Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
401/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mystinen hopeinen discomies

Mä olen kieltään lipova liskomies

Mä olen Uuden-Englannin nahkamies

Aina ilosta syntyvä uudestaan

Sä tunsit mut aiemmin Markkuna

Sitä poikaa ei enää olekaan

Sä revit lehden sun muistokirjasta

Oon sun mielestä poissa kokonaan

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Sokerijuurikas ei mua kiinnosta

En aio mennä syksyllä opistoon

En enää vuosiin oo käynyt metsällä

Mä en tahdo tarttua aseeseen

Mul on syntsa ja skitta ja vahvari

Pitsiverhoissa ruusukuvio

Mul on huoneessa mennyt maailma

Mul on loistava tulevaisuus

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Isäni veisteli puisia ukkoja

Puisen naisen mä löysin pellosta

Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin

Omat ukkoni veistän vinyyliin

Sitten kerran kun avaat radion

Kuulet kumman tuttua, kaunista

Jonka luulet, oot kerran tuntenut

Jonka luulit, oot voinut unohtaa

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Mä olen mystinen hopeinen discomies

Mä olen kieltään lipova liskomies

Mä olen Uuden-Englannin nahkamies

Aina ilosta syntyvä uudestaan

Markku on J. Karjalaisen sivupersoona (http://jkarjalainen.fi/2013/01/kuka-on-markku/), joka syntyi Lännen-Jukan jälkeen (http://www.iltalehti.fi/popstars/2013030216739561_ps.shtml). Nuo kaikki puiset naiset ja keihäänkärjet taas ovat kertomuksia J. elämän varrelta, Keihäänkärki-biisinkin on tehnyt. Mennyt mies -kappale kokonaisuudessaan kertoo siitä, miten taiteilija luo nahkaansa koko ajan uudestaan tekemällä biisejä eri tavalla kuin aiemmin.

Vierailija
402/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yki yki yki, joka pyllystä ryki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juppihippipunkkari ja "jos sut haluan tungen jäätä sun vuoteeseen" . Häh? .D

Mä oon myös aina ihmetellyt tuota. Mies tykkää rakastella jääpalojen seassa? Mies pitää itseään niin viileänä/kylmänä tyyppinä, että olisi kuvainnollisesti itse se jää naisen vuoteessa? Tai ehkä koko lause ei oikeasti tarkoita mitään, mutta kuulostaa sanoittajan mielestä siistiltä laulettuna?

Vierailija
404/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei mittaa järki eikä (elokuvaohjaaja Toivo) Kärki määrää...

Vierailija
405/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juppihippipunkkari ja "jos sut haluan tungen jäätä sun vuoteeseen" . Häh? .D

Mä oon myös aina ihmetellyt tuota. Mies tykkää rakastella jääpalojen seassa? Mies pitää itseään niin viileänä/kylmänä tyyppinä, että olisi kuvainnollisesti itse se jää naisen vuoteessa? Tai ehkä koko lause ei oikeasti tarkoita mitään, mutta kuulostaa sanoittajan mielestä siistiltä laulettuna?

Lauluhan kertoo henkilöstä, jonka tekoja ja tarkoituksia ei voi selittää ja ne voivat olla ristiriitaisia. Hän elää hetkessä ja muuttaa mieltään nopeasti

Jos sut haluan, tungen jäätä sun vuoteeseen = Jos ajatellaan, että hän esim on ihastunut johonkin henkilöön, hän kohtelee tätä henkilöä kylmästi.

Vierailija
406/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juice Leskisen Syvänmeren sukeltaja - kertooko tämä kuolemasta, joka oli toivottu tai jonka on hyväksynyt täysin?

Olisiko sittenkin omaehtoinen syrjäytyminen ja irtisanoutuminen yhteiskunnan oravanpyörästä ja marionettilangoista?

Tätä soitettiin paljon Juicen kuoleman jälkeen radiossa, itse tulkitsin sen jonkilaisiksi hyvästeiksi jälkipolville - kun mestari itse on poistunut keskuudestamme.

Juicen lyriikoissa on monesti itsetiedostavaa ironiaakin piilotettuna. Pidän tuosta kappaleesta paljon, vaikkei olekkaan ihan tunnetuinta tuotantoa niiden Syksyn sävelien jne kanssa.

Vierailija
407/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni ja hento ote, nämä kohdat:

Olemisen riemu ei ravistele olkapäitä

Runoilijan kehto ei ole ruusuista tehty koskaan

Hiljaisuuden huntu ei milloinkaan petä kuulijaa

Mikä nämä yhdistää? Rakkaus suureen elämään

Pieni ja hento ote ihmisestä kiinni

Aivan sama tunne kuin koskettava tuuli

Pieni ja hento ote, siinä kaikki

Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla

Miten kaikki voi olla valmista, kun ei ole edes tehty mitään?

Miten niin jalat maassa? Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?

Pidän sinusta, siinä kaikki. Pitääkö se todistaa tuhansilla sanoilla?

Valoa ja pimeää, ei siinä ole mitään luonnotonta

Kummassakin laulussa hyvä tunne kasvaa ja kasvaa

En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja

Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään

Okei, lauseittain ymmärrän mut miten nämä nivoutuu yhteen ja mistä kappale oikein kertoo?

Häiritsee, kun olen kuullut osan yhdistävän tämän lapsen syntymään, enkä itse löydä kyllä mitään yhtymäkohtia :D

ps. hyvä ja kohtuu asiallinen ketju kerrankin!

Vierailija
408/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arttu Wiskarin kappaleessa lauletaan, että "Mistä voisimme vielä säästää? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, kun lokakuussa öisin pakastaa". Kumpaa mäyräkoiraa tuossa tarkoitetaan, koiraa vai kaljapulloja sisältävää pahvipakkausta? Jos jälkimmäistä, niin miksi se pitää päästää luontoon vai olenko ymmärtänyt ne sanat ihan väärin?

Vierailija
409/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkalleen ottaen sen ryyppyputken päättymisen jälkeisestä ensimmäisestä selvinpäin vietetystä ns. liskojen yöstä.

Vierailija
410/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli voin selkeyttää tota che guevara biisiä. En ole bändin jäsen mutta uskon tietäväni tarinan

Laulajalla on Che Guevara fetissi ja hän haluaa nähdä miehiä jotka pukeutuvat kuin Che (hipsteri).

Hänellä on tasapainon kanssa ongelmia ja hän on kaatunut sänkyyn.

Vaara hänen vatsassaan tarkoittaa maksakirroosia liian alkoholin juonnista.

Hän on hakannut selvästi vaimoaan ja vaimo häntä sillä tappelussa viimeisestä röökistä on jaettu osumia että silmät ovat mustuneet. Todennäköisesti röökittelyn jälkeen on tullut sitten paha mieli ja raivokohtaus tupakkapaikkaa kohtaan kun se on runnellut terveyden.

Vierailija
411/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti ov. kirjoitti:

Arttu Wiskarin kappaleessa lauletaan, että "Mistä voisimme vielä säästää? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, kun lokakuussa öisin pakastaa". Kumpaa mäyräkoiraa tuossa tarkoitetaan, koiraa vai kaljapulloja sisältävää pahvipakkausta? Jos jälkimmäistä, niin miksi se pitää päästää luontoon vai olenko ymmärtänyt ne sanat ihan väärin?

Koiraa tarkoitetaan. Kappaleen henkilöt ovat rahaongelmissa, ja miettivät koiran päästämistä luontoon, jotta siitä ei olisi enää vaivaa.

Vierailija
412/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stamina. Kaikki biisit.

Vierailija
413/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tam tamiksi kutsuivat kiljua, ei pontikkaa. Ihan Juicen elämänkerrassa tämä.

Vierailija
414/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, eikö sen Satumaa-tangon kertsin loppu ollutkaan "ne paneskelevat lujempaa" ?

Vierailija
415/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinin Vanha nainen hunnigolla: "...puutarhatuolit lumen alta pilkottaa, en usko et on kesä kaukana."

Miksi tämä kohta on laulussa ja mitä se kertoo? Miksi puutarhatuolit on jätetty lumen alle mätänemään talven ajaksi? Onko kaikki muukin kotona vähän rempallaan? Vai onko tämö laini laulussa vain siksi, että vanhan naisen ajatukset ovat jo arkisissa asioissa. Elämä jatkuu samanlaisena kuin ennenkin. Tulee taas kevät ja sitten kesä jne.

Vierailija
416/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikki Salon sanoitukset ovat kerrassaan mainioita, vaikka Miljoonasateen Annaliisa:

"ja siellä Annaliisa kiertää kuin viiden pennin kolikko

Elämä kylkiluita hiertää kuin katkaistu haulikko"

Entäs kohta "Eihän Jim Morrisonkaan antautunut koskaan" 

Vaikka legendaarisesta hahmosta puhutaankin niin mennyt ohi mitä tuolla tarkoitetaan. Sanoiko Jim joskus, että ei koskaan tule antautumaan vai lauletaanko näin jossain Doorsien kappaleessa?

Vierailija
417/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, eikö sen Satumaa-tangon kertsin loppu ollutkaan "ne paneskelevat lujempaa" ?

Mä oon myös kuullu sen näin. Ja todella ihmetelly biisiä..

Vierailija
418/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinin Vanha nainen hunnigolla: "...puutarhatuolit lumen alta pilkottaa, en usko et on kesä kaukana."

Miksi tämä kohta on laulussa ja mitä se kertoo? Miksi puutarhatuolit on jätetty lumen alle mätänemään talven ajaksi? Onko kaikki muukin kotona vähän rempallaan? Vai onko tämö laini laulussa vain siksi, että vanhan naisen ajatukset ovat jo arkisissa asioissa. Elämä jatkuu samanlaisena kuin ennenkin. Tulee taas kevät ja sitten kesä jne.

Sil on kevättä rinnoissa

Vierailija
419/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljen autiosaarta pistoolisankarina sivistynyt länsi mua symbolikseen haluaa.

Olen hommissa autiosaarella lautturina, tiedän jotain joka sankariroolit romuttaa.

(Dingo: Pistoolisankari)

Eli halusko niinku Pori omia Nipan eli nii ku sivistynyt länsi.

Ja onko toi lautturi niinku kuuntelijoiden tunteiden tulkki niinkö.

Kai se Nipa vertaa itseään villin lännen pistoolisankareihin, on kokenut taiteilijaminuutensa kuin lainsuojattomaksi ja sivistynyt länsi=markkinat, julkisuus ehkä tarjoaa tietynlaista muottia johon pitäisi mennä symboliksi. Pitäisi olla sankari, mutta todellisuus ja sankarirooli eivät sovi yhteen. Lautturi on varmaan juuri se tunteiden tulkki joka kuljettaa sanoillaan kuuntelijaa sinne, missä inspiraatio kohtaa todellisuuden ja tulee ulos musiikkina. Minusta Neumannilla on aika paljon tunnemaisemia ja oman roolin pohtimista noissa biiseissä, sellaista roolileikkiä ja joksikin muuksi hahmoksi tulemista luomisprosessissaan, mutta hän sekoittelee paljon erilaisia kielikuvia ja lopputulos on usein melko sekava.

Ottamatta kantaa tulkintaasi Neumannin sanoituksista noin muuten, niin Pistoolisankari kertoo kylläkin Mustanaamiosta.

Vierailija
420/1482 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on, minä taivun voimasta aaltojen.

Niin se nyt on, että laituri haaveeksi jää

Suolainen on maku huulilla katkera,

veri suonissa kiehuu, vie minut aaltoihin.

Kukaan ei koskaan voi sun paikkaa ottaa.

Kukaan ei mun maailmasta tee kauniimpaa.

Kukaan ei koskaan voi sun paikkaa ottaa.

Kukaan ei mun maailmasta tee kauniimpaa.

Tietenkin minä voimani tunnossa pillastuin.

Mies kun liikoja luulee, niin laituri haaveeksi jää.

Tiedät sen, että rannalle vieläkin rimpuilen,

mieli pinnalle pyrkii, jalat painavat aaltoihin.

osaisiko joku avata tätä biisiä? Omasta mielestäni kauniit ja haikeat sanat mutten ole itse tajunnut mikä laulun kertojalla on. Muut vesterisen biisithän on lyriikan puolesta "helppoja" tarinamaisia sanoituksia.