Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?
Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Ruuan
Äidinkielenopettajani sanoi aikoinaan, että se joka vielä kirjoittaa ruoan, jää luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun kuulen jonkun kysyvän "ketä sä oot" tai "ketä sun nimi on". Olen myös huomannut, että joillekin pronominien mikä ja joka käyttö on vaikeaa. Itse matkustan Thaimaahan, mutta toiset matkustavat Thaimaaseen.
Ärsyynnyn siihen, että av:lla ärsyynnytään puhekieliseen kirjoittamiseen. Ei täällä tarvitse kirjoittaa kirjakielellä.Eli puhekielellä pitää saada kirjoittaa, mutta ei saa kuitenkaan kysyä "ketä sä oot"? En itse käyttäisi tuota muotoa kirjoittaessani (enkä kyllä puhekieltäkään), mutta eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Sinun murteesiko on se ainoa oikea puhekieli?
Vastasin, mikä ärsyttää minua itseäni. En sanonut, että näin ei saa sanoa! Enkä tiedä, mihin murteeseen kuuluu tuo ketä -sanan väärinkäyttö. Sen kuitenkin tiedän, että ärsyynnyn siitä. Tuo ketä -sanan käyttö ärsyttää ihan kaikkialla, ei pelkästään keskustelupalstoilla ja useammin siihen törmää ihan livenä. Ihme kilareita porukka vetelee!
Mutta jos sinua itseäsi kerran ärsyttää se, että ihmiset ärsyytyvät puhekieliseen kirjoittamiseen, niin miksi sitten itsekin ärsyynnyt siihen samaan puhekieleen?
Turussa ainakin monet puhuvat noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan
Äidinkielenopettajani sanoi aikoinaan, että se joka vielä kirjoittaa ruoan, jää luokalle.
Miksi??
Lauseenvastikkeiden pilkuttaminen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun kuulen jonkun kysyvän "ketä sä oot" tai "ketä sun nimi on". Olen myös huomannut, että joillekin pronominien mikä ja joka käyttö on vaikeaa. Itse matkustan Thaimaahan, mutta toiset matkustavat Thaimaaseen.
Ärsyynnyn siihen, että av:lla ärsyynnytään puhekieliseen kirjoittamiseen. Ei täällä tarvitse kirjoittaa kirjakielellä.Eli puhekielellä pitää saada kirjoittaa, mutta ei saa kuitenkaan kysyä "ketä sä oot"? En itse käyttäisi tuota muotoa kirjoittaessani (enkä kyllä puhekieltäkään), mutta eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Sinun murteesiko on se ainoa oikea puhekieli?
Vastasin, mikä ärsyttää minua itseäni. En sanonut, että näin ei saa sanoa! Enkä tiedä, mihin murteeseen kuuluu tuo ketä -sanan väärinkäyttö. Sen kuitenkin tiedän, että ärsyynnyn siitä. Tuo ketä -sanan käyttö ärsyttää ihan kaikkialla, ei pelkästään keskustelupalstoilla ja useammin siihen törmää ihan livenä. Ihme kilareita porukka vetelee!
Mutta jos sinua itseäsi kerran ärsyttää se, että ihmiset ärsyytyvät puhekieliseen kirjoittamiseen, niin miksi sitten itsekin ärsyynnyt siihen samaan puhekieleen?
Turussa ainakin monet puhuvat noin.
Onneksi en asu Turussa! Ei ärsyyntymiseen tarvita logiikkaa, sua ärsyttää kun mua ärsyttää, mua taas ärsyttää, kun mua ei saa ärsyttää ja näin muodostuu ärsyyntymisen kierre. Ärsyttävää, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Tuo päivämäärän kirjoittaminen ilman pistettä kuukauden perässä on mielestäni aika uusi ilmiö, joka on levinnyt kulovalkean tavoin viime aikoina. Se ärsyttää minua aivan suunnattomasti. Jos tuo virhe on jo otsikossa (siis muuallakin kuin täällä av:llä) en edes lue pidemmälle, jos se tulee tekstissä vastaan, lopetan lukemisen siihen paikkaan. Yhden asiakkaan (= minut) on jo jokunen kampaamo, kauneushoitola, kynsienlaittaja jne menettänyt, kun tarjouksessa esiintyy tuo virhe. (Näitä siis FB:ssä oman paikkakuntani puskaradiossa).
Kyllä mulle on tärkeämpää että kampaaja osaa tehdä hyvin työnsä, kun kirjoittaa virheetöntä tekstiä. Toisaalta, mitäpä siitä jos hiukset on leikattu miten sattuu ja värjätty huonosti kunhan osaa laittaa pisteet ja pilkut oikeille paikoilleen.
"Jees", "oikeesti" ja "hanuri".
Puhelimeni on särki. Kas kun ei ahven. Tällaisen huomasin eilen palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeni on särki. Kas kun ei ahven. Tällaisen huomasin eilen palstalla.
Sori, eihän tämä mikään kielioppi- tai kirjoitusvirhe olekaan. Olin jo unohtanut otsikon. Sama
mikä ja joka- sanojen käyttäminen väärin
Olin huolissaan, kun olit polvillaan lattialla.
Enään
Sekuntti
Ompas (ja pelkän sanan lisäksi yleensäkin kaikki lauseet, jotka tuolla sanalla aloitetaan: "ompas kuuma", "ompas täti lihonut", "ompas tytöllä isot tissit")
Suurin osa suomalaisista alta 40v ei osaa edes yhdyssanoja.
Ei minua kirjoitusvirheet ärsytä, jos asiasta saa kuitenkin selvää. Mutta se ärsyttää, että monella on niin sekavat kirjoitukset, että ei voi varmasti tietää mitä tarkoitetaan ja jää paljon tulkinnan ja arvaamisen varaan. AV-palstalla ihan yhdentekevä asia, mutta työsähköposteissa tuo on älylttömän ärsyttävää. Sitten loukkaannutaan kun kyselee tarkennuksia "ilmiselviin" asioihin. Kirjoittaessa pitäisi viitsiä kirjoittaa myös niitä selviä asiota, ettei jää tulkinnanvaraa.