Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järjetön arki

Vierailija
29.08.2017 |

Sanokaas mielipiteenne. Onko tämä minun minuutilleen aikataulu ihan hullua? Vai valitanko vain turhasta? Väsyttää ihan vietävästi, enkä tiedä miten elämää helpottaisi.
Tyypillinen arkipäivä:
Kello soi 5.15. Suihku, laittautuminen töihin, lasten vaatteiden katsominen
6.30 lapset kiskottava sängyistään, pienemmän pukeminen ja puoli tuntia tappelua eskarilaisen kanssa.
7 juoksuaskelin viemään isompaa eskariin ja pienempää hoitoon. Ei ajokorttia tai toista autoa, joten joko jalan tai bussilla. Sitten töihin julkisilla. Töissä 2 tuntia sen jälkeen kun on kotoa lasten kanssa lähdetty.
Töissä vähintään 9-17.30, sillä sopivaa bussia ei kulje heti työajan päätyttyä. Usein menee pari tuntia ylitöiksi, sillä olen uudessa työssä ja räpiköin pärjätäkseni kaiken uuden kanssa.
Kotimatka vie noin tunnin. Jos poikkean kaupassa 1,5 tuntia. Kotona olen siis noin 19-20. Hyvä jos ehdin nähdä lapset hereillä. Sitten iltapalaa ja iltatoimia, nukuttamista. Sitten kello on jo 21-22, joten kiireesti nukkumaan, jos haluaa saada 7-8 h unta. Aamulla taas kaikki uudestaan! Ihan hullua! Välillä teen parin päivän työmatkoja. Ne alkavat yleensä lähdöllä klo 5-6 ja päättyvät paluuseen noin 23-24. Mitään vapaata noilla matkoilla ei siis ole, joten niilläkään ei voi huilata.
Toki tiedän, että minun arkeni helpottuisi, jos asuisimme lähempänä työpaikkaa, mutta kodin lähellä ei ole alani paikkoja. Lapsilla on hyvät eskarit ja hoitopaikat täällä, ja kesken vuotta todella hankalaa lähteä vaihtamaan hoitopaikkaakaan. Ajokortti jeesaisi, mutta silti työmatka olisi pitkä.
Hihat meinasi palaa tuttavan somepäivityksestä, jossa hän valitti miten rankkaa on olla kahden lapsen kanssa ja käydä 3 päivää viikossa töissä. Mutta sen kuulemma jaksaa "kun asiat elämässä tärkeysjärjestyksessä", ja Vihjasi sitten minulle, että minulla näin ei ole. Takaan, että minullekin tärkeintä ovat lapset. Mutta minun työantajallani lyhyempi työviikko ei ole mahdollinen, eikä se työni luonteen vuoksi olisi järkevää.
Arjessa ei ahdista työt vaan tämä karsea tukka putkella viilettäminen. Aina kiire jonnekin ja aina väsymys.

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät elämästään noin kamalaa ja sen jälkeen kellään muulla ei ole oikeutta kokea rankaksi omaa elämänvaihettaan. Viittaan siihen ap:n tuttavaan ja tämän facebook-päivitykseen ja ap:n hihojen polttamiseen. Oikeasti järjen käyttö on ihan sallittua - et voi saada kaikkea maksamatta jostain kallista hintaa. Multa ei tipu säälipisteitä ihmiselle, joka on tehnyt elämästään minuutilleen aikataulutettua ja esittää supersankaria. On niitä vaihtoehtoja jos haluaa ne nähdä.

Vierailija
122/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ap kertoa siitä miehen päivästä vähän? Ja tosiaan se koira, kuka sitä ulkoiluttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että niin moni kehottaa jättämään pois suihkun, hiustenpesun ja meikin. Kaikki meistä eivät ole wash'n'go-ihmisiä. Mutta sitä ihmettelen, täytyykö kaikki omat toimet tehdä ennen lasten herättämistä, eikö niitä voisi tehdä limittäin? Itse nousen, käyn suihkussa ja puen, alan laittaa aamiaista itselleni ja lapselle. Syömme yhdessä, jolloin sitä syömisaikaa ei tule tuplana. Lapsi leikkii omiaan sillä aikaa kun meikkaan ja hengailee seuranani jos on hiustenföönausaamu. Föönaisaamuja on vain kaksi tai kolme viikossa koska käytän muina aamuina kuivashampoota. Näillä vinkeillä voisit säästää 15-30 min aamuisin.

Lisäksi lämmin kannatus ruokaostosten tilaamiselle kotiinkuljetuksella.

Asutteko oikeasti jossain kehyskunnassa niinkuin täällä nyt on tulkittu?

Entä isovanhemmat, voisivatko he auttaa vaikka kerran viikossa?

Vierailija
124/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyväpalkkaisia asiantuntija työtä tekevällä ei ole ajokorttia eikä autoa?

Vierailija
125/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, minkä alan edustajilla on pukeutuminen virallisempaa kuin esim. asianajajilla? En usko että edes kansanedustajilla on tiukempaa pukukoodia. Esim. patentti- tai konsultointifirmoissakaan ei tarvitse olla musta puku päällä.

Taksikuskeilla on hyvin tiukat pukeutusmissäännöt 😂

Vierailija
126/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyväpalkkaisia asiantuntija työtä tekevällä ei ole ajokorttia eikä autoa?

Autoa ei moni osta ilman ajokorttia, joka voi ihan helposti jäädä hankkimatta kaupunkilaisena. Itse hankin ajokortin nelikymppisenä - huvikseni.

T: Asianajaja

Vierailija
127/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen työ ja kolme lasta. Laitan aamuksi vaatteet valmiiksi ja kahvin. Herätys 6:15, autossa 7:00. Töissä ennen 8:00 autolla. Syön aamupalan töissä. Mies vie lapset 8:00. Töissä muuten on hiljaisempaa aamulla eli kannattaisi sunkin alottaa aikasin? Saat rauhassa virkeenä tehdä?

Lastenhoitaja hakee lapset pari kertaa viikossa ja on 19 asti jolloin tehdään ylityöt. Minä kerran kaks, mies kerran kans. Jos minä, jatkan joskus töitä vielä 17-18 kotona kun lapset katsoo piirretyt. Autossa teen myös osan työpuheluista.

Etäpäiviä voin tehdä noin kerta viikoin, silloin pesen pyykit mutta en viikkaa. Sen tekee siivoaja 2 kertaa kuussa.

Lapset nukkumaan 20:30. 21-22;30 omaa aikaa. Iltatoimien aikaan toinen puoliso siistii vielä kodin.

Ruuat hartaan kerran viikossa koko perheen kanssa. Lasten harrastuket 1 pv viikolla ja loput lauantaina.

Ei tunnu raskaalta ja teen myös unelmatyötä. Omat harrastukset minimissä, urheilua jaksottain.

Vierailija
128/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun heräät noin tuhottoman aikaisin, olisiko mahdollista että menisitkin töihin jo vaikka klo 7.30 ja mies hoitaisi aamurutiinit? Lähtisit töistä klo 16 ( eli tulisi se 8,5 h täyteen mitä nyt teet ) ja hakisit lapset ?

Itse käyn suihkussa aamuisin ja pesen JOKA aamu hiukset. Puolipitkä luonnonkihara tukka menee yöllä sellaiseen solmuun että aamusuihku on välttämätön. Itse herään joka aamu 6.45 ja ovesta olen pihalla 7.30 viimeistään. Kuljen tosin autolla ja yleensä mies vie lapset ja minä haen heidät. 30-45 minuutissa olen käynyt suihkussa, meikannut, herättänyt lapset ja auttanut miestä lasten aamutoimissa. Töihin teen mukaan leivän tai tuorepuuron ja aamupalan syön aina rauhassa töissä.

Olisiko aikaisempi töihinmeno mahdottomuus? Ilmeisesti teillä on kuitenkin liukumat käytössä joten voisit hyvin mennä ainakin jonakin aamuina jo seiskan jälkeen töihin ja lähtisit vastaavasti aiemmin. Iltapäiväliukuma alkaa monilla työpaikoilla klo 15. Nyt tehostat tuota ajankäyttöäsi huomattavasti. Suihkun ja meikit saa takuulla hoidettua puolessa tunnissa. Itse teen sen joka aamu, ja meikkaan ihan kunnolla... kosteusvoide, meikkivoide, puuteri, kulmat ja ripset... 5 minsaa siihen hommaan menee kun on harjaantunut.

Vierailija
129/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko suurin osa käy suihkussa vasta aamulla? Vai oikeastiko käytte suihkussa aamuin illoin? Miksi ihmeessä?

On kummallinen ajatus käydä nukkumaan kaikissa päivän lioissa, siis jos käy pesulla vain aamuisin. Jos taas käy pesulla illalla ja uudestaan aamulla, niin tuo aamusuihku on kyllä ihan turha! Vai kuinka paljon te oikein hikoilette yöllä?

Peseydyn perusteellisesti illalla. Aamulla huuhtaisen vessassa kasvot ja tarvittaessa kainalot ja alapään. Muun kropan pesu on kyllä täysin turhaa. Toki ymmärrän, että toisille aamusuihku on tottumuskysymys ja ilman sitä TUNTUU ettei herää. Mutta ap:n kaltaisissa tapauksissa varmaan kannattaisi tästä tottumuksesta opetella pois ja alkaa käydä siellä pesulla iltaisin.

Mä käyn kans iltasuihkussa. Teen ruumiillista työtä eli kaikkia pihahommia. Ihanaa päivän päätteeksi sujahtaa lämpöiseen suihkuun pesemään pois kaikki mullat ja hämähäkit. Ei tulisi pieneen mieleenkään viettää yötä kananpaskat naamassa hieromassa kaikkea maan ja taivaan väliltä lakanoihin. Aamulla en käy enää suihkussa, hiuksetkin littaantuisi jatkuvista ilta-aamupesuista.

Vierailija
130/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ostokset netissä kotiinkuljetuksella, opeta lapset omatoimisemmiksi, ruoanlaitossa käytä paljon valmisteita tai Ulos syömään pari kertaa vko. missä mies on? Onko niin " ettei mies osaa ja sun pitää tehdä kaikki?" Hellitä kontrollia

Vierailija
131/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi raskaalta. Kun omat lapseni olivat pieniä olin vähän vastaavassa tilanteessa ja muistelen vieläkin niitä aikoja miten rankkaa silloin oli, välillä itkin töiden jälkeen väsymystä, lopulta vaihdoin työpaikkaa.

Vierailija
132/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet tuon oikeana tapana niin se on sun arvojärjestys ja oikea tapa. Jos työsi on sitä, mitä haluat tehdä se tekee sinut onnellisemmaksi kuin joku muu duuni. Ja onnellisempana olet parempi äiti ym. Nuo besserwisserit, jotka tekee kaiken oikein voi jättää ihan omaan arvoonsa. Kahdenkymmenen vuoden päästä kun tsekkaat tilanteen voi olla, ettei sen ratkaisu ollutkaan paras - tai sitten on ollut, sille..

Vierailija
133/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pesen hiukset joka aamu. En silti tarvitse yli tuntia ennen kuin voin herättää muut.

Saatan tehdä jopa niin, että meikkaan vasta työpaikalla. Hiukset kuivuu automatkalla. Laitan perillä lakan ja meikkaan kevyesti. Minulla on kestopigmentoinnit ja kestovärit ripsissä, joten saan helposti ha nopeaati sen meikin.

Kampaajalla käyn vähintään neljän viikon välein, joten hiukset kuivuu suoraan aiihen kuosiinsa.

Kaikilla ei ole varaa käydä neljän viikon välein kampaajalla tai laitattamassa pigmenttejä. Mä käyn kampaajalla kerran kahdessa vuodessa. Pakko tälle pehkolle on jotain tehtävä aamuisin.

Elämä on valintoja. Minä en väsytä itseäni idioottimaisuuksien takia.

Vierailija
134/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lienee häipynyt tästä ketjusta jo? Kolme tuntia työmatkoihin päivässä on liikaa. 15 h viikossa, aivan järjetöntä! Jos miehellä on auto, miksei hän voi myös viedä lapsia päiväkotiin?

Vierailija
135/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on muutaman päivän työmatkoja. Joo, lähtö on usein aikaisin ja paluu hyvinkin myöhään, riippuu tietysti myös siitä, suuntautuuko työt kotimaahan vai ulkomaille. Mutta ei kai sun matkoilla tartte herätä viideltä, vai? Sun ei tartte roudata lapsia, ei hoitaa ruokaostoksia jne. Ehkä vähän pidempään saat kuitenkin huilata hotelliolosuhteissa.

Vinkkinä: kun joudut pukeutumaan töissä hyvin, niin sulla varmaan on erilaista jakku- ja housupukuyhdistelmää jne. jotka vaativat pesulapesun. Hyvissä hotelleissa on nopeat pesulapalvelut, ota mukaan aina joku vaate, jonka pesetät hotellissa. Ei tartte kaupungissa pesulassa juosta. Muutama ekstravaate ei vie kohtuuttomasti laukussa tilaa.

Vierailija
136/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaan loisii näitä kruunutettuja keskusteluja, vaikka viimeisin viesti on ennen puoltapäivää. Kaikki tietää, että ap:n päiväohjelma on tiukka ja ohjeet on annettu. Voisko tää jo hävitä niin kuin muutkin normaalisti.

Vierailija
137/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.

"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.

"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.

"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.

Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.

Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.

Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.

No ei sitten näköjään ole mitään tehtävissä. Et ole valmis luopumaan mistään. Ei auta kun käesiä ja polttaa itsensä loppuun, mutta se on ihan oma valintasi.

Vierailija
138/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten äidin ei tarvitse olla 16:30 tekemässä päivällistä. Sen voi tehdä isä tai lapsille voi antaa huikopalaa ja lämpimän ruuan kuuden pintaan.

Vierailija
139/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että niin moni kehottaa jättämään pois suihkun, hiustenpesun ja meikin. Kaikki meistä eivät ole wash'n'go-ihmisiä. Mutta sitä ihmettelen, täytyykö kaikki omat toimet tehdä ennen lasten herättämistä, eikö niitä voisi tehdä limittäin? Itse nousen, käyn suihkussa ja puen, alan laittaa aamiaista itselleni ja lapselle. Syömme yhdessä, jolloin sitä syömisaikaa ei tule tuplana. Lapsi leikkii omiaan sillä aikaa kun meikkaan ja hengailee seuranani jos on hiustenföönausaamu. Föönaisaamuja on vain kaksi tai kolme viikossa koska käytän muina aamuina kuivashampoota. Näillä vinkeillä voisit säästää 15-30 min aamuisin.

Lisäksi lämmin kannatus ruokaostosten tilaamiselle kotiinkuljetuksella.

Asutteko oikeasti jossain kehyskunnassa niinkuin täällä nyt on tulkittu?

Entä isovanhemmat, voisivatko he auttaa vaikka kerran viikossa?

Eikä sinusta ole aihetta jättää pois jotain jos pelkkään laittautumiseen menee aamuisin yli tunti? Minun hiukseni olisivat kuin uuniluuta, jos pesisin ne joka päivä. Helpompi leikkaus hiuksiin, niin pesu vie minuutin, ja kuivuvat itsekseen. Kannattaa käyttää päivä aikaa pikameikin opetteluun.

Kai mies osaa käydä kaupassa.

Se mikä minua eniten tässä ihmetyttää on se, että mies ei voi viedä lapsia hoitoon perheen ainoalla autolla, jos joka aamu kuitenkin töihin menee. Siihen ap ei ole vielä antanut mitään järkevää selitystä.

Vierailija
140/142 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärvistelet koeajan ja sen jälkeen alat saikuttaa. Lapset tietysti vuoronperään sairastuvat milloin mihinkin kuumeeseen, päivähoidossa kun kerran ovat.

Jäät hoitamaan niitä kotiin peiton alle. Ja palkka juoksee.