Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?

Vierailija
21.08.2017 |

Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)

Kommentit (235)

Vierailija
121/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieli

Vierailija
122/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni sanoo aina (esim. tarkoittaen  v. 1976) 'vuonna yhdeksäntoistasataa seitsemänkymmentäkolme' )...

Vierailija
124/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- selvännäkijä (minkä selvän?)

- herranjumala (kenen herran?)

- se, kun joku ääntää Q-kirjaimen "guu"

Vierailija
125/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solveig kirjoitti:

Mummoni sanoo aina (esim. tarkoittaen  v. 1976) 'vuonna yhdeksäntoistasataa seitsemänkymmentäkolme' )...

Ai kun hän tarkoittaa jotain vuotta, hän sanoo aina kolmea pienemmän luvun tuolla vanhalla tavalla?

Vierailija
126/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Possessiivisuffiksien puute. Esimerkiksi "Tämä on minun tarina" kun siinä pitäisi lukea "tarinani". Omistusliitteen puuttuminen saa minun mielestäni tekstin kuulostamaan jotenkin tönköltä, ihan kuin jonkun muun äidinkielen omaavan kirjoittamalta.

Tuo on valitettavasti ihan arkipäivää nykyään. Esim IL ja IS nettilehtiä lukiessa melkeinpä sääntö kuin poikkeus. Sääli suomenkieltä.

Vierailija
127/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää persoonapronominin poisjättö, kun sanotaan esim. "mies ja vaimonsa", "äiti ja tyttärensä". Sattuu silmiin lukea tekstiä, jossa "hänen" on jätetty pois. Siirtymässä myös puheeseen valitettavasti. 

Vierailija
128/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solveig kirjoitti:

Ai kun hän tarkoittaa jotain vuotta, hän sanoo aina kolmea pienemmän luvun tuolla vanhalla tavalla?

Förlåt mig, pieni 'fiba' tuli tuossa nyt  itsellänikin.

( Olisiko tämä huolimattomuusvirhe nyt mitenkään sovitettavissa ? )

Kuusihan siinä tietenkin piti olla viimeisenä sanana.

Vierailija
129/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solveig kirjoitti:

Förlåt mig, pieni 'fiba' tuli tuossa nyt  itsellänikin.

( Olisiko tämä huolimattomuusvirhe nyt mitenkään sovitettavissa ? )

Kuusihan siinä tietenkin piti olla viimeisenä sanana.

Ei siinä mitään, mutta ei tuo mummosi käyttämä kuitenkaan ole mikään virhe.

Vierailija
130/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan asemesta. Kysytään esim : "ketä sen teki?" kun pitäisi kysyä "kuka sen teki?" Mutta.... ketä kiinnostaa?

Vierailija
131/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelia, enään, niimpä ja kumpa tulee ensimmäisinä mieleen. Sekin ärsyttää, kun joku käyttää kuka-sanan tilalla sanaa ketä - esim. ketä tietää mikä päivä tänään on? Argh.

Vierailija
132/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sulla pitää nyt siivota."

"Sulla pitää tulla tänne."

jne.

Siis mitä hittoa 😂

Vierailija
133/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lauseet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. sattuu silmiin etenkin silloin, jos teksti on pitkä. 

Vierailija
134/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ketä tietää...." (Kuka tietää)

"Moon menossa" (Mä/Minä olen menossa) puhekieltä joo, mutta kuulostaa karseelle

Vierailija
135/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee-sanan virheellinen käyttö. "Liekkö se on oikein", "Se lie on vihainen", ja ties miten monta kummallista variaatiota.

Mikäpä lienee syynä, ettei tätä usein osata.

Juuri tämä! Tuntuu, että potentiaalimuodot yleensäkin ovat aivan hakusessa, sanotaan esim. "Se lienee tulee.", kun pitäisi sanoa "Se tullee."

Vierailija
136/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää taas kielipoliisit.

Ei kaikki viitti näille palstoille kirjottaa just kielioppien mukaan, vaikka osaisikin. Mitä väliä sillä on.....

Niin samaa mieltä. Varsinkin jos/kun kirjottaa jollain mobiililaitteella, niin ei aina jaksa korjata vaikka huomaisi jonkun pienen virheen.

Lisäksi en jaksa tarkistaa tekstiä moneen kertaan pilkkuvirheiden ja muitten pikkujuttujen takia. Isommat virheet yritän korjata, niin että teksti olisi edes suunnilleen ymmärrettävää.

Vierailija
137/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

empä enään muista mutta onhan noita

Vierailija
138/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 'asemesta' oikeasti hyväksytympi muoto? 😕

Olen aina käyttänyt 'asemasta'-sanaa, mikä kuulostaa korvaani normaalimmalta.

Vierailija
139/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Possessiivisuffiksien puute. Esimerkiksi "Tämä on minun tarina" kun siinä pitäisi lukea "tarinani". Omistusliitteen puuttuminen saa minun mielestäni tekstin kuulostamaan jotenkin tönköltä, ihan kuin jonkun muun äidinkielen omaavan kirjoittamalta.

Minua taas häiritsee tuo omata-verbin käyttö. Äidinkielen tunnilla meille opetettiin, ettei sen verbin käyttö kuulu hyvään ja oikeaoppiseen ainekirjoitukseen.

Vierailija
140/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjaatteessa

Apua :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme