Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järjetön arki

Vierailija
29.08.2017 |

Sanokaas mielipiteenne. Onko tämä minun minuutilleen aikataulu ihan hullua? Vai valitanko vain turhasta? Väsyttää ihan vietävästi, enkä tiedä miten elämää helpottaisi.
Tyypillinen arkipäivä:
Kello soi 5.15. Suihku, laittautuminen töihin, lasten vaatteiden katsominen
6.30 lapset kiskottava sängyistään, pienemmän pukeminen ja puoli tuntia tappelua eskarilaisen kanssa.
7 juoksuaskelin viemään isompaa eskariin ja pienempää hoitoon. Ei ajokorttia tai toista autoa, joten joko jalan tai bussilla. Sitten töihin julkisilla. Töissä 2 tuntia sen jälkeen kun on kotoa lasten kanssa lähdetty.
Töissä vähintään 9-17.30, sillä sopivaa bussia ei kulje heti työajan päätyttyä. Usein menee pari tuntia ylitöiksi, sillä olen uudessa työssä ja räpiköin pärjätäkseni kaiken uuden kanssa.
Kotimatka vie noin tunnin. Jos poikkean kaupassa 1,5 tuntia. Kotona olen siis noin 19-20. Hyvä jos ehdin nähdä lapset hereillä. Sitten iltapalaa ja iltatoimia, nukuttamista. Sitten kello on jo 21-22, joten kiireesti nukkumaan, jos haluaa saada 7-8 h unta. Aamulla taas kaikki uudestaan! Ihan hullua! Välillä teen parin päivän työmatkoja. Ne alkavat yleensä lähdöllä klo 5-6 ja päättyvät paluuseen noin 23-24. Mitään vapaata noilla matkoilla ei siis ole, joten niilläkään ei voi huilata.
Toki tiedän, että minun arkeni helpottuisi, jos asuisimme lähempänä työpaikkaa, mutta kodin lähellä ei ole alani paikkoja. Lapsilla on hyvät eskarit ja hoitopaikat täällä, ja kesken vuotta todella hankalaa lähteä vaihtamaan hoitopaikkaakaan. Ajokortti jeesaisi, mutta silti työmatka olisi pitkä.
Hihat meinasi palaa tuttavan somepäivityksestä, jossa hän valitti miten rankkaa on olla kahden lapsen kanssa ja käydä 3 päivää viikossa töissä. Mutta sen kuulemma jaksaa "kun asiat elämässä tärkeysjärjestyksessä", ja Vihjasi sitten minulle, että minulla näin ei ole. Takaan, että minullekin tärkeintä ovat lapset. Mutta minun työantajallani lyhyempi työviikko ei ole mahdollinen, eikä se työni luonteen vuoksi olisi järkevää.
Arjessa ei ahdista työt vaan tämä karsea tukka putkella viilettäminen. Aina kiire jonnekin ja aina väsymys.

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.

"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.

"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.

"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.

Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.

Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.

Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.

Taas kerran yksi tällainen aloitus. Neuvoja pyydetään mutta jokaikinen juttu torjutaan heti kun ei onnistu.

Pistä itse elämäsi kuntoon kun olet niin etevä. Työnantaja ei varmasti vaadi meikkaamista tai 1 tunnin ja 15 minuutin laittautumista, vaan se on omaa turhamaisuutta jonka laitat lastesi edelle. Ja lapset tuskin sanovat että pitää asua rivarissa, vaan se on myös teidän omia haluja, jotka laitatte myös lasten edelle. Näin kun alkaa analysoimaan niin löytyykin paljon juttuja.

Vierailija
82/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa vaikka vuokralle tai asoon lähiöön josta lyhyt matka julkisilla Helsingin keskustaan/työpaikalle. Tai sitten ajokortti sinulle jos haluat olla nykyisen kaltaisessa pitkää työpäivää vaativassa työssä. Nyt lasten on vielä helppo vaihtaa hoitopaikkaa. Me muutimme "maalle" vasta kun lapset osaavat itse mennä kouluun ja tulla sieltä kotiin. Ihanaa on puhdas luonto, oma piha mutta silti matka joskus harmittaa kun olisi vaan niin helppoa kävellä töistä kotiin kerrostaloon ja ostaa ostokset matkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kysymys, että miten olet Ap ylipäänsä ajautunut noin hankalaan tilanteeseen?

Itse en muuttaisi periferiaan, jos mulla ei olisi ajokorttia ja autoa. Tarhapaikan hankin lapsilleni tarhasta, joka on 50m (!) päässä työpaikastani. Ihan sen takia, koska se on kätevää. On ihan eri asia ajella ensin aamulla tarhaan 2 km ja tarhasta töihin 2 km. Parkkailla autoa kiireessä aamulla kahteen kertaan. Ja iltapäivällä sama rumba.

Vierailija
84/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätyyppinen on työsi? Onko se tietotyötä, että voisit tehdä etänä vai vaatiko aina fyysistä läsnäoloa?

Vierailija
85/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi ei vihjannut sinulle yhtään mitään. Hän kertoi omasta elämästään ja tsemppasi itseään jaksamaan.

Olet ehkä niin väsynyt että näet vihjauksia ja vittuilua siellä missä sitä ei ole.

Pystytkö vähentämään töiden tekemistä? Tai saamaan lastenhoitoapua kotiin?

Vierailija
86/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin aamut ovat se, johon sinulla on helppo vaikuttaa. Yhdessä lasten kanssa etsitte jo illalla aamuksi vaatteet valmiiksi - siis YHDESSÄ LASTEN KANSSA.

Toiseksi kuvittele jonakin aamuna olevasi mies. Mitä tekisit silloin eri tavalla?

Vaativa asiantuntijatyö edellyttää yleensä aivan muuta kuin laittautumista tuntitolkulla. Oma osaaminen ja tietämys on pidettävä ajan tasalla käyttämällä siihen vapaa-aikaa. Muuten putoaa kelkasta.

Vierailija
87/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdi sun ajankäyttöä ja työn organisointia uudelleen. 1.5h aamulla kuulostaa kyllä aika pitkältä ajalta. Itekin oon aamulla huolellinen, silti mulla menee meikkiin ja hiuksiin n. 20-30min. Sitten aamupala ja ovista ulos. Vaatteet katson aina illalla valmiiksi, kassin pakkaan valmiiksi jne. Aamu on mahdollisimman tehokas ja rutiinilla vedetty.

Uusien rutiinien oppiminen vie aikaa ja alku voi tuntua katastrofilta, mutta pidemmän päälle se helpottaa. Voisitko esim. testata 2vk uutta?

- suihku illalla

- vaatteet ja kassit valmiiksi illalla (kaikille)

- 6.00 ylös, (pikasuihku), meikkaus ja hiukset

- 6.30 huikkaat lapsille herätys

- 6.40 aamupala yhdessä

- 7.15-7.30 ulos ovista

~ 1.5h tekisitte kaiken alusta loppuun. Rutiinien tullessa tutuksi se voi vielä tiivistyä - esim. jos aamupalan voi syödä matkalla tai tarhassa ja töissä jne.

Lisäksi pohtisin ainaista kiireen tuntua. Se on tosi kuluttavaa. Mitä voisit tehdä toisin, ettei päiväkotiin meno olisi ainaista juoksua ja kiire tuntuisi koko ajan?

Vierailija
88/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP nuku vähemmän. Kyllä siihenkin tottuu.

Itse menen nukkumaan 2:00-3:00 aikaan aamulla ja herään klo 6. Sitä piti ajan kanssa harjoitella. Tämä ei varmaan lisää aikaa lasten kanssa, mutta auttaa siihen mielentilaan että työ vie kaiken ajan.

Aika harva aikuinen pärjää 3h/vrk unimäärillä. Hienoa jos sulle onnistuu mutta on ihan normaalia että unentarve on 6-8h/vrk

Vierailija
89/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, kuinka laittautunut täytyy olla, että 1h15 minuuttia vaaditaan pelkästään omaan itseensä. Minä herään 6.20 ja käyn suihkussa, meikkaan, valitsen vaatteet, jos illalla en jostain syystä ole tehnyt sekä itselleni että lapsille ja laitan aamupalan kaikille, syön kiireettömästi ja olen valmis viimeistään 7.15 niin että koko porukka on jo autossa ja auto päällä ja talvella lumetkin kolattu pois. En käytä meikkaamiseen ja hiustenlaittoon kuin max vartin, suihku ja rasvaus 10 minuuttia ja 30 minuuttia aamupalan tekoon ja syömiseen. Loppu 5 minuuttia ulkovaatteet päälle ja menoksi. Eikä meillä ole kiire kuin enintään tuon viimeisen 5 minuuttia, kun lapsia pitää hoputtaa. Usein tosin seisovat pihalla auton vieressä valmiina, kun vielä itse haen omia tavaroitani. Kukaan meistä ei syö aamupalaa kuin 15-20 minuuttia.

Vaikka aamutoimiin laittaisi kuinka lisää, niin silti koko porukka on siinä 1h 15 minuutissa valmiina unesta autoon eikä tee tiukkaa. Ja siinä olen ehtinyt jo lapsetkin suihkuttaa.

Auto on periferiassa asuville ehdoton. Miten muuten lasten viemiseen päiväkotiin ja työmatkaan voi mennä melkein kaksi tuntia? Etkö sanonut olevasi yhdeksältä vasta töissä? Minä  hurautan päiväkodin pihaan viidessä minuutissa ja 5-10 minuuttia menee siihen, että vien lapset naulakoille, huikkaan huomenet hoitajille ja autan lasta riisuutumaan ja pesemään kädet (tai seuraan vieressä ja varmistan). Sitten halit ja autolla töihin (30 minuuttia). Työmatkani on 30 km mutta 60 km oli ennen ja sekin hujahti 45 minuutissa omalla autolla. Bussia en enää harkinnut, kun lapset hankittiin, koska on pakko saada arki toimimaan tehokkaammin. Bussilla tuo 60 km olisi kestänyt 1,5h tai jopa 2 tuntia, jos vaihdot eivät osu putkeen.

Mitä jos mies vie lapset aamulla ja sinä haet? Menetkin töihin klo 7.30-8.00:ksi ja lähdet töistä klo 16 viimeistään. Ylitöitä voit tehdä aamuisin, kun kerran haluat aamulla herätä aikaisin. Mitä jos sen bussimatkan aikana hoidat osan kauneudenhoidostasi tai esim. työpaikalla samalla kun keität aamukahvit ja luet sähköpostit? Voisit lähteä kotoota jo ennen kuin lapset heräävät ja palata hakemaan lapsia päiväkodista klo 17. Siinä olisi aikaa nähdä heitä varsinkin kun viikonloppuna hoitaisit ruoanlaitot ja ottaisit pakkasesta lämmitettävää, niin ei mene turhia siihenkään. Paljon järkevämpää. Ja mies pystyy tekemään töitä tuonne viiteen ja tulemaan sitten kotiin ja näkemään lapsia silti, jos hänellä kerran on auto käytettävissä (eli varmaan olisi kotona jo kuudelta). Näin teillä olisi yhteistä aikaa myös perheenä eikä vain jatkuvaa suorittamista. Voisitte esim. lähteä kirjastoon, uimahalliin tai leikkipuistoon yhdessä klo 18.30 ja klo 19.30 tulette takaisin ja alatte tehdä iltahommia yhdessä.

Minä haen lapset klo 16 ja jatkan työpäivääni, kun olen saanut heidät nukkumaan eli klo 20-22. Jos sinun ei ole mahdollista tehdä töitäsi etänä niin voithan vaikka lasten nukahtamisen jälkeen käydä vielä vaikka jumpassa, jotta saat sitä omaa aikaa ja energiaa ihan vain itsellesi.

Vierailija
90/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän autottomuuden, jos asuu keskustassa, josta on hyvät kulkuyhteydet joka paikkaan. Sinun tilanteessasi auto säästäisi työmatkojen aikaa ja muutenkin saisit aikataulutettua menemiset oman mielesi mukaan. 

Vierailija
91/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei aloita aamua paremmin kuin kunnon suihku ja hiusten pesu. Herään mielelläni aikaisemmin, jotta ehdin peseytyä ja laittautua kunnolla. Mielestäni suihkusta ei ole mitään hyötyä, jos ei peseydy kunnolla ja kokonaan.

Vierailija
92/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pesen hiukset joka aamu. En silti tarvitse yli tuntia ennen kuin voin herättää muut.

Saatan tehdä jopa niin, että meikkaan vasta työpaikalla. Hiukset kuivuu automatkalla. Laitan perillä lakan ja meikkaan kevyesti. Minulla on kestopigmentoinnit ja kestovärit ripsissä, joten saan helposti ha nopeaati sen meikin.

Kampaajalla käyn vähintään neljän viikon välein, joten hiukset kuivuu suoraan aiihen kuosiinsa.

Vierailija
93/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan vaihto. Äitinä ihan aikuisten oikeesti et voi heilua jossain työmatkoilla. Ja miksi SINÄ käyt kaupassa, kun ei sinulla ole edes autoa? Jossain repussa kannat perheelle yhdeksi päiväksi kerrallaan ruokaa, kun miehesi voi autollaan hakea useaksi päiväksi paljon helpommin.

Sitten on tietty muuttaminen ja auto. Eihän se lapsille kivaa ole, kun pitää sopeutua uuteen päikkyyn, mutta sellaista se elämä on. Joskus voi tulla erokin, ja siihenkin on sopeuduttava. Elämässä tapahtuu muutoksia vaikka kotirouvat kauhistelevatkin.

No herttileeri sentään,  millaista paasausta. Meillä oli 3 pientä lasta ja molemmilla vanhemmilla haastavat työt, mulla 100- 120 matkapäivääkin per vuosi. Silti saimme arjen toimimaan ja soviteltua päivä- ja viikko-ohjelmat. Mummujen apua tarvitsimme vain pari kertaa, kun matkat menivät päällekkäin.  Meillä tosin etuna se, että aluksi lapset olivat 3-perhehoidossa (ryhmä aina meillä) ja myöhemmin lasten päiväkoti ja koulu olivat lähellä ja pk-seudulla julkinen liikenne toimii kohtuullisesti.  Toki oli kiire ja stressi niinkin - varahoitopäivinä lapset piti jakaa kahteen paikkaan hoitoon, ja päiväkotiaikaan meidän lapset ja yksi Jenniina (nimi muutettu) olivat aina päiväkodin viimeiset lapset kymmentä vailla viisi - mutta pärjäsimme silti nuo kiirevuodet. 

Vierailija
94/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo päivittäiset työmatka-ajat ovat liikaa. Kyllä reilulla 300.000 eurolla saa kolmion vähän keskustan ulkopuolelta ja jos laittaa siihen 100.000 lisää, niin pääsee aika lähelle, jolloin työmatkoihin menee alle 30min.

En ymmärrä, miten saat aamutoimiin menemään noin kauan. Minäkin käyn pikasuihkussa aamulla, mutta tukan pesen joka kolmas ilta saunomisen yhteydessä. Minulla on työvaatteet valmiina, meikki on kevyt ja valmis 5 minuutissa.

Ihmettelen myös valitustasi, koska teet asiat vaikeimman kautta. Luulisi keski-ikäisen, kaupungin ulkopuolella asuvan hankkineen ajokortin jo kauan sitten. Työsi kuulostaa siltä, että tienaat hyvin ja voisit ostaa sekä auton että palveluja.

Ihmettelen myös tuota, miten saat laittautumiseen kulumaan aikaa noin hurjasti, ellet sitten sählää meikkauksen kanssa ja aloita sitä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Jos olet töissäkin samanlainen sählä niin en ihmettele että ylitöitä kertyy ja  syystä pelkäät koeajalla työpaikkasi puolesta. 

Itse inhoan eniten tuollaisia sähläreitä työkavereina, asiakkaina tai alihankkijoina, varsinkin kun ilmeisesti olet joku projektipäällikkö tms. 

Vierailija
95/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aamut ovat se, johon sinulla on helppo vaikuttaa. Yhdessä lasten kanssa etsitte jo illalla aamuksi vaatteet valmiiksi - siis YHDESSÄ LASTEN KANSSA.

Toiseksi kuvittele jonakin aamuna olevasi mies. Mitä tekisit silloin eri tavalla?

Vaativa asiantuntijatyö edellyttää yleensä aivan muuta kuin laittautumista tuntitolkulla. Oma osaaminen ja tietämys on pidettävä ajan tasalla käyttämällä siihen vapaa-aikaa. Muuten putoaa kelkasta.

Olen nähnyt tarpeeksi noita reittä pitkin asiantuntijatehtäviin edenneitä naisia, jotka yrittivät ulkoisella laittautumisella kompensoida osaamisensa puutteita. Ja sitä jatkuvaa uikutusta ja valitusta kun ei osattu aikatauluttaa omaa elämää eikä töitä. Työt joutui sitten tekemään joku muu.

Vierailija
96/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli tunti aikaa kun käyt suihkussa ja laittaudut?

Vaatteet jo illalla kuntoon.

Vierailija
97/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkesi helpottuisi kovasti, jos lasten isä(t) pikkuisen osallistuisivat jälkeläistensä huoltoon muutenkin kuin elatusmaksun muodossa.

Kirjoitat, että "ei ole toista autoa". Miksi sinä et kuljeta lapsia sillä ensimmäisellä autolla?

Ajokortti puuttuu. Sitä en tiedä miksei isä vie lapsia tai käyä kaupassa.

Rouva on vaativassa asiantuntijatyössä, mutta ei ole tullut käyneeksi autokoulua eikä hankkineeksi ajokorttia. Eihän ajokorttia tarvitse pääkaupunkiseudulla ... elämä on valintoja.

Mutta miksi mies ei osallistu millään tavalla? Vaikka hän ei ole lasten isä, kai hän jotain voisi tehdä.

Miten niin ei osallistu millään tavalla? Oletettavasti isä hakee lapset hoidosta ja on heidän kanssaan yksin siihen saakka kunnes äiti tulee kotiin klo 19-20.

Vierailija
98/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko suurin osa käy suihkussa vasta aamulla? Vai oikeastiko käytte suihkussa aamuin illoin? Miksi ihmeessä?

On kummallinen ajatus käydä nukkumaan kaikissa päivän lioissa, siis jos käy pesulla vain aamuisin. Jos taas käy pesulla illalla ja uudestaan aamulla, niin tuo aamusuihku on kyllä ihan turha! Vai kuinka paljon te oikein hikoilette yöllä?

Peseydyn perusteellisesti illalla. Aamulla huuhtaisen vessassa kasvot ja tarvittaessa kainalot ja alapään. Muun kropan pesu on kyllä täysin turhaa. Toki ymmärrän, että toisille aamusuihku on tottumuskysymys ja ilman sitä TUNTUU ettei herää. Mutta ap:n kaltaisissa tapauksissa varmaan kannattaisi tästä tottumuksesta opetella pois ja alkaa käydä siellä pesulla iltaisin.

Vierailija
99/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.

"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.

"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.

"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.

Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.

Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.

Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.

Sopivasti unohdit useasti tulleen vinkin siitä että hankit oman auton ja kortin, jos sellaista ei ole. Mutta tietenkin sekin on järjetön ehdotus?

Kyllähän aamulla voi käydä nopeassa suihkussa hiet pesemässä, mutta pese hiukset iltaisin äläkä kastele niitä aamulla? Hiukset kyllä tottuu siihen.

Vierailija
100/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ajatella lasten etua ja miettiä työpaikan vaihdosta tai lyhennettyä työpäivää lasten ollessa pieniä. Vaihtoehtoisesti asumista työpaikan ja päiväkotien välittömässä läheisyydessä, vaikka sitten vuokralla. Kuulostaa aivan kamalalta elämältä. Vielä tuollainen menisi sinkulta, mutta ei tuohon kuvioon, johon on lapsia hankkinut. Säälittää tuossa kuviossa etupäässä lapset ja luulisi ettei vanhempienkaan elämänlaatu ole hääppöistä. Laita elämän arvot järjestykseen. Jos ensimmäisenä on työ niin olisi kannattanut olla tekemättä lapsia ja muuttamatta periferiaan.