Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Itkevä Tyttö - Puut eivät puhu.
Vierailija kirjoitti:
Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään?
Voisko tuo teihin tarkoittaa teitä (tie), siis sinun ja minun yhteisiä teitä?
Yleensä olen hyvä tulkitsemaan ja yhdistämään historiallisiin merkityksiin tai sosiaalisiin vinkkeihin, esim. tuo " Lunta silmäripsissäsi" sanoisin olevan vain viattomuuden kuvaus, toisaalta myös katsojan äärettömän tarkka toisen kasvojen ja reaktioiden tarkastelu, jolloin on jäänyt noinkin pieni asia mieleen ja kiinnittänyt huomiota ;) MUTTA. Sitten on olemassa yksi biisi jota en käsitä, millä perkeleellä on monta nimeä, rakkaudella vai masennuksella vai millä?!
Vesala:
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Miten tää muka tästä alkaa
Nään kuinka katot mua
Liian aikasta mulle luottaa
Liian aikasta uskoutua
Jotenki mä en kestä sitä
Jotenki mä en kestä sitä
Mut mä en haluis nyt ahistuu
Paniikista nyt pakkopaita
Pakkopaidasta vahinko
Vahingossa on vanha virhe
Kaikki niistä on tehty jo
Tää on varmaan huonoin hetki
Tää on varmaan pahin hetki
Jos se nyt tapahtuu
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Anna aikaa mennä hitaampaa
Ku on särkyneen sydänlääkkeet
Nii on oltava tässä baa
Joku päivä en väistä sitä
Mut tarviiks nyt sanottaa?
Kaikki kaipuusta uskomuksiin
Että uskonko kohtaloon
Polku kohdusta pakkohoitoon
Kuinka oikee mä kelle oon
Älä nyt vaan sano sitä
Älä nyt vaan sano mitään
Jos niin ois helpompaa
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Eikä ohi se mee
Sitten kun se tulee
Sil on monta nimee
Luo uuden maantieteen
Kahden joukkoliikkeen
Sil on monta nimee
(Älä nimitä niillä mua)
Olla toisillensa ainutlaatuisia
Sil on monta nimee
(Älä nimitä niillä mua)
Ei voi etapissa yksinoikeudella
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
(Sil on monta nimee)
Älä nimitä niillä mua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään?
Te = Jussi Hakulinen ja joku bändin tekniikassa tms. työskennellyt tyyppi, jonka Hakulinen "vei mukanaan" lähtiessään Yöstä.
Toi Vesalan Monta nimee kertois mun tulkinnan mukaan siitä että mahdollisesti on joku potentiaalinen kumppaniehdokas, joka on lääpällään tähän kertojaan, joka taas ei ole valmis määrittelemään heidän välistä suhdetta seurusteluksi tmv.
^^Ja kertojana takana joku vaikea sydämen särkenyt suhde ”kun on särkyneen sydänlääkkeet niin on oltava tässä vaan” mutta uskoo että jossain vaiheessa on valmis aloittamaan uudestaan vakavan suhteen ”joku päivä en väistä sitä”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te = Jussi Hakulinen ja joku bändin tekniikassa tms. työskennellyt tyyppi, jonka Hakulinen "vei mukanaan" lähtiessään Yöstä.
Kysy selitystä ja kun saat sen, älä usko siihen....
"Herkälle taiteilijasielulle ei oikein löytynyt tilaa tuolloisessa rymyryhmässä. Hakulisen kanssa samanaikaisesti lähti luottomiehenä toiminut Ressu... ja Ressun hommaamat kamat." (...)
"Hakulinen siis pyysi Ressua mukaan tulevan soolouransa taustajoukkoihin. Ressu joutui vaikean valinnan eteen." (...)
"Ressun ja Hakulisen lopetettua bändissä omistettiin heidän "petturuudelleen" laulu Niin paljon me teihin luotettiin. Asiaan vaikutti varmasti myös Jussin julkaisema single Yö jota ei ollutkaan... Yleisesti ajateltiin, että hän halusi kieltää ja unohtaa koskaan kuuluneensakaan Yöhön. Pahaa oloa ja pettymystä purettiin sitten omalla "vastausbiisillä". Kun porukasta lähtee kaksi kesken kiihdytyksen ja edessä häämöttää rotko, jarrupoljinta on turha painaa. Täytyy vaan lisätä kaasua ja toivoa, että laskeutuminen rotkon vastakkaiselle reunalle onnistuu. Jäljelle jääneet yöläiset kokivat tulleensa monin tavoin petetyiksi, myös roudareiden puolelta."
Rantanen - Lindholm / Likaiset legendat 30 vuotta Yötä
s. 91
Pohjantahti: Hyyperö, huuhkana, kuihkamo
Pohjantahti: Emmää tiiä
Pohjantahti: Tauti kaataa
Pohjantahti: Taivas ja maa
Pohjantahti: Itku
Pohjantahti: Siskolle sulhasia
Pohjantahti: Kyynel putoaa
Pohjantahti: Poeka poes
Sepi Kuu: Rannan usvassa
Sepi Kuu: Raakaa voimaa
Sepi Kuu: Onko maailma mennyt mihin?
Sepi Kuu: Mitä minä tiedän itsestäni?
Sepi Kuu: Manvantara
Sepi Kuu: Puhukaa mitä puhutte
Sepi Kuu: Viimeinen saatto
Sepi Kuu: Tämän linnoituksen on kestettävä
Sepi Kuu: Jätä mentyäsi ovi raolleen
Sepi Kuu: Muuratut kasvot
Sepi Kuu: Ajatus
Sepi Kuu: Nämä päivät
(Siinähän niitä. Kiitoksia selityksistä jo etukäteen. :)
Sanni- Jos mä oon oikee. Mistä kertoo? Onko se joku kohdussa oleva sikiö, mielenterveyskuntoutuja, kummitus vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Sanni- Jos mä oon oikee. Mistä kertoo? Onko se joku kohdussa oleva sikiö, mielenterveyskuntoutuja, kummitus vai mikä?
Kummitusvauva 🤔
Jos mä oon oikee on kuvaus yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteesta mitä joskus tuntee ihmisjoukon keskellä. Maailma on hankkinut itselleen niin kovan kiireen, että kohtaamisille ei jää aikaa. Kun ihmiset katsoo kadulla läpi, voi kysyä itseltään, että "oonks mä ees oikee?".
Vierailija kirjoitti:
Kertoo koulukiusatusta, joka suljetaan asioiden ulkopuolelle. Näin hänestä tulee ikäänkuin muille näkymätön. Sannillahan on vankka kokemuspohja kiusaamisesta.
Erkkaorkka kirjoitti:
Yleensä olen hyvä tulkitsemaan ja yhdistämään historiallisiin merkityksiin tai sosiaalisiin vinkkeihin, esim. tuo " Lunta silmäripsissäsi" sanoisin olevan vain viattomuuden kuvaus, toisaalta myös katsojan äärettömän tarkka toisen kasvojen ja reaktioiden tarkastelu, jolloin on jäänyt noinkin pieni asia mieleen ja kiinnittänyt huomiota ;) MUTTA. Sitten on olemassa yksi biisi jota en käsitä, millä perkeleellä on monta nimeä, rakkaudella vai masennuksella vai millä?!
Vesala:Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Miten tää muka tästä alkaa
Nään kuinka katot mua
Liian aikasta mulle luottaa
Liian aikasta uskoutua
Jotenki mä en kestä sitä
Jotenki mä en kestä sitä
Mut mä en haluis nyt ahistuu
Paniikista nyt pakkopaita
Pakkopaidasta vahinko
Vahingossa on vanha virhe
Kaikki niistä on tehty jo
Tää on varmaan huonoin hetki
Tää on varmaan pahin hetki
Jos se nyt tapahtuu
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Anna aikaa mennä hitaampaa
Ku on särkyneen sydänlääkkeet
Nii on oltava tässä baa
Mut tarviiks nyt sanottaa?
Kaikki kaipuusta uskomuksiin
Että uskonko kohtaloon
Polku kohdusta pakkohoitoon
Kuinka oikee mä kelle oon
Älä nyt vaan sano sitä
Älä nyt vaan sano mitään
Jos niin ois helpompaa
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Eikä ohi se mee
Sitten kun se tulee
Sil on monta nimee
Luo uuden maantieteen
Kahden joukkoliikkeen
Sil on monta nimee
(Älä nimitä niillä mua)
Sil on monta nimee
(Älä nimitä niillä mua)
Ei voi etapissa yksinoikeudella
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Sil on monta nimee
Joillekin se on kipee
Joillekin iloa vaan
Sil on monta nimee
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
Älä nimitä niillä mua
(Sil on monta nimee)
Älä nimitä niillä mua
Monta nimee- biisiä on tulkittu aiemmin ketjussa moneen kertaan, jos olisit jaksanut selata vähän taaksepäin.
Vesala on itsekin kertonut, että biisi kertoo sitoutumiskammosta. Kertojalla on huonoja kokemuksia aiemmista parisuhteista ja tämä pelkää että määrittelemällä nyt orastava suhde / laukomalla rakkaudentunnustukset asiasta tulee liian "oikea". Hän toivoo, että he voisivat edetä hitaasti ilman turhia määrittelyjä Ja katsoa mitä tapahtuu, asettamatta sanoillaan turhaa painolastia suhteelle.
Mistä laulu "Rafaelin enkeli" oikein kertoo?
Täähän on nyt jo Klassikko vuodelta 1993, Jope Ruonansuu Presidentiksi -levyltä eka kappale, "Maha". En ymmärä kappaletta, en sitten ollenkaan, vaikka tykkään melodiasta ja muutenkin koko biisi on hyvä. Sanoma vaan jää mulle arvoitukseksi.
Tässä Youtube-linkki: https://www.youtube.com/watch?v=MB2rc8s-mlY
Ja tässä linkki sanoihin: https://www.musixmatch.com/lyrics/Jope-Ruonansuu/Maha
Jotkut sanat kuulen eri tavalla kuin tuohon on kirjoitettu, esim. ihan alussa en ole varma onko se "jätä mahat, zulut" vai "jätä pahat zulut".
Tämä kappale on vaivannut minua jo sieltä vuodelta 1993 asti!
Tuli mieleen sekin, että onko joskus kappaleen sanat ihan käsittämättömät koska ne on kuullut jotenkin väärin? Itse ainakin olen huomannut tämän asian. Sitten kun kappaleen sanat löytää jostain, ne onkin ihan selket, yleensä. Ei siis aina!
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaali-fanitukseni alkoi joskus Nyt reppu jupiset-kappaleesta. Vanhempana mietinnyt muutaman kerran, että mistähän tämä laulu lopulta kertoo ja mitä se reppu kuvastaa.
Onko laulun kertojaminä joku matkamies joka vain kertoilee matkoilla sattuneita juttuja vai mitä?
Mies on ollut reissuillaan rypännyt jne. reppu mukanaan, joka nähnyt kaiken ja repun kantaja toivoo että reppu voisi kertoa kaikista tapahtumista joita ei itse enää muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP:n Pikkuveli-biisissä lauletaan "undulaatit tapaavat miesten vessoissa turpiinsa saada" - mitä tällä tarkoitetaan? Homomiehiä? Punkkareita?
Kyseinen kappale on tehty aikakaudella kun 50-luku oli muotia ja fiftareiden (diinareiden) ja punkkareiden välillä oli tappeluita. Undulaatti on henkilö jolla on 50-luvun ubdulaattikampaus eli vedetty rasvalla rullalle taaksepäin. Vaasan seudulla josta bändi on kotoisin oli tosi paljon fiftareita siihen aikaan. Olen paikallinen ja samaa ikäluokkaa bändin kanssa. Itselleni tämä on ollut aina itsestäänselvyys.
Olin aina mieltänyt Pikkuveli-biisissä "undulaatit" joko nuoriksi pojanklopeiksi, ehkä ikähaarukalla 15-20, jotka joutuvat käsirysyyn vessoissa kun ovat nuoruuden innoissa uhmakkaita ja haluavat testata rajojaan tai jotka eivät pidä itsestään meteliä, mutta pelkän ulkoisen olemuksen takia joutuvat silmätikuiksi.
Mahtavaa kuitenkin, että tähän löytyi syvempi selitys, kiitos sinulle :)Kappale tehtiin 1986, vaikka se julkaistiin vasta 1988. Silloin fiftariaika oli 10 vuoden takana historiassa, eikä nykyistä muotia ollut, tietysti jokunen perinnerokkari löytyi tuohonkin aikaan, ainakin musiikkipiireistä.
Bändi itse selitti säettä kertomalla, miten heidän mieslaulajansa joutui baarin vessassa tahtomattaan tappeluun. Jotkut täysin tuntemattomat riitapukarit vetivät tämän laihan, pitkätukkaisen hämyn mukaan omaan kahinaansa sanoen "Sinäkin undulaatti siinä!"
Eli kyse oli hennon oloisesta ihmisestä, joka sattui väärään paikkaan väärään aikaan.Ja ihan oikein olikin että joutui tappeluun. Kammottava haiseva hippi ja skeidaa koko bändin tuotanto. Lisäksi biisi edustaa toksista emakkoutta kun miestä kielletään kasvamasta mieheksi "pysy aina pikkuveljenä ja lintuna".
Onneksi sinä et ole lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
kaikki cmx:n biisit
Jos CMX:n lyriikoita haluaisi ymmärtää niin kuin sanoittaja A.W. Yrjänä on ne mahdollisesti tarkoittanut, pitäisi tietää todella paljon todella monista asioista, esimerkiksi uskonnoista, mytologiasta, historiasta, luonnontieteestä, alkemiasta... Aika harvalla on rahkeet ymmärtää Yrjänän tekstejä "oikein", mutta ne ovat kuitenkin myös monitasoisia ja -tulkintaisia, eli monet kappaleet voi tulkita ihan normaalilla tietomäärällä varustetun ihmisen arkisista lähtökohdistakin.
Yrjänä on muistaakseni jossain haastattelussa joskus sanonutkin, ettei halua avata tekstejään, koska tahtoo jättää kuulijalle tulkinnanvaraa. Sanoittaja itse siis ei kuvittele tai oleta suurimman osan kuulijoistaan kykenevän tulkitsemaan tekstejään samoin kuin hän on ne tarkoittanut, vaan jättää tilaa kuulijan omalle tulkinnalle. Monet tekstit näyttäytyvät ns. tavallisen ihmisen perspektiivistä hyvinkin yksinkertaisina, kun taas sellainen, joka on lukenut enemmän löytää samasta tekstistä paljon enemmän tasoja. Eikä kumpikaan ole enemmän väärässä tai oikeassa.
Eppu Normaali-fanitukseni alkoi joskus Nyt reppu jupiset-kappaleesta. Vanhempana mietinnyt muutaman kerran, että mistähän tämä laulu lopulta kertoo ja mitä se reppu kuvastaa.
Onko laulun kertojaminä joku matkamies joka vain kertoilee matkoilla sattuneita juttuja vai mitä?