Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aikuiselle normaalia nukkua päiväunet joka päivä?

Vierailija
19.09.2017 |

Puoliso haluaa ottaa päivittäin 45 minuutin nokoset töistä tultuaan. Kun lapset oli pieniä pidin päiväunia normaalina, kun yöt oli rikkonaisia. Mutta että vieläkin päiväunet, vaikka pienin on jo kolme. Onko normaalia?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ainakin mukavaa.

Vierailija
2/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh mitähän vattua? Ihmisillä on erilainen unentarve eikä ole sinun asiasi määritellä tarvitseeko puolisosi päikkäreitä vai ei. Itse olen huomattavasti mukavampaa seuraa hyvinlevänneenä kuin ilman. Jos kukaan kumppanini kehtaisi urputtaa unentarpeistani oli nopsaan kyllä ex...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta päiväunet kahden työssäkäyvän lapsiperheessä joka päivä? Really?

Ap

Vierailija
4/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta päiväunet kahden työssäkäyvän lapsiperheessä joka päivä? Really?

Ap

Really. Omat vanhempani kävivät päiväunilla aina töistä tullessaan kun olin pieni. Ihan hyvä ratkaisu luultavasti jos vaihtoehto olisi ollut kiukkuiset ja väsyneet vanhemmat. En todellakaan tajua kuinka jaksat nipottaa.

Vierailija
5/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso nukkuu yhteensä yli 10 h vuorokaudessa, voit varovasti miettiä, ehdotatko lääkärillä käyntiä puolisolle, ettei taustalla olisi jotain sairautta. Jos on terveellinen unimäärä, ei asia kuulu sinulle sitten tippaakaan.

Vierailija
6/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso nukkuu yhteensä yli 10 h vuorokaudessa, voit varovasti miettiä, ehdotatko lääkärillä käyntiä puolisolle, ettei taustalla olisi jotain sairautta. Jos on terveellinen unimäärä, ei asia kuulu sinulle sitten tippaakaan.

Tuo 10h on vielä ihan normaalia. Todella kuormittavassa vaiheessa (rankka työ + opinnot) saatoin nukkua välillä 10-12h pokkana mutta sekin teki todella hyvää :) Parempi nukkua kuin seota. Eri asia sitten uniapneat ja muut unihäiriöt.

Vierailija
7/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
8/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että toiselle suodaan erivapaus olla tunti omalla huililla juuri iltapäivästä? Siis juuri silloin, kun lapset on villeimmillään ja sitä toistakin aikuista väsyttää. Kuulostaa reilulta.

Vierailija
9/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aargh kuulostat rasittavalta nyylältä, joka yrittää etsiä lisävahvistuksia nipottamiselleen. Anna puolison nukkua ja yritä ratkaista se oikea ongelma; miksi aikuisen ihmisen nukkuminen ärsyttää sinua?

Anna kun arvaan, olet myös työpaikalla se, joka kyttää kuka tulee töihin vikana. Ja olet päättänyt, että se tyyppi on saamaton, vaikka tekee tasan samat tunnit kuin itse teet...

Vierailija
10/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet ovat ymmärrettävät, jos yöllä nukkuu liian vähän ja/tai päivällä työ on todella raskasta ja kiireistä.

Unentarve on yksilöllinen, eikä vähän unta tarvitseva oikeasti voi päsmäröidä ja sanoa, että "ei sun noin paljon tarvitse nukkua". Asenne on yhtä idioottimainen kuin jos pienikoinen istumatyötä tekevä sanoisi isokokoiselle ja raskasta fyysistä työtä tekevälle, että tämä syö liikaa, 1400 kaloria päivässä riittää.

Unentarve voi myös vaihdessa eri syistä. Itse olen ollut mm. alkuraskauden aikana ihan tolkuttoman väsynyt koko ajan. Erilaiset sairaudet ja esim. masennus lisäävät unentarvetta.

Nalkuttamisen ja besserwisseroinnin sijasta miettisin puolison kanssa, miten hän nukkuu ja miksi hän tarvitsee päiväunet.

Ja pyrkisin vähentämään tai uudelleen organisoimaan kotitöitä niin, että puoliso pystyy ne päikyt nukkumaan. Onko esimerkiksi ihan pakko tehdä ruokaa heti kotiin tultua, vai riittäisikö pieni voikkari niin, että iltaruoka olisikin vasta vaikkapa tuntia myöhemmin. Tai voisko vaikkapa iltasiivoilua myöhentää hiukan?

Minä ymmärrän ketutuksesi ap pikemminkin niin, että sinusta kotityöt jäävät nyt yksin sinulle, kun puoliso haluaa torkut. Eli että ongelma ei ole niinkään torkut, vaan työnjako. Koeta pureutua siihen ja siirtää sitten torkut ottavalle vastuita, jotka voi hoitaa vähän myöhemminkin illalla.

Vierailija
11/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että toiselle suodaan erivapaus olla tunti omalla huililla juuri iltapäivästä? Siis juuri silloin, kun lapset on villeimmillään ja sitä toistakin aikuista väsyttää. Kuulostaa reilulta.

No öh, jos sitä toistakin aikuista väsyttää niin voi kait hän ottaa päikkärit vuorostaan kun toinen herää? Missä ongelma?

Vierailija
12/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun joskus lauantaisin kahdetkin päiväunet.

Vierailija
13/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulle huilivuoro heti kun puoliso on herännyt päikkäreiltä. Sitten on reilua.

Mutta jos olet sitä mieltä että kumpikaan ei saa nukkua/levätä niin se on silkkaa tyhmyyttä mielestäni.

Vierailija
14/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille luontaisinta on juuri nukkua päiväunia ja muutenkin pienemmissä jaksoissa. 8-10 tunnin yöunet on keksitty länsimaisen päivätyöelämän takia.

Vierailija
15/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukakkonen!! Ja molemmat päikkäreille silloin, vaikka sohvalle!!

Vierailija
16/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nukkunut koko elämäni sen 10 tuntia yössä, sen avulla jaksan. 9 tunnilla pärjää, mutta jo 8 tunnin unet ovet liian vähän. 7 tuntia tai alle ja tuntuu että nukahdan pystyyn. Tällöin päiväunet ovat pakolliset. Ihmiset ovat vain nyt erilaisia. Mun mies nukkuu yössä sellaiset 7 tuntia ja on virkeä, mutta pystyy toimimaan hyvin 5 tunnin unillakin.

Vierailija
17/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele normaali.

Vierailija
18/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kun nukkuu 8 h yössä, niin ei tarvitse mitään päiväunia. Poikkeuksena tietysti, jos on sairas tai kärsii rikkonaisista öistä, esim. vauvan takia.

Olin ennen parisuhteessa miehen kanssa, joka tuli viideltä kotiin, söi ja meni "päiväunille". Nukkui johonkin klo 21 asti ja kukkui sitten aamuyölle asti ja oli aamulla herätessään väsynyt. Ei tuollaista jaksanut katsoa.

Vierailija
19/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjätkin nukkuu ohjaamossa lennon aikana.

Vierailija
20/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, että säännöllisessä työssä käyvä nukkuu päiväunet töistä tultuaan. Itse en ole työelämässä, joten ei ole stressiä eikä univajetta, koska voin nukkua aina niin pitkään kuin nukuttaa. Nukun yhdeksän tuntia yössä, ja tämä unimäärä pitää minut virkeänä ja erittäin energisenä koko päivän, enkä tunne tarvetta päiväuniin. Jos sattuisi, että herään hyvin aikaisin, ja olen nukkunut vaikka vain kuusi tuntia, niin käytännössä olen lähes toimintakyvytön, ja silloin varmasti tarvitsen pitkät päiväunet suoriutuakseni kunnialla päivän toimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä