Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
181/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee Haloo Helsingin Rakas. Kappaleen sinänsä ymmärrän, kertoo hyvin vaikeasta, väkivaltaisesta parisuhteesta. Kuitenkin tämä osuus:

Rakas ollaan vaan hiljaa, katsellaan huojuvaa viljaa

Se kauniisti katseestas taipuu ja niin taivun myös minäkin

Rakas ollaan vain hiljaa, ei korjata vuotavaa maljaa

Rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin

Siis miksi rakastellaan ja ollaan hiljaa? Eikö tuossa tilanteessa pitäisi lähteä vauhdilla menemään suhteesta eikä jäädä harrastamaan seksiä? Etenkin tuo "rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin". Eri aikaanko te normaalisti keskenänne rakastelette? Miten perhoset rakastelevat että se on niin erityistä? Perhonen toki voi kuvata jotakin hyvin kaunista ja herkkää, jonka elämänkaari on hyvin lyhyt, mutta silti ei mene jakeluun tuossa yhteydessä.

Perhoset elävät hetkessä ja rakastelevat. Ihmispari saattaa olla henkisesti eri ajassa ja paikassa vaikka fyysisesti rakastelevat. 

Taide inspiroituu juurikin siitä elämänalueesta, joka ei ole mistään oppikirjasta. Mitä olisi Carmen, jos se kertoisi vaan kauniista tytöstä joka tekee tupakkatehtaassa töitä ja elelee siveellisesti? Aika tylsä tarina. Muuten mitä pidät Zen Cafen Aamuisin - biisistä? Onko se sitten hyvä? 

Vierailija
182/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan Scandinavian Music Groupin kappaletta Mustarastas lauloi Oh la laa ? Koko albumi on täynnä aika omaperäistä luontojuttua , mut tää teksti silti eniten jää mietityttämään.

"Shakespeare syntyi ja kuoli tänään

Jossain hauras kuori halkeaa

On hetki ennen valoisaa

Kuljetaan rastaiden puun kautta

Minä kannan sinua"

Säkeistöissä ensin tuijotetaan lehtikuusen latvaa ilman rihmankiertämää, ilman harkintaa, ja myöhemmin ihmetellään sairaalan lattian mosaiikkikuviota. Olen päässäni kehitellyt tarinan hetken huumasta ja ehkäisyn unohtamisesta ja sitten abortista, josta kuitenkin selvitään yhdessä kohti tulevaisuutta. Ks. Kertsi yllä.

Mustarastas laulaa oh la la ja hallelujaa biisin aikana. Onko mustarastaala (black bird) joku vakiintunut tulkinta olemassa? Jotenkin ajattelen sen olevan se seksiosuus tässä tarinassa.

Tämä minun tulkinta on itselle jo niin tiukasti muodostunut, että kuulisin mielellään jos jollain on poikkeava mielipide.

En ole aiemmin oikeastaan pysähynyt miettimään näitä sanoja, mutta jos nyt jotenkin tuon tulkitsisin niin ei se raskaus aborttiin päättynyt vaan lapsen saamiseen, joka on siis kappaleen "sinä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeasti ihmiset eivät ymmärrä metaforia.

Kaikissa lauluissa on jokaiselle ihmiselle jotain ja miten kukin sen tulkitsee. 

Sehän musiikissa niin hienoa onkin. 

Mutta en ole ikinä ajatellut, että ihmiset eivät tajua sanoituksia.

Vierailija
184/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan Scandinavian Music Groupin kappaletta Mustarastas lauloi Oh la laa ? Koko albumi on täynnä aika omaperäistä luontojuttua , mut tää teksti silti eniten jää mietityttämään.

"Shakespeare syntyi ja kuoli tänään

Jossain hauras kuori halkeaa

On hetki ennen valoisaa

Kuljetaan rastaiden puun kautta

Minä kannan sinua"

Säkeistöissä ensin tuijotetaan lehtikuusen latvaa ilman rihmankiertämää, ilman harkintaa, ja myöhemmin ihmetellään sairaalan lattian mosaiikkikuviota. Olen päässäni kehitellyt tarinan hetken huumasta ja ehkäisyn unohtamisesta ja sitten abortista, josta kuitenkin selvitään yhdessä kohti tulevaisuutta. Ks. Kertsi yllä.

Mustarastas laulaa oh la la ja hallelujaa biisin aikana. Onko mustarastaala (black bird) joku vakiintunut tulkinta olemassa? Jotenkin ajattelen sen olevan se seksiosuus tässä tarinassa.

Tämä minun tulkinta on itselle jo niin tiukasti muodostunut, että kuulisin mielellään jos jollain on poikkeava mielipide.

Olen lukenut/kuullut haastattelun tästä silloin, kun levy oli uusi. Noihin aikoihin bändissä kaikki saivat lapsia. Kokkonen tai joku kertoi tämän biisin taustoja jotakuinkin, että "viisi raskautta, neljä lasta". Eli yhden bändin jäsenen vauva kuoli kohtuun/syntyi kuolleena ja tämä myös tuli asiassa ilmi, kyse ei siis ole abortista. Jos yhtään muistan oikein, Shakespearet ja Mozartit yms olivat näiden "masuasukkien" "työnimiä".

Eli laulu kertoo lapsensaannista ja siitä kuinka yksi lapsista "syntyi ja kuoli tänään".

Vierailija
185/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se ole mitään tyhmyyttä, jos ei tajua sanoittajan omia inside-juttuja. Esimerkiksi tuo "konetta vastaan raivosimme", ei siinä ole mitään LOGIIKKAA, mutta jos tietää RATM-yhtyeen, voi päätellä... jotain. Tosin se ei tee sanoista yhtään sen järkevämpiä, koska tuo lainaus ei ole hyvää suomea nähnytkään.

Siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että pitää tietää tuo yksi bändi, että tietää, mitä tarkoittaa konetta vastaan raivoaminen? :O 

Vierailija
186/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustarastas-biisistä vielä, että ne muut sanoitukset tosiaan tulkitsisin kuvaavan spontaania lapsentekoa luonnonhelmassa, hedelmöittymistä jne :D

Vierailija
187/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee Haloo Helsingin Rakas. Kappaleen sinänsä ymmärrän, kertoo hyvin vaikeasta, väkivaltaisesta parisuhteesta. Kuitenkin tämä osuus:

Rakas ollaan vaan hiljaa, katsellaan huojuvaa viljaa

Se kauniisti katseestas taipuu ja niin taivun myös minäkin

Rakas ollaan vain hiljaa, ei korjata vuotavaa maljaa

Rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin

Siis miksi rakastellaan ja ollaan hiljaa? Eikö tuossa tilanteessa pitäisi lähteä vauhdilla menemään suhteesta eikä jäädä harrastamaan seksiä? Etenkin tuo "rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin". Eri aikaanko te normaalisti keskenänne rakastelette? Miten perhoset rakastelevat että se on niin erityistä? Perhonen toki voi kuvata jotakin hyvin kaunista ja herkkää, jonka elämänkaari on hyvin lyhyt, mutta silti ei mene jakeluun tuossa yhteydessä.

Perhoset elävät hetkessä ja rakastelevat. Ihmispari saattaa olla henkisesti eri ajassa ja paikassa vaikka fyysisesti rakastelevat. 

Taide inspiroituu juurikin siitä elämänalueesta, joka ei ole mistään oppikirjasta. Mitä olisi Carmen, jos se kertoisi vaan kauniista tytöstä joka tekee tupakkatehtaassa töitä ja elelee siveellisesti? Aika tylsä tarina. Muuten mitä pidät Zen Cafen Aamuisin - biisistä? Onko se sitten hyvä? 

Mulle uppoo kyllä Zen Cafe ja Putro hyvinkin. Samoin kuin Jarkko Martikainen ja CMX.

Vierailija
188/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikista voimaa.fi kirjoitti:

Ongelma on, että ne sanoitukset tekevät nykyään sellaiset ihmiset, joista keskustellaan tuossa "11 prosenttia" -ketjussa.

Vierailija
189/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hyviä tulkitsijoita, niin kertokaapa tulkinnat Tehosekoittimen - Hetken tie on kevyt kappaleesta. Mua on aina ällöttäny tää teksti, mutta jos joku nyt selventäis tän :D

"Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin monin kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet, Kasteiset niityt, unen laaksot

Kun yössä yksin vaeltaa, Voi kaltaisensa kohdata, Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea, Ei etäisyys, ei vuodetkaan, Ei mikään meitä erota, Kun hetken vain sut pitää saan, Ja unohtaa" jne.

Saman tyylinen yhdenyön jutusta kertova biisi kuin Silkkii. Kuinka kännissä löydetään "sielunkumppaneita" syvällisyyksiä puhuen mutta mitään suhdetta ei kuitenkaan haluta.

Nyt vasta muiden pohdintojen kautta tajusin, että "Ei etäisyys, ei vuodetkaan, Ei mikään meitä erota" tarkoittaa, ettei haluta niin syvällistä suhdetta, jossa arki tai erilleen kasvaminen lopulta koituisi suhteen tuhoksi. Halutaan vaan pitää se illuusio helposta ja täydellisestä rakkaudesta mikä onnistuu kun suhteet kestää vain hetkisen.

Vierailija
190/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikista voimaa.fi kirjoitti:

Mä olen naimisissa miehen kanssa joka ei ymmärrä lyriikoista mitään. Pelkästään lause Ghostin biisistä: All of your imaginations are now running down your face menee häneltä täysin yli hilseen. On melko suoraviivainen ihminen, muttei missään nimessä tyhmä.

Vierailija
191/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultra Bra:

"Mutta ne tytöt olivat kertoneet, surullisiakin juttuja. --- Jolloin mikään ei voisi olla paremmin".

En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?

Tytöt ovat huijanneet itseään, esim. pysyneet väkivsltaisissa suhteissa ja uskotelleet itselleen ja muille kaiken olevan hyvin.

Vierailija
192/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen Apulannan "Odotus" -kappaleen (tahtoisin näyttää sulle auringon -biisi) kertovan siitä, kun laulaja on menettämässä jonkun rakkaansa. Laulussa hän odottaa, kuinka rakkaalleen käy ja pohdiskelevan sitä, että hän kuolisi itse mieluusti myös, jos vain saisi jatkaa tämän läheisensä kanssa olemista.

"Ei vieläkään kohdannut vertaistaan" -> kuolema, sairaus. "Taas voittajalle kruunu ojennetaan" -> suurimpia saavutuksia elämässä on varmasti ns. huijata kuolemaa/selvitä jostain, mistä ei pitäisi selvitä hengissä.

Kun laulaja tahtoo toisen irroittavan, laulaja toivoo, ettei lähimmäinen tarraa elämään liian tiukasti, koska mieluummin sallii läheisensä kuolevan (olevan kivutta ja tuskatta).

Mutta tää on vaan mun näkemys.

Mäkin ajattlen vähän noin tosta. Toisaalta biisista tehty musiikkivideo anta ahieman toistakin kuvaa. SIinä nuori pari päätyy tekemään samaan aikaan itsemurhan kun ilmeisesti heidän rakkauttaan ja yhdessä oloaan ei ole muitten taholta hyväksytty.

En ole videota nähnyt mutta aina ajatellut että laulaja laulaa masentuneesta läheisestä. Tahtoisin näyttää sulle auringon

Poistaa sen muistan verhon

(Vai kui se meni?)

Eli haluaa että toinen näkee ettei elämä ole sitä synkkyyttä ja kuinka masentunut katsoo sitä sen mustan verhon läpi.

Se video löytyy youtubesta jos haluaa katsoa :) 

Apulannalla biisit on kyllä tosi hyviä, sehän on hyvän biisin merkki jos sanat voi ymmärtää monella eri tavalla ja sopii vähän erilaisiin elämäntilanteisiin. Wirtanen on vaan kertakaikkiaan loistava sanoittaja. Niin moni sen biiseistä on sellainen että asiat voi sovittaa omaan elämäntilanteeseen moni kuulija, sopii moneen eri tulkintaan. Siihen sen bändin suosiokin taitaa perustua, kun on jo kolme sukupolvea kuuntelijoita - eri ikäset ja eri aikoina syntyneet aina löytää niistä biiseistä jotain puhuttelevaa...

Vierailija
193/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Che Guevara -biisistä, kun siinä lauletaan:

"kolmioomme nyt tuovat suolaa ja leipää

mä nurkassa ootan humalaa

miehes sulle tuo lasin viiniä ja vettä

on niin herttaista että se kuvottaa

ja kun te suutelette

tahdon olla muualla tai joku muu"

Olen ymmärtänyt, että kyseessä olisi kämppisten kolmiodraama. Eli biisin mies asuu yhdessä samassa kolmiossa tuon naisen, jolle biisi on kohdistettu, sekä naisen nykyisen miehen kanssa. He ovat joskus nuorempina seurustelleet ja biisin puhuja on katkera, kun nainen on nyt toisen miehen kanssa, jne.

Vierailija
194/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai joku pyyhki puukon sun matkallas, jonka iskit mun unelmiin" < hieno biisi pilatty typerällä kielioppivirheellä. Matkanko se niihin unelmiin iski? Ärsyttävää! (Oikeaoppisesti: "Kai matkallasi joku pyyhki puukon, jonka iskit mun unelmiin". Ei toki toimisi biisin säkeessä noin, mutta niin tai näin, huonosti sanoitettu tuo kohtia.)

Vierailija
195/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ketju! Ihania pohdintoja.

Minusta nämä tällaiset ketjut ovat aina todella masentavia, koska ne todistavat sitä, mitä pelkäänkin: suuri osa ihmisistä ei tajua lukemastaan mitään. Mekaaninen lukutaito on, mutta heti jos pitäisi yhdistellä, tulkita tai päätellä, ollaan sormi suussa. Tässäkin ketjussa on monta kirjoittajaa, joiden lukutaito on ällistyttävän heikko. Moni ihmetystä aiheuttava teksti on aivan päivänselvä.

Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista? Ja kaikki kielikuvat ovat täyttä hepreaa; vain kaikkein yksinkertaisin ilmaisu menee perille.

Mielestäni runot ja laulut ovat sellaisia, että ne voi jokainen tulkita omalla tavallaan ja etsiä omat erityiset merkityksensä. Esim. itse löydän usein kappaleista todella henkilökohtaisia merkityksiä, jotka oikeasti varmaan viittaavat johonkin ihan muuhun.

Vierailija
196/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kun te suutelette

Olen ymmärtänyt, että kyseessä olisi kämppisten kolmiodraama. Eli biisin mies asuu yhdessä samassa kolmiossa tuon naisen, jolle biisi on kohdistettu, sekä naisen nykyisen miehen kanssa. He ovat joskus nuorempina seurustelleet ja biisin puhuja on katkera, kun nainen on nyt toisen miehen kanssa, jne.

Suola ja ruisleipä ovat perinteiset tuparilahjat. Voihan olla, että mies on pysynyt exän kanssa ystävinä, peitellyt tunteitaan, ja nyt ahdistaa juhlissa nähdä nuo kaksi yhdessä. Kolmioomme voi viitata asunnon sijasta näiden kolmen ihmisen väleihin myös, tai molempiin.

Vierailija
197/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se Murheellisten laulujen maa (sehän on 80-luvulta kylmän sodan ajalta se laulu...) onkin näin:

Katajainen kansa jonka itsesäälin määrää

ei mittaa järki eikä kärkimäärä (=ydinkärkien määrä).

Oho! Noinhan se taitaa ollakin! Olen aina itse kuullut "eikä kärki määrää" < valtion johto ei määrää, kuinka paljon itsesääliä suomalaiset kokevat tms.

Vierailija
198/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei hei Vilperi

pistä rosvot aisoihin

niin päästään kotiin takaisin

Vili Vilperi!"

Eihän Vili Vilperi muistaakseni tehnyt Viherkylän tuhonneille rosvoille (ihmisille) mitään, vaan kaikki luikkivat pakoon ja tulivat takaisin, kun kylä oli tuhottu ja rakensivat sen uudelleen tms. Mihin tuo rosvojen aisoihin pistäminen oikein tässä lastensarjan teemalaulussa viittaa?

Vierailija
199/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin olisi hauska ja mielenkiintoinen rento ketju, mutta sen pilaavat sellaiset ylimieliset minäminä-elitistit, jotka ovat heti väheksymässä ja dissaamassa, jos joku ei jotain kulttuurillista metaforaa tunne. Masentavaa.

Vierailija
200/1482 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kun te suutelette

Suola ja ruisleipä ovat perinteiset tuparilahjat. Voihan olla, että mies on pysynyt exän kanssa ystävinä, peitellyt tunteitaan, ja nyt ahdistaa juhlissa nähdä nuo kaksi yhdessä. Kolmioomme voi viitata asunnon sijasta näiden kolmen ihmisen väleihin myös, tai molempiin.

Ei "kolmioomme" vaan "kolmioonne".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan