Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä Kärki määrää
Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "
Lauletaan Toivo Kärjestä?Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)
Kyllä siinä mielestäni viitataan Säveltäjä Topi Kärkeen. Elämän valttikortit-laulu on nimenomaan täynnä itsesääliä. Kärki ei ole kappaletta tehnyt (Heikki Annala, Vexi Salmi), mutta on ehkä mukana tekstissä riimityksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyviä tulkitsijoita, niin kertokaapa tulkinnat Tehosekoittimen - Hetken tie on kevyt kappaleesta. Mua on aina ällöttäny tää teksti, mutta jos joku nyt selventäis tän :D
"Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin monin kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet, Kasteiset niityt, unen laaksot
Kun yössä yksin vaeltaa, Voi kaltaisensa kohdata, Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea, Ei etäisyys, ei vuodetkaan, Ei mikään meitä erota, Kun hetken vain sut pitää saan, Ja unohtaa" jne.
Tässä on täsmälleen samat tapahtumat kuin siinä Kaija Koon biisissä, ja yhteistä myös sisko sanan käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä Kärki määrää
Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "
Lauletaan Toivo Kärjestä?Olen kuvitellut että "eikä kärki määrää" tarkoittaa sitä, ettei hallinto, byrokratia pysty määräämään itsesäälin määrää. (Jos pystyisi, ehkä siitä verotettaisiin...)
Ja mä oon kuvitellut että se on "ei mittaa järki eikä kärkimäärä". Siis niinkun ydinkärkien määrä 🤔
Itse olen kuvitellut, että se on käyntimäärä, siis terveydenhoidossa...
Toni Wirtasen tekstejä ei kannata lähteä sillä tavalla avaamaan, että mitä ne kirjaimellisesti tarkoittaa tai mistä kertoo. Tonin biisit harvemmin on mitään kertomia vaan enemmänkin kuvauksia ja maalauksia sielunmaisemista. Tunteista ja tunnelmista niistä saa varmasti jokainen kiinni jollain tapaa, mutta sanoja ja "tarinaa" voi tulkita jokainen tavallaan. Tonikaan ei ole koskaan perusteellisesti lähtenyt niitä purkamaan julkisesti.
Minusta Toni on yksi parhaita suomalaisia sanoittajia, ja hyvin erilainen sävy tekstien sisällössä kuin kenelläkään muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyviä tulkitsijoita, niin kertokaapa tulkinnat Tehosekoittimen - Hetken tie on kevyt kappaleesta. Mua on aina ällöttäny tää teksti, mutta jos joku nyt selventäis tän :D
"Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin monin kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet, Kasteiset niityt, unen laaksot
Kun yössä yksin vaeltaa, Voi kaltaisensa kohdata, Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea, Ei etäisyys, ei vuodetkaan, Ei mikään meitä erota, Kun hetken vain sut pitää saan, Ja unohtaa" jne.
No pikkusiskolla ei tietenkään tarkoiteta oikeaa siskoa, vaan vähän kuin sielunkumppania josta puhutaan pikkusiskona, vaikka tavattiin ihan vasta. Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot=laulajalla on ollut useita (sänky)kumppaneita, jotka on aina silloin mieltänyt sielunkumppaniksi. Ja tuossa sitten kuvailee miltä kumppani näyttää. Kasteiset niityt nyt voi tarkoittaa vaikka suuta ja niineespäin, mutta voi hyvinkin olla vain, että kuvailee noilla sanoilla, että kumppani on kaunis.
Ei ei ei!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?
Kai siinä sellaista haamuna oloa kuvataan, masennus jaksoilla samaistun tähän biisiin ja siinä on silloin enemmän järkeä kuin muulloin. Tulee mieleen Helsinki ja harmaa pimeä syksy.
Nii tuossa kerrotaan semmosesta vaikeemmasta ajasta ja ehkä siitä, kun kukaan ei huomaa sitä omaa pahaa oloa. Tuo läpi kävely on myös vertauskuva sille, et ihmiset kävelee ohi ihan kuin olisi ilmaa ja joku ihmishaamu.
Jos joku miettii Juicen Viidestoista yö niin se kertoo ryyppyputkesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pikkusiskolla ei tietenkään tarkoiteta oikeaa siskoa, vaan vähän kuin sielunkumppania josta puhutaan pikkusiskona, vaikka tavattiin ihan vasta. Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot=laulajalla on ollut useita (sänky)kumppaneita, jotka on aina silloin mieltänyt sielunkumppaniksi. Ja tuossa sitten kuvailee miltä kumppani näyttää. Kasteiset niityt nyt voi tarkoittaa vaikka suuta ja niineespäin, mutta voi hyvinkin olla vain, että kuvailee noilla sanoilla, että kumppani on kaunis.
Ei ei ei!!!
Ehkäpä tässä kerrotaan enemmänkin pikkusiskon menettämisestä.. kirjoittaja suree sitä kuinka vähän aikaa hän sai pitää pikkusiskon vierellään. Joko pikkusisko menehtyi tai kasvoi aikuiseksi.
Apulanta/Toni Wirtasen teksteistä hyvä esimerkki on Valon juuri. Eihän tuossa mitään sellaista kertomusta ole jota voisi selittää, että _tästä_ se kertoo, mutta itse olen samaistunut vahvasti noihin kuvauksiin kun kaduin syvästi jotain aiemmin elämässäni tapahtunutta.
Mahtava ketju! Ihania pohdintoja.
Tämä on jäänyt häiritsemään Anssi Kelan biisissä:
"he luulivat jo selvinneensä, Laura näkee peileistänsä kuinka valot siniset välähtää vaatien pysähtymään..."
Silloin pysähdytään jos poliisi väläyttää punaista valoa, ja sinistä valoa väläytettäessä väistetään...
Dilutus kirjoitti:
"he luulivat jo selvinneensä, Laura näkee peileistänsä kuinka valot siniset välähtää vaatien pysähtymään..."Silloin pysähdytään jos poliisi väläyttää punaista valoa, ja sinistä valoa väläytettäessä väistetään...
Olen ajatellut tuon niin, että poliisit ajaa takaa heitä "pillit päällä" jolloin valot välkkyy sinisinä (ja punaisina?). Ei siis kirjaimellisesti punaisella pysäytysvalolla vaadi pysähtymään.
Punaisilla poliisivaloilla pitää pysähtyä. Voi voi Anssi.
Kuoleeko ne siinä lopussa johonkin ulosajoon vai mihin?
Dilutus kirjoitti:
"he luulivat jo selvinneensä, Laura näkee peileistänsä kuinka valot siniset välähtää vaatien pysähtymään..."Silloin pysähdytään jos poliisi väläyttää punaista valoa, ja sinistä valoa väläytettäessä väistetään...
No on se silti noin ilmaistuna paljon selkeämpi, että poliisi siellä kintereillä on kuin jos lyriikka olisi "valo punainen välähtää".
Samuli Putron Aamuisin (josta joku kysyi että irvaileeko se tavallisuudelle elämänohjeita luetellen): "Viiltävä tuuli käy aamuisin kiiltävään porttiin ja koivuihin" on paljastavin laini kappaleessa.
Se on kulissien tyhjyydestä, elämän suorittamisesta, muille elämisestä niin, että ei tiedä enää mitä itse haluaa. Kaikki on "hyvin", vaikka mikään ei ole. Voisin tulkita sitä myös masennuksen viitekehyksestä, jossa hyvää tarkoittavat neuvot muuttuvat vaatimusten painajaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Irina-Hiljaisuus.
Mä tiedän, sun on vaikee ymmärtää.
Mä haluan sun lähelle mutten että kosket.
Ja voi, kun se riittäisi sullekin,
niin tää kaikki vois jatkuu paljon helpommin.Mulle tämä syvä hiljaisuus,
on parempi kuin huono valhe uus.
En voi sanoo suoraakaan,
et 'joo, edelleen ahdistaa',
kun me sitä jäätäis sitten kelaamaanMä tiedän, sun on vaikee ymmärtää.
Mä haluan sun lähelle mutten että kosket.
Ja voi, kun se riittäisi sullekin,
niin tää kaikki vois jatkuu niin kuin ennenkinEn voi ymmärtää tätä sen takia, että kuka olisi valmis suhteeseen jossa ei voi koskettaa toista. Tarkoitetaanko tässä seksiä vai kosketusta ylipäänsä? Ja sitten tuo lause, että kaikki jatkuisi kuin ennenkin niin miten tuollainen tilanne voisi jatkua ja kuka voisi tuohon tyytyä. Eikö ero olisi sitten jo parempi.
Olen itse ajatellut aina että toinen osapuoli on pettänyt,minkä vuoksi laulun minä ei voi koskea eikä oikein puhuakaan enää. On vain hiljaisuus ja lopulta edessä ero, vaikka vielä toistaiseksi yrittävät olla yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?
Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.Jäätelöautot ovat kai liikkeellä vain kesäisin, mutta kertoja jää silti seisomaan lumeen. Toinen tapaaminen tapahtuu siis kesäaikaan, mutta vie vahvasti muistoissa edelliseen kohtaamiskertaan, joka tapahtui talvella.
Kyllä ne 90-luvulla kulkivat talvellakin. Muistan kerran odottaneeni 20 asteen pakkasessa jäätelöautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei!!!
Ehkäpä tässä kerrotaan enemmänkin pikkusiskon menettämisestä.. kirjoittaja suree sitä kuinka vähän aikaa hän sai pitää pikkusiskon vierellään. Joko pikkusisko menehtyi tai kasvoi aikuiseksi.
Juuei. Kyllä siinä on kyse lyhyestä rakkausjutusta, todennäköisesti yhdenyön seksisuhteesta. Kuitenkin sellaisesta, jossa ollaan keskusteltu paljon ja löydetty myös jonkinlainen henkinen yhteys. Alkoholilla lienee ollut myös osuutta tuohon tunteeseen, kuulostaa juhlien + jatkojen jälkeiseltä yöltä, jossa kertoja herää katsomaan vieressään nukkuvaa ihmistä. Tuo "pikkusisko" = tyttö tai nainen edustaa kaikkia niitä muita, joiden vieressä kertoja on elämänsä varrella sängyssä maannut.
Aamuyön utu silmissä Kuin lihaksi ois tulleet Kasteiset niityt, unen laaksot
Mielestäni nämä sanat viittaavat siihen, että "pikkusisko" on myös hyvin nuori. Vasta lihaksi tulleet kasteiset niityt, unen laaksot. Ehkä myös hieman lapsekas, koska hänen kuvataan kuin lapsen purjehtivan "kuupurrellaan".
Haluan kuitenkin ajatella, että laulussa puhutaan täysi-ikäisistä nuorista naisista, koska tämä on älyttömän hieno biisi. Etenkin alkuperäisversiona.
Eppujen "eikä Kärki määrää" tosiaan viitannee Toivo Kärkeen. Toisin kuin aiemmin joku sanoi, Kärki ei koskaan ollut sanoittaja. Sen sijaan hän oli paitsi tuottelias säveltäjä, myös vuoteen 1980 asti Suomen musiikkibisneksen kenties vaikutusvaltaisin tuottaja ja levy-yhtiön pomo, joka pystyi paljolti määräämään, millaista melankoliaa suomalainen musiikkiyleisö kuuli ja kenen esittämänä.
Ottaen huomioon Eppujen uran alkamisajankohdan on aivan mahdollista, että bändikin ehti kohdata Kärjen (ja ottaen huomioon Kärjen persoonan ja maun tietynlaisen konservatiivisuuden on yhtä mahdollista, että hän ja bändi päätyivät napit vastakkain).