsinki ja harmaa pimeä syksy.
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bra:
"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?
No ai jaa? Jätät sieltä välistä jotain pois: mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja
Ja toisaalta illoista rannalla, jolloin mikään ei voisi olla paremmin
Eli niinä iltoina rannalla mikään ei voisi olla paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bra:
"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?
"Mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja, ja toisaalta illoista rannalla jolloin mikään ei voisi olla paremmin."
Normielämää, välillä kivaa välillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaija Koo - En pelkää pimeää
"satakieli
soittoääneksi jäi
teki mieli
osamaksulla paiskata seinään
koko kaupunki nukkeineen"Mitä tarkoittaa osamaksulla paiskata seinään?
Tämä on mielestäni aina ollut nasevan naulan kantaan sanottu.
Osamaksulla paiskata seinään: Me köyhät yksinhuoltajat/eronneet ollaan niin köyhiä että ylimääräiset ilot, luxukset, on hankittava osamaksulla velaksi :) Seinään paiskaaminen = antaa piut paut muille ja haluta sitä niin kovasti että ottaa sen jopa osamaksulla =)
Kuvaa hyvin kerrallista omaa todellisuuttani. Eroaminen on kallista, hyvin kallista.
Entäs tää Apulannan biisi:
Ikuisuus on helppo saada hetkeen mahtumaan
Ei keisari oo vielä kääntänyt peukaloaan
Pahinta on oottaa silmät kiinni osumaa
On länsirintamalla hiljaista
Tahtoisin näyttää sulle auringon
Kantaa sut pois taakse mustan verhon
Sun täytyy vaan irrottaa
Viedä sut pois tahtoisin
On niin helppoo hautautua tyhjiin kasvoihin
Stop-merkin kohdalla vain kiihdyttää lujemmin
Hölmöistä hölmöin ei vieläkään kohdannut vertaistaan
Taas voittajalle kruunu ojennetaan
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bra:
Mutta ne tytöt olivat kertoneet surullisiakin juttuja ja toisaalta illoista rannalla, jolloin mikään ei voisi olla paremmin. Eli työt olivat kirjoittaneet elämästään; sekä suruista että onnenhetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä Kärki määrää
Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "
Lauletaan Toivo Kärjestä?
Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)
Off topic mutta väärin kuultujen laulujen sanoja käsittelevän kirjan hulvattomin oli minusta se väärinkäsitys kun joku luuli Katri Helenan laulavan
"Maailman pihamaat
Suuret ja lotkottaa" :) :) :)
Kun viimeisin sana on oikeasti tietysti loistokkaat.
Siinä sitä saa merkitystä pohtia...?
Epuilla on monia hyviä, monimerkityksellisiä sanoituksia. Ymmärrän tämänkin mutta en malta olla mainitsematta:
"Erehdyitkin mua fiksuksi luulemaan
Mutta toisaalta - olinhan toisaalta."
Eli oli muualta kotoisin = epätuttu, pystyi vielä antamaan fiksun vaikutelman ennen totuuden paljastumista.
Mutta toisaalta oli fiksukin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä Kärki määrää
Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "
Lauletaan Toivo Kärjestä?Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)
Ja mä oon kuvitellut että se on "ei mittaa järki eikä kärkimäärä". Siis niinkun ydinkärkien määrä 🤔
Mitä ihmettä sitten tässä Viktor Kallboregin biisissä tapahtuu :
" Ostin vielä parit nakit, mut sit housuun tuli kakit.
Angelina.
Angelina - pikku lilla nakkikioskilla.
Nyt Viljo tulee!
Angelina elä karkaa.
Nyt Viljo tulee!
Angelina elä lähde pois.
Ei vastaa enää,
hän Vilin kanssa lähti pois.
Mut Angelina, sweet signorina, ei kuule lemmenlauluain.
Anne ja Jak, Anne ja jak, lehdessä pussas siinä luki smak.
Jak oli niinkuin donal dak ?
Konetta vastaan.
Ei Kohdetta.
"Rage against the Machine"
Koneella tarkoitetaan systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?
Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.
Jäätelöautot ovat kai liikkeellä vain kesäisin, mutta kertoja jää silti seisomaan lumeen. Toinen tapaaminen tapahtuu siis kesäaikaan, mutta vie vahvasti muistoissa edelliseen kohtaamiskertaan, joka tapahtui talvella.
Eikö tossa biisissä "leijonakuningas" voi nimenomaan viitata siihen, että puolustaa itseään ts. pitää puolensa eikä välitä muiden dissauksesta? Kun siinä lauletaan, että koulussa naurettiin sen tulevaisuuden haaveille ja vähäteltiin ("ne kertoi ei musta mitään tuu" jne).