Järjetön arki
Sanokaas mielipiteenne. Onko tämä minun minuutilleen aikataulu ihan hullua? Vai valitanko vain turhasta? Väsyttää ihan vietävästi, enkä tiedä miten elämää helpottaisi.
Tyypillinen arkipäivä:
Kello soi 5.15. Suihku, laittautuminen töihin, lasten vaatteiden katsominen
6.30 lapset kiskottava sängyistään, pienemmän pukeminen ja puoli tuntia tappelua eskarilaisen kanssa.
7 juoksuaskelin viemään isompaa eskariin ja pienempää hoitoon. Ei ajokorttia tai toista autoa, joten joko jalan tai bussilla. Sitten töihin julkisilla. Töissä 2 tuntia sen jälkeen kun on kotoa lasten kanssa lähdetty.
Töissä vähintään 9-17.30, sillä sopivaa bussia ei kulje heti työajan päätyttyä. Usein menee pari tuntia ylitöiksi, sillä olen uudessa työssä ja räpiköin pärjätäkseni kaiken uuden kanssa.
Kotimatka vie noin tunnin. Jos poikkean kaupassa 1,5 tuntia. Kotona olen siis noin 19-20. Hyvä jos ehdin nähdä lapset hereillä. Sitten iltapalaa ja iltatoimia, nukuttamista. Sitten kello on jo 21-22, joten kiireesti nukkumaan, jos haluaa saada 7-8 h unta. Aamulla taas kaikki uudestaan! Ihan hullua! Välillä teen parin päivän työmatkoja. Ne alkavat yleensä lähdöllä klo 5-6 ja päättyvät paluuseen noin 23-24. Mitään vapaata noilla matkoilla ei siis ole, joten niilläkään ei voi huilata.
Toki tiedän, että minun arkeni helpottuisi, jos asuisimme lähempänä työpaikkaa, mutta kodin lähellä ei ole alani paikkoja. Lapsilla on hyvät eskarit ja hoitopaikat täällä, ja kesken vuotta todella hankalaa lähteä vaihtamaan hoitopaikkaakaan. Ajokortti jeesaisi, mutta silti työmatka olisi pitkä.
Hihat meinasi palaa tuttavan somepäivityksestä, jossa hän valitti miten rankkaa on olla kahden lapsen kanssa ja käydä 3 päivää viikossa töissä. Mutta sen kuulemma jaksaa "kun asiat elämässä tärkeysjärjestyksessä", ja Vihjasi sitten minulle, että minulla näin ei ole. Takaan, että minullekin tärkeintä ovat lapset. Mutta minun työantajallani lyhyempi työviikko ei ole mahdollinen, eikä se työni luonteen vuoksi olisi järkevää.
Arjessa ei ahdista työt vaan tämä karsea tukka putkella viilettäminen. Aina kiire jonnekin ja aina väsymys.
Kommentit (142)
Ihan vain muutaman esimerkin mainitakseni:
rivitalo Kannelmäessä
4 h, 99,5 m^2, 329 000 € päiväkoteihin (4 kpl) 249-485 m
julkisilla Rautatientorille 26 min, Kamppiin 33 min
https://www.etuovi.com/kohde/596386
paritalo Konalassa
3 h, 85 m^2, 349 000 €, päiväkoteihin (3 kpl) 292-839 m
julkisilla Rautatientorille 33 min, Kamppiin 37 min
https://www.etuovi.com/kohde/7118195
rivitalo Itä-Pakilassa
4 h, 100 m^2, 365 000 €, päiväkoteihin (3 kpl) 504-726 m
julkisilla Rautatientorille 36 min, Kamppiin 43 min
https://www.etuovi.com/kohde/7190315
rivitalo Viikinmäessä
3 h, 72 m^2, 389 000 €, päiväkoteihin (4 kpl) 417-595 m
julkisilla Rautatientorille 28 min, Kamppiin 33 min
Eli jos nyt muuttaisitte vaikka tuonne Kannelmäkeen, aikaa lasten viemiseen päiväkotiin ja töihin menoon menisi ehkä 45-60 min, eli aikaa säästyisi 1 h - 1 1/4 h aamulla. Tehostamalla aamun laittautumisia säästät 15-30 min (hiusmalli helposti laitettavaksi jne.). Paluuliikennettäkin on hyvin, eli pääset ajoissa kotiin ja säästyy ajassa vähintään 0,5 h. Yhteensä säästyy aikaa 1,75 - 2,25 h tai jopa vielä enemmän.
Lainaa tilisi lisää 29 000 € ja Aupairillekin löytyy huone, jos tahdotte.
What's problem?
Vierailija kirjoitti:
"Vaihda työpaikkaa" - ja tee entistä enemmän töitä? Ylityöt johtuvat siitä, että olen uusi työssäni, ja sisäänajo kestää. Haastavassa asiantuntijatehtävässä ei opiskella kassakoneen käyttöä päivässä. Ja itse asiassa vaihdoin tähän työhön, koska edellisessä oli kausittain (3-4 kk) 60-80 h viikkoja. Työmatka oli lyhyempi, mutta se ei paljon jeesannut kun otin klo 01 taksin kotiin. Ja aamulla klo 8.30 töihin. Nykyisessä firmassa ei vaadita ylitöitä, mutta olen koeajalla, enkä suoriutuisi vielä tehtävistäni ilman ylitöitä. Ja työmatkat kuuluvat työnkuvaan. Lain mukaan iltojen matka-ajoista ei kerry ylitöitä.
"Muuta lähemmäs työpaikkaa" -muuttaisin mielelläni. Helsingissä vaan asunnot työpaikan lähellä maksavat hurjasti. Jos nykyinen rivitalokolmio maksaa 320 000 e, tarvitsisimme 100 000 e lisälainaa vastaavasta asunnosta lähellä työpaikkaa. Sen nykyisen lainan päälle.
"Hankkikaa aupair" - linkkiä vaan ilmaisten aupairien välitystoimistoon. Aupair voisi varmaan myös jakaa minun ja miehen sängyn. Muualta hänelle ei löydy tilaa. Kynnysmatonkin on vallannut koira.
"Lähde puoli tuntia heräämisestä ilman suihkua" - olen yöllä hikoilevaa sorttia ja työssäni esiinnyn, vedän neuvotteluita ja tapaan asiakkaita, alalla, jota formaalimpaa pukeutumista ei juuri löydä. Hygieniatason laskeminen ei ole mahdollisuus. Kuten ei myöskään se, että kantaisin lapset pyjamassa päivähoitoon.
Käsi sydämellä. Jos käy 8 h päivässä töissä, niin kuinka monta tuntia teille jää laatuaikaa, vaikka asuisitte lähellä työpaikkaa ja liikkuisitte autolla. On kai selvä, että harva vanhempi pystyy sekä viemään että hakemaan, jos hoitoaika on esim 8 h. Kyllähän sitä työmatkoineen on vähintään 9 h poissa.
Jos töissä on aamulla klo 9, niin onko kohtuullista olettaa, että sama äiti on klo 16.30 kotona laittamassa illallista? Työajan vähennys on yrityselämässä usein mahdotonta, eikä siihen pian edes ole laillista oikeutta.Siitä päästiinkin viimeiseen eli "no mikset vaihda ammattia?" - koska viimeksi kun tarkistin, esim. lääkärin, juristin tai edes sen sairaanhoitajan hommiin vaaditaan uusi tutkinto, jota en halua keski-iässä tehdä. Kun valmistuisin, tämä meidän päiväkotirumba on jo muutenkin ohi. Ja kuvitella, mutta itse asiassa pidän työstäni. Olen unelma-ammatissa, ja sain mielettömän mahdollisuuden. Mutta tällaistahan hyvä äiti ei saa sanoa.
mitä ilmeisimmin elämäntilanteesi ei ainakaan vielä kuormita sinua niin paljon, että olisit aidosti valmis miettimään arvojasi, arvojärjästystä ja valintojasi. Elämä on nimittäin valintoja. Olet valinnut yhdistelmän, joka pitkällä tähtäimellä saattaa osoittautua liian raskaaksi. Saattaa olla, että joudut tilanteeseen, jossa kestokykysi rajat tulevat vastaan, ja silloin sinun on järjästettävä elämäsi sellaiseksi, että se on sekä elämisen arvoista että vähemmän kuormittavaa. Mutta tosiaan kommentistasi päätellen et ole vielä valmis muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo päivittäiset työmatka-ajat ovat liikaa. Kyllä reilulla 300.000 eurolla saa kolmion vähän keskustan ulkopuolelta ja jos laittaa siihen 100.000 lisää, niin pääsee aika lähelle, jolloin työmatkoihin menee alle 30min.
En ymmärrä, miten saat aamutoimiin menemään noin kauan. Minäkin käyn pikasuihkussa aamulla, mutta tukan pesen joka kolmas ilta saunomisen yhteydessä. Minulla on työvaatteet valmiina, meikki on kevyt ja valmis 5 minuutissa.
Ihmettelen myös valitustasi, koska teet asiat vaikeimman kautta. Luulisi keski-ikäisen, kaupungin ulkopuolella asuvan hankkineen ajokortin jo kauan sitten. Työsi kuulostaa siltä, että tienaat hyvin ja voisit ostaa sekä auton että palveluja.Ihmettelen myös tuota, miten saat laittautumiseen kulumaan aikaa noin hurjasti, ellet sitten sählää meikkauksen kanssa ja aloita sitä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Jos olet töissäkin samanlainen sählä niin en ihmettele että ylitöitä kertyy ja syystä pelkäät koeajalla työpaikkasi puolesta.
Itse inhoan eniten tuollaisia sähläreitä työkavereina, asiakkaina tai alihankkijoina, varsinkin kun ilmeisesti olet joku projektipäällikkö tms.
Näin saattaa olla, mutta miksi ilkeillä? Eiköhän olisi parasta ajatella lasten etua eikä lykätä heidän vanhempiaan?
Elämä ei oo sitä varten että stressaantuu ja elää henkisesti sekä fyysisesti ihan äärirajoilla. Jos lapsia hankkii niin luulisi lapsen edun olevan se että on illalla aikaa olla äidin seurassa. Vaikka joutuisivat vaihtamaan päiväkotia/eskaria.
Itsekin laittaudun joka aamu, laitan lämpörullat ja meikkaan.
Kuulostaahan tuo hurjalta.
Ruuhkavuosina otin kerran kuukauden virkavapaan koska olin ihan loppu. Töissä oli nuristu, koska teen myös asiantuntijatyötä jota kukaan muu ei voi korvata.
Nyt olen 50v ja lapset maailmalla. Jos minulle tarjottaisiin vuorotteluvapaata tai muuta vapaata, niin ahdistuisin, mitä hittoa täällä kotona yksin seiniä katselisin?
Jos olet unelmatyössä, niin sanoisin että tuohon tottuu, muilla on ihan samanlaista, yksinhuoltajilla rankempaa. Onneksi miehesi hoitaa osansa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pesen hiukset joka aamu. En silti tarvitse yli tuntia ennen kuin voin herättää muut.
Saatan tehdä jopa niin, että meikkaan vasta työpaikalla. Hiukset kuivuu automatkalla. Laitan perillä lakan ja meikkaan kevyesti. Minulla on kestopigmentoinnit ja kestovärit ripsissä, joten saan helposti ha nopeaati sen meikin.
Kampaajalla käyn vähintään neljän viikon välein, joten hiukset kuivuu suoraan aiihen kuosiinsa.
Kaikilla ei ole varaa käydä neljän viikon välein kampaajalla tai laitattamassa pigmenttejä. Mä käyn kampaajalla kerran kahdessa vuodessa. Pakko tälle pehkolle on jotain tehtävä aamuisin.
Se helpottaa kun lapset aloittavat koulun ja osaavat itse kulkea minne pitää. Ei näitä vuosia turhaan sanota ruuhkavuosiksi.
Sain pitkästä aikaa töitä ja herään joka aamu innoissani työhön mistä tykkään. Aikatauluja sumplitaan miehen kanssa puhelimitse ja työnantajan kanssa sovittu että kuljen töihin ruuhka-ajan ulkopuolella, eli teen töitä 9-18. Siitä kaupan kautta kotiin ja ruokaa laittamaan kun mies ei osaa mitään hyvää laittaa. Lapsosille pusut poskille, hyvät yöt ja kaadun raatona sänkyyn. Aamulla herätys klo 6 ja taas mennään. Lapsia näen viikonloppuna enemmän hereillä kuin unessa.
Täällä on ihmetelty, miten aamulla omaan laittautumiseen voi mennä niin paljon aikaa. Voi varmasti mennä, syystä jos toisesta. Mutta aikatauluttaa kannattaisi sitäkin, jos vain pystyy.
Minulla on luonnonkihara tukka, joka menee yöllä sellaiseen solmuun ja littaan ja kohti kattoa, ettei yksinkertaisesti pesemättä voi lähteä liikenteeesen. Sitä ei myöskään voi kasvattaa pitkäksi ponnaria varten, koska näytän urpålta ponnarin kanssa. Eli se siitä. Pakko pestä aamulla.
Mutta: Herään, käyn suihkussa ja annan tukan hieman kuivahtaa sillävälin kun pukeudun ja juon aamuteen. Lukaisenpa jopa nettihesaria hetken. Vasta juuri ennen lähtöä föönaan hiukset kuivaksi ja sitten menoksi. Lyhyin aika tähän on 35 min. mutta yleensä varaan aikaa sen 1 h 15 min (Jos yritän suihkumärkää tukkaa föönata, menee siinä lähes yhtä kauan, kuin jos annan ensin itsekseen kuivahtaa) En meikkaa, kenenkään edustustehtävässäkään ei ole pakko meikata. Huoliteltu ulkonäkö tarkoittaa siistit vaatteet ja hiukset. Naaman sottaamista ei missään edellytetä.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkesi helpottuisi kovasti, jos lasten isä(t) pikkuisen osallistuisivat jälkeläistensä huoltoon muutenkin kuin elatusmaksun muodossa.
Kirjoitat, että "ei ole toista autoa". Miksi sinä et kuljeta lapsia sillä ensimmäisellä autolla?
Ajokortti puuttuu. Sitä en tiedä miksei isä vie lapsia tai käyä kaupassa.
Rouva on vaativassa asiantuntijatyössä, mutta ei ole tullut käyneeksi autokoulua eikä hankkineeksi ajokorttia. Eihän ajokorttia tarvitse pääkaupunkiseudulla ... elämä on valintoja.
Mutta miksi mies ei osallistu millään tavalla? Vaikka hän ei ole lasten isä, kai hän jotain voisi tehdä.
Miten niin ei osallistu millään tavalla? Oletettavasti isä hakee lapset hoidosta ja on heidän kanssaan yksin siihen saakka kunnes äiti tulee kotiin klo 19-20.
Oletettavasti mies ei ainakaan aamuisin laita tikkua ristiin lastensa vuoksi. Vai miksi ihmeessä mies ei edes kuljeta lapsia perheen ainoalla autolla ja miksi antaa lasten temppuilla pukemisen kanssa, vaikka isän kanssa aamutoimet voisivat sujua paljon joutuisammin ja äiti saisi enemmän aikaa nukkumiseen?
Ehkä ap:n itsetunto ei ole aivan kohdallaan tai sitten on kovin turhamainen, jos joka ikinen aamu pitää laittautua niin kauan. Lapsia voi pukea tai itse syödä aamupalaa hiusten kuivuessa, jos ne on aivan pakko pestä joka aamu. Meikkaamiseen ei kai kenelläkään mene viittä minuuttia kauempaa, jos ei ole kyse jostain erikoisesta juhlameikistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin laittaudun joka aamu, laitan lämpörullat ja meikkaan.
Kuulostaahan tuo hurjalta.
Ruuhkavuosina otin kerran kuukauden virkavapaan koska olin ihan loppu. Töissä oli nuristu, koska teen myös asiantuntijatyötä jota kukaan muu ei voi korvata.
Nyt olen 50v ja lapset maailmalla. Jos minulle tarjottaisiin vuorotteluvapaata tai muuta vapaata, niin ahdistuisin, mitä hittoa täällä kotona yksin seiniä katselisin?
Jos olet unelmatyössä, niin sanoisin että tuohon tottuu, muilla on ihan samanlaista, yksinhuoltajilla rankempaa. Onneksi miehesi hoitaa osansa.
Sinun täytyy todella rakastaa työtäsi.
Minäkin olen yli 50, mutta keksin vaikka mitä mielenkiintoista, hauskaa ja hyödyllistä, mitä voisin tehdä vuorotteluvapaalla.
Tosi raskaalta kuulostaa kyllä, ajallisesti liian pitkä työmatka sekä ylityöt.
Mulla on periaatteessa samanlainen arki muuten paitsi hoidan itse sekä viennin että haun ja työmatkat vie tunnin suuntaansa. Herätään 6.30, lähdetään liikkeelle 7.30 ja palataan kotiin 17.30. Tällä tavalla jaksan ainakin ite tosi hyvin kun vaan oon hyväksyny että nukkumaan täytyy mennä viimeistään klo 22.
En tee ylitöitä ellei ole ihan ihan pakko, aikataulutan työt tosi tiukasti työpaikalla ja olen hyväksynyt että en pysty olla olla firman paras työntekijä tässä elämäntilanteessa. Ruokakauppa on meillä onneksi vieressä, käydään lasten kanssa yhtenä arki-iltana kaupassa kun on ensin syöty ja huilattu vähän aikaa kotona.
En usko että tämä tarina on totta, tässähän tehdään kaikki vaikeimman kautta :D
Ei tuossa mitään outoa ole. Keskity lapsiin iltaisin, pistäkää "kännykät parkkiin" ja leikkikää, tehkää ruokaa ja syökää yhdessä. Edes some ei silloin pääse ärsyttämään.
Onko jonkun elämä tosiaan tuollaista?
Laittaudu vaikka siinä työmatkalla jos kerran niin kauan kestää. Tai älä laittaudu ollenkaan. Se on mun valinta :D Harjaat aamulla vaan hiukset, töissä tai työmatkalla voi helposti sipasta vähän huulipunaa/ripsaria. Minä en kestäisi tuollaista elämää viikkoakaan.
Kaikella kunnioituksella, en ihan pysty ymmärtämään ongelmaa.
Koeaika kestää kuukausia. Lyhyen pätkän aikuinen ihminen jaksaa työläämpääkin arkea.
Jos pitkässä juoksussa tuntuu, ettei selviä töistään tekemättä jatkuvia ylitöitä, kannattaa vaihtaa duunia. Nyt on nousukausikin, korkeasti koulutetulla luulisi hommia löytyvän.
Kakkua ei voi syödä ja säästää: Samaan aikaan ei voi elää täysipainoista pikkulapsiarkea ja tehdä uraa sata lasissa.
Itse olen akateeminen. Työ on vaativaa asiantuntijatyötä. Lapset ovat pieniä ja oma vanhempi sairas. Mikä tahansa työ voi olla tosi rankkaa. Viestistäsi hiukan kuului läpi ajatus "minulla on ainutlaatuisen raskasta". Ei ole. Arkesi kiireet ovat pitkälti itse aiheutettuja.
Meillä oikaistaan. Jos on rankkaa, tingitään ruuanlaitosta, siivouksesta ja harrastamisesta.
Teen osa-aikatyötä, en ehtisi muuten hoitaa arkea tinkimättä unista. Työ on tärkeä osa arkea, eikä itsestäänselvyys. Koitan tehdä työni hyvin.
Kotisiivoojaakin välillä harkitsen.
Kuljen julkisilla töihin, otan matka-ajan "omana aikana". Luen ja ajattelen. Hetkeen kukaan ei odota minulta mitään.
Aikuisen perheellisen elämään vain kuuluu kaikenlaisia velvollisuuksia. Koen itse olevani tosi etuoikeutettu. Olen terve, on perhe ja kivaa, hyvin palkattua työtä. En kyllä voi valittaa.
Ihan päätöntä herätä 5:15, kun työt alkaa 9.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi ollut sama esissä lasten syntyessä. Irtisanouduttiin ja toinen jäi kotiin etsimään töitä. Muutettiin Espoosta pohjois-Savoon. Kerrostalokolmiomme puolikkaalla hinnalla saatiin ok-talo. Joo, kunpikin luopui 10 000€ palkastaan ja nyt tienataan se reilu 2000 nuppi. On kaksi autoa, mukava asuinpaikka, palvelut vieressä, töihin halutessa fillarilla. Käy siivooja ja arki on vaan niin paljon parempaa.
Ot mutta en kyllä usko, että ihminen, joka kirjoittaa "pohjois-Savoon" ja "kunpikin" on voinut ikinä tienata 10 000 euroa kuussa! :-D
Samaa ajattelin ja tuo 10 000 palkkakin tuntuu todella suurelta!
Miten ihmeessä aamulla voi mennä 45 minuuttia hygieniaan, pukeutumiseen ja lasten vaatteiden etsimiseen..?!
Hanki kännykkään ohjelma, johon luetteloit kaikki vaatteet. Tee sinne valmiiksi asukokonaisuudet. Valitse viikon asut valmiiksi.
Aamulla suihku, hampaiden pesu, tukan harjaus. Nutturaan menee 3 sekuntia, kasvata sitä varten tarpeeksi tukkaa. Vähennä meikkiä, esim. peittele vain ihon kirjavuus meikkivoiteella ja laita huulikiiltoa.
Lapsille kuri, jotta tottelevat.