Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?
Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
raat vihannekset
keittiövaat
Ja samaa sarjaa vielä "kävin vaakalla". Argh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsyttävin, mutta kanttarelli. Se on kantarelli!!!
Voi kirjoittaa molemmilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua häiritsevät viittausvirheet, koska ne muuttavat virkkeen merkitystä. "Joka" viittaa edelliseen sanaan ja "mikä" lauseeseen.
"Poliisi löysi aseen tuolilta, jolla murha tehtiin." Murha tehtiin siis tuolilla.
Nää on välillä ihan huippuja! :D Joskus on kyllä ihan mahdoton tietää, mitä kirjoittaja tarkoittaa, kun relatiivipronominit "joka" ja "mikä" on sekoitettu keskenään ja lisäksi "jokaa" on käytetty viittaamaan johonkin ihan muuhun kuin se oikeasti viittaisi.
Tuo banadol oli kyllä järkyttävä.
Kävin vaakalla ja huomasin että olin lihonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)
Onkohan sitä tutkittu tuleeko tietyillä murrealueilla näitä virheitä enempi kuin muualla. Kun puhutaan noin, niin onko hankalampaa kirjoittaa oikein?
Enempi! Se on enemmän!
ULOSTAUTUA esim. ulostauduin nopeasti.
WTF?
Vierailija kirjoitti:
On mainittu jo pari kertaa mutta haluan päästä sanomaan:
LIE!!!
Tämä on lienee kesän lämpimin päivä.
Ehdotus uudeksi laiksi: jos joku ei pomminvarmasti osaa käyttää lie, lienee jne. muotoa olla-verbistä oikein, älköön käyttäkö sitä koskaan. Varsinkaan kirjoitetussa tekstissä. Mistä niitä väärinkäyttäjiä edes sikiää? Kuuluuko virheellinen muoto johonkin murteeseen?
En pääse yli lauseesta "pojalla lieni ollut reppu mukana"
Ulostautua ja kullitettu: ulostauduin kullitetusta ovesta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi se on keltavahvero.
Valitettavasti kirjoitan tänne keskustelupalstalle omalla puhekielellä, en niin kuin olisin kirjoittamassa jotain tutkielmaa.. Olen pahoillani, jos joku ahdistuu siitä, että kirjoitan "mä" enkä "minä".. Täällä päin, jossa asun käytetään puheessa aika paljon tupla konsonantteja. Enkä aio muuttaa omaa puhettani/kirjoitustani jonkun käskystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kirjoittaa molemmilla tavoilla.
Ehkäpä voi, mutta Kielitoimiston sanakirjan mukaan kantarelli on parempi muoto.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan
Ruokan?
Lauseenvastikkeen pilkuttaminen on oire vakavasta aivovauriosta. Esiintyy paljon pankeissa ja vakuutusyhtiöissä. Saatuanne uuden korttinne, leikatkaa vanha kahtia.