Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
381/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?

Mä käsitän tuon lainin enemmänkin kritiikkinä turhalle vastakkainasettelulle. Sille, miten ihmiset keksimällä keksivät saivartelun aiheita vain ollakseen eri mieltä keskenään.

Vierailija
382/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mul' on jano kukkasi mettä ..

https://www.is.fi/viihde/art-2000001027703.html

Niin. Joskus Vain elämäässä artistit kaunistelevat biisiensä merkityksiä, kun eivät kehtaa sanoa, että seksistähän se biisi kertoo. Joo, joskus ennen oltiin naiivimpeja kuin nykyään, joten voihan se "kukkasi mettä" olla vain riimi "lähteesi vettä" -sanoille, mutta kyllä se kieltämättä seksiltä kuulostaa.

Samantyyppistä kaunistelua ja selittelyä harrasti uudella Vain elämää -kaudella Sanni, joka väitti, ettei Vahinko-hitti kerro seksistä, vaan on ihan viaton biisi. No ei tasan ole. Ihan suoraa seksiviittausta on koko biisi läpeensä:

"Jos haluut testaa mua yhen kerran vaan

mulla on mesta mihin mennä

siellä on kaapissa pari Coronaa,

jos meil ei juttu muuten lennä,

jos haluut, niin jää tyynyjuttelemaan,

mutta jos et, annan sun mennä

Mulle on ilo olla sun vahinko, vahinko....."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"

Mikä se dinosauriin luu on?

Kaverilla on h-tinmoinen stondis, kun kaipaa tyttöystäväänsä.

Miljoonasateella on muutenkin aika rivoja viittauksia lauluihin piilotettuna, jo bändin nimestä alkaen... :D

Plus Salolla leikittelyä oikeinkirjoituksen kanssa, tässä: kauris - kauriin, dinosaurus - dinosauruksen, mutta koska se, mikä on sylissä, tuskin on dinosaurus, niin olkoon se dinosauris - ja heti rimmaa!

Miljoonasateesta puheen ollen. Olkinaisen tarina mietityttää. Onko vain niin, että laulussa erakoitunut, alkoholisoituva ja mielenterveysongelmista kärsivä mies vain päättää naisen kaipuussaan rakentaa oljista sen naisen ikävin seurauksin. Näin minä sen näen. Vai onko taustalla vielä jotain syvempää? 

Olen lukenut Heikki Salon haastattelun, jossa hän kertoo, että olkinainen symboloi ydinvoimaa: ihminen (mies) rakentaa oman mukavuudenhalunsa vuoksi jotakin, mikä osoittautuu hallitsemattomaksi ja vaaralliseksi.

En oo ikinä ajatellut Olkinaista muuten kuin että se on todella hieno suomalainen kauhubiisi, ja niitä ei ole kovin montaa. Toinen, joka tulee mieleen, on Hassisen Koneen Pelko.

Vierailija
384/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mystinen hopeinen discomies

Mä olen kieltään lipova liskomies....

Kertoo miehestä jonka tyylit ovat vaihdelleet esim: uuden Englannin nahka mies on Englannin new wave heviä kasarin alulta kuten Iron Maiden. Mystinen hopeinen disco mies taas varmaan 70luvun lopun Bee Geens fani, lisko miehestä en tiedä.

Liskomies voisi tarkoittaa Jim Morrisonia: "I am the Lizard King, I can do anything..."

Vierailija
385/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kieltään lipova liskomies

Mä olen Uuden-Englannin nahkamies

Aina ilosta syntyvä uudestaan

Sä tunsit mut aiemmin Markkuna

Sitä poikaa ei enää olekaan

Sä revit lehden sun muistokirjasta

Oon sun mielestä poissa kokonaan

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Sokerijuurikas ei mua kiinnosta

En aio mennä syksyllä opistoon

En enää vuosiin oo käynyt metsällä

Mä en tahdo tarttua aseeseen

Mul on syntsa ja skitta ja vahvari

Pitsiverhoissa ruusukuvio

Mul on huoneessa mennyt maailma

Mul on loistava tulevaisuus

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Isäni veisteli puisia ukkoja

Puisen naisen mä löysin pellosta

Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin

Omat ukkoni veistän vinyyliin

Sitten kerran kun avaat radion

Kuulet kumman tuttua, kaunista

Jonka luulet, oot kerran tuntenut

Jonka luulit, oot voinut unohtaa

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Kertoo miehestä jonka tyylit ovat vaihdelleet esim: uuden Englannin nahka mies on Englannin new wave heviä kasarin alulta kuten Iron Maiden. Mystinen hopeinen disco mies taas varmaan 70luvun lopun Bee Geens fani, lisko miehestä en tiedä.

Liskomies = David Bowie?

Vierailija
386/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä tunsit mut aiemmin Markkuna

Sitä poikaa ei enää olekaan

Sä revit lehden sun muistokirjasta

Oon sun mielestä poissa kokonaan

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Sokerijuurikas ei mua kiinnosta

En aio mennä syksyllä opistoon

En enää vuosiin oo käynyt metsällä

Mä en tahdo tarttua aseeseen

Mul on syntsa ja skitta ja vahvari

Pitsiverhoissa ruusukuvio

Mul on huoneessa mennyt maailma

Mul on loistava tulevaisuus

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Isäni veisteli puisia ukkoja

Puisen naisen mä löysin pellosta

Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin

Omat ukkoni veistän vinyyliin

Sitten kerran kun avaat radion

Kuulet kumman tuttua, kaunista

Jonka luulet, oot kerran tuntenut

Jonka luulit, oot voinut unohtaa

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Liskomies = David Bowie?

"Sits like a man but he smiles like a reptile

She love him, she love him but just for a short while

She'll scratch in the sand, won't let go his hand

He says he's a beautician and sells you nutrition

And keeps all your dead hair for making up underwear

Poor little Greenie, ooh-ooh"

Jean Genie

Niitä David Bowie = reptiliaani - juttuja oli sillon joskus.

Vierailija
387/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cmx surunmurhaaja. Kirjan nimi joka vapauttaa ei oo kirjoitettu kirjaimilla. Mitä tässä tarkoitetaan?

Vierailija
388/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mä Rotan kanssa kellarissa ristinollaa pelaan päivinöin"

(miljoonasateen Marraskuu)

Ööö...okei.

Voi ei, nyt tuossa mulle selvennettiin että se on "topin" kanssa eikä "rotan" kanssa.

Olen sitten laulaa hoilottanut eri pelikaverin kanssa ristinolla kohtaa laulusta.

Sori.

Ei kellarissa, vaan Kellarilla - viitataan JKL:n legendaariseen Raatikellariin.

Vierailija
389/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on (hämärä) muistikuva siitä, että Tehosekottimen Otto olis itse valoittanut Hetken tie on kevyt -biisin kertovan bändäreiden kanssa paneskelusta. Nainen vaihtuu ja kasvoilla ei niin väliä/eivät jää mieleen. Sinänsä ironista, että tämäkin biisi on monien hääohjelmassa :D 

Todella kaunis tosiaan on rakkauslaulu kaljapullolle, niinkuin pari ihmistä maininnutkin. Mennyt mies on mun mielestä aika selkeää tekstiä, hieman kummallisesta kertosäkeestä huolimatta.

Ja noista kauhubiiseistä: Mana Mana-yhtyeen Noidat. Aivan mahtavaa tunnelmaa alusta loppuun. Kyseisellä yhtyeellä on aika mielenkiintoisia sanoituksia, osin varmasti johtuu Mömmön psyykkeen reistailusta.

Vierailija
390/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mies ja biisi jakavatkin mielipiteitä, mutta Janos Valmusen Bussipysäkillä. 

"Yhtenä aamuna kouluun tultaessa sanoit jotain vakavaa

Sanoit muuttavasi kauas pois jo huomenna

Itkit olkapäähän nojaten, sanoit: Ettei kannata"

Niin mikä ei kannata? Se on jäänyt arvoitukseksi. 

Haluaako se laulun tyttö lopettaa kokonaan yhteydenpidon ja ei kannata pitää yhteyttä vai ei kannata itkeä sillä pysymme kyllä yhteyksissä ja kuulet kyllä minusta vielä. Kaksi tapaa miten itse tuon tulkitsen. 

En todellakaan kuuntele tätä biisiä enää kertaakaan vaan pohtiakseni sen sanoitusta!

Vierailija
391/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihmetellyt, että minne se Kari Tapion juna kulkee?

Kari Tapio -fani

Vierailija
392/1482 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erin-vanha sydän:

Oi, jos se ois niin, hukkuisin huokauksiin

Valvoisin lakanat ryttyyn, saisin kaikesta kii

Katso, kun kauniina meen, katso, kun loitsin, mä teen

Meille hiiden ja veen, ja aamun uupuneen.

Mitä tarkoittaa "kun loitsin mä teen?"

Vierailija
393/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice Leskisen Syvänmeren sukeltaja - kertooko tämä kuolemasta, joka oli toivottu tai jonka on hyväksynyt täysin?

Laivastamme särkyi peräsin

ja meni poikki yhteys emälaivaan

hukuin nukuin heräsin

mä täältä löysin taivaan

Viikon verran mua ne narras niin

tietokoneellansa älykkäällä

siirryin luoliin sinisiin

on hyvä olla täällä

Jätin kaiken jätin elämän

jätin ihmiskunnan jäsenyyden

jätin parhaan ystävän

löysin ystävällisyyden

Askel painuu pohjan koralliin

on vuoren verran vettä pääni päällä

unohduin kuin unelmiin

on hyvä olla täällä

Koskematon lämmin iäisyys

ikuisuuden loppumaton ääni

nukun sinun hyväilyys

sun syliis painan pääni

Napanuoran katkaisin

sota vielä riehuu pääni päällä

arvoituksen ratkaisin

on hyvä olla täällä

Vierailija
394/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt, että minne se Kari Tapion juna kulkee?

Kari Tapio -fani

Lähtee "tyhjästä kotikaupungista" ja suunta on "tuonne pohjoiseen." Veikkaan lähtöpaikaksi kovasta muuttotappiosta kärsivää Kouvolaa ja mennään siis Savon rataa kohti Iisalmea.

Vierailija
395/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juice Leskisen Syvänmeren sukeltaja - kertooko tämä kuolemasta, joka oli toivottu tai jonka on hyväksynyt täysin?

Olisiko sittenkin omaehtoinen syrjäytyminen ja irtisanoutuminen yhteiskunnan oravanpyörästä ja marionettilangoista?

Vierailija
396/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikka se on paksuna, uhkaavaa kuin haulikko...

Vierailija
397/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happoradion biisissä mieslaulaja puhuu (mielessään) teini-iän (tyttö)ystävälleen, että se tyttö/nainen käskee nykyistä miestään pukemaan Che Guevara printtipaidan päälleen sänkyyn, jotta se muistuttaisi villistä teini-iästä ja siitä vaarantunteesta kun olivat tän laulajan kanssa tupakoivia punk-kapinallisia. Eli vähän ku sanois että mua sä vieläkin ajattelet ja toivot että sun nyxä olis enemmän niinku mä..

Minä olen aina ajatellut sen niin, että ovat pysyneet ystävinä, ja nyt mies on ex-tyttöstävänsä tupareissa ja haikailee mennyttä. Ja on siis sitä mieltä, että nainen on antanut periksi, sopeutunut "systeemiin". Laulaja on sitä mieltä, että hän olisi ollut parempi vaihtoehto, että hänen kanssaan olisi ollut tarjolla jännittävämpi elämä.

"Kolmioonne nyt tuovat suolaa ja leipää

mä nurkassa ootan humalaa

Miehes sulle tuo lasin viiniä ja vettä

on niin herttaista että se kuvottaa

Ja kun te suutelette tahdon olla muualla tai joku muu"

Vierailija
398/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanna87 kirjoitti:

Erin-vanha sydän:

Runousopin käsittein ilmaistuna tuossa kohdassa tapahtuu säekatkos ja säkeenylitys. Yleensä pop-lyriikassa lauseet etenevät aika tiukasti säkeittäin ja fraaseittain. Kukin lause muodostaa oman säkeensä (tai useammankin), ja uuteen lauseeseen ja asiaan siirrytään vain säkeen alussa. Tuossa "Vanha sydän" -lainauksessakin kaksi ensimmäistä riviä menevät tällä tavalla normaalisti.

Joskus runoteksteissä kuitenkin lause voi päättyä ja uusi alkaa säkeen keskellä. Tätä kutsutaan säekatkokseksi, ja Erinin laulussa sellainen tulee "loitsin"-sanan jälkeen. Tämän jälkeen alkaa uusi lause "Mä teen/ meille hiiden ja veen", joka alkaa keskeltä säettä ja jatkuu seuraavaan säkeeseen; tätä kutsutaan säkeenylitykseksi.

Säekatkokset ja säkeenylitykset ovat tämän tyyppisessä pop-musiikissa melko harvinaisia. Niinpä kohdat herättävät usein kuulijan huomion tai voivat aiheuttaa ihmetystäkin (Erin ei siis ole valmistamassa teetä maagisin menetelmin). Yksi suosikkisäkeenylitykseni on Juicen suomeksi kääntämässä "Soittajan vaimo" -kappaleessa (alkup. "Good Hearted Woman") heti aivan alussa.

Säkeiden välillä on sen verran pitkä tauko, että lausekokonaisuutta "Mä keikalle hääyönä läksin ja kuukauden pois........................olin kotoa" voi olla jopa vaikea hahmottaa, ja hahmottamista hankaloittaa vielä rytmisesti hieman epälooginen kohta aloittaa seuraava lause ja asia ("muistanut en..."). Tämän jälkeen kappale jatkuu sanoitukseltaan varsin säännönmukaisesti, mutta kuulijan huomio on saatu jo kiinnitettyä epätavanomaisella säkeenylityksellä.

Vierailija
399/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

CaseyRyback kirjoitti:

Nanna87 kirjoitti:

Erin-vanha sydän:

Runousopin käsittein ilmaistuna tuossa kohdassa tapahtuu säekatkos ja säkeenylitys. Yleensä pop-lyriikassa lauseet etenevät aika tiukasti säkeittäin ja fraaseittain. Kukin lause muodostaa oman säkeensä (tai useammankin), ja uuteen lauseeseen ja asiaan siirrytään vain säkeen alussa. Tuossa "Vanha sydän" -lainauksessakin kaksi ensimmäistä riviä menevät tällä tavalla normaalisti.

Joskus runoteksteissä kuitenkin lause voi päättyä ja uusi alkaa säkeen keskellä. Tätä kutsutaan säekatkokseksi, ja Erinin laulussa sellainen tulee "loitsin"-sanan jälkeen. Tämän jälkeen alkaa uusi lause "Mä teen/ meille hiiden ja veen", joka alkaa keskeltä säettä ja jatkuu seuraavaan säkeeseen; tätä kutsutaan säkeenylitykseksi.

Säekatkokset ja säkeenylitykset ovat tämän tyyppisessä pop-musiikissa melko harvinaisia. Niinpä kohdat herättävät usein kuulijan huomion tai voivat aiheuttaa ihmetystäkin (Erin ei siis ole valmistamassa teetä maagisin menetelmin). Yksi suosikkisäkeenylitykseni on Juicen suomeksi kääntämässä "Soittajan vaimo" -kappaleessa (alkup. "Good Hearted Woman") heti aivan alussa.

Säkeiden välillä on sen verran pitkä tauko, että lausekokonaisuutta "Mä keikalle hääyönä läksin ja kuukauden pois........................olin kotoa" voi olla jopa vaikea hahmottaa, ja hahmottamista hankaloittaa vielä rytmisesti hieman epälooginen kohta aloittaa seuraava lause ja asia ("muistanut en..."). Tämän jälkeen kappale jatkuu sanoitukseltaan varsin säännönmukaisesti, mutta kuulijan huomio on saatu jo kiinnitettyä epätavanomaisella säkeenylityksellä.

Toinen varmasti kaikille tuttu esimerkki:

Pikajuna Meksikon

Halki kiitää, yö jo on

Vierailija
400/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happoradion biisissä mieslaulaja puhuu (mielessään) teini-iän (tyttö)ystävälleen, että se tyttö/nainen käskee nykyistä miestään pukemaan Che Guevara printtipaidan päälleen sänkyyn, jotta se muistuttaisi villistä teini-iästä ja siitä vaarantunteesta kun olivat tän laulajan kanssa tupakoivia punk-kapinallisia. Eli vähän ku sanois että mua sä vieläkin ajattelet ja toivot että sun nyxä olis enemmän niinku mä..

Minä olen aina ajatellut sen niin, että ovat pysyneet ystävinä, ja nyt mies on ex-tyttöstävänsä tupareissa ja haikailee mennyttä. Ja on siis sitä mieltä, että nainen on antanut periksi, sopeutunut "systeemiin". Laulaja on sitä mieltä, että hän olisi ollut parempi vaihtoehto, että hänen kanssaan olisi ollut tarjolla jännittävämpi elämä.

"Kolmioonne nyt tuovat suolaa ja leipää

mä nurkassa ootan humalaa

Miehes sulle tuo lasin viiniä ja vettä

on niin herttaista että se kuvottaa

Ja kun te suutelette tahdon olla muualla tai joku muu"

Joo mutta on siinä myös katkeruutta, kun ei itse kelvannutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä