Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Samaan aikaan kierrätyskeskuksen johtaja ajaa farmari/citymaasturi audillaan/fordillaan/volvollaan, asuu kohtuuttoman suuressa asunnossa, syö hyvin, harrastaa golfia, matkustelee ulkomailla ja elää kaikin puolin leveää elämää :-D
En koskaan joutunut noihin temppupaikkoihin "töihin" enkä ole ollut tilastoissa työttömänä mutta pitkään olin työtön. Viilailin cv:tä, lähetin työhakemuksia firmoihin jotka etsivät työntekijöitä, juoksin haastatteluissa, harjoittelin luontevaa esiintymistä videohaastatteluissa. Tarkastin pilkkuvirheet työhakemuksista, soittelin läpi edelliset työnantajat ja sain heidät suosittelijoiksi. Kävin kursseja, nuohosin koko netin läpi miten kirjoittaa maailman mahtavin työhakemus. Hakeminen kävi todellakin työstä.
Sitten kypsyin. Menin kouluun opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa. Olin ollut viikon koulussa kun soittelin työssäoppimispaikkaa ja ensimmäisestä paikasta esittelyni jälkeen kysyttiin koska pääset tulemaan töihin ja perään huikattiin että palkka tulee alan tes:n mukaan. Nyt olen töissä ja töitä saa tehdä mielin määrin, pitää vain malttaa myös opiskella että valmistuu ja sitä kautta työtehtävät ja eteneminen alalla monipuolistuu.
Mol.fi on nykyään vain firmojen ilmaisen mainonnan sivut. Moni yritys joihin hain enkä saanut mitään vastausta, uusi hakunsa kahden kuukauden välein. Välttelen näiden yritysten palvelutarjontaa pelkästään työnhakijoiden välinpitämättömän kohtelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No auts. Olen itsekin kierrätyksessä työllistettynä enkä kyllä tunnistanut ap:n kuvauksesta työpaikkaani. Ehkä asenne-ero tuleekin siitä, että olen kuntouttavassa työtoiminnassa.
Koen, että auttamalla ihmisiä kierrättämään osallistun tärkeän asian ylläpitämiseen. Olen tutustunut erilaisiin ihmisiin, joilla on jokaisella oma, joskus hyvinkin kiinnostava elämäntarinansa. Toisaalta, jos joukossa onkin joku hieman erikoisempi tapaus, niin opettelen samalla toimimaan heidänkin kanssaan.
Töitä riittää yli työajan, ja suurin osa asiakkaista on oikein mukavia. Sitten on pieni osa niitä, joiden käytös ja kohtelu on juurikin sitä, että tavallaan näpäyttävät ja näyttävät sen oman arvoni, sillä mähän olen se työtön luuseri, jolle tekee vaan hyvää siivota heidän tuomansa sontaiset ja/tai rikkinäiset rojut.
Ap:llä on varmasti joku työtoiminnan ohjaaja tai vastaava, jolle voi ilmaista työpaikan epäkohtia. Yleensä kierrätyskeskuksissa on myös omaa pienimuotoista toimintaa sille ajalle, kun työt on vähissä, esim. sytykeruusujen tekoa tms. Mutta ehkä ap:n töissä ongelma onkin, että porukkaa on liikaa?
Sinä oletkin TYÖLLISTETTY ja saat palkkaa työstäsi. Ap on ilmaiseksi sinne karenssin uhalla laitettu ilmaiseksi hommiin, ainoana erona työttömyyskorvaukseen on se että saa 9€ päivässä, ihan sama montako tuntia on.
Eiköhän jo se ole iso ero työn mielekkyydestä saako siitä palkkaa vai ei.Missäköhän kohtaa kirjoitin, että olen työllistetty??? Olen muutaman päivän viikossa KUNTOUTTAVASSA työtoiminnassa eli 18 e/viikko. Ap luokittelisi mut kai moniongelmaiseksi sosiaalitapaukseksi. Onneksi ei olla ap:n kanssa samassa työpaikassa. Loppujen lopuksi, ihmisiä me kaikki ollaan.
Etkö näe mitään ongelmaa tuossa? Siis että teet töitä ja saat 18€ viikossa?
Minutkin tuollaiseen yritettiin pakottaa ja ei kiinnostanut pätkääkään antaa työpanostaan ilmaiseksi, 18€ on kyllä aika sama kun ilmaiseksi.
Onnistuin työllistymään ja nyt ei ole mitään motivaatio-ongelmia herätä aamuisin hommiin.
Mut saivat pakotettua tuohon kuntouttavaan. Kaksi kertaa 4 tuntia viikossa. Pidin sitä huonona vitsinä rahan puolesta. Työkkärin täti ihan pokkana sanoi että siinä tienaa enemmän kuin työttömänä. joo "huikeat" 76 euroa kuukaudessa. Ne ja enemmän meni kurkusta alas pelkästä vitutuksesta kun oli joutunut orjaksi.
Tuollaiset 4 tuntia tönöttää vaikka aidanseipäänä mutta ilmaiseksi työn teettäminen on periaatteessa väärin.
Suhtauduin siihen kuntouttavaan kuin tuomioon. Ei se auta kuin lusia pois. Vähän se lisäsi katkeruutta yhteiskuntaan kun työttömyyden takia voidaan pakottaa karenssin uhalla orjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kierrätyskeskuksen johtaja ajaa farmari/citymaasturi audillaan/fordillaan/volvollaan, asuu kohtuuttoman suuressa asunnossa, syö hyvin, harrastaa golfia, matkustelee ulkomailla ja elää kaikin puolin leveää elämää :-D
Täysin asiaton kommentti. Monet kierrätuskeskukset ovat yhdistyksiä, ja niissä on pienet palkat kaikilla. Työtä tehdään usein henkilökohtaisen vakaumuksen takia (kuten luonnonsuojelu), vaikka parempipalkkaisempiakin paikkoja voisi löytyä.
Onnekas kirjoitti:
En koskaan joutunut noihin temppupaikkoihin "töihin" enkä ole ollut tilastoissa työttömänä mutta pitkään olin työtön. Viilailin cv:tä, lähetin työhakemuksia firmoihin jotka etsivät työntekijöitä, juoksin haastatteluissa, harjoittelin luontevaa esiintymistä videohaastatteluissa. Tarkastin pilkkuvirheet työhakemuksista, soittelin läpi edelliset työnantajat ja sain heidät suosittelijoiksi. Kävin kursseja, nuohosin koko netin läpi miten kirjoittaa maailman mahtavin työhakemus. Hakeminen kävi todellakin työstä.
Sitten kypsyin. Menin kouluun opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa. Olin ollut viikon koulussa kun soittelin työssäoppimispaikkaa ja ensimmäisestä paikasta esittelyni jälkeen kysyttiin koska pääset tulemaan töihin ja perään huikattiin että palkka tulee alan tes:n mukaan. Nyt olen töissä ja töitä saa tehdä mielin määrin, pitää vain malttaa myös opiskella että valmistuu ja sitä kautta työtehtävät ja eteneminen alalla monipuolistuu.
Mol.fi on nykyään vain firmojen ilmaisen mainonnan sivut. Moni yritys joihin hain enkä saanut mitään vastausta, uusi hakunsa kahden kuukauden välein. Välttelen näiden yritysten palvelutarjontaa pelkästään työnhakijoiden välinpitämättömän kohtelun takia.
Miten et tilastoissa ole työtön jos sinulla ei ole työtä?
Olit sairaspäivärahalla, äitiyslomalla vai millä?
Ihan turhaa syyttää täällä niitä tahoja jotka tarjoaa palkkatukipaikkoja tai harjoittelupaikkoja. Minusta on hyvä että kierrätyskeskuksia ja kirppareita on ja että jotkut työttömät saavat niistä hyötyä ja apua. Isoja rahoja ei niissä piireissä pyöri, entisenä kirpparin työntekijänä tiedän sen itse. Rahapulassa monia nykyään lopetetaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No auts. Olen itsekin kierrätyksessä työllistettynä enkä kyllä tunnistanut ap:n kuvauksesta työpaikkaani. Ehkä asenne-ero tuleekin siitä, että olen kuntouttavassa työtoiminnassa.
Koen, että auttamalla ihmisiä kierrättämään osallistun tärkeän asian ylläpitämiseen. Olen tutustunut erilaisiin ihmisiin, joilla on jokaisella oma, joskus hyvinkin kiinnostava elämäntarinansa. Toisaalta, jos joukossa onkin joku hieman erikoisempi tapaus, niin opettelen samalla toimimaan heidänkin kanssaan.
Töitä riittää yli työajan, ja suurin osa asiakkaista on oikein mukavia. Sitten on pieni osa niitä, joiden käytös ja kohtelu on juurikin sitä, että tavallaan näpäyttävät ja näyttävät sen oman arvoni, sillä mähän olen se työtön luuseri, jolle tekee vaan hyvää siivota heidän tuomansa sontaiset ja/tai rikkinäiset rojut.
Ap:llä on varmasti joku työtoiminnan ohjaaja tai vastaava, jolle voi ilmaista työpaikan epäkohtia. Yleensä kierrätyskeskuksissa on myös omaa pienimuotoista toimintaa sille ajalle, kun työt on vähissä, esim. sytykeruusujen tekoa tms. Mutta ehkä ap:n töissä ongelma onkin, että porukkaa on liikaa?
Olet työllistetty (saa palkkaa) ja kuntouttavassa työtoiminnassa (ei saa palkkaa) samaan aikaan???
Pilkunviilaajat on parhaita. En efes ajatellut, että työllistyessä kuuluu saada palkkaa. Pidän itseäni kyllä työllistettynä, koska käyn töissä, vaikkei siitä palkkaa maksetakaan. Olisiko siis pitänyt käyttää termiä "työtoiminnallistettu"?
Mä olen kirjoittanut tänne että olen onnistunut työllistymään, moniko lienee ajatellut että se olisi jotakin muuta kun palkkatyö.
Ilmeisesti tän jälkeen, siis jos yleisesti ajatellaan että työllistyessä ei välttämättä saa palkkaa, on minun muistettava mainita että "työllistyin palkkatyöhön".
Suomi, hyvinvointivaltio. Työstä pitää maksaa palkkaa ja palkalla pitää elää. Köyhänä tulen kieltäytymään kaikenlaisista orjatempputyökokeilutoimista. Omaisuutta ei ole, niin toimeentulotuki tulee olemaan tulonlähteeni. Yhteiskunnalle tulen todella maksamaan. En myy osaamistani ilmaiseksi. Köyhäkin voi olla ylpeä ja säilyttää ihmisarvonsa.
Vierailija kirjoitti:
Onnekas kirjoitti:
Olit sairaspäivärahalla, äitiyslomalla vai millä?
En ole tilastoissa työtön kun en mene yhteenkään konttoriin ilmottautumaan työttömäksi. Elettiin se elämän pätkä yhden tuloilla. Eli kaunistin vielä tilastojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työllistetty (saa palkkaa) ja kuntouttavassa työtoiminnassa (ei saa palkkaa) samaan aikaan???
Pilkunviilaajat on parhaita. En efes ajatellut, että työllistyessä kuuluu saada palkkaa. Pidän itseäni kyllä työllistettynä, koska käyn töissä, vaikkei siitä palkkaa maksetakaan. Olisiko siis pitänyt käyttää termiä "työtoiminnallistettu"?
Mä olen kirjoittanut tänne että olen onnistunut työllistymään, moniko lienee ajatellut että se olisi jotakin muuta kun palkkatyö.
Ilmeisesti tän jälkeen, siis jos yleisesti ajatellaan että työllistyessä ei välttämättä saa palkkaa, on minun muistettava mainita että "työllistyin palkkatyöhön".
Ne on noi nykyajan nuoret jotka sanoo käyvänsä töissä vaikkei siitä mitään makseta kun se on heillä ainoa käsitys työstä. Mä oon myös opetellut tällasen: sain palkallista työtä -lauseen, kun moni kysyi saanko työstäni palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi, hyvinvointivaltio. Työstä pitää maksaa palkkaa ja palkalla pitää elää. Köyhänä tulen kieltäytymään kaikenlaisista orjatempputyökokeilutoimista. Omaisuutta ei ole, niin toimeentulotuki tulee olemaan tulonlähteeni. Yhteiskunnalle tulen todella maksamaan. En myy osaamistani ilmaiseksi. Köyhäkin voi olla ylpeä ja säilyttää ihmisarvonsa.
No mutta niin se on. En ymmärrä miksi toisen työpanos olisi vähempiarvoinen kuin toisen samassa työssä. Miksi omat resurssit ja osaaminen pitäisi ilmaiseksi tarjoilla? En suostuisi minäkään ilmaiseksi tekemään työtä mihin riittää alle 5min. opastus kuten kaupan hyllytystyöt. Opastakaa, teen työn, maksakaa. Mikä siinä on niin vaikeaa tälle valtiolle?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. On tullut muutama karenssikin kun en ole lähtenyt työhön josta ei makseta oikeaa palkkaa, tuo 9€ päivä on ihan vitsi. Mun työpanosta ei saa ilmaiseksi, mä olen kai vanhanaikainen mutta jos mä teen työtä niin mulle myös sit maksetaan siitä.
Kaikesta huolimatta olen löytänyt ihan palkallistakin työtä ja siellä käyn mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnekas kirjoitti:
Olit sairaspäivärahalla, äitiyslomalla vai millä?En ole tilastoissa työtön kun en mene yhteenkään konttoriin ilmottautumaan työttömäksi. Elettiin se elämän pätkä yhden tuloilla. Eli kaunistin vielä tilastojakin.
Mulla melkein sama, mutta oli toiminimi, josta sain vähän taskurahaa. En koe olevani lompakkoloinen, sillä möin perintötavaroita kirpparilla ja oli mulla säästöjäkin. Lisäksi pieni veikkausvoitto helpotti elämää, ei jättipotti, mutta vähän isompi kuin neljä ja lisänumero, muutamasta tonnista siis puhutaan, vakiosta. Tällä tavalla olin pois tilastoja rumentamasta muutaman vuoden. Minäkin kouluttauduin uudelleen samalla ja sain töitä, tosin muutin työn perässä, mutta kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. On tullut muutama karenssikin kun en ole lähtenyt työhön josta ei makseta oikeaa palkkaa, tuo 9€ päivä on ihan vitsi. Mun työpanosta ei saa ilmaiseksi, mä olen kai vanhanaikainen mutta jos mä teen työtä niin mulle myös sit maksetaan siitä.
Kaikesta huolimatta olen löytänyt ihan palkallistakin työtä ja siellä käyn mielelläni.
Samoin ajattelen. Ihmisten pitäisi uskaltaa kapinoida enemmän. Muualla maailmassa oltaisiin jo barrikaadeilla heittämässä polttopulloja.Ei suomalainen, menee kuin lammas nöyränä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa syyttää täällä niitä tahoja jotka tarjoaa palkkatukipaikkoja tai harjoittelupaikkoja. Minusta on hyvä että kierrätyskeskuksia ja kirppareita on ja että jotkut työttömät saavat niistä hyötyä ja apua. Isoja rahoja ei niissä piireissä pyöri, entisenä kirpparin työntekijänä tiedän sen itse. Rahapulassa monia nykyään lopetetaankin.
Täsmälleen samaa mieltä tästä. Jos olette mielestänne väärän toimenpiteen kohteena, syyttäkää te-keskusta joka ei ole ymmärtänyt tilannettanne. Ei sitä tahoa joka tarjoaa noita paikkoja niille, jotka eivät ole jostain syystä työkuntoisia.
Palkkatuesta puhutaan aivan liian vähän mielestäni. Se on hyvä tapa saada jalkaa oven väliin työttömyyden pitkityttyä. Voisiko joku työkokeiluun tahtomattaan joutunut kertoa miksei ole voinut tai halunnut käyttää palkkatukea saadakseen oikean työsuhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin TYÖLLISTETTY ja saat palkkaa työstäsi. Ap on ilmaiseksi sinne karenssin uhalla laitettu ilmaiseksi hommiin, ainoana erona työttömyyskorvaukseen on se että saa 9€ päivässä, ihan sama montako tuntia on.
Eiköhän jo se ole iso ero työn mielekkyydestä saako siitä palkkaa vai ei.Missäköhän kohtaa kirjoitin, että olen työllistetty??? Olen muutaman päivän viikossa KUNTOUTTAVASSA työtoiminnassa eli 18 e/viikko. Ap luokittelisi mut kai moniongelmaiseksi sosiaalitapaukseksi. Onneksi ei olla ap:n kanssa samassa työpaikassa. Loppujen lopuksi, ihmisiä me kaikki ollaan.
Heti toisessa lauseessa kirjoitit niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tän jälkeen, siis jos yleisesti ajatellaan että työllistyessä ei välttämättä saa palkkaa, on minun muistettava mainita että "työllistyin palkkatyöhön".Ne on noi nykyajan nuoret jotka sanoo käyvänsä töissä vaikkei siitä mitään makseta kun se on heillä ainoa käsitys työstä. Mä oon myös opetellut tällasen: sain palkallista työtä -lauseen, kun moni kysyi saanko työstäni palkkaa.
Kaikkee sitä oppii kun vanhaksi elää ja aaveetä lukee. Oon aina olettanut että puhuttaessa työstä tarkoitetaan sellaista josta maksetaan palkkaa, mut pitänee pitää mielessä ja opetella itse myös joku tuon tyylinen lause.
Googlatkaa spr kontti, kokemuksia palkkatukitöistä. Voi silmät aueta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä tästä. Jos olette mielestänne väärän toimenpiteen kohteena, syyttäkää te-keskusta joka ei ole ymmärtänyt tilannettanne. Ei sitä tahoa joka tarjoaa noita paikkoja niille, jotka eivät ole jostain syystä työkuntoisia.
Palkkatuesta puhutaan aivan liian vähän mielestäni. Se on hyvä tapa saada jalkaa oven väliin työttömyyden pitkityttyä. Voisiko joku työkokeiluun tahtomattaan joutunut kertoa miksei ole voinut tai halunnut käyttää palkkatukea saadakseen oikean työsuhteen?
Palkkatuki myönnetään, jos myönnetään, pitkäaikaistyöttömälle mutta ei se ole mikään itsestäänselvyys. Jos jossain on auki palkkatukipaikkoja niin ne on niille joille on myönnetty oikeus palkkatukeen. Minua ainakin alettiin patistella kuntouttavaan työtoimintaan melkein heti työttömäksi jäätyäni ja palkkatuen voi saada aikaisintaan 2 vuotta työttömänä oltuaan.
Kaikki työnantajat ei ota palkkatuella töihin, joka on siis eri asia kun nämä 9€ tempputyöt.
En viitsinyt hakea palkkatukipaikkaa koska sehän olisi kertonut heti pitkäaikaistyöttömyydestä, ja vaikeuksista työllistyä, vaikka kohdallani niin ei ollut (pitkä tarina), joten hain ihan tavallista työtä ja sain sen, käytännössä heti työttömäksi jäätyäni.
Tiesitkö muuten että kohdallasi rikotaan työtoiminnan ehtoja, jos siis teet töitä enemmän kun on alunperin sovittu. Kirjoitit että "töitä riittää yli työajan". Jos siis teet töitä enemmän kun on sopimuksessa sovittu, vaikka tekisit omasta halustasi.