Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Anna Puu, säännöt rakkaudelle:
Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen. Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme? Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme. Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on. Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan. Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme? Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.
Kertooko tämä teistä parisuhteen säännöistä vai säännöistä kolmannen pyörän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Anna Puu, säännöt rakkaudelle:
Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen. Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme? Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.
Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme. Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on. Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan. Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.
Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme? Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.
Kertooko tämä teistä parisuhteen säännöistä vai säännöistä kolmannen pyörän kanssa?
Mä käsitän tän niin, että kyseessä on naimissa olevien salasuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?
Itse näen tämän nimen omaan pilkkana vegaaneille ja koska asun Ellin kanssa samoilla kulmilla odotan hänen ajattelevan samoin. Pilkkaa siksi koska: ihmiset ovat syöneet lihaa kymmeniä tuhansia vuosia. Pilkkana myös siksi että niin moni minunkin ja varmasti myös Ellin tuttava piirissä on kääntynyt vegaaniksi ja tämän jälkeen ollaan NIIN maailman panrantajaa/pelastajaa ja parempaa ihmistä, ettei edes huomata omaa itsekkyyttä
Eikös tuo ole sitten aika tekopyhää myös Elliltä, koska itsekin viljelee Instagram-tilillään maailmanparannukseen liittyviä aforismeja ja kliseisiä hippilauseita.
Vierailija kirjoitti:
Leevi and the Leavings - Poika nimeltä Päivi.
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
En jaksanut lukea kaikkia 25 sivua, jos vaikka joku oli jo vastannut, mutta tuo Päivi on ilmeisesti kuvannut Gösta Sundqvistia. Hän oli jossain vaiheessa pukeutunut naiseksi ihan vaan koska voi. Ja koska se järkytti silloista yhteiskuntaa.
Eli transsu-Päivistä laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mystinen hopeinen discomies
Mä olen kieltään lipova liskomies
Mä olen Uuden-Englannin nahkamies
Aina ilosta syntyvä uudestaanSä tunsit mut aiemmin Markkuna [...}
Eikö tämä nyt ole ihan selvä biisi. Laulaja laulaa omasta evoluutiostaan ihmisenä. Markku, joka oli maatalon poika ja metsästi on luonut nahkansa muusikoksi, kaupunkilaiseksi, kosmopoliitiksi. Aika tavallinen tarina suomalaisessa yhteiskunnassa kun nuori lähtee pellonlaidasta Helsinkiin ja palaa ehkä lomalla muuttuneena miehenä kotiseudulleen.
Mä olen pitänyt tuota kappaletta aina vain sanoina, jotka rimmaavat keskenään, laitettuna peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Mul' on jano kukkasi mettä ..
Halus juoda pillunesteet
Vierailija kirjoitti:
Mul' on jano kukkasi mettä ..
Kun lumivalkolaivat uivat sieltä lailla pilvien.
Vierailija kirjoitti:
Suurlähettiläät:
"Kohta aamun koi
sut pesee vierestä pois
itsekseni vaivun uusintaan
ja mä rukoilen
että aika vois
saada sinut pian palaamaan"-mitä toi "uusintaan" vaipuminen toimii?
Se joko nukahtaa tai vetää käteen. Jompsin kumpsin
Vierailija kirjoitti:
Copypastettuna hauskaa pohdintaa Mamban Lauantai-illasta:
"Lauantai-iltana ravintolaan oli tarkoitus lähteä juhlimaan," kiekaisi radio eilen. Yleensä tässä vaiheessa kanava vaihtuu välittömästi, mutta sattuneesta syystä nyt ei voinut. Oli pakko kuunnella juttu läpi. Siinä alkoi kyteä ajatus tarinan taustoista. Päällisin puolinhan se tuntuisi olevan simppeli stoori känni-illan naisseikkailusta, jossa päähenkilö ajautuu varatun naisen sänkyyn. Mutta tarkemmin kuunnellessa juttuun alkaa putkahdella synkempiä nyansseja.
Millainen mies tarinan päähenkilö on? Ainakaan aluksi hän ei ole mikään naistenmies, tilaa olutta vain itselleen vaikka on tutustumassa naiseen. Ja lopussa, päätettyään "juosta niin kauas kuin jaksaisi," se jaksaminen loppuu kilometriin. Ei kovin kaksinen Cooper-tulos. Kännipano sai hänet "onnesta sekaisin." Ei kovin varakas, koska hänelle "juhliminen" tarkoittaa muutamaa olutta, sitten kiltisti kotiin nukkumaan.
Ilmeisesti kyseessä on huonokuntoinen, naisenkipeä nörtti. Saatille päästyään hänestä toki sukeutuu "herrasmies" joka maksaa taksin. Ovimiehelle on rahaa antaa vain vitonen, vaikka kappale tehtiin markka-aikaan. Alle euro, tosi avokätistä.
Naisista hän sanoo, että ystävänsä "Peku tunsi ne, mutta minä en." Peku siis tiesi kaverinsa retkahtavan varattuun naiseen, mutta ei tehnyt mitään asian eteen. Ja "toiseen tytöistä tutustuin, mutta siihen vaaleaan ihastuin," pistää miettimään että tässä tapahtui klassinen vamppaus Pekun suosiollisella tuella. Peku ilmeisesti tarkoitti, että kaveri joutuisi vähintään mustasukkaisen aviomiehen pahoinpitelyn uhriksi, ehkä jopa tapetuksi! Miksi?
Jotakin köyhät pojat olivat menossa juhlimaan. Nimenomaan siis juhlimaan, eivät vain iltaa istumaan. Ehkä heillä on yhteinen työpaikka tai yritys, joka oli suuren menestyksen partaalla, ja Peku aikoi raivata kilpailijan tieltään? Paljonko hän lupasi "sille vaalealle?" Oliko aviomies juonessa mukana, vai haluttiinko tapauksesta tekosyy, jonka turvin hänestäkin päästään eroon?
En minäkään kilometriä kauemmas juoksisi krapulassa. Ja "juosta niin kauas kuin jaksaisi" oli aikomus. Missään ei sanottu, että toteutti tämän aikomuksen, eli lopettaisi vasta, kun ei enää jaksa.
Juhlimaan lähteminen on monille juuri sitä istumaan lähtemistä. Ei siinäkään ole mitään ihmeellistä tai säälittävää. Pointti tuossa kohtaa voi ihan hyvin olla, ettei ollut tarkoitus etsiä naista, vaan juoda kaverin kanssa olutta ja mennä kotiin. En ymmärrä, miksi juhlimisen pitäisi tarkoittaa jotain muuta. Eihän tuo liity varakkuuteen tai nörttiyteen millään tavalla.
Ovimiehelle ei kovin usein anneta yhtään mitään. Siihen nähden vitonen kuitenkin poikkeaa tästä. Taksin maksoi, siinä ei ole mitään, miksi herrasmies pitää laittaa lainausmerkkeihin.
Eihän Peku välttämättä tiennyt tämän naisen parisuhdetilaa. Tai vaikka olisi tiennytkin, tahallinen kaverin vamppaaminen on vähän kaukaa haettua. Ihan hyvin voi olla kyseessä moraaliltaan löyhempi mies, joka ei vain piittaa, jos kaato onkin varattu.
Vähän kaukaa haettuja nyt nämä huomiosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikki Salon sanoitukset ovat kerrassaan mainioita, vaikka Miljoonasateen Annaliisa:
"ja siellä Annaliisa kiertää kuin viiden pennin kolikko
Elämä kylkiluita hiertää kuin katkaistu haulikko"Joo, Annaliisa on vilkkaanpuoleinen tyttölapsi, jonka puolesta rukoillaan, äiti on hiljainen hissukka and so on, mutta mitä tapahtuu, kun elämä kylkiluita hiertää kuin katkaistu haulikko? :D
Annaliisaa vaivaa elämännälkä, se sellainen nuoren ihmisen kaiherrus, että elämä on jossain muualla. Se katkaistu haulikko kuvaa tuota tunnetta ja pakottaa olemaan liikkeessä. Annaliisa on ikään kuin panttivankina, ahdistunut omassa elämässään.
"Naapurit lukee sun kaulaa
kuin hertta-sarjaa ilmaista
Suuri musta korppi laulaa
joka yö sun unessa"
Näin minäkin sen päättelin, kun kertosäekin on uhmakasta "teen mitä tykkään" meininkiä. Tuo katkaisu haulikko on vaan jotenkin mainio vertauskuva :D
"Antautumatta milloinkaan tämän taivaan alla
helmansa kantaa tavallaan pikku Annaliisa
Antautumatta milloinkaan tämän taivaan alla
Eihän Jim Morrisonkaan antautunut koskaan"
Vaikka mies ja biisi jakavatkin mielipiteitä, mutta Janos Valmusen Bussipysäkillä.
"Yhtenä aamuna kouluun tultaessa sanoit jotain vakavaa
Sanoit muuttavasi kauas pois jo huomenna
Itkit olkapäähän nojaten, sanoit: Ettei kannata"
Niin mikä ei kannata? Se on jäänyt arvoitukseksi.
Haluaako se laulun tyttö lopettaa kokonaan yhteydenpidon ja ei kannata pitää yhteyttä vai ei kannata itkeä sillä pysymme kyllä yhteyksissä ja kuulet kyllä minusta vielä. Kaksi tapaa miten itse tuon tulkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla". Noh, tuskin.
"Hei älä koskaan ikinä muutu, pysy aina tuollaisena kuin nyt oot". Ihminen, joka ei koskaan muutu, on kyvytön kehittymään eli ei suinkaan toivottava asia.
Hmm, nää ahkerat alanuolittelijat voisivat ennemmin valaista asioita minulle, jos ovat eri mieltä väitteistä/tulkinnoista. Olisi hyödyllisempää. Etenkin jälkimmäistä kappaletta olen aina ihmetellyt, että miksi siinä niin toivotaan ihmisen pysyvän aina samanlaisena, koska sehän on ihmisen kauhukuva, jos junnaa vain paikoillaan.
Eikös tähän ole ketjussa jo aiemminkin vastattu? Biisissä on kyse siitä, kun laulaja rakastuu. Hän on aiemmin naureskellut niille, jotka muuttuvat rakastuessaan erilaisiksi, mutta nyt sama tapahtuu hänelle. Hän puhuttelee itseään kappaleessa.
Okei, pitääpä palata takaisinpäin, jos se on ollut jo. Siis rakastuu, minkä jälkeen hän toivoo itselleen edelleen, ettei silti muuttuisi, vaan palaisi omaksi itsekseen? Erikoisuutta. Mitäs väliä sillä on, jos muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?
Itse näen tämän nimen omaan pilkkana vegaaneille ja koska asun Ellin kanssa samoilla kulmilla odotan hänen ajattelevan samoin. Pilkkaa siksi koska: ihmiset ovat syöneet lihaa kymmeniä tuhansia vuosia. Pilkkana myös siksi että niin moni minunkin ja varmasti myös Ellin tuttava piirissä on kääntynyt vegaaniksi ja tämän jälkeen ollaan NIIN maailman panrantajaa/pelastajaa ja parempaa ihmistä, ettei edes huomata omaa itsekkyyttä
Eikös tuo ole sitten aika tekopyhää myös Elliltä, koska itsekin viljelee Instagram-tilillään maailmanparannukseen liittyviä aforismeja ja kliseisiä hippilauseita.
Voisin kuvitella, että Ellikin on itse kasvissyöjä.
Mutta kuten kaikissa jutuissa, vegaaneissakin on niitä, jotka tarttuvat lillukanvarsiin ja unohtavat kokonaisuuden. Ihan hyvä ottaa esille asioita omasta viiteryhmästään.
Vierailija kirjoitti:
Anssi Kelan Levoton tyttö, ne kaikki ihmejutut. Onko niillä joku tarkoitus ja onko niissä ylipäätään mitään totuuspohjaa? Esim mustekaloilla on kolme sydäntä ja kissat eivät maista makeaa.
Kissat eivät maista makeaa.
Just a sweet Carolina, just a rockin' little mama
Just leave my baby in old Alabama
Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Mean guitar, that's a swingin' old town
Rockin' and a-rollin' just a little while
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'
Get on, get on baby, get on
Well, let me be, rock and rollin' free
Well, old Alabama, just a sweet Carolina
Just a-rockin' and rollin' may leave town
Got to be a scoogie, lay on my boogie
Let me hear you say you got my hole around
Got to be a scoogie, bing bong bang
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'
Well, let me be, rock and roll with me
Well, go go baby dancin' rock and roll
And twist and shout, you'll be rockin' the bowl
Just a little baby, she's rollin' around
Ain't got no rockin' or rollin' in town
Got to be a scoogie of the neighbourhood
Ain't got no rollin', ain't got no bowlin'
Do you rock and roll? Ain't got no moving on
Play me one more time, rocking and the roll
Just a-moving your arse, rocking and fast
Stop the music! Rocking is slow
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"
Mikä se dinosauriin luu on?
Kaverilla on h-tinmoinen stondis, kun kaipaa tyttöystäväänsä.
Miljoonasateella on muutenkin aika rivoja viittauksia lauluihin piilotettuna, jo bändin nimestä alkaen... :D
Plus Salolla leikittelyä oikeinkirjoituksen kanssa, tässä: kauris - kauriin, dinosaurus - dinosauruksen, mutta koska se, mikä on sylissä, tuskin on dinosaurus, niin olkoon se dinosauris - ja heti rimmaa!
Miljoonasateesta puheen ollen. Olkinaisen tarina mietityttää. Onko vain niin, että laulussa erakoitunut, alkoholisoituva ja mielenterveysongelmista kärsivä mies vain päättää naisen kaipuussaan rakentaa oljista sen naisen ikävin seurauksin. Näin minä sen näen. Vai onko taustalla vielä jotain syvempää?
Olen lukenut Heikki Salon haastattelun, jossa hän kertoo, että olkinainen symboloi ydinvoimaa: ihminen (mies) rakentaa oman mukavuudenhalunsa vuoksi jotakin, mikä osoittautuu hallitsemattomaksi ja vaaralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mystinen hopeinen discomies
Mä olen kieltään lipova liskomies
Mä olen Uuden-Englannin nahkamies
Aina ilosta syntyvä uudestaanSä tunsit mut aiemmin Markkuna [...}
Eikö tämä nyt ole ihan selvä biisi. Laulaja laulaa omasta evoluutiostaan ihmisenä. Markku, joka oli maatalon poika ja metsästi on luonut nahkansa muusikoksi, kaupunkilaiseksi, kosmopoliitiksi. Aika tavallinen tarina suomalaisessa yhteiskunnassa kun nuori lähtee pellonlaidasta Helsinkiin ja palaa ehkä lomalla muuttuneena miehenä kotiseudulleen.
70-80-lukulaista symboliikkaa.