Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?

Vierailija
21.08.2017 |

Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)

Kommentit (235)

Vierailija
201/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan

Ruokan?

Sekä "ruoan" että "ruuan" ovat oikein, mutta mieluummin käytän ensimmäistä.

Vierailija
202/235 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin-sanan käyttö siten, että tulee kaksoiskieltoja. Esim. "Sillä ei tuskin ole merkitystä."

Oikein: "Sillä tuskin on merkitystä" tai "Sillä ei ole merkitystä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin-sanan käyttö siten, että tulee kaksoiskieltoja. Esim. "Sillä ei tuskin ole merkitystä."

Oikein: "Sillä tuskin on merkitystä" tai "Sillä ei ole merkitystä".

Ja "pääsin kassalle ilman jonottamatta". Jonotit siis.

Vierailija
204/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään, kuullostaa, niimpä, ketä, aika hyvin mainittu täällä nämä hirveimmät.

Sitten tietysti ärsyttää ne valittajat joiden mielestä kirjoitusasulla ei ole väliä ja täten mitään ei saisi korjata. Miksi sitä hemmetin kieltä sitten opiskellaan 9-12 vuotta?!

Vierailija
205/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskön, äsköttäin.

Vierailija
206/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskön, äsköttäin.

Vierailija
207/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonyhtiö. Kuulostaa siltä, että jotain nyhdetään.

Sädekaihtimet. Siis mitä??

Vierailija
208/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan. Mistä tavasta on siis kysymys?

Vierailija
209/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei osata käyttää imperatiivia oikein, vaan sekoitetaan iloisesti yksikkö- ja monikkomuodot: menkööt, syökööt jne kun on puhe yhdestä henkilöstä. Pitää olla menköön, syököön. Monikossa sitten menkööt jne.

Vierailija
210/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kirjoitan tänne keskustelupalstalle omalla puhekielellä, en niin kuin olisin kirjoittamassa jotain tutkielmaa.. Olen pahoillani, jos joku ahdistuu siitä, että kirjoitan "mä" enkä "minä".. Täällä päin, jossa asun käytetään puheessa aika paljon tupla konsonantteja. Enkä aio muuttaa omaa puhettani/kirjoitustani jonkun käskystä.

Enpä ole huomannut, että täällä kukaan olisi valittanut "mä"-muodosta. Sehän kuitenkin on ihan normaalia, rennohkoa kirjoitustyyliä. Mitä taas noihin tuplakonsonantteihin tulee, ne eivät ole millekään murteelle tyypillisiä ominaisuuksia, vaan kaikkialla Suomessa ne kahdennetaan puheessa. Mutta kirjoitetaan yhdellä konsonantilla.

Minua hämmästyttänyt seikka on, että kirjoitetaan erittäin hyvää, lähes kirjakielistä suomea, mutta kuitenkin johdonmukaisesti "nuin, nuita" jne. Lieneeköhän aina sama kirjoittaja (täällä av:lla siis), joka todella luulee sen olevan kirjakielinen muoto.

Vierailija
211/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo päivämäärän kirjoittaminen ilman pistettä kuukauden perässä on mielestäni aika uusi ilmiö, joka on levinnyt kulovalkean tavoin viime aikoina. Se ärsyttää minua aivan suunnattomasti. Jos tuo virhe on jo otsikossa (siis muuallakin kuin täällä av:llä) en edes lue pidemmälle, jos se tulee tekstissä vastaan, lopetan lukemisen siihen paikkaan. Yhden asiakkaan (= minut) on jo jokunen kampaamo, kauneushoitola, kynsienlaittaja jne menettänyt, kun tarjouksessa esiintyy tuo virhe. (Näitä siis FB:ssä oman paikkakuntani puskaradiossa).

Vierailija
212/235 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa, siittä, poikkeen (=pois), kuulma, samoin tein.

On muuten yllättävän yleistä tuo päivämäärän kirjoittaminen ilman sitä pistettä kuukauden perässä.

Opettajiltakin tulee jatkuvasti viestejä joissa se viimeinen piste puuttuu.

Ja vaikka ilmeisesti sai valittaa vain "suomen kieleksi", niin pakko sanoa että kummallisen usein englantia äidinkielenään puhuvat tekevät aivan kummallisia kirjoitusvirheitä!

Thier = their

Your = You are

Should of = should have

Plane = Plain

Vierailija
213/235 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kirjoitan tänne keskustelupalstalle omalla puhekielellä, en niin kuin olisin kirjoittamassa jotain tutkielmaa.. Olen pahoillani, jos joku ahdistuu siitä, että kirjoitan "mä" enkä "minä".. Täällä päin, jossa asun käytetään puheessa aika paljon tupla konsonantteja. Enkä aio muuttaa omaa puhettani/kirjoitustani jonkun käskystä.

Enpä ole huomannut, että täällä kukaan olisi valittanut "mä"-muodosta. Sehän kuitenkin on ihan normaalia, rennohkoa kirjoitustyyliä. Mitä taas noihin tuplakonsonantteihin tulee, ne eivät ole millekään murteelle tyypillisiä ominaisuuksia, vaan kaikkialla Suomessa ne kahdennetaan puheessa. Mutta kirjoitetaan yhdellä konsonantilla.

Minua hämmästyttänyt seikka on, että kirjoitetaan erittäin hyvää, lähes kirjakielistä suomea, mutta kuitenkin johdonmukaisesti "nuin, nuita" jne. Lieneeköhän aina sama kirjoittaja (täällä av:lla siis), joka todella luulee sen olevan kirjakielinen muoto.

En tiedä, mitä aiemmat kirjoittajat ovat tarkoittaneet tuplakonsonanteilla (sellainen on esim. sanassa mökki), mutta sekä ylleisgeminaatio että erikkoisgeminaatio ovat murrepiirteitä.

Vierailija
214/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttävät turhat/ylimääräiset pilkut!

"Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä."

Anteeksi AP, en halunnut kuulostaa tylyltä. Mutta en voinut olla huomauttamatta kun kerran kysyit. :D

Lauseen aloittaminen sanalla "mutta", joka kuuluisi normaalisti sivulauseen alkuun. Vrt:

Lauseen aloittaminen sanalla "mutta". Joka kuuluisi normaalisti sivulauseen alkuun.

Riippuu vähän kirjoituksen tyylistä, mutta kyllä mutta-sanalla voi aivan hyvin aloittaa lauseen.

Vierailija
215/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dietti, joka siis kirjoitetaan dieetti.

Vierailija
216/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun kuulen jonkun kysyvän "ketä sä oot" tai "ketä sun nimi on". Olen myös huomannut, että joillekin pronominien mikä ja joka käyttö on vaikeaa. Itse matkustan Thaimaahan, mutta toiset matkustavat Thaimaaseen.

Ärsyynnyn siihen, että av:lla ärsyynnytään puhekieliseen kirjoittamiseen. Ei täällä tarvitse kirjoittaa kirjakielellä.

Vierailija
217/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, kun kuulen jonkun kysyvän "ketä sä oot" tai "ketä sun nimi on". Olen myös huomannut, että joillekin pronominien mikä ja joka käyttö on vaikeaa. Itse matkustan Thaimaahan, mutta toiset matkustavat Thaimaaseen.

Ärsyynnyn siihen, että av:lla ärsyynnytään puhekieliseen kirjoittamiseen. Ei täällä tarvitse kirjoittaa kirjakielellä.

Eli puhekielellä pitää saada kirjoittaa, mutta ei saa kuitenkaan kysyä "ketä sä oot"? En itse käyttäisi tuota muotoa kirjoittaessani (enkä kyllä puhekieltäkään), mutta eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Sinun murteesiko on se ainoa oikea puhekieli?

Vierailija
218/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdys sanat. Niitä virheitä on paljon näköjään. En itsekään puhelimella netissä ollessa jaksa jokaista pilkkua hakea symboleista. Yleensä näillä palstoilla tulee kirjoitettua sellaista puhekielen tapaista. Asiatekstä kirjoittaessa olen tarkempi.

Vierailija
219/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puhekielellä pitää saada kirjoittaa, mutta ei saa kuitenkaan kysyä "ketä sä oot"? En itse käyttäisi tuota muotoa kirjoittaessani (enkä kyllä puhekieltäkään), mutta eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Sinun murteesiko on se ainoa oikea puhekieli?

Vastasin, mikä ärsyttää minua itseäni. En sanonut, että näin ei saa sanoa! Enkä tiedä, mihin murteeseen kuuluu tuo ketä -sanan väärinkäyttö. Sen kuitenkin tiedän, että ärsyynnyn siitä. Tuo ketä -sanan käyttö ärsyttää ihan kaikkialla, ei pelkästään keskustelupalstoilla ja useammin siihen törmää ihan livenä. Ihme kilareita porukka vetelee!

Vierailija
220/235 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porilainen, Turkulainen, Suomalainen. Argh!

Pahin on silti kun ihmiset ei osaa vokaalien kanssa käyttää sitä väliviivaa. Linjaauto, keskiikä. Eikö oikeasti järki sano ettei nyt mennyt ihan oikein? :D linja-auto, keski-ikä. Ei ole niin vaikeaa. Itsekään en ole täydellinen mutta nuo ärsyttää kyllä eniten.

"Ihmiset ei osaa" - Tämä ärsyttää minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä