Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavasta työtoiminnasta kyse, niin siihen on laitonta määrätä terveitä ja työkykyisiä.
Vaatii päästä työkyvyn selvitykseen (työttömän terveystarkastus on työttömän subjektiivinen, lakisääteinen oikeus) ja tekee kantelun viranomaisesta, joka työtoimintaan lähetti. Usein jo tämän mainitseminen riittää ja viranomainen peruu toimenpiteen.
Kultainen vinkki. Valitettavan usein moni suostuu liian helpolla te:n tarjoamaan TYP:iin jossa kuntouttava on leivottu sisään.
Työpaikat menee suhteilla, eli sun pitää olla verkostunut! Muuten ei saa mitään, paitsi ehkä jotain hesen myyjän paikkoja.
Eli harrasrusryhmiin, johonkin poliittiseen yhdistykseen, jonnekin nyt etsimään kontakteja , tee itseäsi tykö, ole aktiivinen, ja varmasti sast jotain.
Voit etsiä myös itse työkokeilu paikan.
Tuskin se kierrätyskeskus sinua töihin ottaisi jos sanoisit ettet sinne halua. Ei tule karenssiakaan jos todetaan ettei sinulle sopivaa työtehtävää ole tarjolla tjsp?
Voi miten asioista tietämätöntä tekstiä. Et vissiin ole työttömänä paljoa ollut?
Tiedoksi: kierrätyskeskuksiin otetaan kaikki, siis kaikki hakijat, vaikka ne sanoisi mitä. Siksi ne on olemassa, että sinne menee kaikki, jotka ei ole muualle eri syistä päässeet.
Karenssi määrätään kaikille, jotka kieltäytyy ilman pätevää syytä tarjotusta paikasta. Päteviä syitä ei käytännössä olekaan. Se, ettei ole sopivaa työtä, ei ole pätevä syy 3kk työttömyden jälkeen. Ns ammattisuoja kestää 3kk, sen jälkeen kaikki työ on kelvattava, jo joku niitä sulle tarjoaa. Se on ihan sen työnantajan päätös
3kk voit olla hakemassa vain ja ainoastaan sinun ammattisi ja aikaisemman työkokemuksen mukaista työtä. Sen jälkeen vaikka aidanseipääksi, jos siitä saa tes:n mukaisen palkan ja työsopimusta joku tarjoaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat menee suhteilla, eli sun pitää olla verkostunut! Muuten ei saa mitään, paitsi ehkä jotain hesen myyjän paikkoja.
Eli harrasrusryhmiin, johonkin poliittiseen yhdistykseen, jonnekin nyt etsimään kontakteja , tee itseäsi tykö, ole aktiivinen, ja varmasti sast jotain.
Tämä! Asun kaupungissa, jossa sosdem ja kokoomus melkein tasoissa käyttävät valtaa. Kävin pressanvaalien aikaan hieman mukana kaupungin toisen puolueen yhden yhdistyksen toiminnassa. Eli menin mukaan, halusin osallistua vaalityöhön, olin mukana siellä-ja-täällä, pikkujoulut ja vaaliristeilyt. Tulin tutuksi kaikenlaisten lautakuntien ja virastojen ihmsten kanssa.
Ei mitään ongelmaa sen jälkeen löytää jotain duunia paikkakunnalta.
Täällä Ruotsissa yritti eräs suomalainen virkamies eli nolla laittaa minut tuohon paskatyöhön.
Onneksi sain pelastettua tilanteen eikä tarvinut mennä noihin kirppiskauppoihin töihin. Missä haisee vanha tavara sekö kengät. Sortteeraamaan vanhoja lumppuja.
Tuo on alentavaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä muitakin työkokeilu paikkoja pilvin pimein. Ota asioista selvää! Ei kirpputorille tarvii joka kerta mennä.
Miksi työkykyinen ja -haluinen henkilö ylipäänsä tarvitsisi työkokeilua?
Jos omalla alalla ei ole töitä, voi kokeilla jotain muuta, minkä alan voi itse päättää (jos oppisi samalla jotain hyödyllistä). Työkokeilussa ei myöskään tarvitse olla täyttä viikkoa.
Kun ansiosidonnainen alkaa olla lopussa, tulee kiire löytää edes jotain palkkatyötä ettei käy näin. Työmarkkinatuelle joutuminen tarkoittaa juuri näitä 9 euron kulukorvaus päivässä-töitä ja jos työtön leimaantuu "hankalaksi asiakkaaksi" huonolla tuurillakaan ei pääse te-kursseille palkkatukityöstä puhumattakaan vaan on c-luokan työtön joka sysätään kuntouttavaan vuosiksi ja sieltä ei nouse kuin aniharva enää palkkatyöhön= työtön jää köyhäksi mutta työllistää hyvän nipun koordinaattoreita, ohjaajia.
Ei se amkki-tutkinto siellä paina että on suojassa näiltä pitkäaikaistyöttömien päivähoidoilta vaan se miten työttömänä olet potentiaalinen saamaan UUTTA TYÖTÄ. Joka tapauksessa ansiosidonnaisen ajan ap:kin on voinut hakea uutta työtä jottei tipu työmarkkinatuelle joka tulee ansiosid. jälkeen.