Järjetön arki
Sanokaas mielipiteenne. Onko tämä minun minuutilleen aikataulu ihan hullua? Vai valitanko vain turhasta? Väsyttää ihan vietävästi, enkä tiedä miten elämää helpottaisi.
Tyypillinen arkipäivä:
Kello soi 5.15. Suihku, laittautuminen töihin, lasten vaatteiden katsominen
6.30 lapset kiskottava sängyistään, pienemmän pukeminen ja puoli tuntia tappelua eskarilaisen kanssa.
7 juoksuaskelin viemään isompaa eskariin ja pienempää hoitoon. Ei ajokorttia tai toista autoa, joten joko jalan tai bussilla. Sitten töihin julkisilla. Töissä 2 tuntia sen jälkeen kun on kotoa lasten kanssa lähdetty.
Töissä vähintään 9-17.30, sillä sopivaa bussia ei kulje heti työajan päätyttyä. Usein menee pari tuntia ylitöiksi, sillä olen uudessa työssä ja räpiköin pärjätäkseni kaiken uuden kanssa.
Kotimatka vie noin tunnin. Jos poikkean kaupassa 1,5 tuntia. Kotona olen siis noin 19-20. Hyvä jos ehdin nähdä lapset hereillä. Sitten iltapalaa ja iltatoimia, nukuttamista. Sitten kello on jo 21-22, joten kiireesti nukkumaan, jos haluaa saada 7-8 h unta. Aamulla taas kaikki uudestaan! Ihan hullua! Välillä teen parin päivän työmatkoja. Ne alkavat yleensä lähdöllä klo 5-6 ja päättyvät paluuseen noin 23-24. Mitään vapaata noilla matkoilla ei siis ole, joten niilläkään ei voi huilata.
Toki tiedän, että minun arkeni helpottuisi, jos asuisimme lähempänä työpaikkaa, mutta kodin lähellä ei ole alani paikkoja. Lapsilla on hyvät eskarit ja hoitopaikat täällä, ja kesken vuotta todella hankalaa lähteä vaihtamaan hoitopaikkaakaan. Ajokortti jeesaisi, mutta silti työmatka olisi pitkä.
Hihat meinasi palaa tuttavan somepäivityksestä, jossa hän valitti miten rankkaa on olla kahden lapsen kanssa ja käydä 3 päivää viikossa töissä. Mutta sen kuulemma jaksaa "kun asiat elämässä tärkeysjärjestyksessä", ja Vihjasi sitten minulle, että minulla näin ei ole. Takaan, että minullekin tärkeintä ovat lapset. Mutta minun työantajallani lyhyempi työviikko ei ole mahdollinen, eikä se työni luonteen vuoksi olisi järkevää.
Arjessa ei ahdista työt vaan tämä karsea tukka putkella viilettäminen. Aina kiire jonnekin ja aina väsymys.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi suoruuteni mutta yksi peloistani on joutua elämään juuri tuollaista elämää, ja on myös yksi syy niistä monista olla hankkimatta lapsia.
Niin tämähän on nyt off topicia mutta mä haluaisin perheen mutta pelottaa myös, että jaksaisinko...? Nyt jo lapsettomana, suht vaativassa työssä, olen jatkuvasti väsynyt ja illat tuntuu lyhyiltä, aina kiire.[/quot
En suosittele. Ja kaiken raskaan päälle se väistämätön: äiti on äidille susi. Tai nälkäinen, ulvova hyeena.
"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.
"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.
"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.
"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.
Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.
Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.
Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.
"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.
"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.
"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.
Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.
Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.
Kannattaa ottaa lisälainaa ja muuttaa lähelle työpaikkaa. Oma työaikani on 8-16, miehen n.9-17. Itse lähden töihin 7.45 - kävelen tuon 800m. Mies tekee aamiaisen ja huolehtii lapset liikkeelle, minun kontolleni jää iltapuoli.
Kolme vuotta teimme vuorotellen lyhennettyä päivää. Se oli ihan parasta, eikä näkynyt paljoakaan nettopalkassa.
Kaikkeen tottuu. Aika pian huomaat, että osaat työsi jo hyvin ja pääset lähtemään aikaisemmin. Ja totut muutenkin siihen rumbaan. Oletko juuri palannut äitiyslomalta? Muutos entiseen voi olla melko suuri.
Itselläni on arki myös melko haastavaa mutta olen hyvä organisoimaan. Minulla myös on haastava ja kiireinen työ, jossa on oltava siisti ulkoasu. Käyn suihkussa edellisenä iltana ja laitan kaiken valmiiksi illalla. Minulla kestää heräämisestä 20 min, kun olen jo ulkona. Töissä syön aamiaisen koneen ääressä sähköposteja lukien ja vastaten.
Minulla on jo teini-ikäiset lapset joten he ovat itsenäisiä. Päiväkoti-ikäisinä minä aina hain heidät mikä tarkoitti sitä, että menin töihin klo 6 (liukuva työaika) ja vastaavasti pääsin lähtemään aina viim klo 16.
Työmatkoihin minulla menee päivässä 2h. Käytän ajan sarjoja tabletilta katsoen ja kirjoja lukien. Se on sitä omaa aikaa ja nollausta.
Kun kotoa lähden klo 6.20 niin takaisin olen aikaisintaan klo 17, tänäänkin klo 19. Ehdin silti liikkumaankin 5 krt viikossa.
Missä välissä lenkitätte koiran? Vai makaako se kynnysmatolla 247? Yksi lenkki illalla ei oikein riitä.
Sama juttu. Tukka putkella. En ole edes uranainen vaan duunari-muurahainen. Aika usein huono omatunto, ettei ole tarpeeksi oman lapsen kanssa. Mutta jostain vain on rahaakin saatava.
Tunnen joskus kateuden pistoksia, kun huomaan lounastunnilla muita mammoja ulkona lapsineen, tulossa leikkipuistosta tai jostain.
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.
Miksi ihmeessä valitat jos nykyinen elämäsi on tietoinen valinta. Mä valitsin tietoisesti urakelkasta tippumisen, niukemman elintason ja kotiäitiyden. Lähdin töihin kun nuorin meni kolmannelle luokalle. Enkä ole katunut, elämä on nytkin ihan järjettömän kiirettä mutta ei mitään sinuun verrattavissa.
Jos olet valinnut että ura on elämässäsi numero yksi niin sitten se on, joku muu hoitaa lapsesi ja kotisi (ja ehkä myöhemmin myös miehesi). Ja tuolla työllä luulis palkkaa tulevan niin että tilaa ruuat kotiin ja siivoojan siistimään.
Miten pärjäät työssäsi ilman autoa tai ajokorttia?
Anteeksi mutta joku ei tässä kaikessa kuviossa täsmää, painatko menemään töihin talven loskakeleilläkin niissä formaaleissa työasuissasi ja aamun suihkut ovat näin ollen ihan turhia kun hiukset muhivat villapipon alla? Työ kuulostaa siltä että palkkaa tulee ihan mukavasti jos kyseessä kerran on vaativa asiantuntijatehtävä. Teillä olisi varmasti varaa toiseen autoon. Ihan omia valintoja.
Ihan mielenkiinnosta, minkä alan edustajilla on pukeutuminen virallisempaa kuin esim. asianajajilla? En usko että edes kansanedustajilla on tiukempaa pukukoodia. Esim. patentti- tai konsultointifirmoissakaan ei tarvitse olla musta puku päällä.
Minulla aika lailla sama tilanne kuin ap:lla paitsi, että ap:n työmatkoihin kuluvan ajan olen töissä. Töissä olen päivittäin vaihdellen 9-12 tuntia. Lasten isä hoitaa osan päiväkotivienneistä ja olemme palkanneet hoitajan hakemaan lapset kotiin pari kertaa viikossa. Joskus teen etätöitä ja tätä suosittelen, jos työ antaa siihen mahdollisuuden. Vanhemmuuteen jää liian vähän aikaa ja riittämättömyyden tunne on koko ajan läsnä. Mutta työt on tehtävä ja useilla työelämä on juuri tätä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihto. Äitinä ihan aikuisten oikeesti et voi heilua jossain työmatkoilla. Ja miksi SINÄ käyt kaupassa, kun ei sinulla ole edes autoa? Jossain repussa kannat perheelle yhdeksi päiväksi kerrallaan ruokaa, kun miehesi voi autollaan hakea useaksi päiväksi paljon helpommin.
Sitten on tietty muuttaminen ja auto. Eihän se lapsille kivaa ole, kun pitää sopeutua uuteen päikkyyn, mutta sellaista se elämä on. Joskus voi tulla erokin, ja siihenkin on sopeuduttava. Elämässä tapahtuu muutoksia vaikka kotirouvat kauhistelevatkin.
Heilua työmatkoilla? Ihan aikuisten oikeasti joihinkin työpaikkoihin kuuluu matkoja ja kyllä, myös äideille. Eikä työpaikkaa ole aina mahdollista valita.
Kyllä tuossa isoimmat ongelmat on, että aamutoimiin menee melkein 4 h ja kotiintuloon vielä tunti tai puolitoista. Työpäivä 8,5 h on sinänsä ihan normaali. Siistit vaatteet pukee aika samassa ajassa kuin epäformaalitkin. laittautumista pystyisi varmaan tehostamaan lopputuloksen siistiydestä tinkimättä. Suurin ongelma on kuitenkin siis matkat. Suosittelen muuttamaan. Helsingistä saa isommankin asunnon tuohon hintaan ja ihan lapsiperhealueilta.
Kuulostaa tosiaan kauhean raskaalta, vaikka itselläni kaksi pienempää lasta ja kokopäivätyö Hgissä. Minullahan jää jo aikaa harrastuksillekin. Niin ja töihin kuljen fillarilla tai julkisilla, maks. 30 min. Päiväkoti lähellä.
Toivottavasti keksitte muutosta!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa hyvätkin äidit olla ylpeitä ammatistaan ja nauttia työstään. Ei kannata marttyyriksi ruveta. Olen itse myös unelma-ammatissani ja rakastan työtäni, mutta myös ja etenkin lapsiani ja olen hemmetin hyvä äiti.
Ahahahaaaaaa😂😂🙈 Kiire?? Onneksi sulla ei kolmea paljon harrastavaa lasta, siinä vasta ihmeissään olisit😂
Vierailija kirjoitti:
Ahahahaaaaaa😂😂🙈 Kiire?? Onneksi sulla ei kolmea paljon harrastavaa lasta, siinä vasta ihmeissään olisit😂
Helpottaako omaa oloasi kiireellä nokittelu?
Nuo päivittäiset työmatka-ajat ovat liikaa. Kyllä reilulla 300.000 eurolla saa kolmion vähän keskustan ulkopuolelta ja jos laittaa siihen 100.000 lisää, niin pääsee aika lähelle, jolloin työmatkoihin menee alle 30min.
En ymmärrä, miten saat aamutoimiin menemään noin kauan. Minäkin käyn pikasuihkussa aamulla, mutta tukan pesen joka kolmas ilta saunomisen yhteydessä. Minulla on työvaatteet valmiina, meikki on kevyt ja valmis 5 minuutissa.
Ihmettelen myös valitustasi, koska teet asiat vaikeimman kautta. Luulisi keski-ikäisen, kaupungin ulkopuolella asuvan hankkineen ajokortin jo kauan sitten. Työsi kuulostaa siltä, että tienaat hyvin ja voisit ostaa sekä auton että palveluja.
Kato lasten vaatteet illalla valmiiksi. Opettele niin että et tarvii yli tuntia suihkuun ja pukemiseen aamulla ..normaalille riittää 36 min.
Siis sinulla menee 4h herätyksestä päästä töihin?! Puutu siihen ensimmäiseksi, opeta eskarilainen omatoimisemmaksi (lahjonta, kiristys). Tilaa ruoat netin kautta, säästyy kauppareissuilta. Vähintään kerran viikossa oma harrastus/aikaa. Jos palvelee lapsensa piloille, ei ole ihme ettei ehdi mitään. Pienikin lapsi kykenee itse tekemään paljon, kunhan vanhempi on lähellä auttamassa tarvittaessa.
Olen itsekin työssäkäyvä äiti ja ohjelmani poikkeaa huomattavasti omastasi. Herätys klo 6.45. huikkaus lapselle (3v), että heräilee samalla kun käyn suihkussa. Syödään aamupala ja lapsi kiskoo vaatteet päälleen samalla kun laittaudun. Ovesta olemme ulkona 7.40. Hoidossa pyörällä/autolla ennen kasia ja töissä autolla 8.30 tai pyörällä 9.00. Kotiin lähden 17 ja kotona 17.30. Sitten lapsen/miehen/oma harrastus. Lapsi nukkumaan klo 20. Muutama tunti omaa aikaa tai joskus töitä. Työmatkoja kerran pari kuussa.
Niin tämähän on nyt off topicia mutta mä haluaisin perheen mutta pelottaa myös, että jaksaisinko...? Nyt jo lapsettomana, suht vaativassa työssä, olen jatkuvasti väsynyt ja illat tuntuu lyhyiltä, aina kiire.