Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
241/329 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kaupungilla palkkatukipaikassa, saadakseni oikeuden taas ansiosidonnaiseen. Kohtelu oli kuin jollekin aivottomalle ameeballe . Vähättelyä, puhuttiin kuin jollekin vähä-älyiselle neandertalilaiselle. Toistettiin yksinkertaisimmatkin tehtävät moneen kertaan, kysyttiin että ymmärrätkö varmasti. 6kk oli pitkä aika siirrellä papereita pinosta toiseen, häveten jokaista "työpäivää", muiden saadessa palkkaa töistään. Koin olevani paikan friikki, jolle oli suotavaa hymähdellä.

Vierailija
242/329 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/329 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjatyövoiman hyväksikäyttöä kierrätyskeskuksissa. Käytetään hyväksi älyltään heikkoja, puolustustuskyvyttömiä, jotka eivät osaa pitää puoliaan näissä "kuntouttavissa" toimenpiteissä.

Vierailija
244/329 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjatyövoiman hyväksikäyttöä kierrätyskeskuksissa. Käytetään hyväksi älyltään heikkoja, puolustustuskyvyttömiä, jotka eivät osaa pitää puoliaan näissä "kuntouttavissa" toimenpiteissä.

Esimerkiksi alkoholisteja tai pahemminkin ongelmaisia saatetaan näissä paikoissa kuntouttaa ja totuttaa varovaisin askelin työelämään. Onpa todella kamalaa orjatyövoiman käyttöä.

Vierailija
245/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä terve ihminen, jolla ei ole alkoholiongelmaa eikä muutakaan elämänhallintaongelmaa tekee KUNTOUTTAVASSA TYÖTOIMINNASSA. On koulutusta, työkokemusta. Ap, olisit sanonut, että et mene.

Vierailija
246/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta, leimaava sanahirviö. Itse otan karenssin ja säilytän itsekunnioitukseni.

Onneksi on toimeentulotuki.

Vierailija
247/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä kierrätyksestä ja työ porukka on mukava. Nyt kun pomokin vaihtui ni en välitä. Asenne ratkaisee hyvin pitkälle.

Vierailija
248/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä terve ihminen, jolla ei ole alkoholiongelmaa eikä muutakaan elämänhallintaongelmaa tekee KUNTOUTTAVASSA TYÖTOIMINNASSA. On koulutusta, työkokemusta. Ap, olisit sanonut, että et mene.

Tämä ei koske ap:ta mutta kannattaa muistaa että joillain on myös luurankoja kaapissa. Moniko myöntäisi kärsivänsä vaikka alkoholiongelmasta tai huumeongelmasta, joka estää normaalin elämän työssä käymisineen? Joistain näkyy ulospäinkin nuo ongelmat, toisista ei. Ei kaikki halua kertoa mistä syystä heidät on ohjattu kuntouttavaam työtoimintaan.

Vierailija
249/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulutettu ihminen, jolla on hyvä tutkinto eikä ole elämänongelmia, ei tarvitse kuntouttavaa toimenpidettä.

Itselläni on tietojenkäsittelyn AMK-tutkinto, olen saanut koulutusta vastaavaa työtä. Kierrätyskeskukseen en menisi koskaan. Koodaan yrityksessä.

Vierailija
250/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koulutettu ihminen, jolla on hyvä tutkinto eikä ole elämänongelmia, ei tarvitse kuntouttavaa toimenpidettä.

Itselläni on tietojenkäsittelyn AMK-tutkinto, olen saanut koulutusta vastaavaa työtä. Kierrätyskeskukseen en menisi koskaan. Koodaan yrityksessä.

Olet onnistunut työllistämään eikä sinulla ole muitakaan ongelmia joten miksi työllistävä toiminta olisikaan sinulle ajankohtainen huolenaihe :-D Tosin koodareita työskentelee normaalilla palkalla kierrätyskeskuksissakin, et kai heidän työtään ylenkatso?

Vierailija
251/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi alkoholisteja tai pahemminkin ongelmaisia saatetaan näissä paikoissa kuntouttaa ja totuttaa varovaisin askelin työelämään. Onpa todella kamalaa orjatyövoiman käyttöä.

Näähän alunperin tarkoitettiin sellaisille, mutta nykyään yhä enenevässä määrin näihin laitetaan tavallista työkykyistä väkeä, jolla on koulutus ja kokemusta. Halutaan vain "parempaa" ainesta ja pidetään typeränä, kun on työttömäksi joutunut. Vaikka taustalla on pitkäkin normaali työkokemus. Aika usein näillä pitkään samassa työpaikassa olleilla on yksi yhteinen ongelma toki, eli töitä ei osata hakea. Moni on kuvitellut, ettei ikinä joudu työttömäksi ja jos joutuu, töihin vain mennään. Sitten kun aletaan tajuta, että ei se niin olekaan, huomataan, että minustahan tuli pitkäaikaistyötön. Aika moni pitää itseään muita työttömiä parempana, koska kuvittelee olevansa ainutlaatuinen. En tarkoita ap:ta, mutta muutoin tällaista olen nähnyt paljon. Sitten kun he joutuvat tukitöihin tai työkokeiluun, vasta heräävät, jos silloinkaan. 

Vierailija
252/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näähän alunperin tarkoitettiin sellaisille, mutta nykyään yhä enenevässä määrin näihin laitetaan tavallista työkykyistä väkeä, jolla on koulutus ja kokemusta. Halutaan vain "parempaa" ainesta ja pidetään typeränä, kun on työttömäksi joutunut. Vaikka taustalla on pitkäkin normaali työkokemus. Aika usein näillä pitkään samassa työpaikassa olleilla on yksi yhteinen ongelma toki, eli töitä ei osata hakea. Moni on kuvitellut, ettei ikinä joudu työttömäksi ja jos joutuu, töihin vain mennään. Sitten kun aletaan tajuta, että ei se niin olekaan, huomataan, että minustahan tuli pitkäaikaistyötön. Aika moni pitää itseään muita työttömiä parempana, koska kuvittelee olevansa ainutlaatuinen. En tarkoita ap:ta, mutta muutoin tällaista olen nähnyt paljon. Sitten kun he joutuvat tukitöihin tai työkokeiluun, vasta heräävät, jos silloinkaan. 

Väärin se onkin jos työtön joutuu toimenpiteeseen joka ei hänelle sovi. Yhtä väärin on täällä väittää etteivät ne toimenpiteet sovi kenellekään ja ovat aina hyväksikäyttöä. Todellisuudessa moni saa niiden kautta tarvitsemansa tuen ja avun.

Vierailija
253/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ollut kierrätyskeskuksessa kuntouttavassa työtoiminnassa, elämäni hirvein syksy! Työkavereina olivat tauotta höpisevä adhd-mies, huonoa suomea puhuva arka musta nainen , psykoottisen oloinen  suomalainen nainen kasvotatuointeineen ja arpisine käsivarsineen sekä seksijuttuja  jauhava ja tisseistä nipistelevä, hieltä haiseva kehitysvammainen mies. Minuakin kohdeltiin kuin vajaaälyistä, työ oli puuduttavaa ja monesti vain maleksittiin ympäriinsä. Paikka oli täysin väärä minulle ja vein mahdollisuuden joltain oikeasti kuntoutuksen tarpeessa olevalta päästä kokeilemaan työelämää!

Vierailija
254/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveätä luettavaa sinä 255/253. Laita tuo kirjoitus jollekin kansanedustajalle, suoraan hänen sähköpostiinsa.

Vierailija
255/329 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
256/329 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta. Tällä viikolla päätetään eduskunnassa työttömyysturvan leikkauksesta.

Koskee ansiosidonnaista, työmarkkinatukea, peruspäivärahaa. Ellet ole aktiivinen, vaikka hakisit töitä, etkä niitä saa. Seuratkaa eduskunnan täysi-istuntoja tämän viikon.

Vierailija
257/329 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto...

Vierailija
258/329 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet siellä kierrätyskeskuksessa, niin tutki, että mitkä tavarat on siellä liian halvalla myytävänä, ja sitten ostat ne itsellesi. Muut sitten netissä kalliimmalla. Eivät varmasti ota sinua enää sinne töihin, jos jäät kiinni tästä.

Vierailija
259/329 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
260/329 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Mikset ottanut mitä työtä vaan ja sitä 300 e palkkaa?

Näin olisit säästynyt kaikelta tältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän