Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Ap. Ala suorittamaan jotain verkkokurssia (AMK).
Itse aloitan kohta koulutuksen liiton rahoilla. Osa-tutkinto ja kestää 3 kk.
Kierrätys on työttömien kierrätyskeskus. Joskus palkkatuella ja välillä 9e orjuudella. Vaihtoehtona on karenssi että aika tehokasta pakottamista. Älkää asiakkaat yllättykö jos työntekijät kierrätyksessä eivät ole kauheen motivoituneita.
Näissä voi tavata huimia tyyppejä. Yliopistosta pudonneita, alamaailman liepeillä pyöriviä ja pullantuoksuisen yh:n tai kivan metallimiehen jolla selkä klesana.
Kannataa ottaa seikkailuna.
Vierailija kirjoitti:
Näissä voi tavata huimia tyyppejä. Yliopistosta pudonneita, alamaailman liepeillä pyöriviä ja pullantuoksuisen yh:n tai kivan metallimiehen jolla selkä klesana.
Kannataa ottaa seikkailuna.
Niissä oikeasti tapaa erikoista porukkaa. Se onkin ainoa hyvä puoli.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on työttömien kierrätyskeskus. Joskus palkkatuella ja välillä 9e orjuudella. Vaihtoehtona on karenssi että aika tehokasta pakottamista. Älkää asiakkaat yllättykö jos työntekijät kierrätyksessä eivät ole kauheen motivoituneita.
Tämän vuoksi en käy näissä kierrätyskeskuksissa, enkä lahjoita niihin mitään. En halua tukea tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi en käy näissä kierrätyskeskuksissa, enkä lahjoita niihin mitään. En halua tukea tuollaista.
Sehän on ihan oma valintasi. Järkevämpää on laittaa kelvolliset tavarat kiertoon kuin roskiin mutta mikään pakko se ei ole. Eikä se ole niiden työntekijöiden vika että osa niistä on siellä pakotettuina.
Kun minulta kysyttiin olenko kiinnostunut jostain vastaavista toimista (ilmaistu ohimennen ystävällisesti puhelimessa) vastasin ystävällisesti mutta jämptisti että en koe että on tarvetta millekään toimille. Jos olisin jutellut mukavasti takaisin että no miksei, mitäs on tarjolla, olisin joutunut varmaan jonnekin cv kurssille tai kierrätyskeskukseen. Työkkärin kanssa pitää osata pelata. Ne työkkäritädit ei ole auttamassa oikeesti työnhaussa, vaan ne toteuttaa vaan lakipykäliä. Eli sen kun muistaa pärjää kyllä. Kieltäydy ehdotuksista heti. Jos tulee käsky ihan paperilla mennä työhaastatteluun se on tietysti eri asia, mutta kun täti kyselee niin älä mene lankaan. Kaikki mitä juttelet kirjataan ylös työllistymissuunnitelmaan. Jos olet harkinnut vaikka yrittäjyyttä mutta et vakavissasi, niin jos mainitset sen rupattelun ohessa, se kirjatana ylös että haluat yrittäjäksi, kohta tulee käsky jonnekin yrittäjäkurssille, tuet katkeaa jne. Varo mitä sanot. Itse koen parhaaksi puhua totta, mutta valikoidusti. Sanon vain että olen hakenut itsenäisesti paikkoja. En kerro mistään uudelleenkoulutusmietteistä tai eri alan pohdinnoista ellen ole ihan varma että nyt haluan johonkin tiettyyn kouluun. Muuten tulee työhönosoituksia johonkin mikä sivuaa jotain mitä sanonut jne eikä oikeasti haluaisi siihen. Paras itse oikeasti hakea niitä töitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan oma valintasi. Järkevämpää on laittaa kelvolliset tavarat kiertoon kuin roskiin mutta mikään pakko se ei ole. Eikä se ole niiden työntekijöiden vika että osa niistä on siellä pakotettuina.
Ai muita paikkoja ei ole kuin työttömien riistokeskus ja roskis?
Sinulla on aika vähän mielikuvitusta.
Älä mee! Sun koulutuksella on muitakin työkokeilu paikkoja...
Jos ihminen on ollut 20 vuotta työelämässä, niin eiköhän omaisuutta ole sen verran, ettei toimeentulotukea tipu..
Kierrätyksessä näkee myös niitä joille se kuntouttava on tarpeeseen. Mä näin ja kuulin siitä omalta työpisteeltä sen koko shown. Se nuorehko nainen tarvitsi tarkat ohjeet joka pieneen asiaan. Välillä mä mietin leikkiikö tämä nainen pöljää vai ihan oikea vika? Viihteenä sanailu on aika tylsää mutta kipeenä huumorina menettelee.
Saa nähdä koska tämän tämän typyn ohjaajalla menee hermo? Kuinka monta kertaa itse kestäisitte kuulla mitä mää nyt teen määkivällä äänellä? Mä olen miettinyt mitä minä sanoisin. Sanoisin että sää voit nyt lähtee kotiin eikä tarvi tulla tänne enää. Onhan näillä ohjaajilla pomot. Voi niille sanoa että ei sen muijan kanssa jaksa. Ihan lapsen vahti hommaa.
Lämmin osanotto. Ihan itku tulee sinun puolesta.
Itse olen ollut siellä vuoden kierrätyskeskyksessa työkokeilijana. Toivon joka päivä, että työpanokseni huomattaisiin ja saisin kiitosta.
Että ehkä minut joskus otettaisiin palkkatuelle.
Pelkään, että minut vain heitetään pihalle ja joku uusi tulee tilalleni.
Säälittää ne kokeilijat siellä. puurtavat niska limassa toivoen saavansa palkkatuki tai vakipaikan.. jota eivät TODELLAKAAN saa. Kengänjäljen persuuksiin vaan.
Ymmärtävätköhän edes itse olevansa orjia. 🙄
Pitäiskö jonkun kertoa se heille?
Oksettavaa että Suomessa voi olla näin.
Itse opettelin hissipuheen ja sain määräaikaisuuden.
Poika opetteli kanssa ja oikein tykkäsi hakea TET-paikkaa. Aluksi ei meinannut uskaltaa edes hakea. Soitteli lopuksi sinne ja tänne...sai kivan paikan ja hyvän todistuksen.