Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?
Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)
Kommentit (235)
Mummoni sanoo aina (esim. tarkoittaen v. 1976) 'vuonna yhdeksäntoistasataa seitsemänkymmentäkolme' )...
- selvännäkijä (minkä selvän?)
- herranjumala (kenen herran?)
- se, kun joku ääntää Q-kirjaimen "guu"
Solveig kirjoitti:
Mummoni sanoo aina (esim. tarkoittaen v. 1976) 'vuonna yhdeksäntoistasataa seitsemänkymmentäkolme' )...
Ai kun hän tarkoittaa jotain vuotta, hän sanoo aina kolmea pienemmän luvun tuolla vanhalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Possessiivisuffiksien puute. Esimerkiksi "Tämä on minun tarina" kun siinä pitäisi lukea "tarinani". Omistusliitteen puuttuminen saa minun mielestäni tekstin kuulostamaan jotenkin tönköltä, ihan kuin jonkun muun äidinkielen omaavan kirjoittamalta.
Tuo on valitettavasti ihan arkipäivää nykyään. Esim IL ja IS nettilehtiä lukiessa melkeinpä sääntö kuin poikkeus. Sääli suomenkieltä.
Eniten ärsyttää persoonapronominin poisjättö, kun sanotaan esim. "mies ja vaimonsa", "äiti ja tyttärensä". Sattuu silmiin lukea tekstiä, jossa "hänen" on jätetty pois. Siirtymässä myös puheeseen valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Solveig kirjoitti:
Ai kun hän tarkoittaa jotain vuotta, hän sanoo aina kolmea pienemmän luvun tuolla vanhalla tavalla?
Förlåt mig, pieni 'fiba' tuli tuossa nyt itsellänikin.
( Olisiko tämä huolimattomuusvirhe nyt mitenkään sovitettavissa ? )
Kuusihan siinä tietenkin piti olla viimeisenä sanana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solveig kirjoitti:
Förlåt mig, pieni 'fiba' tuli tuossa nyt itsellänikin.
( Olisiko tämä huolimattomuusvirhe nyt mitenkään sovitettavissa ? )
Kuusihan siinä tietenkin piti olla viimeisenä sanana.
Ei siinä mitään, mutta ei tuo mummosi käyttämä kuitenkaan ole mikään virhe.
Ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan asemesta. Kysytään esim : "ketä sen teki?" kun pitäisi kysyä "kuka sen teki?" Mutta.... ketä kiinnostaa?
Opiskelia, enään, niimpä ja kumpa tulee ensimmäisinä mieleen. Sekin ärsyttää, kun joku käyttää kuka-sanan tilalla sanaa ketä - esim. ketä tietää mikä päivä tänään on? Argh.
"Sulla pitää nyt siivota."
"Sulla pitää tulla tänne."
jne.
Siis mitä hittoa 😂
kun lauseet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. sattuu silmiin etenkin silloin, jos teksti on pitkä.
"Ketä tietää...." (Kuka tietää)
"Moon menossa" (Mä/Minä olen menossa) puhekieltä joo, mutta kuulostaa karseelle
Vierailija kirjoitti:
Lienee-sanan virheellinen käyttö. "Liekkö se on oikein", "Se lie on vihainen", ja ties miten monta kummallista variaatiota.
Mikäpä lienee syynä, ettei tätä usein osata.
Juuri tämä! Tuntuu, että potentiaalimuodot yleensäkin ovat aivan hakusessa, sanotaan esim. "Se lienee tulee.", kun pitäisi sanoa "Se tullee."
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää taas kielipoliisit.
Ei kaikki viitti näille palstoille kirjottaa just kielioppien mukaan, vaikka osaisikin. Mitä väliä sillä on.....
Niin samaa mieltä. Varsinkin jos/kun kirjottaa jollain mobiililaitteella, niin ei aina jaksa korjata vaikka huomaisi jonkun pienen virheen.
Lisäksi en jaksa tarkistaa tekstiä moneen kertaan pilkkuvirheiden ja muitten pikkujuttujen takia. Isommat virheet yritän korjata, niin että teksti olisi edes suunnilleen ymmärrettävää.
empä enään muista mutta onhan noita
Onko 'asemesta' oikeasti hyväksytympi muoto? 😕
Olen aina käyttänyt 'asemasta'-sanaa, mikä kuulostaa korvaani normaalimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Possessiivisuffiksien puute. Esimerkiksi "Tämä on minun tarina" kun siinä pitäisi lukea "tarinani". Omistusliitteen puuttuminen saa minun mielestäni tekstin kuulostamaan jotenkin tönköltä, ihan kuin jonkun muun äidinkielen omaavan kirjoittamalta.
Minua taas häiritsee tuo omata-verbin käyttö. Äidinkielen tunnilla meille opetettiin, ettei sen verbin käyttö kuulu hyvään ja oikeaoppiseen ainekirjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Perjaatteessa
Apua :D
Suomenkieli