Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
1/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.

Vierailija
2/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko palkkatuella vai 9e/päivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat hyvin, tämä kuulosti jonkun elokuvan alulta. Mutta moni on samassa tilanteessa. Töiden löytäminen on vaikeaa etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. 

Vierailija
4/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on AMK-koulutus ja 20v työkokemus, niin luulisi töitä löytyvän. Jos ei juuri kaikkein mielenkiintoisimmasta alasi työpaikasta, niin edes jostain. Oletko katsonut myös muiden alojen hommia, joihin voisit koulutuksellasi ehkä työllistyä? Entäs oletko miettinyt, voisitko hankkia lisä/täydennyskoulutusta, jos oman alasi työt ovat pelkällä AMK-peruskoulutuksella kiven alla? Entäs kokonaan alan vaihto, jos oman alasi töitä ei kertakaikkiaan ole? Entäs työpaikat muissa kunnissa, voisitko muuttaa? Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja. Ja mikäli alasi on sellainen, että osaamista ei enää tarvita tai muuten vanhentunut, niin uudelleenkouluttautuminen on viisain ratkaisu.

Vierailija
5/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen.

... mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla.

Kuka pakottaa? Pakottaminen on lainvastainen rikos.

On käynyt pikemminkin niin, että sinut on painostettu allekirjoittamaan itsellesi huonoja sopimuksia, joiden nojalla lahjoittelet sitten aikaasi noissa tempputöissä.

Ensi kerralla lue sinulle tarjotut paperit tarkemmin läpi, kynällä yliviivaat ne kohdat mitkä ei miellytä. Lisäksi luet muutamia lakipykäliä työlainsäädännöstä, tässä maassa ei ole kenenkään PAKKO tehdä mitään työtä jos ei halua.

Oman työllistymissuunnitelman teet toki, ja jos joku yrittää sotkea siihen muita tekstejä kuin itse koet hyväksi, korjaat sen suunnitelman aina takaisin omaksesi.

Ja monta muutakin asiaa. Kannattaisi varmaan opetella pitämään omat puolensa, tarjolla pitää olla, mutta se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi tehdä mitä tahansa mihin tahansa hintaa, vaan sinä olet markkinoilla sopimassa asioista aivan kuten kuka tahansa muukin, ja huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa.

Karensseilla pallottelut ei myöskään hyödytä Suomea mitenkään, koko lasku siirtyy vain lopulta toimeentulotukisummien kasvuksi ja siinä ohessa aiheutuu taas lukuisa määrä turhaa virkamiespyörittelyä erilaisten paperien käsittelyssä.

Sinulta ei voida kieltää elämistä ja toimeentuloa tässä maassa minkään TE-toimiston tai hallituksen taloudellisten toivomusten takia. Voit aivan yhtä hyvin ohjeistaa TE-toimistoa ja hallitusta lähettelemään työllisyystoivomuksensa myös joulupukille, Joulupukilta saattaa joskus hyvänä päivänä saada lahjojakin, mutta sinun ei tarvitse olla Joulupukki.

Vierailija
6/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa on vikana se ettei sinulla ole töitä.

Sinut on sinne kierrätyskeskukseen pistetty siksi että sinulla ei ole töitä ja sinne on ollut mahdollisuus sinut pistää. Ei mitään muuta syytä.

Vierailija
7/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta noissa paikoissa on, että joskus seura tekee kaltaisekseen.

Vierailija
8/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen.

... mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla.

Kuka pakottaa? Pakottaminen on lainvastainen rikos.

On käynyt pikemminkin niin, että sinut on painostettu allekirjoittamaan itsellesi huonoja sopimuksia, joiden nojalla lahjoittelet sitten aikaasi noissa tempputöissä.

Ensi kerralla lue sinulle tarjotut paperit tarkemmin läpi, kynällä yliviivaat ne kohdat mitkä ei miellytä. Lisäksi luet muutamia lakipykäliä työlainsäädännöstä, tässä maassa ei ole kenenkään PAKKO tehdä mitään työtä jos ei halua.

Oman työllistymissuunnitelman teet toki, ja jos joku yrittää sotkea siihen muita tekstejä kuin itse koet hyväksi, korjaat sen suunnitelman aina takaisin omaksesi.

Ja monta muutakin asiaa. Kannattaisi varmaan opetella pitämään omat puolensa, tarjolla pitää olla, mutta se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi tehdä mitä tahansa mihin tahansa hintaa, vaan sinä olet markkinoilla sopimassa asioista aivan kuten kuka tahansa muukin, ja huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa.

Karensseilla pallottelut ei myöskään hyödytä Suomea mitenkään, koko lasku siirtyy vain lopulta toimeentulotukisummien kasvuksi ja siinä ohessa aiheutuu taas lukuisa määrä turhaa virkamiespyörittelyä erilaisten paperien käsittelyssä.

Sinulta ei voida kieltää elämistä ja toimeentuloa tässä maassa minkään TE-toimiston tai hallituksen taloudellisten toivomusten takia. Voit aivan yhtä hyvin ohjeistaa TE-toimistoa ja hallitusta lähettelemään työllisyystoivomuksensa myös joulupukille, Joulupukilta saattaa joskus hyvänä päivänä saada lahjojakin, mutta sinun ei tarvitse olla Joulupukki.

Paitsi että tuo "huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa"- ei sikäli ihan päde, että mikäli sitä sopimusta ei allekirjoita ja kieltäytyy toimenpiteistä, niin saattaapi karenssi pamahtaa päälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos valtion maksama rahallinen korvaus työttömyysajasta kelpaa, niin silloin kannattaa kelvata myös ne toimenpiteet joihin työttömyyden aikana ohjataan.

Vierailija
9/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinut laitetaan kierrätyskeskukseen, koska suostut siihen. Ne tosi pummit eivät mene, he jättäytyvät suosiolla toimeentulotuelle. Itselläni on myös AMK-tutkinto, ei ole tyrkytetty enkä suostuisi. Tuo on pelkkää miinusta cv:ssä. Onneksi olen jo yli-ikäinen, ja muutenkin pienituloinen. Älä suostu. Sinulle ei muuta tarjota, ellet nosta rähinää.

Vierailija
10/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta noissa paikoissa on, että joskus seura tekee kaltaisekseen.

Tunnen itse asiassa kaks miestä, jotka alkoholisoitui kk:ssa. Toinen tosin oli sitä jo valmiiksi, mutta oli ollut sitä ennen vuosia raittiina. Tietysti se lähtee aina itsestä, mutta en oikeasti ihmettele miksi jotkut ratkeaa, kun ovat noissa paikoissa. Joillain oli piilopullojakin.

Vierailija
11/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinut laitetaan kierrätyskeskukseen, koska suostut siihen. Ne tosi pummit eivät mene, he jättäytyvät suosiolla toimeentulotuelle. Itselläni on myös AMK-tutkinto, ei ole tyrkytetty enkä suostuisi. Tuo on pelkkää miinusta cv:ssä. Onneksi olen jo yli-ikäinen, ja muutenkin pienituloinen. Älä suostu. Sinulle ei muuta tarjota, ellet nosta rähinää.

Minimityöttömyyskorvaus ja tt-tuki on aika samoissa, karenssissa leikataan tt-tuesta. En tiedä ikääsi, mutta itse ollessani Kierrätyskeskuksessa siellä oli 6-kymppisiä työllistettyjä.

Vierailija
12/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin mieluummin ulkomaille hakemaan duunia kuin alentaisin korkeakoulutettuna itseni tuohon. Susta on niin paljon parempaan!

Vierailija
13/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.

Höpönhöpön. Ennemmin kannattaa valehdella lusineensa kuin olleensa kierrätyksessä. Jos siis haluaa päästä töihin. Samoin jos kuntouttavalle joutuu niin sitäkään ei kannata mainita. Yleisesti ajatellaan että kuntouttavan työn tekijässä on jotain vikaa. Tarpeeksi pitkä työttömyys oli syyni kuntouttavaan. Täyttä soopaa terveelle ihmiselle.

Vierailija
14/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn viikoittain asioimassa Kierrätyskeskuksen myymälässä Helsingissä. Minusta myymälä on hyvinhoidettu eli siellä töissäolevat tekevät hyvää ja tärkeää työtä. Aina olen myös kohdellut heitä kohteliaasti kuten muitakin ihmisiä. Ikävää, että aplla on huonoja kokemuksia, kun Kierrätyskeskus sinänsä tekee hyvinkin tärkeää työtä.

Vierailija
15/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin eräs bisneshenkilö pitää kierrätyskeskusta, jossa on varmaan sata työllistettyä.

Näistä hän saa 10 euroa ja rapiat valtiolta tukea päivässä ja kunta maksaa tilavuokrat sun muut...

Vierailija
16/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että tuo "huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa"- ei sikäli ihan päde, että mikäli sitä sopimusta ei allekirjoita ja kieltäytyy toimenpiteistä, niin saattaapi karenssi pamahtaa päälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos valtion maksama rahallinen korvaus työttömyysajasta kelpaa, niin silloin kannattaa kelvata myös ne toimenpiteet joihin työttömyyden aikana ohjataan.

No tokihan se on sinun oma valintasi, haluatko tehdä huonoa sopimusta tai et. Jos painostus tehoaa sinuun, tietenkin sitten varmaan kannattaa mennä noihin umpisurkeisiin duuneihin ottamaan turpiinsa liimanhaistelijaduunikavereilta yms, ja vaarantaa muutenkin oma terveytensä.

Toimenpiteitä on monenlaisia, mutta ei sinulla ole yhtikäs mitään pakkoa tehdä mitään itsellesi huonoja sopimuksia, tarkista asia vaikka työlainsäädännöstä.

Karensseista, kuten jo totesin, täyttä ajanhukkaa, se mikä työmarkkinatuesta vähennetään se kasvatetaan toimeentulotuessa.

Tarjolla suosittelen kuitenkin aina olemaan, mutta tämmöiset hölmöt "pakottamis"-jutut kannattaa suosiolla skipata ja siirtyä vaikka sitten kokonaan toimeentulotuelle.

Minkään pakottamistoimien alla ei kannata tehdä yhtään mitään sopimusta kenenkään kanssa, se on ihan yhdentekevää mitä TE-toimiston säännöissä lukee koska näissä tapauksissa voidaan helposti ylittää raja ja siirtyä myös rikoslainsäädännön puolelle (kiristys yms.).

Tämä on miten minä toimin, sitä en lupaa etteikö sinulla tulisi asiasta ongelmia, mutta kuten sanoin, Suomen laki sisältää aika paljon muitakin lakeja kuin se mitä TE-toimistot lukee.

Vierailija
17/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimityöttömyyskorvaus ja tt-tuki on aika samoissa, karenssissa leikataan tt-tuesta. En tiedä ikääsi, mutta itse ollessani Kierrätyskeskuksessa siellä oli 6-kymppisiä työllistettyjä.

Voi sinua, minä en ole turhaan kuluttanut koulunpenkkiä, olen tietojenkäsittelyn tradenomi ja opiskeluaikanai otin useamman oikeusopin kurssin. Toimeentulotuesta ei leikata, kun pystyt perustelemaan, että et kykene elämään ihmisarvoisesti ym. En ikinä suostuisi. Tuollaista ei edes kannata laittaa cv:hen. Teen tarvittaessa etätyötä.

Vierailija
18/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet työkokeilut käyttänyt? Sekin on parempaa, jos pääset edes mieleiseesi paikkaan.

Vierailija
19/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aukot CV:ssä näyttää huonolta, mutta sellaiset tilanteet on harvassa, joissa kierrätyskeskuksen pätkät ei näyttäisi vielä paljon huonommilta.

Vierailija
20/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja. Ja mikäli alasi on sellainen, että osaamista ei enää tarvita tai muuten vanhentunut, niin uudelleenkouluttautuminen on viisain ratkaisu.

Lopeta tuo paskan jauhaminen, jollet voi itse tarjota firmassanne sitä työpaikkaa.

Uudelleenkouluttautuminen: millä rahalla? Esim. minulla ei ole varaa opintotuen varassa opiskeluun. Työttömyyskorvauksella opiskelu taas on enimmäkseen kiellettyä.  Työvoimakoulutuksiin olen hakenut, pääsemättä. 

(en ole ap)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän