Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn viikoittain asioimassa Kierrätyskeskuksen myymälässä Helsingissä. Minusta myymälä on hyvinhoidettu eli siellä töissäolevat tekevät hyvää ja tärkeää työtä. Aina olen myös kohdellut heitä kohteliaasti kuten muitakin ihmisiä. Ikävää, että aplla on huonoja kokemuksia, kun

Kierrätyskeskus sinänsä tekee hyvinkin tärkeää työtä.

Kun he kerran tekevät sinänsä niin tärkeää työtä, niin miksi heille ei makseta työstä asiallista palkkaa. Sen 9e/päivässä kulukorvauksia sijaan?

Vierailija
282/329 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kierrätys on työttömien kierrätyskeskus. Joskus palkkatuella ja välillä 9e orjuudella. Vaihtoehtona on karenssi että aika tehokasta pakottamista. "

Suomalainen työlistämispolitiikka.

Ja sitten roudataan työvoimapulaan porukkaa filippiineiltä . . . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siellä vuoden kierrätyskeskyksessa työkokeilijana. Toivon joka päivä, että työpanokseni huomattaisiin ja saisin kiitosta.

Että ehkä minut joskus otettaisiin palkkatuelle.

Pelkään, että minut vain heitetään pihalle ja joku uusi tulee tilalleni.

Sinua on siis vuoden pidetty työkokeilussa 9euroa/päivä, ilman että on edes tarjottu mahdollisuutta palkkatukeen, minkä avulla pääsisit työttömyykassaan kiinni?

Kysäisepä Te-toimistosta miten tämän asian kanssa oikein nyt menetellään jatkossa.

Helkkari sentään mitä touhua!

Vierailija
284/329 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta kirjoitti:

Säälittää ne kokeilijat siellä. puurtavat niska limassa toivoen saavansa palkkatuki tai vakipaikan.. jota eivät TODELLAKAAN saa. Kengänjäljen persuuksiin vaan.

Ymmärtävätköhän edes itse olevansa orjia. 🙄

Pitäiskö jonkun kertoa se heille?

Oksettavaa että Suomessa voi olla näin.

Perustulohan lopettaisi nämä 9euroa päivässä-pelleilyt.

Karenssin uhalla teet töitä ilman palkkaa, saat kulukoravuksena muutaman euron joka ei riitä edes busiimatkaan saati eväisiin, jommasta kummasta tingittävä. Työmarkkinatuella et pärjää kuin sitkutellen , mutta sekin viedään karenssilla, niin sinun on pakko suostua orjatöihin.

Työttömyys ETUUS eli työmarkkinatuki on nykyään

726euroa kuukaudessa miinus 20% verot.

Kulukorvaus siihen päälle, kun olet kierrätyskeskuksessa töissä on 9 euroa päivä. 

Vaihtoehtona karenssi ja työttömyysraha katkolle.

Vierailija
285/329 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta kirjoitti:

Säälittää ne kokeilijat siellä. puurtavat niska limassa toivoen saavansa palkkatuki tai vakipaikan.. jota eivät TODELLAKAAN saa. Kengänjäljen persuuksiin vaan.

Karenssin uhalla teet töitä ilman palkkaa, saat kulukoravuksena muutaman euron joka ei riitä edes busiimatkaan saati eväisiin, jommasta kummasta tingittävä. Työmarkkinatuella et pärjää kuin sitkutellen , mutta sekin viedään karenssilla, niin sinun on pakko suostua orjatöihin.

Kulukorvaus siihen päälle, kun olet kierrätyskeskuksessa töissä on 9 euroa päivä. 

En usko, että tulemme näkemään perustuloa Suomessa pitkään aikaan, jos koskaan.

Ajatus "vastikkeettomasta rahasta" on niin myrkyllinen suomalaisille, jotka jostain syystä pitävät työtä itseisarvona.

Ihan sama, vaikka se olisi paljon kustannustehokkaampaan nykyiseen tukijärjestelmään verrattuna - suomalainen on valmis maksamaan satasen siitä, ettei työtön saa kymppiä.

Vierailija
286/329 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Musta tuntuu, että mulla ei ole enää mitään ihmisarvoa.

Kyllä ne aluksi puhu, että palkkatuki voisi olla tavoite. Mutta ei kuulema enää olekkaan.

Mä en oikeesti tajua miten mua on kusetettu näin. Vai oonko mä oikeasti vaan ite ihan helvetin idiootti, kun en tajunnu mistä tässä on kyse.

Ilmaiseksi kelpaan. Palkalliseksi en. Eihän se voi mennä näin. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Oon ihan turha tähän maailmaan.

Vierailija
287/329 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista keitä siellä on pomoina. Ystävysty heidän kanssa. Ja hae vasta sitten.

Palkallisiksi pääsee pomojen kaverit ja sukulaiset.

Vierailija
288/329 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei työttömänä ole koskaan pakotettu mihinkään töihin. Yritetty painostaa kyllä ties minne, mutta ei pakotettu. 

Vierailija
289/329 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala opiskelemaan vaikka lähihoitajaksi tai hoitsuksi. Näille töitä riittää. Voit myös saikuttaa nuhan takia koska korona. Jos haluaa kuukauden saikun niin kannattaa sanoa että pomo kiusaa niin paljon että vedät sitä kohta päin näköä tms.

Vierailija
290/329 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia!

Vierailija
291/329 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta noissa paikoissa on, että joskus seura tekee kaltaisekseen.

Tunnen itse asiassa kaks miestä, jotka alkoholisoitui kk:ssa. Toinen tosin oli sitä jo valmiiksi, mutta oli ollut sitä ennen vuosia raittiina. Tietysti se lähtee aina itsestä, mutta en oikeasti ihmettele miksi jotkut ratkeaa, kun ovat noissa paikoissa. Joillain oli piilopullojakin.

Minä tiedän kolme ja yksi luultavasti alkoholisoitumassa.

Enkä oikeasti ihmettele yhtään.

Vierailija
292/329 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörhöt parittelee iha hies...

Vierailija
293/329 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta 😪

Vierailija
294/329 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän näitä paikkoja tulee lisää kun siirryttiin kuntakokeiluun ja TE- palveluiden työllistymissuunnitelmaan voi valita yhdeksi kohdaksi "hakeudun kuntouttavaan työtoimintaan elämänhallintani ja työllistymismahdollisuuksieni parantamiseksi".

Kuntouttava työtoiminta on sosiliaalipoliittinen toimi ja siihen ei saa määrätä tervettä henkilöä. Tätä sääntöä rikotaan jatkuvasti jotta saadaan lisää 9 euron orjia näihin kierrätyskeskuksiin ja muihin. Samalla siivotaan tilastoja koska nämä ovat sitten "työvoimapoliittisten toimenpiteiden parissa".

Muuta ratkaisua tähän ei ole kuin että Suomessa ilmaistyön teettäminen pitäisi yksinkertaisesti kieltää. Väärinkäytöksiä ja ihmisten nöyryyttämistä näillä toimilla on tapahtunut jo liian pitkään ja asia koskettaa liian montaa.

Vierailija
295/329 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin työkokeilu paikkoja, kun kierrätyskeskuksen kirpputorit...

Vierailija
296/329 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta kirjoitti:

Kun päivittää verokortin niin noin verot saa laskettua. Itselläni ainoastaan 13%. Verkosssa oma verossa tehdään ilmoitus joka automaattisesti menee Kelaan. Helppoa. Kannattaa muistaa aina vuoden alussa hoitaa.

Vierailija
297/329 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin aikoinaan gradun jälkeen vuorotteluvapaan sijaiseksi erääseen firmaan, jonka työntekijät ovat tavallaan virkamiehiä. Eräs vanhempi naishenkilö suhtautui ensin kolhosti, kun olin "työtön", joka oli päässyt heille. Kun kuuli, että olen maisteria viimeistelevä, selvisi, että oli nuorempana kandiksi valmistunut ja koki olevansa virkamiestöissä. Kohtelu muuttui asiallisemmaksi. 

"Työtön" vieroksuvalla äänensävyllä jäi mieleen.

Vierailija
298/329 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😪

Vierailija
299/329 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siellä vuoden kierrätyskeskyksessa työkokeilijana. Toivon joka päivä, että työpanokseni huomattaisiin ja saisin kiitosta.

Että ehkä minut joskus otettaisiin palkkatuelle.

Pelkään, että minut vain heitetään pihalle ja joku uusi tulee tilalleni.

Sinua on siis vuoden pidetty työkokeilussa 9euroa/päivä, ilman että on edes tarjottu mahdollisuutta palkkatukeen, minkä avulla pääsisit työttömyykassaan kiinni?

Kysäisepä Te-toimistosta miten tämän asian kanssa oikein nyt menetellään jatkossa.

Helkkari sentään mitä touhua!

Työkokeilija ei edes saa tehdä normaalia työtä vaan kyseessä on kokeilu kuten nimikin kertoo. Tätä tosin ei taida kukaan vaivautua noudattamaan kun seurauksia ei työnantajalle ole. 

Vierailija
300/329 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputori työn täytyy perustua vapaaehtoisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme