¤¤¤ENSIKOT VKO 14¤¤¤
Kommentit (87)
Piti käydä vielä viikonlopun tekstit kertaamassa ennen kuin aloin mitään ite kirjottaan... Tuo dementia taitaa vaivata ;)
Quiero: Heh, mie arvasin, et on mahollista tuntea lapsen raapaisut :) Jotenki ne " vihlasut" tuntu just siltä. Toivottavasti tosiaan tämäki nyt sen 2vko:a vielä malttais sisätiloista nauttia (edes vko:lle 38), vaikka eihän tässä enää mikään hätä ole, vaikka syntyis huomenna :)
Oispa oma talo ja sais kans pyytää arkkitehdin tekeen suunnitelmia! No, ehkä vielä joku kaunis päivä :)
Burde: Äitiysloman alun saat tosiaan ite päättää sen 30-50 pv ennen LA, mutta vain ne kalenterin mustat päivät lasketaan, eli normaali viikossa menee 6 äitiyslomapäivää. Jos en vallan väärin muista niin Kelaan pitäis ilmoittaa viimeistään 2kk ennen LA. Kelan sivuilla hyvät laskurit, mitkä antaa suoraan ne päivämäärät milloin loma alkais ja päättyis, kun merkkaa siihen lasketunajan. Eli sulla ois mahollisuus aloittaa loma varhennettuna 4.8. ja normaalisti 28.8.
Ja toki kerron sitten omat kokemukseni Carriwellin liiveistä, kunhan pääsen testaan niitä :) Ja miehet on tunnetusti hieman hitaita heräämään *hymyilee* Parempi kuitenki myöhään ku ei milloinkaan...
Jenni: Toivottavasti lepo auttaa ja supistukset vähenee! Onneksi lääkärin mukaan kaikki kuitenki hyvin.
Kastemekoista ollu puhetta... Jos meän pikkuinen on poika hän saa lapin kastemekon (lainaan isänsä enolta), mut jos tyttö niin sit pitää kait ostaa ihan perinteinen puku. Minua ei ole kastettu ku vasta aikuisiässä -01 ja tuon isukin puku ei ole tallella. Isukki pukeutuu joka tapauksessa kastetilaisuuteen lapin pukuun :)
JoJo: Kyllä raskauskin tosiaan voi aiheuttaa nenän tukkoisuutta. Kun kaikki limakalvot alkaa paksuuntuun, niin tekee myös nenän limakalvot. Mulla ollu jonkinasteisena tämä vaiva koko raskauden, joten nyt kun on kunnon flunssa olo on todellakin tukkoinen. Ehkä nyt alkaa jo pikku hiljaa helpottaan tämä olo. Melkein viikon tämä kestiki!
Myös Niki saanut tämän flunssan :/ Kait se kuumeraja on ihan sama kuin ei odottavillakin... Suositus kait 3pv yli 40astetta tai sit ihan vain oman kunnon mukaan voi käydä lääkärissä, varsinkin jos alkaa huimaamaan tai jotain muita oireita ilmaantuun...
Niin ja Onnea ensimmäisen potkun johdosta =)
Voimia kaikille flunssasta kärsiville! Tämä on kyl kurja olotila...
Lisa & Pertti-Irmeli rv 35+6
Mä palaan aluksi vielä Quieron viimeviikkoisiin ultrakuulumisiin. Ihanaa :) oli kyllä täälläkin melkein vedet silmissä.
Viikonloppuna olitte rinnoista puhuneet ja nyt täytyy kysyä, että oonko normaali, kun on nuo nännien alueet olleet nyt ihan koko ajan kipeinä. Öisin on tosi inhottavaa, kun joutuu senkin takia heräämään jotenkin enemmän, kun kylkeä kääntäessä tökkää tissinsä johonkin peiton reunaan tms. (tai vaihtoehtoisesti kun se melkein jää mun kyljen alle kääntyessä). Mitään " maitoa" noista ei ole vielä tullut. Väri vaan vaihtelee ja tuntuu kuivuvan nännien iho (tai mitä se nyt sit onkaan) tosi paljon. Oon nyt valjastanut sänkyähräyskäyttöön ylimääräisen tyynyn, jota halailen aina kylkeä kääntäessäni :D Se tukee kivasti mahaa, joka myös kiristää tms. liikkuessa, ja myös noita rintoja.
Mii-
[color=purple] Queirolla oli ihanat ultrakuulumiset! Nyyh..
Burdella ihania masukuvia! Toivottavasti sait viikonloppuna levätä muuton jäljiltä... Ja varmasti ihana olla uudessa kodissa!
Amylla taisi olla ihana viikonloppua mökkeilyn vauvojen kera! Tahtoo myös!
Queenillä oli hauskat joogakertomukset! Kuulosti vähän samalta, kuin mun ja kavereiden ensimmäinen joogatunti... Toivottavasti saitte nauraa äitisi kanssa oikein kunnolla viikonloppuna, sillä nauruhan on vain hyvästä ja toimii piristävänä terapianakin!
Fion juttua vauvauutisesta kertomisesta oli myös ihana lukea! Ja todellakin on ihana, kun voi olla paljon vapaammin, kun ei tarvitse salailla!
Ankkulille toivotan vielä tsemppiä! Voi olla että lähtö tulee ykskaks, jos pikkuankkanen päättää, että lapsivedessä uiskentelu riittää... Pitkää pinnaa ja lapsiveden lorahduksia lähettelen...
Jennille voimia suppareiden kanssa! Ja tosiaan kannattaa ottaa rauhallisesti. Onneksi kaikki oli hyvin ja paikat kiinni ja saitte varmistuksenkin vielä näin nopeasti!
Omaan napaan... Viikonloppu meni vauhdilla ja olisin voinut jatkaa sitä suosiolla muutamalla vapaapäivällä! No töissä sitä taas istutaan =(
Kuudettatoista raskausviikkoa mennään ja kovasti jo odottelen, milloin liikkeitä alkaisin tuntemaan... Pahoinvointi on onneksi tainnut siirtyä muualle ja viikonloppunakin sai rauhassa makoilla aamulla sängyssä!
Mukavaa huhtikuista viikkoa ensikoille ja toivotaan, että se kevät sieltä pian tulee!
Sippu ja pikku-tikru 15+3
Neuvolassa on taas käyty ja kaikki suurinpiirtein niin kuin ennenkin. Eli ei uutta, paitsi omat läskivuoret sen kuin kasvaa=D
Seuraava aika on perjantaina, täytyy toivoa että vauvi syntyisi ennen sitä niin ei tarvitsisi enää mennä..isukki on tilaillut pikkuista huomisaamuksi mutta eipä tuo taida totella. Jotenkin en jaksa neuvolantädistäkään enää välittää, harmittaa vaan kun sieltä ei saa sellaista mielenrauhaa mitä omalta vakkaritädiltä yleensä..ei ole oikein luottamusta mulla tätä sijaista kohtaan.
Tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta että ne jotka ei niitä suppareita vielä tarvitsisi, joutuvat ne kestämään..ilomielin vaihtaisin paikkaa Jennin kanssa, viikot voitaisiin kyllä pitää silti näin kun ovat;D
Muutenkin toivon kaikille teille yhtä hyvää oloa kuin itellä on ollut, ainakin siihen asti kunnes LA on tarpeeksi lähellä jotta vauva on valmis maailmaan. En voi kuvitella mitään pahempaa kuin pelko siitä että pieni tulee liian aikaisin..
Mulla ei taida nykyään olla enää mitään järkevää sanottavaa joten jätän kirjoittelut niille tältä erää joilla on=)
Se pitää kyllä paikkansa kun sanotaan että tässä vaiheessa ei päähän mahdu muuta kuin vauva ja synnytys. Nyt on vielä niin sekava olo kun ei saa kunnolla taas nukuttua, joka yö tulee pari tuntia vähintään vessareissujen lisäksi valvottua ja vatvottua sitä pettymystä ettei taaskaan tapahdu mitään..
Voikaahan hyvin ja lähettäkää supparit tänne edelleen=)!
-Ankka & 40+2-
En tainnutkaan viime viikolla pinoutua kertaakaan.. laiskimus :)
Lääkärissä kävin nyt vaihteeksi noiden yltyvien selkäkipujen kanssa! Sain saikkua kuun loppuun ja sitten kontrolli ja jatketaan saikkua kesäloman alkuun :) Äiskäloma alkaakin sitten heti kesäloman jälkeen..
Vuotoja ei ole enään tullut, ja tuskin tuleekaan ennen synnytystä ;)
Saan nyt sitten nauttia tästä kotiäitin roolista koko odotuksen ajan!! Ihanaa..
Maidon tihkumisesta oli ollut juttua, mulla tihkuu päivittäin molemmista rinnoista! Ekan kerran tuli viikolla 16..
Mä nyt sitten innostuin tuosta kestoilusta :) Kaavoja oon keräillyt ja kankaita, että sais alkaa ommella suloisia vaippoja tiitiäiselle!
Kotioloissa kestoillaan ja jos pitemmälle reissulle lähdetään niin sitten kertiksiä mukaan..
Viikonloppu meni siivotessa varastoja.. lähtihän vaan roinaa roskiin ja kierrätykseen :) Vauvan alkovikin alkaa kohta olla tyhjennetty ylimääräisestä tavarasta.. saa lähteä maalikauppaan ja valitsemaan boordia :)
Isälle täytyy soittaa että saa alkaa kunnostaa pinnistä meille sopivaksi!
Ei kai ole liian lyhyt pinnis jos sen lyhentää 95 senttiseksi??
Ei pikkunen kuitenkaan siellä kovin pitkään ole, siirtyy aika varmasti meidän väliin nukkumaan :)
Nyt täytyy alkaa pyykin pesuun ja ruuan laittoon..
Niamey ja Tiitiäinen rv 22+4
lähdettiin näköjään melkoisilla kohdunkasvukivuilla... oikein tuntuu pahalle välillä, kun vihloo melkein kuin pahimmillaan menkkojen aikana. Mutta kaipa tämä vaan on tällaista... onneksi torstaina on seuraava ultra, niin näen että kaikki on hyvin!
WC-Ankalle toivotellaan supistuksia, vaikka vielä olenkin täysin tietämätön siitä, miltä ne edes tuntuvat... :) jennille vastaavasti supistuksettomia päiviä!
Nikille ja Lisalle paranemista. Kuumeesta piti sanomani, että minulle ohjeeksi annettiin ainakin ihan alkuraskaudesta, että kuume ei saisi nousta pitkäksi aikaa yli 38 asteen, eli siinä main pitäisi ruveta popsimaan panadolia tai vastaavaa. En tiedä, päteekö tämä ohje myös pidemmälle edenneissä raskauksissa. Äkkiä googletettuani ainakin jossain näytti " raja" olevan 39 astetta. Eli itse en kärsisi 40 asteen kuumeesta turhaan, jos lääkkeillä pysyy pois.
burdella oli hauskoja kuvia, piti oikein moneen kertaan tarkistaa, että tosiaanko sulla oli viikkoja vasta 13! Miten siellä voi olla jo tuon näköinen kaveri!?!? tuohon äippäloma-asiaan en osaa neuvoa, mutta kannattaisi varmaan kysellä vähän kelastakin. Ainakin omalla kohdalla ovat yleensä neuvoneet hyvin, miten asia kannattaa tehdä, vaikka kai osa toimiikin vähän kirstunvartijaperiaatteella.
Tuosta äidiksi " kasvamisesta" vielä. Kyllä minäkin äitinä itseäni pidän, ja Santerille juttelen, kuinka pitäisi jaksaa kasvaa että äitille ei tule kovin paha mieli... se onkin sitten toinen asia, että uskonko pärjääväni vauvan kanssa tai osaavani hoitaa sitä. Mutta niinpä minua viikonloppuna valistettiin, että en minäkään niin törppö ole, etten tajua antaa vauvalle ruokaa, kun se naama punaisena huutaa. :) Nyt taas tuntuu, että eiköhän sitä pärjätä. Tämä epävarmuus liittyy varmaan siihen, kun on niin kauan joutunut toivomaan ja pariin kertaan pettymään. Sitä on ruvennut ajattelemaan, että meille ei tule vauvaa sen takia, että minä en osaisi sitä kuitenkaan hoitaa. Sellainen se on, ihmisen mieli...
fio oli kertonut raskaudesta, kiva! Minäkin olen nyt kertonut melkeinpä jo kaikille, ja hirmuisen iloisia kaikki ovat olleet. Tänään soittelin vielä kaverille, jonka luona oltiin iltaa viettämässä lauantaina ja kerroin, kun en isossa porukassa viitsinyt ruveta kuuluttamaan asiaa. Hän sanoi jo arvanneensa, kun en juonut punaviiniä. Heh, taitaa kertoa jotain meikäläisen ja punkun suhteesta. :D
q:n arkkitehtisuunnitelmat kuulostaa kivalta. meillä on just remppa käynnissä, saa nähdä mitä siitä tulee. Onneksi mies tuli hoitamaan asioita, niin ei tartte mun vaivata päätäni niillä.
Mii, mulla rinnat on kyllä ihan kokonaisvaltaisesti kipeät, mutta kylkeä kääntäessä saatan herätä siihen, että sattuu. Mutta kaipa se kipu on hyvin yksilöllistä, joten en olis huolissaan vaikka se nyt kohdistuiskin vaan nänneihin.
Sippun tavoin olisin mielelläni jatkanut viikonloppua, mutta töissä ollaan. Ja nyt jo tekis mieli lähteä pois... täytyykin päästää muut ääneen, joten hyvää viikkoa vaan kaikille!
Tuonne jouluisiin olen jo pinoutunut, mutta jos myös tänne ensikoihin. Eli ensimmäinen tuloillaan, LA 5.12.06. Viikko sitten plussasin ja sitten kolme kertaa uudestaa sen jälkeen, kun järkyttynyt ihminen ei ensimmäisestä uskonut... :D
Ensimmäinen neuvola on 28.4. ja ensimmäiseen ultraan mennään 21.4. koska tämä tuleva äippä ei malta varttua yhtään pidempää. Oireet ovat ollet vielä hyvin vähäisiä, vähän etovaa oloa, menkkamaisia kipuja, vilunväristyksiä ja väsymystä. Ja mahakin tuntuu välillä turvonneelta.
Mutta ei tässä nyt enempää, kirjoittelen aina sitten lisää, kun jotain uutta ilmenee.
- Redmary rv 4+6 -
[color=RosyBrown]Heissan vaan!
Kylläpäs pitää ärsyttävän harmaata keliä! No, onneks mä voin nyt hyvillä mielin käyttää mun hienoja pinkki-valko-sini-vihreä-kelta-raidallisia kumppareita... =)
Viikonloppu mennä vilahti rennoissa merkeissä. Perjantaina käytiin raivaamassa itsemme mökille saunaan. Ja siinä olikin hommaa, kun piti tehdä lumityöt, että pääsi saunalle ja sitten lumityöt, että pääsi saunalta rantaan ja kairaamaan jäähän reikää, että sai vettä pumpattua saunalle ja kun puutkin piti vähän pieniä, niin jo maistui saunan löylyt ja kiuasmakkara sen jälkeen. Saunatupakin lämmitettiin ja niin suloisen lämmintä oli, että harmiteltiin, kun ei otettu makuupusseja mukaan, jotta ois voinu jäädä yöks. Kotiin kun päästiin, niin tuskin koski korva tyynyä, kun jo oltiin unessa.
Launantaiksi suunniteltu vauvavierailu siirtyi, kun vauvan äiti olikin kipeä, mutta eilen oltiin monta tuntia kummipojan perheen luona. Ja voi sitä vipellystä, mitä vuoden vanhat kaksoset saa aikaan! =)
Eilen puin päälleni farkut, jotka on aikas piukat malliltaan. Alkoivat puristaa jo kyläilyn ensi metkeillä ja loppureissun olinkin sitten nappi ja puolet vetskasta auki. Ja silti koko illan oli ihan hirmuisen kipeä vatsa. Turvotusta siis ilmassa. Tänään löysin töihin yhdet ei niin kireät housut ja sitten järkyttävän-suututtavan-masentavan työpäivän jälkeen kävin ostamassa ekat äippähousuni. Löysin ne Lindexiltä ja ne ovat sellaiset under belly malliset ja tosi kivat. Järkytyksekseni vaan huomasin että ainakin kyseisen lindexin lähestulkoon kaikki mammahousut kapenevat lahkeista alaspäin. Ja ne ei malliltaan mairittele meikäläisen elintasotakapuolta. Täytyy jatkossa etsiä jostain muista liikkeistä. Onneksi sentään löytyi nuo yhdet suorilla lahkeilla.
Flunssaa tuppaa pukkaavan monelle edelleen. Niki, tuo kuumeilu on tosi inhottavaa. Muista juoda paljon ja ota panadolia, josko se helpottais oloa. JoJo:lla oli nokka tukossa. Ystäväni oli aikanaan koko raskauden ihan tukossa ja lähestulkoon riippuvainen otrivinista, joka helpotti oloa.
Lisa, kuullostaa ihanilta nuo teidän lapin puku ajatukset ristiäisiin, niin nyytin kuin isukin osalta.
Mii-, mulla ainakin vielä tässä vaiheessa on myös nännit tosi arat. Jotenkin vielä varsinkin iltaisin ja öisin. Eli kai se kuuluu " taudin kuvaan" ;o)
Kiva kuulla, että Sippuliini olo on kohentunut. Ja hurjan pitkällä jo olet sinäkin. Eiköhän ne liikkeet ala kohta kuulua!
Mitenkään en Niameyta kadehdi noista vaivoista, mutta olisipa ihanaa jäädä jo kotiin. Toivottavasti säryt helpottaa ja pääset nauttimaan kotiäidin roolista jo nyt täysillä![/color]
[color=red]Onnea ja tervetuloa Redmarylle![/color] [color=RosyBrown]Tänne mahtuu kyllä joukkoon.
Tulipas taas tarinaa - huh! (saattapi olla täynnä kirjoitusvirheitä) Mutta silloin pitää kirjoittaa, ku siltä tuntuu... ;o) Hyviä vointeja vaan kaikille! Ja pikkuAnkka - tulehan ulos jo! *huutelee ja lähettää supparipostia sinne*
-Amy ja EkaVekara rv 9+6 (Huomenna jo kaks numeroisille viikoille. JEE!!!)[/color]
Rohkeasti mukaan meidän ensikkoporukkaan! Kiva, kun saadaan uusia Ensikoita! Kuten varmaan jo luit, muutamat ovat taasen kohta lähdössä nyytejään hakemaan, joten vahvistusta joukkoon tarvitaan...
=) Sippu
Supparit on onneks lähtenyt johonki muualle (Ankalle?!). Muutama tulee silloin tällöin, mutta ei mitään tohon loppuviikkoon verrattuna. Tänään uskalsin vähän käydä ulkonakin viemässä Kelaan hakemukset ja ostamassa miehelle parvekelaatikoita ja multaa..
Ukko on innostunut viimekesän ruukkuchili testauksen jälkeen paprikoiden viljelystä ja kylvi niitä hiukan(!) liikaa yhteen ruukkuun. Meillä ei kyllä oo edes parveketta/pihaa, mutta olkkarin ikkunaan saa ulkopuolelle parvekelaatikon roikkumaan. Tosin noita taimia on ainakin kaks parvekelaatikollista tulossa.. Jos vaikka mies raskis osan " lapsistaan" lahjottaa anopilleen. (Mies on ihan innoissaan noista taimista ja aina ekana aamulla ja illalla kotiin tultuaan menee tsekkaamaan onko ne kasvanut!)
Onneksi seuraavat kolme viikkoa on melkein lomaa. Koulua on 6 tuntia viikossa!! Tietysti kotona pitää tehdä joitain koulujuttuja, mut voi aina makoilla välillä. Mä luulen myös, että se kun hermoilin niitä suppareita pahensi niitä vielä lisää (?).
Kastamisesta oli myös juttua.. Meillä lasta ei kasteta. Mä en kuulu kirkkoon ja mies on helluntailainen. Mies vie lapsen kirkkoonsa siunattavaksi ja lisäksi pidetään jonkinlainen " nimenantojuhla" . Luulen, että meillä ois jossain mun ja veljen käyttämä kastemekko kyllä tallessa. Jotenki muistelisin, että se on kiertänyt äidin suvussa ja saattais ehkä olla tädillä. En oo kyllä yhtään varma. Jotkut pukee lapselle kastemekon tuohon nimenantojuhlaankin, vaikka lasta ei kastettaisi. En tiedä yhtään miten me tehdään, kun ei siitä sen tarkemmin olla juteltu vielä.
burde: Mä en ainakaan pidä yhtään huonona sitä, että kodinhoidontuki alkaa vähän aiemmin. Mulla se taitaa olla enemmän jopa kuin toi äp-/vanhempainvapaaraha. Mä siis alotan äitiysloman 48 päivää ennen laskettua aikaa.
Quiero: Eniten mua tossa koossa ihmetytti se, ettei me kumpikaan miehen kanssa olla mitään jättiläisiä. Ite oon ollut syntyessä 3,5 kg (joku kertoi että omasta syntymäkoosta voi päätellä lapsen kokoa). Miehen koosta ei kenelläkään ole mitään tietoa (miehen vanhemmat ei ole elossa). Ehkä ne vauvat vaan kasvaa eritahtia ja meillä sattuu kasvamaan nyt " alussa" nopeemmin. Mulla ekat supistukset tais tuntua jossain viikolla 20/21. Tuntuu siltä, että maha kiristyy ja samalla alavatsa on ihan kova ja pingottunut.
Jojo: Mulla on normaaistikin melkein aina nuha ja nyt raskausaikana nenä on ollut tukossa koko ajan. Ajattelin, että se nuha ois helpottunut nyt kun ei edes ole mitään lemmikkejä tai muuta pölyäkään, mutta päinvastoin. Neuvolatädin mukaan kuuluu tähän mahan kasvatukseen.
amy: Kappahlissa on yllättävän kivoja mammafarkkuja (under belly). Koot on ihanat! mun farkut on kokoa 32/34 ja vois jopa kaventaa reisistä. Viimeks oon ton kokosiin housuihin mahtuntu joskus lukiossa (7-8 vuotta sitten)..
Jenni
Peiton alla on kärvistelty koko päivä.... kuume siis nousi yli 38 ja viimeksi oon kuumeillut kersana, joten voitte kuvitella mikä olotila =(
Ankalle täytyy kommentoida kans nuista neuvolasijaisista: Mulla on kans tosi ihana vakkaritäti ja sen kans asioista voi keskustella siis ihan mistä vaan, kysellä jopa tyhmiä. Mullakin on pari kertaa sattunut sellainen täti että tekee mieli lähteä saman tien ulos kun näkee kuka on vastassa.
Tänäänkin soitin neuvolaan tuosta kuumeilusta, niin muija sanoi suoraan että se ei meille kuulu soita työterveyteen !!! JA haloo halusin vaan tietää että onko raskaudenaikana jotain kuumeilurajaa milloin kantsii mennä näytille... Ne kait sen parhaiten ois tienneet.. Tuli tosiaan sellanen olo että anteeksi kun kyselen tyhmiä...
No soitin sitten työterveyteen ja siellä sanottiin että kokonais olotila ratkaisee, mutta jos vähänkään epäilyttää niin kannattaa mennä näytille. Oli siis pikkasen erilainen vastaanotto. Aattelinkin kattoa aamulla miltä tuntuu ja nouseeko tuo kuume vielä lisää... huoh!
Liekkö samat tädit jotka täällä seudulla pyörii...
Täytys itelläkin vaihtaa siihen wordi systeemiin kun tässä ei muista että mitä piti kommentoida, niin tulee aina turhan omanapaisia...
Hei Q: miten sulla äippäloma alkaa jo oliko se 10 pv kun mulla se kelan laskurin mukaan on 17 pv. ? Mehän kuljettiin aika samoissa...
Niki 20+1
Voi kiesus mikä keli¿ karvalakkeja sataa taivaan täydeltä. Mä jo niin ehdin olla innoissani kun päivällä satoi vettä.
Mun vanhemmat kävi äsken työkalujen kanssa meillä niin saatiin vielä muutama hylly ja taulu seinälle ja toivat samalla pinnasängyn. Nyt on sänkykin sitten koottuna ja äitiyspakkauslaatikko suojuksineen siellä sängyssä. Me kun nukutetaan alkuun siinä laatikossa. Äiti oli ommellut siihen aivan ihanan sinisen suojuksen johon oli painanut junan kuvia. =) Samoilla junan kuvilla oli sitten tehnyt myös liinavaatteet ja lisäksi vielä toi pinon pyyhkeitä ja muovitettuja froteita joissa oli sitten jos jonkinlaista nalle- ja autokuviota koristeena. Ihana kun pyyhkeet ja kaikki oli itse tehtyjä. Yhden ison huppupyyhkeenkin oli tehnyt. Nyt tietysti kun kaikki on oikein sinistä niin paco onkin tyttö =D No, onneksi tyttökin voi nukkua sinisissä junalakanoissa.
Niki, voi kurja kun olet kipeänä =/ mutta onnittelut ekasta potkusta =)
Lisalle myös jaksuja flunssan kanssa!
Redmary, tervetuloa mukaan porukkaan ja paljon onnea plussasta! =)
Tänään saatiin itkuhälyttimetkin postista. Tilattiin sellainen tosi näppärän pienen kokoinen radiopuhelinpari. Niissä on itkuhälytin toiminto ja ovat paremmat tuolla kesällä mökkeillessäkin kun tavalliset itkuhälärit. Noissa on kantomatka pidempi.
Omaan napaan ei mitään uutta¿ kunhan kasvaa vaan =D ja paco myllää entiseen tahtiin. Välillä tuntuu että se tulee jostain päin läpi kun iso kova pallo tunkee ylävatsalla ja pienemmät viuhuu milloin missäkin.
[color=red]pikku-milli & paco 36+3[/color]
Mukava lukea täältä näin hienoja uutisia :)))
rv 7+3(5)
[color=steelblue4] Kyllä on vauvanhoito vienyt kaiken ajan ja huomion, että en ole kerennyt tännekään kirjoittelemaan. Viime yönä pääsin joskus kahden jälkeen nukkumaan ja ylös vauvan kanssa noustiin puoli kahdeksalta. Ja siihen väliin vielä yksi syöttö... meinaa välillä tätä äitiä väsyttää...=) No, tää on nyt tätä...
Yritän kommentoida jotain, mistä on keskusteltu... ainakin kastemekosta on ollut juttua. Meillä on ristiäiset kolmen viikon päästä, nimi on jo valmiina. Kastemekkona on minun tekemä mekko, jossa kastettiin viime syksynä siskoni tytär ja nyt sitten meidän tyttö. Mekon tein valkoisesta silkistä, helmassa on tehty helmillä kuvioita ja helmaan on myös kirjailtu syntymäajat, eli siihen voi aina lisätä sen lapsen syntymäaika, kuka mekossa kastetaan.
Nenän tukkoisuudesta kirjoitti joku... mulla oli koko raskausajan flunssa. Aivastutti paljon varsinkin alkuraskaudessa.
WcAnkka on vielä yhtenä kappaleena. Onko mitään tuntemuksia?
Niin se synnytys mullakin alkoi melko oireettomasti, eli ei sitä tarvitse olla viikko tolkulla supistuksia, ennen kuin mitään tapahtuu=)
Oletko huomannut limatulpan irtoamista?
NapNap ja tytsy 1kk tasan! [/color]
kaikille.
Huomasin vasta nyt, että täällähän on ihan oma pino ensimmäistä lastaan odottaville :)
olen tuolla marraskuun joukoissa kirjoitellut, ja miettinyt, että olenko todellakin Se ainoa niissä joukoissa joka marraskuulle ensimmäistään odottaa syntyväksi :)
Laskettu aika on tuossa 16.11 ja viime viikolla kävin alkuraskauden ultrassa,kun en jaksanut huomista neuvolaa odottaa. Siellä pieni sydän jo kovasti sykki :) Valitettavasti oma mies ei päässyt työkiireiltään mukaan, mutta huomiseen neuvolaan mennään sitten yhdessä. Oli todella huojentava ja iloinen tapahtuma tuo ultrassa käynti.
Oireita minulla ei paljoa ole. Nälkä on valtava koko ajan. Kahden tunnin välein tulisi jotain laittaa suuhun. Väsyttää kovasti koko ajan. Pahoinvointia ei ole, mutta kaippa on vain koputettava puuta ja toivottava ettei tulisikaan.
Mukavaa tiistaita kaikille
Heidi <3 toukka 7+5
Aina vain uusia ilmaantuu joukkoomme :) Sydämellisesti tervetuloa :))
Ja NapNap, kiva kuulla lapsiperheen arjesta välillä, ettei vallan ruusuiseksi kerkeä ajatukset kehittyyn ;)
Neuvolakuulumisia:
RR 137/108!!
Painoa 1000g/vko! (yht. 3,8kg)
U-Prot +
Turvotus +
Syke 137
Eli arvata voi, tämä äippä lähtee käymään tänään naistenklinikalla raskausmyrkytys-epäilyn takia.
Päänsärkyäki on, mutta sen uskon kyllä johtuvan ihan tästä tukkoisesta olosta, mikä on kyllä onneksi jo hiukan paranemaan päin.
Hyvähän se kuitenkin on kaiken varalta tutkia, että kaikki on hyvin. Pertti-Irmeli liikkuu kuitenkin paljon ja lapsiveden määrä oli normaali.
Mut, jos kirjottelen lisää kuulumisia illemmalla ku pääsen pois sairaalasta... Jos pääsen...
Lisa & Pertti-Irmeli 36 tasan
Eli kun yksi ja toinen on pohtinut tuota aiempien viestien kommentoimisen ongelmallisuutta, kun viestejä ei näe, niin kokeilkaa seuraavaa: Paina " Vastaa" -painiketta hiiren oikealla korvalla ja valitse valikosta " Avaa uudessa ikkunassa" / " Open in new window" . Silloin vastausikkuna aukeaa erikseen ja viestiketju jää luettaviin.
Mitäs muuta sitten? Ainakin Heidille ja Redmarylle tervetulotoivotukset! Ja Jennille: onneksi supistukset vähenivät tältä erää! Ja toivottavasti pysyvätkin poissa ainakin pari kuukautta. Hauskaa tuo sinun miehesi kasvi-innostus! Meillä on niin kuiva huoneilma ettei olla saatu edes rairuohoa itämään... Tiedä sitten kuinka terveellistä tuo on meille asukkaillekaan. No ehkä uudessa kodissa olisi siltä osin parempi tilanne.
Toivottavasti, Lisa, pääset vielä kotiin odottelemaan!
Pikku-Millin kuvaukset söpöistä tekstiileistä sai kyllä meikän sormet syyhyämään. Olisipa kiva lähteä kangaskauppaan ja värkätä jotain kertomasi tapaista settiä meidän Empullekin!
Viikonlopuna sain ensimmäisiä onnitteluja ihan puhtaasti mahan perusteella. Siis ihmisiltä, joille en ollut kertonut raskaudesta. Eli nyt se kai alkaa näkyä. Omaan kroppaan sopeutuminen on kyllä mulle ollut aika hankalaa. Kauan odotin masua, mutta nyt kun se on, niin välillä kyllä on vaikeaa hyväksyä kehon muutoksia. Ja etenkin kun mies sai sanottua tuossa viime viikolla, että olin kauniimpi ja seksikkäämpi puoli vuotta sitten. En yhtään epäillyt etteikö niin olisi, mutta jotenkin uskoin neuvolan oppaita, joissa kaikissa hoetaan sitä, kuinka " miehen silmissä ei voi olla mitään upeampaa, kuin oma, raskaana oleva vaimo" jne jne. Toki hän edelleen sanoi pitävänsä siitä miltä näytän, mutta sanoi rehellisesti, että koska muutos on nyt ollut niin nopea, niin hän ei ole ihan sopeutunut samassa tahdissa. Ymmärrän. Ja toisaalta en olisi halunnut kuulla sitä. Toisaalta tiesin sanomattakin. Hankalaa.
Emppu mönkii ja potkii useita kertoja päivässä, mutta harvemmin silloin, kun oikein yritän tunnustella. Vauvan tuloa konkretisoitiin viime viikolla ostamalla vaunut varastoon. Muita hankintoja sitten hiljalleen. Mitenkäs te muut esikoisen odottajat: oletteko kyhänneet miehillenne sitä ah niin muodikasta isyyspakkausta? Kovasti sellaisesta puhutaan vähän väliä tälläkin palstalla ja itsellekin heräsi hinku alkaa kasata erilaisia pikkutavaroita ja tarvikkeita tulevalle isille. Yhden hankinnan jo tein: ihan ylisöpö soittorasia http://www.villijavapaa.fi/product_details.php?p=184
Mitähän muuta sitä keksisi?
OK, mutta nyt takaisin töihin. Tai siis fyysisesti olen täällä koko ajan, mutta henkisesti ihan jossain muualla :)
Kevätaurinkoa enskoille toivoen
Suippo ja Emppu 24+5
Mukava kuulla NapNapin kuulumisia :) Ja hyvää vauva-aikaa sinne tästä eteenpäinkin! Tuollaistahan se taitaa olla, että äiti parka on vähintään väsynyt, useimmiten ihan " pöllyssä" , ekat kuukaudet. Mutta onhan se mukava olla vauvan palvelijana... ainakin enimmäkseen... toivottavasti... :)
Toivotaan että Lisa78:n oireet eivät äidy ihan raskausmyrkytykseksi.. jospa se olisi vain väliaikainen piikki noissa arvoissa ym.
Kyllähän minä sitä muodikasta isyyspakkausta olen ajatellut kyhätä, mutta kovastikaan ei ole homma edistynyt. Hankin sitä varten yhden edullisen purulelun ja vauvan vanupuikkoja - ja siihen se sitten tyssäsikin. Pari pientä hoitotarviketta ehkä hommaan siihen vielä lisäksi. Isälle sinne hommaan ehkä pienen konjakkipullon ja jotain ehkä aiheeseen viittaavaa karkkia tai jotain. Olisi mukava hankkia t-paita isälle ja body tai paita vauvalle samantyylisin itse keksityin tekstityksin, mutta kun en keksi mitään riittävän hassua niihin rustattavaksi. Mies on kuitenkin sellainen älykkäämmän huumorin ystävä, että tuottaa hirveitä paineita kehitellä mitään :D Inspiraatioita odotellessa...
Mii- ja mynkerö rv 22+4
Kovasti on sinuakin ajateltu, kuinka mahtaa vauvan kanssa sujua=)
Nyt en osaa oikein kommentoida mihinkään, Lisalle tsemppiä, kyllä nuo arvot aika pahalta vaikuttaa mutta onneksi on raskaus jo niin pitkällä että jos ei ala olo tasaantumaan niin varmasti pääset vauvan kanssa seuraavaksi kotiin=)
Täällä on aamukuudesta kärvistelty suppareiden kanssa, 10 min välein tullut suunnilleen, parin minuutin heittoja korkeintaan puolin ja toisin. Kestokin on jo 20-40 sekkaa kerrallaan mutta näin on siis menty jo sen verran pitkään että taitaa tämä pikkuankka uiskennella lammikossaan vielä pitkään, sitkeä sissi=/
Mutta en jaksa istua koneella kuitenkaan enempää, onneksi miehellä alkoi muutaman päivän vapaa niin saan täällä hellää hoitoa=)
Voikaahan hyvin.
-Ankka & 40+3-
Lisa ehtikin aloittaa...aattelinkin että onko kaikilla enskoilla ollut vilkas aamu...
Itse jouduin jäämään kotiin... iski eilen kauhea yskä, ääni pois ja veltto olo. Yskiessä tuntuu että keihkot tulee pihalle ja alamahaan sattuu, ei kiva. Ja kaiken lisäksi nosti lämmönkin, voi p....
*Aattelinkiin kysästä oottako olleet kuumeessa nyt ootto aikana ja onko joku suositus että millon kannattas suunnistaa lekuriin??
On kyllä tosi inhu olo kun viimeksi kuumetta on ollut kersana =(
vali vali, mutta ottaa pattiin ja toivottavasti ei ole maha-asukille haittaa.
Muuten on mennyt ihan mukavasti. Yks aamu tunsin jo kunnon potkunkin tai oletin että se oli potku, kun makoilin aamulla selällään käsi mahan päällä, niin kohta maha oikein hytkähti =) Ukko ei vielä ole päässyt tuntemaan, kun vielä sen verran harvoin tulee noita monotuksia.
Nyt meen taas levähtään vähäksi aikaa ja jaketaan myöhemmin.
Niki 20+1 (wau =)