Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyksessä näkee myös niitä joille se kuntouttava on tarpeeseen. Mä näin ja kuulin siitä omalta työpisteeltä sen koko shown. Se nuorehko nainen tarvitsi tarkat ohjeet joka pieneen asiaan. Välillä mä mietin leikkiikö tämä nainen pöljää vai ihan oikea vika? Viihteenä sanailu on aika tylsää mutta kipeenä huumorina menettelee.

Saa nähdä koska tämän tämän typyn ohjaajalla menee hermo? Kuinka monta kertaa itse kestäisitte kuulla mitä mää nyt teen määkivällä äänellä? Mä olen miettinyt mitä minä sanoisin. Sanoisin että sää voit nyt lähtee kotiin eikä tarvi tulla tänne enää. Onhan näillä ohjaajilla pomot. Voi niille sanoa että ei sen muijan kanssa jaksa. Ihan lapsen vahti hommaa.

Sosiaalialan ohjaaja lähtee "hermon mennessä" työpaikaltaan toisiin hommiin joko irtisanottuna tai itseohjautuvana ennen kuin kuntouttavassa työtoiminnassa olevat. Toivottavasti et työskentele sosiaali- ja terveysalalla ainakaan.

Vierailija
302/329 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyksessä näkee myös niitä joille se kuntouttava on tarpeeseen. Mä näin ja kuulin siitä omalta työpisteeltä sen koko shown. Se nuorehko nainen tarvitsi tarkat ohjeet joka pieneen asiaan. Välillä mä mietin leikkiikö tämä nainen pöljää vai ihan oikea vika? Viihteenä sanailu on aika tylsää mutta kipeenä huumorina menettelee.

Saa nähdä koska tämän tämän typyn ohjaajalla menee hermo? Kuinka monta kertaa itse kestäisitte kuulla mitä mää nyt teen määkivällä äänellä? Mä olen miettinyt mitä minä sanoisin. Sanoisin että sää voit nyt lähtee kotiin eikä tarvi tulla tänne enää. Onhan näillä ohjaajilla pomot. Voi niille sanoa että ei sen muijan kanssa jaksa. Ihan lapsen vahti hommaa.

Sosiaalialan ohjaaja lähtee "hermon mennessä" työpaikaltaan toisiin hommiin joko irtisanottuna tai itseohjautuvana ennen kuin kuntouttavassa työtoiminnassa olevat. Toivottavasti et työskentele sosiaali- ja terveysalalla ainakaan.

Kierrätyskeskuksessa ei ole yhtäkään sosiaalialan ohjaajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressukoiden päiväkoti, kun muualle ei huolita.

Vierailija
304/329 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on joskus rankkaa. Voimia ja jaksuhaleja AP:lle (tämä ei ole sarkasmia). Itsellä menisi myös pannu jumiin tuollaisissa tilanteissa. 

Vierailija
305/329 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.

Kierrätyskeskus jätetään pois cv:stä, tai ainakin se on pienen pieni maininta jonon lopussa, ehkä luovasti uudelleennimettynä, esim. joku materiaalispesialist tai vastaava.

Vierailija
306/329 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskuksessa ei ole yhtäkään sosiaalialan ohjaajaa.

Täällä palkattiin 5 työkkärin tätiä "ohjaajiksi" kierrätyskeskukseen, kun niiltä vissiin meni hommat kuntakokeilusekoilun yhteydessä. Myös kaikki työsopimukset tehdään sosiaalialan TESsillä, vaikka kyseessä olisi auton kuljettaja. Onhan se aika vinhaa kun jossain kirpparilla työntekijällä on tässä tapauksessa 8 esimiestä. On se niin kovaa hommaa että. Muuten olisi ollut ihan leppoisaa hommaa.

Vierailija
307/329 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat hyvin, tämä kuulosti jonkun elokuvan alulta. Mutta moni on samassa tilanteessa. Töiden löytäminen on vaikeaa etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. 

Komediaa- draamaa ja kauhua.

Vierailija
308/329 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene siivoukseen. Aina pääsee. Tai harjoittelijaksi päiväkotiin.

Vierailija
309/329 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömäksi ole pakko ilmoittautua.

Vierailija
310/329 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa useimmilta työpaikoilta, joissa olen ollut ihan normaaliin tapaan palkattuna. 

Vierailija
311/329 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä muitakin työkokeilu paikkoja pilvin pimein. Ota asioista selvää! Ei kirpputorille tarvii joka kerta mennä.

Vierailija
312/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
313/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja.

Ja paskat.

Tietysti jotkut löytää, mutta etenkin jos on pitkä työkokemus, on jo ikääkin, ja silloin menee vaikeaksi.

Vierailija
314/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi ihmisten tuomia pusseja avaamaan, kun niistä voi löytyä mitä vaan. Ötököitä jne. Järjestelmämme on sairas näissä pakottamisissa.

Pitäisi näiden päättäjien itse joutua kokemaan määräämisen kauhut epäsopivassa työssä. Eihän niitäkään vois määrätä työhön, jossa tarvitaan empatiaa, kun ei niillä sitä ole. Eikä kyllä ymmärrystäkään asioista.

Vierailija
315/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös ollut kierrätyskeskuksessa kuntouttavassa työtoiminnassa, elämäni hirvein syksy! Työkavereina olivat tauotta höpisevä adhd-mies, huonoa suomea puhuva arka musta nainen , psykoottisen oloinen  suomalainen nainen kasvotatuointeineen ja arpisine käsivarsineen sekä seksijuttuja  jauhava ja tisseistä nipistelevä, hieltä haiseva kehitysvammainen mies. Minuakin kohdeltiin kuin vajaaälyistä, työ oli puuduttavaa ja monesti vain maleksittiin ympäriinsä. Paikka oli täysin väärä minulle ja vein mahdollisuuden joltain oikeasti kuntoutuksen tarpeessa olevalta päästä kokeilemaan työelämää!

Vähän sama. Olin kerran pakotettuna eräälle kurssille. Sinne jouduin koska olin kolmen neljän vuoden sisällä syntyneiden lasten kotiäiti. Katsoivat TE:ssä, että tarvitsen ryhtiä elämääni. Kurssilla mm. opetettiin pilkkomaan salaattia ja kuorimaan perunoita.

Kerrottiin, että aamuisin kannattaa herätä ja hedelmäpelejä pitää välttää, kuin myös pikavippejä. Tajuattehan kyynisen sarkasmin. Mutta ihan oikeasti se kurssi oli kuin joku piilokamera.

Parasta olivat kuitenkin kurssikaverit. Näihin persoonin en olisi koskaan tutustunut omassa arjessani. Oli alkoholisteja ja nikotiiniriippuvaisia. Ihan oikea mt. potilaskin oli. Oli pelokas ja säikky muunmaalainen ja rääväsuinen kehitysvammainen. 

Tietenkään en sillä lailla oppinut siellä mitään, eikä kurssi auttanut minua mitenkään. Näinpähän kuitenkin oikeasti erilaisissa elämäntilanteissa olevia kansalaisia.

Vierailija
316/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NAURAN, pienituloinen saa aina toimeentulotukea. Minä vedän lonkkaa vielä muutaman vuoden.

On koulutus ja työkokemusta, IT-alalta. Raatakaa työn orjat.

Ei muuten saa. Pitää olla lisäksi persaukinen ja perheessä toinen myös. Toimeentulotukeen vaikuttaa myös varat. Eli ei ole järin IT-alalta jäänyt säästöjä.

Vierailija
317/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi ihmisten tuomia pusseja avaamaan, kun niistä voi löytyä mitä vaan. Ötököitä jne. Järjestelmämme on sairas näissä pakottamisissa.

Pitäisi näiden päättäjien itse joutua kokemaan määräämisen kauhut epäsopivassa työssä. Eihän niitäkään vois määrätä työhön, jossa tarvitaan empatiaa, kun ei niillä sitä ole. Eikä kyllä ymmärrystäkään asioista.

Oon kierrätyskeskuksessa 9 euron päiväpalkalla. Vedän välistä Vallilat ja Marimekot, Pentikit ja Artekit jos ne vaikka huomais ja antais potkut.

Vierailija
318/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NAURAN, pienituloinen saa aina toimeentulotukea. Minä vedän lonkkaa vielä muutaman vuoden.

On koulutus ja työkokemusta, IT-alalta. Raatakaa työn orjat.

Saattaa nauru loppua, kun yrität takaisin työelämään. Pari vuotta poissa IT-alalta, ja sinua pidetään kärryiltä pudonneena jo. Arvaa mistä tiedän...

Vierailija
319/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kuntouttavasta työtoiminnasta kyse, niin siihen on laitonta määrätä terveitä ja työkykyisiä.

Vaatii päästä työkyvyn selvitykseen (työttömän terveystarkastus on työttömän subjektiivinen, lakisääteinen oikeus) ja tekee kantelun viranomaisesta, joka työtoimintaan lähetti. Usein jo tämän mainitseminen riittää ja viranomainen peruu toimenpiteen.

Vierailija
320/329 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä muitakin työkokeilu paikkoja pilvin pimein. Ota asioista selvää! Ei kirpputorille tarvii joka kerta mennä.

Miksi työkykyinen ja -haluinen henkilö ylipäänsä tarvitsisi työkokeilua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme